![]() |
|
|
#6 |
|
![]() |
Laten we toch vooral trots zijn op Céramique. Ik blijf het een topprestatie vinden van Coenen, Smeets en de rest, dat ze daar op dat oude fabrieksterrein een wijk hebben neergezet, die zo on-Maastrichts is en tegelijkertijd ook weer zo bij Maastricht past. Céramique heeft zoveel toegevoegd aan Maastricht. Is het zo erg dat er (ook) kakkers wonen? Misschien heeft een stad ook kakkers nodig. Amsterdam heeft Zuid, Rotterdam heeft Kralingen, Den Haag heeft... ja, waar wonen géén kakkers in Den Haag?
Dat verhaal in het artikel van Van Dijck over dat briefje in de lift deed me denken aan een soortgelijk verhaal over een briefje dat iemand van de Hobbemakade, hier in Amsterdam, in z'n brievenbus vond: "Mijnheer, wilt u de vuilniszakken ná zes uur buiten zetten. Het is hier niet De Pijp." Ter verduidelijking: de Hobbemakade bevindt zich aan de 'goeie' kant van de Boerenwetering; aan de overkant van het water begint De Pijp. Ik woon zelf al jaren op het KNSM-eiland in het Oostelijk Havengebied in Amsterdam, ook een Coenen-wijk. Ik kan niet zeggen dat het hier ontzettend bruist (nog niet), maar ik vind het een genot om over het eiland te lopen/fietsen en de mix van oud en nieuw in me op te nemen. Toegegeven: de bevolking is hier wat gemengder dan in Céramique (er is hier meer sociale woningbouw) en de vele woonarken maken het extra levendig. Maar toch, het heeft ook met de architectuur te maken, de manier waarop de openbare ruimte is ontworpen, de verhoudingen tussen de gebouwen, waardoor mensen ergens graag rondlopen. Datzelfde heb ik als ik in Céramique rondloop. Als ik in M'treech ben, vind ik het altijd heerlijk om door de eeuwenoude straten te dwalen, de Maos vanaf de Aw Brögk te zien, de 1000 jaar oude stenen van de OLV even aan te raken, maar ik moet toch ook altijd even de Hoeg Brögk over, het Plein 1992 oversteken, langs de Maas door het park, even een rondje om het Bonnefanten heen. Dat dat kan, wat 20 jaar geleden niet kon, vind ik een prestatie van de mensen die het bedacht en uitgevoerd hebben. Er zijn niet veel architecten in Nederland die een complete wijk, min of meer van scratch, kunnen ontwerpen. Coenen kan dat wel en heeft dat bewezen. Wat hij er zelf ook van zegt! |
|
|
|