Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Boeken over Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Dat zijn dan waarschijnlijk Pa en zoon Gordijn!
    Geweldige mensen met een ontzettend gevoel voor humor!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
      Dat zijn dan waarschijnlijk Pa en zoon Gordijn!
      Geweldige mensen met een ontzettend gevoel voor humor!
      Klopt elletje beiden hebben een groot gevoel voor humor.
      heb hier nog een boek liggen uit 1959.
      Het gedenkboek van het 125 jaar bestaan van de N.V. Koninklijke Sphinx-Ceramique, zal ik er eens mee langs gaan?
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking


      • #33
        Doen, je weet nooit of iemand er belangstelling voor heeft!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #34
          nog een boek over Maastricht

          Hallo, iedereen.
          Ik heb een boek over pater Vinck geschreven en in eigen beheer uitgegeven.
          In dit boek beschrijf ik de gebeurtenissen van 1638 vanuit het perspectief van pater Vinck.
          Hebt u belangstelling, bel dan even bij ons aan: Brusselsestraat 92.

          Opmerking


          • #35
            Daar ben ik weer

            Dat is alweer een hele tijd geleden, maar ben weer terug.

            Wat gaat de tijd snel. En het belangrijkste..... mijn boek is in een ver gevorderd stadium.

            Groetjes Nico

            Opmerking


            • #36
              We kijken d'r naar uit, Nico.

              Opmerking


              • #37
                [QUOTE=SJEF †;40168]Kroniek van Hotel Derlon

                Had nog een oude ansichtkaart van hotel Derlon en dacht dat dit best wel leuk kan zijn voor geinteresseerden, om hier onder te brengen.
                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #38
                  Click image for larger version

Name:	Peter De La Haye, Petticoat en Terlenka_0002.jpg
Views:	1
Size:	96,7 KB
ID:	89772

                  In 2002 verscheen de roman : Petticoat en Terlenka van Peter De La Haye (1936) , waarin hij zijn Maastrichtse jeugd beschrijft.
                  ISBN 90-76043-48-5
                  Last edited by Annefine; 14 november 2011, 17:44.

                  Opmerking


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                    [ATTACH]2205[/ATTACH]

                    In 2002 verschenen roman van Peter De La Haye (1936) , waarin hij zijn Maastrichtse jeugd beschrijft.
                    ISBN 90-76043-48-5
                    Bedankt een leuke tip voor Sint
                    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                    Opmerking


                    • #40
                      De Perroen - Ruud Offermans

                      De perroen





                      BESCHRIJVING

                      'Het was warm voor de tijd van het jaar. Een voorzichtig zonnetje piepte door de najaarsnevel heen ten teken dat hij nog niet overwonnen was. Jacques en Lisa liepen nog één maal naar de perroen. Vanuit Huize de Ridder in de Ridderstraat kwamen ze in de Koestraat. De Franse sfeer was overal te proeven. Gefilterd zonlicht viel omlaag op het wegdek. Kromme scheefgetrokken panden sierden het straatbeeld. Met overal kleinschalige panden met hardstenenraamomlijsting. Er stonden wat studentenfietsen tegen een gevel aansmeten. Verderop waren er eettentjes en natuurlijk 'het Franse huis' (traiteur-delicatessen-Franse specialiteiten).'

                      Dit boek gaat over het Quartier Latin van Maastricht en de rol die de perroen daarin speelt. Het is een verhaal van drie generaties de Beauforts die in 'Huize de Ridder' in Maastricht wonen en wat voor elk van hun de perroen betekent. De perroen blijkt een symbool te zijn. Maar een symbool van wat?
                      (Bron: www.ako.nl)

                      Kent iemand dit boek en/of de schrijver?
                      Met zijn profiel kom ik ook niet veel verder.
                      Ik heb het maar op mijn verlanglijstje gezet voor Kerstmis.
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #41
                        Zelden heb ik een zo’n slecht geschreven boek gelezen als: De Perroen van Ruud Offermans.
                        Waar gaat dit over, vraag ik me al lezend af. De verbijstering wordt alsmaar groter. Hoe krijgt een schrijver het voorelkaar de lezer zo te minachten, want dat gevoel bekruipt me bij dit schrijfsel.

                        Waar gaat het over?
                        Op de omslag staat een foto van De Perroen op het Vrijthof in Maastricht. De tekst op de achterflap belooft dat het boek zal gaan over het Quartier Latin in Maastricht. Ha, denk ik als Maastrichtse geboren in het Jekerkwartier, en geïnteresseerd in de geschiedenis van Maastricht, dat lijkt me wel wat.
                        Wat heeft de schrijver gedaan om mij zo te ergeren?

                        Op de laatste pagina van het 100 pagina’s tellende boekje, schrijft hij dat hij voor het schrijven van zijn boek dankbaar gebruik heeft gemaakt van:
                        · De Historische encyclopedie Maastricht
                        · Monumentengids Maastricht
                        · Tweeduizend jaar Maastricht

                        En dat is precies wat hij heeft gedaan.
                        Zonder hem van knip-en plakwerk te willen betichten lijkt het alsof hij gewoon beschrijvingen van historische panden in Maastricht uit hierboven genoemde boeken heeft overgenomen, dat aan elkaar gebreid, en vervolgens een flinterdun verhaallijntje over een Maastrichtse familie, dat om te huilen zo slecht geschreven, of onbedaarlijk om te lachen, zo u wilt, heeft geregen.
                        Verder worden we ook nog getrakteerd op een volkomen niet er zake doende beschrijving (overgenomen uit een reisgids?) van het ruige berglandschap van Wales: weer 5 pagina’s vol!
                        En vooruit dan ook nog maar 3 bladzijdes over de antroposofische gezichtspunten van Rudolf Steiner erbij geplakt.
                        Je wordt al lezend scheel van alle aanhalingstekens openen en sluiten in de tekst. Dat komt omdat de dialogen die de ‘romanfiguren’ in dit boekje voeren zo kort zijn.

                        Ik heb maar eens gegoogeld op de naam van de schrijver: Ruud Offermans en wat blijkt? Hij heeft een heus oeuvre. Allemaal dezelfde soort boekjes met een pakkende foto op de omslag, wel met een andere titel, dat dan weer wel. Zouden dat allemaal van die meesterwerkjes zijn?

                        Voor de prijs die ik voor dit flutboek heb betaald had ik aan iets veel beters kunnen besteden.
                        Bijvoorbeeld 2 keer het Gevelstenenboek van Bartelet dat momenteel in de aanbieding is.


                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          De perroen




                          Ik heb het maar op mijn verlanglijstje gezet voor Kerstmis.
                          Dat zou ik maar vergeten als ik Annefine zo hoor...! Als je dan toch iets zoekt over (een deel van) het Maastrichtse Quartier Latin, kun je eens kijken naar Rondom de Ezelmarkt: een coproductie met een zeer lange wordingsgang en dat is wel een beetje te merken. Maar in elk geval geen pseudoroman, geen onzin en ook geen verkapt plagiaat.

                          Oeps, het blijkt uitverkocht, al denk ik dat je misschien bij Au Coin des Bons Enfants nog wel een exemplaar kunt vinden (Georges Taselaar kocht een deel van de oplage op). En natuurlijk tweedehands?

                          @Annefine: de Silhouetreeks heeft meer deeltjes die 'spelen' in het Jekerkwartier, zoals De Toneelacademie, Het Bonnefantenklooster, De Minderbroedersberg etc. Als je de Pieterstraat etc. er ook bijrekent, komen er nog een handvol bij over De Nieuwstad, De Oude Minderbroeders, De Lutherse Kerk etc.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 december 2011, 12:37.

                          Opmerking


                          • #43
                            Bedankt voor de tip Ingrid.
                            Ik moet nog even bijkomen van Ruud Offermans. Als ik weer helemaal hersteld ben ga ik graag met jouw advies aan de slag.

                            Opmerking


                            • #44
                              Beste vrienden en bekenden,

                              Mijn nieuwe boek is gepubliceerd! Na veel uren van zwoegen achter mijn PC, de nodige - tijdelijke - writers blocks, 'geniale ingevingen' en ieder hoekje van Maastricht bezocht te hebben, is het nu eindelijk klaar en ik ben er ontzettend trots op! Ik heb mijn boek uitgegeven via Limburger.nl/mijnboek en daar is het onder andere ook te koop. Ik stel het op prijs als je deze mail naar vrienden wilt doormailen.

                              Hieronder staat een korte omschrijving van mijn boek:
                              'In het boek *Maastricht in Beeld* laat fotograaf Nico Groothausen U kennismaken met historisch en hedendaags Maastricht in de vorm van beelden, reliefs, herinneringsplaquettes, herdenkingsmonumenten, fonteinen, gevelbeelden, borstbeelden, standbeelden, oorlogsgedenktekens, vestingnaamstenen, wandreliefs, bevrijdingsmonumenten, afsluitpalen, sluitstenen e.d.

                              Zo wordt o.a. stil gestaan bij: Minckeleers, het Mooswief, de Mestreechter Geis, de Sintervaosbron, de Berekojl, de Lommelekriemer, ut Ezelke, de baank vaan Leenders, Tongeren 2000, tekst in trottoirband, Jupiter, Mercurius, Ikaros, Manus, Object of Hope, het Libellen paringswiel, de Limburger, Relax & Meet, Jet, Old Hickory Monument, de Kluiver, het Homo-monument, Pierre Kemp, Sint Victor, Petrus Ragout, Pieke Dassen, Beer Jo, Plutarchus, Huivende kinder, het carnavalsrelief, de Perroen, ut zaate hermenieke, Willem Vliegen, Ruijs de Beerenbrouck, Sint Monulphus en Gondulphus, Henric van Veldeken, de Phoenix, Karl Marx, Sint Petrus Banden, Dipoolmoment, Sint Amorzuil, Petrus Canisius, Jekerparkpoezie, Henri Hermans, het hof van Tilly en de Buchturm.


                              Bovenstaande is slechts een klein gedeelte van de inhoud van het boek.'

                              Hopelijk heb ik hiermee jullie interesse kunnen wekken in mijn boek.


                              Met vriendelijke groet,
                              Nico Groothausen
                              Last edited by Breur; 11 januari 2012, 14:57. Reden: reclame neutraler gemaakt.

                              Opmerking


                              • #45
                                Vind iets

                                De naam van de kringloopwinkel aan de Tongersestraat, voorheen BeterBed en Fietsenwinkel Janssen. Zij hebben een hele grote boekenkast Maastrichtgensia met heel interessante stukken.
                                Kompleminte

                                Toller

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X