Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rode Brug over de Jeker ?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Rode Brug over de Jeker ?

    Een foto, die niet zo goed te plaatsen is. Zien wij hier de "Rode Brug" over de Jeker bij de Pieterstraat/Nieuwenhofstraat ? Wat zien we op de achtergrond (de gebouwen) ?
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Voor zover mij bekend lag deze brug op dezelfde plaats als de huidige brug. Het gebouw is wat moeilijk te zien, maar er zijn twee mogelijkheden. Als we naar het oosten kijken, zou het het St.-Josephgesticht kunnen zijn dat vroeger stond op de plaats van het huidige verzorgingtehuis Molenpoort. Als we naar het westen kijken zou het een deel van de kazerne kunnen zijn.

    Opmerking


    • #3
      Rode brug over de jeker

      Is deze foto niet genomen vanaf de houten brug die vanuit het Hertenkamp door de omwalling naar de Zwingelput gaat?

      Indien ja, dan is dit de bebouwing op de Pieterstraat, misschien het oude Politie buro, en het oude kloster dat daar lag voordat de Molenmhof gebouwd werd.

      Opmerking


      • #4
        Rode brug over de jeker

        even vergeten,

        Vroeger stonden er hoge bomen (populieren) langs de Jeker in het Hertenkamp en die zie je hier ook rechts staan, wat zou kunnen wijzen op foto richting oude Politie buro.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bekijk bericht
          even vergeten,

          Vroeger stonden er hoge bomen (populieren) langs de Jeker in het Hertenkamp en die zie je hier ook rechts staan, wat zou kunnen wijzen op foto richting oude Politie buro.
          Deze redenatie kan ik helemaal volgen. Je ziet de voorbouw van de huidige Molenhof zoals Ingrid al suggereerde. Op de brug is een dun houten of ijzeren hekwerkje aangebracht. Ter vergelijking bijgevoegd miniatuur.
          Bestanden bijvoegen
          Last edited by Breur; 23 april 2010, 14:26. Reden: correctie

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Ik kan in deze discussie "het oude politiebureau" niet plaatsen. Voordat het politiebureau aan de Prins Bisschopsingel er was, lag 't toch aan 't Vrijthof, of vergis ik me ?
            Dat is het huis met de klok Pieterstraat , een wijkpolitiepost indertijd.
            Bestanden bijvoegen

            Opmerking


            • #7
              Rode brug over de Jeker

              of de Molen van Clemence????

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Marc Bekijk bericht
                of de Molen van Clemence????
                Dat zou beter passen bij het silhouet van het gebouw. Het is in ieder geval niet het silhouet van "het huis met de klok" volgens mij.
                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #9
                  Kijk ook eens naar de zijkant/achterzijde van het St.-Josephgesticht in Evers, Maastrichtse Monumentenzorg in zwart/wit, waar een foto van Simays staat op pag. 151 (geloof ik).
                  Last edited by Clio; 23 april 2010, 14:53.

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X