MestreechOnline - Forum Stad Maastricht  

Ga terug   MestreechOnline - Forum Stad Maastricht > Mestreech / Maastricht > Maastricht Horeca
Registreer FAQ Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Maastricht Horeca Onderwerpen met betrekking tot de Maastrichtse horeca.

Antwoord

Discussietools Weergave
Oud zondag 30 mei 2010, 10:39   #1
Ingrid M.H. Evers

Ingrid M.H. Evers is on a distinguished road
Standaard Het Slagschip: ontwerp ir. F. Knibbeler

Het heeft even geduurd, maar vorige week sprak ik architect in ruste Teun Swinkels. Hij stelde met klem dat het gebouw het troetelkind was van architect Knibbeler en dat de informatie die ik kreeg van de gemeente Maastricht (zie # 34) onvolledig is.

Het gebouw is door Knibbeler ontworpen, zoals ik al eerder aangaf (zie # 42). Wel hebben overige architecten van het toenmalige architectenbureau Swinkels (sr. en jr.) en Salemans een kleiner of groter steentje bijgedragen.

Knibbeler - die enkele jaren geleden overleed - ontwierp het pand inderdaad als een gestileerd schip en was er buitengewoon trots op. Van hem komt ook de aanduiding 'slagschip (aan de Maas)'. De term is dus niet voortgekomen uit de bevolking, zoals ik eerder meende. (zie o.a. # 38 en # 39).

Swinkels kan zich van de bouw ook de dwars geplaatste lage loodsen aan de zuidzijde goed herinneren. Deze kregen een afwijkende, bijzondere vormgeving (zie de foto van Sjef onder # 29). Van kunstwerken in de buitenruimte (anker, 'aanlegsteiger') is hem niets bekend. Mogelijk zijn die na 1983 aangebracht door de toenmalige huurder Rijkswaterstaat.

Laatst gewijzigd door Ingrid M.H. Evers : zondag 30 mei 2010 om 10:51
Ingrid M.H. Evers is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten