Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadssleutels

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Stadssleutels

    De vragen zijn simpel:

    1. Waar zijn de stadssleutels van Maastricht? (we hebben het dan over de historische stadssleutels van de stadspoorten)
    2. Hoe kunnen MO leden ze opkopen om een toekomstige tentoonspreiding in het nieuwe museale plan van El Loco mogelijk te maken?
    Last edited by burgemeester; 18 augustus 2010, 10:22.

  • #2
    Ik kwam voorbij een post op de website Mestreechonline (ken je die?):

    http://www.mestreechonline.nl/forum/...5&postcount=17

    LGOG collectie, lijkt dan het antwoord.

    Opmerking


    • #3
      Maar dan nog is de vraag: waar? Een deel van de LGOG-collectie is in bruikleen aan het Limburgs Museum in Venlo gegeven, maar het lijkt me sterk dat ze daar de stadssleutels van Maastricht bewaren. Ik heb ze in elk geval niet gezien toen ik daar een tijdje geleden was.

      De burgemeesterszwaarden, die ook in het stukje van Ingrid genoemd worden, bevonden zich in 1972 nog in het Bonnefantenmuseum (volgens de catalogus van dat jaar), maar de sleutels worden niet genoemd. In het stadhuis misschien?

      Opmerking


      • #4
        Bestaat er geen catalogus met een beschrijving van de LGOG collectie? Die zou ik wel willen hebben!

        Opmerking


        • #5
          De sleutels van de stadspoorten en andere vestingwerken werden gedurende de nacht tot aan het einde van de negentiende eeuw (afbraak en sloop van de stadspoorten wegens de opheffing van Maastricht als vestingstad) bewaard in de Hoofdwacht aan het Vrijthof.
          De Hoofdwacht aan het Vrijthof in Maastricht valt sinds maandag 15 januari 2006 definitief onder het hoofdstuk militaire geschiedenis van Maastricht.
          Staatssecretaris Cees van der Knaap overhandigde burgemeester Gerd Leers een oude sleutel en deed zo symbolisch afstand van het historische pand.
          De Gemeente Maastricht kocht het pand van het ministerie van Defensie op 15 januari 2006 voor een bedrag van € 1.040.000,00.

          Lees ook de gehouden toespraak bij de overdracht van de Hoofdwacht aan de gemeente Maastricht:

          http://www.defensie.nl/actueel/toesp...nte_Maastricht .
          Last edited by SJEF †; 18 augustus 2010, 11:41.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Interessant SJEF!

            De Jager (2006):

            "Vandaag neemt u een prachtig stuk militair-historisch erfgoed van ons over. Ik ben er van overtuigd dat u hiervoor een goede bestemming weet te vinden."

            El Loco zou er wel raad mee weten. Wat zou Leers ermee gedaan hebben?

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Interessant SJEF!

              De Jager (2006):

              "Vandaag neemt u een prachtig stuk militair-historisch erfgoed van ons over. Ik ben er van overtuigd dat u hiervoor een goede bestemming weet te vinden."

              El Loco zou er wel raad mee weten. Wat zou Leers ermee gedaan hebben?
              Passen op de sloten van vakantiehuisjes of veilen voor een goed doel zou ik zeggen. Maar serieus: dit had ex-vestingstad eerste klasse Maastricht nooit moeten weggeven.

              Opmerking


              • #8


                De sleutels en de sleutelzak van de Boschpoort.




                De sleutels van de stadspoorten werden tweemaal per dag door de Hoofdwacht (= hoofd der poortwachters) opgehaald bij de Gouverneur.
                Na het openen en sluiten van de poorten werden de sleutels weer teruggebracht.
                In de negentiende eeuw werden de sleutels naar alle waarschijnlijkheid in de Hoofdwacht (= gebouw aan het Vrijthof) bewaard.

                Bron:
                De Hoofdwacht
                Maastrichts Silhouet 56
                Jos Notermans
                Stichting Historische Reeks Maastricht
                Eerste druk april 2000
                Last edited by SJEF †; 19 augustus 2010, 14:02. Reden: toevoeging tekst
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Herbestemming Hoofdwacht (en de stadssleutels)

                  Ik heb deze discussie niet helemaal kunnen volgen maar de 'overdracht' waarvan hierboven sprake is betreft het gebouw van de Hoofdwacht, door het ministerie van Defensie aan de gemeente Maastricht overgedragen, niet de stadssleutels. ´Defensie´ deed dat symbolisch door een oude sleutel over te reiken aan burgemeester Gerd Leers.

                  Ik vrees dat de bij de overdracht symbolisch overgereikte ´oude sleutel´ een sigaar uit eigen doos was. Het was ongetwijfeld één van de in de LGOG/museumcollectie bewaarde sleutels van de stadspoorten. Overigens was de Hoofdwacht oorspronkelijk bezit van de stad Maastricht, al werd hij gebruikt door de troepen van een ingelegerd garnizoen. Pas na de Franse Tijd verandert die situatie.

                  Sinds de overdracht liggen de stadssleutels en -sloten (voor zover bewaard gebleven) in een vitrine in de Hoofdwacht. Ik heb ze al enige tijd niet gezien, maar ik loop daar ook niet elke dag binnen. En bij tentoonstellingen verandert natuurlijk de gehele aankleding van de ruimten. Ze behoren echter tot de permanente stoffering van de betreffende zaal (bovenverdieping?).

                  Wat betreft het gebouw: sinds de overdracht heeft ´Leers´ (de gemeente) het benut als prestigieuze ruimte voor het houden van vergaderingen (incidenteel, maar ook ´vast´ voor sommige groepen), conferenties, recepties, presentaties, tentoonstellingen en naar ik meen ook als trouwlocatie.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 augustus 2010, 12:37. Reden: aanvulling tekst

                  Opmerking


                  • #10
                    Stadssleutels

                    Wat was de functie van de kleine kluisjes bij de St Pieterpoort ( Pieterstraat 37) en de Tongerse poort (Tongerse straat 92/94) ?

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Wijkenaar Bekijk bericht
                      Wat was de functie van de kleine kluisjes bij de St Pieterpoort ( Pieterstraat 37) en de Tongerse poort (Tongerse straat 92/94) ?
                      Zie: http://forum.mestreechonline.nl/show...ight=wachthuis

                      Opmerking


                      • #12
                        Op internet zwerft een doc bestand rond over het onderwerp

                        Het geheim van de stadskluisjes

                        Onder dit document staat een zekere "boy". Het document is een "kopie" van het eerder vermelde draadje.

                        Opmerking


                        • #13
                          Puur plagiaat dus? Niet dat ik die link echt kan inzien...
                          Last edited by Clio; 26 augustus 2012, 14:42.

                          Opmerking


                          • #14
                            Kluisjes

                            Mijn hartelijke dank !

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Op internet zwerft een doc bestand rond over het onderwerp

                              Het geheim van de stadskluisjes

                              Onder dit document staat een zekere "boy". Het document is een "kopie" van het eerder vermelde draadje.
                              waarom zie ik de link niet?

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X