Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Straatje gezocht.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #31
    @ El Loco:
    gezien dat je overige vragen al perfect zijn beantwoord, nu enkel iets over hun wapenschild met kruis:
    - aangaande de sluitsteen in het poortje aan de Kommel staat niets vermeld in de genoemde uitgave "Het Kruisherenklooster",
    - wel staat er een afbeelding in van een sluitsteen met het embleem, maar helaas zonder vermelding waar deze zich bevindt, of waarvan deze afkomstig is.

    Op de kleding van de Kruisheren "was op borsthoogte een gelijkbenig kruis genaaid, waarvan de staande balk rood van kleur was en de liggende wit." (citaat uit "Het Kruisherenklooster", Maastrichts Silhouet nr. 17, dec. 1984, ISBN 90 70 356 21 X)
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Of de huidige straat voor het Kruisherenhotel deels nog terug gaat op dit straatje, blijft een vraagteken. Misschien dat onze burgemeester zich t.z.t. eens op kadasterkaarten en zo wil werpen?

      Voor wat het waard is (na Loco`s aanvulling)



      Minuutplan (ca. 1830).

      Opmerking


      • #33
        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
        Voor wat het waard is (na Loco`s aanvulling)

        Minuutplan (ca. 1830).
        Super! Hierop is heel mooi te zien dat de meest zuidelijke tak van het straatje doodliep op de Kruisherenkerk (en niet zoals nu, er achter langs liep).

        (en welkom terug, Burg )

        Opmerking


        • #34
          Poortje Kruisherengang?

          Welk poortje bedoelt men ? Het verhaal is mij niet helemaal duidelijk.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #35
            Mooie ontdekking, Breur! Dat zal het poortje met Maltheser-/Kruisherenkruis van post #32 dan zijn geweest. Maar waar het precies tussen Faliezustersklooster en Oude Minderbroederskerk terecht is gekomen, weet ik ook niet.

            Opmerking


            • #36
              Kan de locatie dan die zijn achter de 2 pilaren (zuilen)?

              Opmerking


              • #37
                Ik zit op Bing te turen, maar ik zie zo gauw niet zo'n poortje bij het Minderbroedersklooster. Misschien is het plan om het te herbouwen wel nooit uitgevoerd, of is het later alsnog gesloopt.

                Opmerking


                • #38
                  Nee toch? Ziet er wel hรฉรฉl anders uit dan... En ook niet echt een handige toegangspoort voor het Minderbroederscomplex, waar 't volgens dat krantenknipsel om ging.

                  Opmerking


                  • #39
                    Ik ga wel ter plekke snuffelen. Veldwerk.

                    Opmerking


                    • #40
                      Oude doorbraak.

                      In de muur de sporen van een oude toegang tussen het voormalige Faliezustersklooster en de huidige Pater Vincktoren. Elders is nog een filmpje te zien met meerdere foto's van deze locatie en directe omgeving.
                      Bestanden bijvoegen
                      Last edited by Breur; 2 oktober 2011, 15:16. Reden: link toegevoegd.

                      Opmerking


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                        Lastig hoor, ik zie niks door die lichte streep zonlicht, maar volgens de dia serie zit daar aan de achterkant wel degelijk 'n soort poortje
                        Er zijn meerdere sporen te vinden van poorten of bogen. Geen enkele past wat betreft vorm of materiaalgebruik met het poortje met Maltheser- of Kruisherenkruis.

                        Opmerking


                        • #42
                          El Loco schreef op 17 augustus over een akte in het archief van de kruisheren over de poort :
                          ยท 569 Akte van attestatie door Lambricht van Sepperen, alias Huybrechts, betreffende een poort die hij op grond van de kruisheren bij een uitgang naar de Kommel heeft gebouwd (1654) -> zou best wel eens ons poortje kunnen zijn. Ziet er ook best 17e eeuws uit! Logisch dat de Kruisheren er hun wapenschild op lieten aanbrengen; de poort stond op hun grond.
                          Over dit poortje vond ik nog iets in een andere acte.
                          Bij de verdeling van de nalatenschap van deze Lambricht op 23 oktober 1675 wordt zijn huizenbezit beschreven. Hij liet op de Brusselsestraat twee aan elkaar grenzende huizen na, gelegen naast de paters Kruisbroeders, waarachter een grote hof lig die met een poort uitkomt op de Commel (er stond eerst Abtstraat maar dat is in de acte doorgehaald).
                          Boed

                          Opmerking


                          • #43
                            welk straatje ?

                            Dit is toch niet de Kommel he, in vroegere tijden ?

                            Opmerking


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              Als je een stukje terugleest (of bij 't begin begint) dan zie je dat dit verdwenen straatje uitkomt op de Kommel
                              Olijfje,

                              Bedankt dat je me een beetje gelijk geeft. Dit, ondanks dat ik al meer dan 50 jaar uit Maastricht weg ben en helaas moet BEKENNEN er nog maar weinig terug kom, omdat ik er weinig familie nog heb wonen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X