Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gelateria Luna Rossa

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gelateria Luna Rossa

    Gelateria Luna Rossa, ijs op z’n Napolitaans.
    Jongste initiatief van meesterkok Huub Biro is publiekstrekker van formaat.



    Zeven weken is Luna Rossa, het geesteskind van meesterkok Huub Biro, inmiddels open.
    De ijssalon blijkt nu al te zijn uitgegroeid tot dé pleisterplaats van Wyck.
    Om de haverklap passeert een fel gekleurde Vespa de ramen van Luna Rossa, de zeven weken oude Italiaanse ijssalon aan de Hoogbrugstraat in het oude deel van Wyck.
    Of de typisch Italiaanse scootertjes speciaal zijn ingehuurd om het Italië-gevoel nog verder te versterken?
    Meesterkok Huub Biro, drijvende kracht achter het succesvolle Italiaanse restaurant Ca’del Biro - vlak ertegenover - moet lachen.
    „Vespa’s?
    Ik heb ze nog niet gezien.â€
    Zoef!
    De nuchtere constatering heeft zijn mond nog niet verlaten, of er tuft alweer een Italiaans brommertje voorbij.
    Alles aan Luna Rossa ademt Italië.
    Van de espresso met een crèmelaagje van twee milimeter met Toscaans amandelkoekje (è perfetto!), tot de 33 smaken versgedraaid ijs die glanzend liggen te pronken in de stijlvolle vitrine; van de rechte, trendy vormgeving tot de Italiaanse (binnenkort Napolitaanse) klanken
    waarop de ijsliefhebber doorlopend wordt getrakteerd.
    Luna Rossa heeft inmiddels naam gemaakt.
    Zelfs op een druilerige zondag als vandaag 20 juli 2008, mag de zaak rekenen op zo’n 1000 tot 1500 klanten.
    „Het gaat de hele dag door.
    Van elf uur ‘s ochtends tot elf uur ‘s avonds, zeven dagen per week, want zolang zijn we open, zegt de keukenchef.
    „Ik hoor al dat de restaurants hier in de buurt het niet zo leuk vinden.
    Mensen zeggen na de maaltijd: kom we gaan nog even een ijsje eten bij Luna Rossa.â€
    Aan slapen komt Biro gezien zijn nieuwe hobby nauwelijks nog toe.
    Hoeft ook niet, zegt hij vol overtuiging.
    „Met af en toe een halfuurtje mediteren kom je ook een eind.
    Het drijft alle stress uit je lichaam.â€
    Niet zo gek, in dit licht bezien, dat het idee voor deze ijssalon in 2005 werd vervolmaakt in de bergen van Nepal - vier kilometer hoog - waar Biro zich een tijdje had teruggetrokken in een boeddhistisch klooster.
    „Als je tot jezelf komt, en de tijd neemt om naar jezelf te luisteren, kun je veel.â€
    Elke ochtend om vijf uur staat hij op om in de ultramoderne productieruimte van de gelateria de eerste bakken ijs te draaien.
    Daarna is het weer flink aanpoten in de keuken van zijn restaurant, waar op dat moment de eerste lunchers reeds zijn aangeschoven.
    „Zo gaat het door, tot half één ‘s nachts.â€


    Gelateria Luna Rossa; Hoogbrugstraat 45

    Bij Luna Rossa betaal je niet per bolletje, maar per smaak!
    Uno gusto 1,25 euro, zegt de kaart, cinque gusti 5,50, voor elke smaak meer wordt 1 euro in rekening gebracht.
    Wie alle verleidingen wil proberen, is wel even zoet.
    „Als ik zou willen, kon ik uitkomen op 60 tot 70 verschillende smaken, zegt de SVH-meesterijsbereider.
    Wie even in de etalage kijkt, ziet onmiddellijk dat het niet blijft bij ijsdraaien alleen.
    Alle varianten zijn op culinair hoogstaande wijze van de nodige opsmuk voorzien.
    In de keuken van zijn restaurant wordt wel eens gezucht, als Biro met zijn lijstje komt, zegt hij.
    „Ik wil alles zo authentiek mogelijk hebben.
    Het liefst werk ik met geconfijt en gedroogd fruit, waar nog alle smaak in zit.
    Mijn pistache-ijs moet naar pistache smaken én moet een groene kleur hebben.
    Ik ben bezig om via een leverancier in Sicilië de beste noten te krijgen.â€
    Een ijsje moet niet gewoon een ijsje zijn, maar een gelato, waaraan iets is toegevoegd.
    Een ijsje met een bite.
    „Dus voorzie ik de sinaasappel- en citroenijs van gedroogde schijfjes sinaasappel en citroen.
    Alles wordt met de hand uitgesneden.
    In mijn caramel-ijs zitten stukjes mars en mijn pindakaasijs bestaat mede uit echte pindakaas met stukjes snickers.â€
    Het wemelt inmiddels van de vaste klanten.
    „Sommigen zie je twee keer op een dag.
    Als ik in Italië ben, eet ik zeker ook twee ijsjes.
    Per dag.
    Uiteraard.â€

    © De Limburger; Maarten van Laarhoven; 210708
    Last edited by SJEF †; 22 mei 2009, 19:42.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Na een jaar Gelateria Luna Rossa aan de Hoogbrugstraat heeft Huub Biro de tweede vestiging van zijn ijssalon geopend in het markante wachthuis uit 1786 naast de Onze Lieve Vrouwebasiliek. Hoewel beide ijssalons hemelsbreed maar enkele honderden meters van elkaar liggen, verwacht hij niet dat ze concurreren. “Hier bij het wachthuis hebben we veel toevallige aanloop van toeristen†zegt hij.
    Drieëndertig smaken ijs in alle kleuren van de regenboog. IJs dat hij elke dag om 5 uur ‘s ochtends staat te maken. Maar plannen om van Luna Rossa een keten voor heel Limburg te maken heeft Huub Biro niet.
    Wie iech daor aofgeloupe maondag veurbeij kaom, dach iech in ierste instansie tot 'n nuij horeknal geopend waor. Wie iech korterbij kaom zaog iech tot daor ies te verkriege waor.
    Kompleminte, Pieke

    Opmerking

    Bezig...
    X