MestreechOnline - Forum Stad Maastricht  

Ga terug   MestreechOnline - Forum Stad Maastricht > Mestreech / Maastricht > Kunst en Cultuur in Maastricht > Musea in Maastricht
Registreer FAQ Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Musea in Maastricht Berichten over de diverse musea in Maastricht

Antwoord

Discussietools Zoek in deze discussie Weergave
Oud 8 May 12, 11:59   #1
El Loco

El Loco's schermafbeelding

65, El Loco will become famous soon enough
Standaard Afrikacentrum Cadier en Keer

Het ligt slechts enkele meters voorbij de gemeentegrens, maar mag toch echt wel als een Maastrichts museum worden beschouwd: het Afrikacentrum in Cadier en Keer. Nu de paters het niet meer kunnen opbrengen om het exploitatietekort aan te vullen, en er bovendien naar andere huisvesting moet worden uitgekeken, doet zich de unieke kans voor om het museum te professionaliseren en op een beter toegankelijke plek te huisvesten. Ik moest meteen denken aan het klooster Onder de Bogen. Hebben de zusters niet een paar ruimtes over in dat enorme complex? En zouden er in Maastricht niet een handjevol vrijwilligers te vinden zijn die zo'n museum zouden kunnen runnen? Wat denken jullie? Maastricht wil zo graag internationale stad zijn, de universiteit haalt de helft van haar studenten uit het buitenland, we knopen banden aan met een Chinese miljoenenstad, laten we dan dit ethnologisch museum zo maar verdwijnen?
Citaat:
Afrikacentrum staat ‘met de rug tegen de muur’
‘Zelfstandig verder gaan is geen reële optie’
door Merel Visscher

CADIER EN KEER – Het is voor het Afrikacentrum in Cadier en Keer een vrijwel onmogelijke opgave om op een andere plek in Limburg een zelfstandig museum te openen. „Het museum staat met de rug tegen de muur”, zegt bestuurslid Gerard van Rens van de stichting Afrikacentrum.

Het Afrikacentrum, zo werd vorige week bekend gemaakt, moet per 1 januari 2013 weg uit het Missiehuis in Cadier en Keer. Daar is het museum al 65 jaar gevestigd. Het Missiehuis wordt door de paters van de Sociëteit voor Afrikaanse Missiën verkocht aan een projectontwikkelaar, die het ombouwt tot zorgappartementen. Ook komt er een nieuw verzorgingstehuis. Dit is echter niet de directe reden dat het museum moet vertrekken, aldus Van Rens. Dit heeft te maken met het stopzetten van de financiële steun aan het museum door de paters.

Overigens heeft het bestuur daar begrip voor. „De opbrengst van het Afrikamuseum ligt tussen de 100.000 en de 120.000 euro per jaar. Maar jaarlijks zijn we al bijna 200.000 euro kwijt aan kosten, en dan tel ik het gas, water en licht nog niet eens mee. De paters hebben dit structurele tekort jarenlang afgedekt, maar ook daar is de bodem inmiddels bereikt”, vertelt Van Rens.

Het bestuur is al op zoek geweest naar alternatieve locaties in Valkenburg en Maastricht. Probleem is echter dat een zelfstandig museum geen reële optie is, zegt Van Rens. „Zelfs al zouden we geen huur hoeven te betalen, dan nog blijft het naïef te denken dat het museum rendabel zal worden.”

Het bestuur probeert momenteel de collectie onder te brengen bij een andere instantie. Welke, wil Van Rens nog niet zeggen. „Voor ons is het belangrijk mensen bewust te maken van andere culturen. Daar willen we een steentje aan bijdragen.”

(bron: DDL, 8-5-2012)
El Loco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 May 12, 12:03   #2
olijfje

80, olijfje will become famous soon enough
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
...... Ik moest meteen denken aan het klooster Onder de Bogen. Hebben de zusters niet een paar ruimtes over in dat enorme complex? .......
Ik ben járen geleden 'n paar keer in dat AfrikaCentrum geweest, in mijn herinnering is dat veel en veel groter dan "een paar ruimtes"
Oud 8 May 12, 12:26   #3
El Loco

El Loco's schermafbeelding

65, El Loco will become famous soon enough
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door olijfje Bekijk bericht
Ik ben járen geleden 'n paar keer in dat AfrikaCentrum geweest, in mijn herinnering is dat veel en veel groter dan "een paar ruimtes"
Ik ben er als jochie met school geweest, maar kan me er niets meer van herinneren... Maar ik zie op de website dat het museum op dit moment beschikt over drie etages, dus het zal inderdaad meer zijn dan een paar ruimtes. Ook is er nog een beeldentuin met beelden uit Zimbabwe.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 2604.jpg‎ (35,9 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg kapper%20groot.jpg‎ (70,9 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg foto_8kl.jpg‎ (44,9 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg pingpong_04_2009.jpg‎ (15,9 KB, 2x gelezen)
Bestandstype: jpg Epa-masker, Nigeria.jpg‎ (97,1 KB, 2x gelezen)
El Loco is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools Zoek in deze discussie
Zoek in deze discussie:

Geavanceerd zoeken
Weergave

Regels voor berichten