Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Zoekplaatje

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    Afbraak OLV-wal met Bloedbak en herbouw walmuur langs Jeker (2)

    Wie de beschrijving van deze foto (https://beeldbank.cultureelerfgoed.n...ctnummer%20ascMuur en toren waren afgebroken en de verbinding van de twee zuidelijke delen van de OLV-wal was eveneens verdwenen. Op de foto van de link is dat duidelijk te zien; rechts achter een van de torens van de Helpoort; het zwarte dak daarachter is van de papiermolen Het Ancker/'pesthuis'.

    Literatuur
    Louis Morreau, Die Yseren Stadt Maestricht (1982), pp. 17-18 en elders.
    Louis Morreau, Bolwerk der Nederlanden, passim.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 januari 2021, 13:20.

    Opmerking


    • #32
      Afbraak OLV-wal met Bloedbak en herbouw walmuur langs Jeker (3)

      In 1906 werd op kosten van de firma Bonhomme de muur ten westen van de Helpoort opnieuw opgetrokken, op voorwaarde dat men twee inrijpoortenMaastricht in oude ansichten (Koreman, Bertrand) en drie delen Maastricht, zo was het (Lem), maar hem niet gevonden. Evenmin staat hij in Lem, Maastricht door de veranderingen heen.

      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 januari 2021, 13:21.

      Opmerking


      • #33
        Afbraak OLV-wal met bloedbak en herbouw walmuur (4)



        Resteert de vraag: wat zijn de bouwactiviteiten die we zien op deze foto? Ik ben bang dat ik het antwoord schuldig moet blijven. De datering is echter te herleiden tot: 1904 (afbraak deel Onze Lieve Vrouwewal met bloedbak), 1906 (herbouw muurgedeelte langs Jeker) of 1911 (herbouw Jekertoren).
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 januari 2021, 13:23.

        Opmerking


        • #34
          Afbraak OLV-wal met Bloedbak en herbouw walmuur langs Jeker (5)

          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 april 2018, 23:07.

          Opmerking


          • #35
            Afbraak Bloedbak

            Op 12 juni 1963 werden met dynamietstaven twee bressen geslagen in de beide muren van de Bloedbak. Het water liep via die openingen in de daaronder stromende Jeker naar de Maas. Enkele dagen later was het kanaal nagenoeg drooggevallen. De nog resterende poelen werden met grind dat vanaf de rijweg was aangevoerd dichtgegooid. De deklaag
            werd geëgaliseerd en het voormalige kanaal ging dienst doen als gemeentelijke parkeerplaats. De Bloedbak werd met een stalen kogel stukgeslagen.


            Bron:
            BLINDEN, BLINDGANGERS EN EEN BLOEDBAK door Rob Kamps.

            Het gehele artikel is hier te lezen.
            Last edited by Breur; 24 juli 2013, 09:33. Reden: link toegevoegd.

            Opmerking


            • #36
              De "bloodbak" situatie omtrent 1960

              De "bloodbak" situatie omtrent 1960



              De naamgeving Z. Willemsvaart is niet correct.

              Opmerking


              • #37
                Gedeeltelijke afbraak van de 'bloedbak' (1904)

                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Resteert de vraag: wat zijn de bouwactiviteiten die we zien op deze foto? Ik ben bang dat ik het antwoord schuldig moet blijven. De datering is echter te precisiëren tot: 1904 (afbraak deel Onze Lieve Vrouwewal met bloedbak), 1906 (herbouw muurgedeelte langs Jeker) of 1911 (herbouw Jekertoren).
                Breur ontdekte net dat je op de kleurenfoto hierboven in de 'bloedbak' dezelfde rioleringsbuis ziet uitkomen als op het zoekplaatje van Toller. Ook het schuine vlak op de muur is daar te zien. De foto heeft dus niets te maken met de de herbouw van de walmuur tussen Helpoort en Jekertoren, maar alles met het reservoir (de vroegere bloedbak) en de duiker van de Jeker.

                Naar nu blijkt (Kamps, Breur) zijn beide blijven bestaan tot de demping van het kanaal in de jaren 1960, maar de 'bak' was teruggebracht tot straatniveau (1904). Er werd nog altijd van alles ingegooid, maar met slachtafval was het na 1901 gedaan.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 april 2018, 23:08.

                Opmerking


                • #38
                  Werkzaamheden O.L.Vrouwewal/Bloedbak

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht

                  Resteert de vraag: wat zijn de bouwactiviteiten die we zien op deze foto? Ik ben bang dat ik het antwoord schuldig moet blijven. De datering is echter te precisiëren tot: 1904 (afbraak deel Onze Lieve Vrouwewal met bloedbak), 1906 (herbouw muurgedeelte langs Jeker) of 1911 (herbouw Jekertoren).
                  Hier een verbeterde foto van het zoekplaatje.

                  Opmerking


                  • #39
                    Wat een beetje contrastwerking al niet kan doen. Hartelijk dank, Breur. Het metselwerk is van de 'bloedbak', de stenen links daarvan zijn onderdeel van de stadsmuur. In het midden is de buitenlaag (bekleding) weg, waardoor men tegen de opvulling van de wal aankijkt. Op de voorgrond een lage steunbeer.

                    De datering moet dus hoogstwaarschijnlijk zijn: circa 1904, afbraak van (het bovenste gedeelte van) 'de bloedbak'.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 juli 2013, 10:24.

                    Opmerking


                    • #40
                      Dijkman en de bloodbak.

                      Christoffel Hendrik Dijkman (1879-1954) schilderde volgend tafereel:



                      Bron: http://www.christoffeldijkman.nl/

                      Opmerking


                      • #41
                        Ingrid en Breur, en met name Ingrid hartstikke bedank voor de heldere uitleg bij een oude foto waarbij de begeleidende tekst erg minimaal is. Breur heb je daar een speciaal programma voor nodig om de foto de upgraden? Ik heb alleen maar Paint, daar kun je niet veel mee.
                        Kompleminte

                        Toller

                        Opmerking


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                          Ingrid en Breur, en met name Ingrid hartstikke bedank voor de heldere uitleg bij een oude foto waarbij de begeleidende tekst erg minimaal is. Breur heb je daar een speciaal programma voor nodig om de foto de upgraden? Ik heb alleen maar Paint, daar kun je niet veel mee.
                          Toller: voor beginners is Picasa een uitstekend beeldbewerkingsprogramma. Te downloaden via http://picasa.google.nl/intl/nl/

                          Opmerking


                          • #43
                            Sadée: eerste 'stadssluis' (bij bloedbak) Kanaal Luik-Maastricht in 1895



                            Datering:1895
                            Vervaardiger:Philip L.J.F. Sadée (1837-1904)

                            Beschrijving
                            olieverf op doek
                            71x114 cm
                            L18845

                            Collectie Limburgs Museum (Venlo)

                            NB. Geheel links tussen rondeel De Vijf Koppen (l) en de Helpoort (r) de papiermolen Het Ancker.
                            Last edited by Clio; 26 juli 2013, 18:36. Reden: aanvulling

                            Opmerking


                            • #44
                              De culturele beeldbank leverde de volgende tekening op. Welke poort zou dit kunnen zijn. De beeldbank denk dat het een poort in Maastricht zou kunnen zijn. In eerste instantie kwam de St. Pieterspoort bij mij op, maar ik denk van.....
                              http://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/40000052
                              Bestanden bijvoegen
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #45
                                Boschpoort?

                                De Pieterspoort is het zeker niet, want die had een heel andere vormgeving en de doorgang daarvan liep net als de Brusselsepoort onder een haakse hoek.

                                Ik vermoed dat het de Boschpoort is, de bovenste tekening gemaakt vanaf de stadszijde. Ergens op MO zit een tekening [van Jan Brabant], die een zicht geeft op de binnenpoort. Ik meen mij te herinneren dat er op dezelfde plaats als op deze tekening een deur of poortje in die muur zat.

                                Probleem is dat ik de tekening / plattegrond niet meer kan vinden. Interessant was dat Brabant de bebouwing links (fabriek Regout) en rechts (wachthuis/barakken) wel als perceel had ingetekend, maar niet als 'opstand', zodat de poort vrij leek te liggen.
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 april 2018, 23:10.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X