Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto Stokstraatkwartier

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Foto Stokstraatkwartier

    In de rubriek "Boe is dit" (waar is dit) is enige discussie ontstaan omtrent de exacte locatie van een foto.
    De foto is gemaakt door Wil Speth in de jaren vijftig vorige eeuw.
    Bekijk de webpagina via onderstaande URL.

    http://maastrichterstokstraat.atspace.com/ .

    Klik vervolgens op: Stokstraatkwartier.

    Dezelfde foto komt ook voor op een informatief gedeelte van de webpagina van Zicht op Maastricht.

    http://www.zichtopmaastricht.nl/teks.../t_gaasmenneke .

    Daar staat vermeld, dat de foto is gemaakt op de hoek Plankstraat-Stokstraat-Eksterstraat; 1958.

    Maar volgens ons forumlid parel, stond er bij de foto vermeld: Lang Grachtje.
    Jammer genoeg is het adres van de webpagina niet opgeslagen, waar parel die foto heeft gevonden.

    Vraag: kan iemand de exacte plaats noemen waar onderstaande foto is gemaakt?
    Bij voorbaat dank.

    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Foto Stokstraatkwartier

    Wat meteen opvalt aan de foto (gemaakt door Wil Speth), is het ontbreken van een trottoir vooraan links op de foto.
    Zover ik kan beoordelen, zijn er aan beide kanten van de Stokstraat trottoirs.

    Wel zijn er splitsingen met enkele straten, waar geen trottoirs zijn in het begin.
    Denk aan: Morenstraat, Eikelstraat, Plankstraat en Eksterstraat.

    Daar ik ter plekke niet zo goed bekend ben, kan iemand de serie foto's van onderstaande webpagina ook even bekijken?
    Je kunt kiezen uit de even en oneven nummering van de Stokstraat.
    De oneven nummers zijn aan de oostelijke kant van de Stokstraat; de even nummers aan de westelijke kant.


    http://www.nlstreets.nl/NL/winkelen/...okstraat--224/ .

    Tot slot dit.
    In de week van de geschiedenis 2007 werd er landelijk aandacht geschonken aan het Stokstraatkwartier via het programma 'Andere Tijden'.
    De uitzendingen zijn online te bekijken.
    Tevens een uitzending van het inmiddels ter ziele gegane programma 'Van Gewest tot Gewest' uit 1973.

    http://geschiedenis.vpro.nl/programm...ngen/36635929/ .
    Last edited by SJEF †; 11 januari 2010, 17:11. Reden: toevoeging informatie
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Volgens mij is dit ook niet de Stokstraat

      http://maastrichterstokstraat.atspace.com/ .
      (deze foto zou het Morenstraatje kunnen zijn)

      op al deze foto's zijn de straten allemaal veel te smal, om de Stokstraat te kunnen zijn.
      Last edited by Caesar; 11 januari 2010, 18:47.
      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

      Opmerking


      • #4
        Na bestudering van ettelijke oude foto's in boeken en boekjes; Bing Maps en de foto's bij het RHCL, kom ik tot de volgende conclusie.

        We zien op de foto dat de straat licht hellend omhoog loopt.
        Tevens is er ook een dwarsverbinding te zien tussen het linker- en rechterpand.
        Hoogstwaarschijnlijk is de foto dan genomen vanuit Het Bat (oostelijk), kijkend in de Eikelstraat (westelijke richting).

        Vergelijk het ook met bijvoorbeeld foto #22 en met foto #58.

        http://maastrichterstokstraat.atspac...tokstraat1.htm .
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Volgens mij zou dit best de Eikelstraat kunnen zijn, gezien richting de Maas.
          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
            Volgens mij zou dit best de Eikelstraat kunnen zijn, gezien richting de Maas.
            Ik heb ook al zitten puzzelen, maar ben er niet uit. De Eikelstraat in de richting van de maas in ieder geval niet, want daar loopt het af, niet op.

            Op de foto enkele zaken die mij opvallen. Het gaasmenneke staat duidelijk op een kruising. Steken we in gedachten de kruising over, dan lijkt er weer een straat naar rechts te gaan (waar dat huis naar voren springt). De verklaring Eksterstraat met dan eerst de Stokstraat en vervolgens richting 'Op de Thermen' leek me dan het meest logische. Maar ook hier ondervind ik problemen mee:

            1. Dat raampje onder de trap van het gaasmenneke (maar dat kan ook later anders gemaakt zijn)
            2. De straat lijkt te smal
            3. De hardstenen onderste lagen van het gebouw direct rechts.

            Conclusie: ik weet het niet. (Minckeleers, waar zijt gij?)

            Ik zal morgen ter plekke wat foto`s nemen.
            Last edited by burgemeester; 11 januari 2010, 21:47.

            Opmerking


            • #7
              Mijn eerder gedane suggestie (zie bericht #4) dat de situatie op de foto wel eens op de hoek van de Houtmaas en Eikelstraat zou kunnen zijn, kan ik weerleggen aan de hand van onderstaande foto.

              Daarop zien we duidelijk ramen in de gevel, terwijl die op de foto waar de vraag zich op toespitst, geheel ontbreken (blinde gevel).
              De foto stamt uit 1916; Rijksdienst monumentenzorg.
              Links op de foto zien we 'Huis de Eikel'; de gevel stamt uit 1625.
              Rechts zien we Houtmaas 6, met een gevel uit 1650, en een voorgevel van omstreeks 1900, waarbij de brede (zogenaamde Brusselse) venstervormen het meest opvallende zijn.

              Bron: Stokstraatgebied Maastricht.
              Een renovatieproces in historisch perspectief.
              Maastricht MCMLXXIII.


              Last edited by SJEF †; 12 januari 2010, 10:04. Reden: toevoeging informatie
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Om enig idee te krijgen over de situatie in de jaren '50 (vijftig) van de twintigste eeuw, laat ik nu enkele plattegronden zien.

                Bron: Stokstraatgebied Maastricht.
                Een renovatieproces in historisch perspectief.
                Maastricht MCMLXXIII.
                Uitgave: Gemeente Maastricht.
                Eindredactie: H.A. Essers.



                Stokstraatkwartier bebouwing 1953.


                Stokstraatkwartier bebouwing 1953.
                Centraal: Plankstraat - Eksterstraat.



                Stokstraatkwartier bebouwing 1953.
                Centraal: Moorenstraat - Eikelstraat.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9

                  Stokstraatkwartier bebouwing voor de renovatie.
                  De nummers zijn de huidige huisnummers.



                  Stokstraatkwartier bebouwing 1973.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Zie ik daar, tussen de Morenstraat en de Plankstraat een "gats" lopen, de Bezemstraat ?
                    Zou dàt 't niet kunnen zijn ?
                    Ik heb daar ook aan zitten denken.
                    Maar de Bezemstraat liep nooit zo steil omhoog als op de foto te zien is.
                    De Bezemstraat (tegenwoordige Bessemstraatje) was vroeger (voor de renovatie van het Stokstraatgebied) de verbinding tussen de Plankstraat en de Morenstraat.
                    Tegenwoordig is het Bessemstraatje verworden tot de toegang van het pleintje "Op de Thermen" (vanuit de Plankstraat).

                    http://www.mestreechonline.nl/forum/...0&postcount=65 .

                    Ook de oude en vroegere Moorenstraat is bijna in z'n geheel opgegaan in "Op de Thermen".
                    Helaas bieden de boeken die ik heb bestudeerd, geen verdere informatie; laat staan foto's.

                    En dan nu de oplossing.
                    Onze Pier schreef op 9 oktober 2009, het volgende.
                    De foto met de man op de ladder, werkend aan de openbare verlichting, is zeker niet gemaakt in de Stokstraat.
                    Ik denk dat het in de oude Eksterstraat is, gezien in de richting van de Plankstraat.


                    http://www.mestreechonline.nl/forum/...47&postcount=8
                    Last edited by SJEF †; 12 januari 2010, 12:24. Reden: toevoeging URL
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Na ter plekke te zijn geweest ben ik er zeker van dat de foto is gemaakt in de Eksterstraat. Op de hoek (bij het Gaasmenneke) sla je dan in richting Stokstraat even verderop in de richting Bessemstraat (waar ik eerder Op de Thermen noemde). Foto`s volgen, heb ik nu geen tijd voor. Ter plekke is overigens veel veranderd. Ik ben echter 98 % zeker.

                      Opmerking


                      • #12
                        Bij dezen de foto.

                        Op de oude foto is de straat een stuk smaller. Er is een pand afgebroken (nummer 39 op de kaart van SJEF). Ook de hardstenen onderste laag van het pand rechts klopt. De straat is waarschijnlijk iets hoger komen te liggen.

                        Verder in rode cirkels de belangrijkste overeenkomsten.
                        Bestanden bijvoegen

                        Opmerking


                        • #13
                          Naar aanleiding van de herstructurering Stokstraatkwartier, hield Ad Knotter een lezing, met de naam:

                          Rondom de Stokstraat
                          'Onmaatschappelijkheid' en 'onderklasse' in de jaren vijftig.

                          Rede in verkorte vorm uitgesproken op 8 oktober 1999 bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar in de sociale en economische geschiedenis van Limburg en aangrenzende regio's op een leerstoel ingesteld door de Stichting Sociaal Historisch Centrum voor Limburg bij de Faculteit der Cultuurwetenschappen van de Universiteit Maastricht.

                          Dit is als PDF te downloaden.

                          http://arno.unimaas.nl/show.cgi?fid=13025 .
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X