Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beeld: De Letste Zwegel

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Beeld: De Letste Zwegel

    Beste mensen,

    Diegene die mij kan helpen aan het bijgevoegde beeld ontvangt van mij EUR 500,- contant. Het beeld heet in het Nederlands 'De laatste Lucifer' en in het Maastrichts 'De letste Zwegel' en is gemaakt door beeldhouwer Frans Karel van der Laar' voor de Sphinx te Maastricht. Is gemaakt in verschillende uitvoeringen maar elke uitvoering is welkom. Alvas bedaank veur de meuite!

    Mvg,
    Markan
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Hallo Olijfje,

    Bedankt voor de snelle reactie. Er is ook heel weinig bekend over de maker, ben op zoek naar een aanknopingspunt. Mocht je nog wat te binnen schieten dan hoor ik dat uiteraard graag van je.

    Mvg,
    Markan

    Opmerking


    • #3
      Frans Karel van de Laar leefde van 1853 tot 1933.
      Samen met kunstschilder Rob Graafland en architect Willem Sprenger was hij gedurende enkele jaren docent aan het Stadsteekeninstituut te Maastricht.
      Bij het Venduehuis Dickhaut worden regelmatig stukken geveild van zijn hand.

      http://www.veilingmaastricht.nl .

      Hier een afbeelding van een portretschilderij.
      Aldernaght, M. (1902-1947), olieverf op doek.
      Portret van Frans van de Laar, ges. l.b., gedat. ''1929'', afm. 40 x 28 cm.
      Herkomst: Familie Frans van de Laar.




      Laar, Frans Karel van de (1853-1933), faux bronzen sculptuur (gips).
      Zelfportret, h. 40 cm.
      Herkomst: Familie Frans van de Laar.



      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Ik zat al op je te wachten, SJEF.

        Opmerking


        • #5
          @Sjef,

          You the man! Ik ga gelijk contact opnemen met Dickhaut. Une grande merci! De enige info tot nu toe die ik had was het bovenste stukje en de wetenschap dat het beeldje op de lp 'Dao kaome ze' ook van zijn hand is en in het bezit is van het Bonnefantemuseum.

          Kompleminte!
          Markan

          Opmerking


          • #6
            Hmmm, wellicht zijn er twee exemplaren

            Dickhaut heeft niks (meer) en krijgt niks meer, de door Sjef aangedragen items (waarvoor dank) waren volgens Dickhaut een 'toevalstreffer' maar doorgaans hebben zij geen stukken van de beste man. Wij zoeken verder...

            Opmerking


            • #7
              Publicatie over Frans van de Laar

              De onverwacht grote hoeveelheid stukken van Frans van de Laar op de laatste veiling van Dickhaut (nog steeds te bekijken op de website van het veilinghuis) was inderdaad eenmalig. De collectie was afkomstig van rechtstreekse familie van de kunstenaar, erfgenamen in Duitsland (Rijnland) die kennelijk weinig affiniteit meer hebben met deze voorvader en schoon schip maakten.

              Ik heb Markans verzoek doorgeleid naar de historicus dr. A. Jacobs, die in verband met een grotere publicatie al enkele jaren onderzoek doet naar Van de Laar. Hij deelt mij mede dat de 'moule' (vorm) van 'De leste Zwegel' bewaard is gebleven en aanwezig in de Sphinx-collectie bij het Centre Céramique. Aan een aankoopbaar exemplaar kan hij Markan overigens niet helpen.

              Opmerking


              • #8
                Frans Karel van de Laar (1853-1933)

                In aanvulling op bovenstaande gegevens:

                'Frans Karel van de Laar was beeldhouwer en schilder (Sittard 1853-Sittard 1933). Studeerde te Antwerpen, waar hij de gouden medaille van de prix d'excellence (= prijs voor uitstekendheid) verwierf. Onderscheiden met de bronzen medaille van paus Leo XIII (1888 ). Tekenonderwijzer bij het lager onderwijs en leraar boetseren aan het Stadsteekeninstituut (1898 ); later plaatsvervangend directeur. Tekende het eerste affiche voor de VVV Maastricht (1890). Bekend van hem bleven: 'Dao kómme ze' (= ‘daar komen ze’), een beeldengroep van bekende stadsfiguren, gemaakt omstreeks 1900, en een gipsmodel voorstellend de samenvloeiing van Maas en Jeker, beide in het Bonnefantenmuseum.'

                Bron: Ubachs/Evers, Historische Ecyclopedie Maastricht (2005).

                Last edited by Breur; 27 juli 2011, 17:49.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  De onverwacht grote hoeveelheid stukken van Frans van de Laar op de laatste veiling van Dickhaut (nog steeds te bekijken op de website van het veilinghuis) was inderdaad eenmalig. De collectie was afkomstig van rechtstreekse familie van de kunstenaar, erfgenamen in Duitsland (Rijnland) die kennelijk weinig affiniteit meer hebben met deze voorvader en schoon schip maakten.

                  Ik heb Markans verzoek doorgeleid naar de historicus dr. A. Jacobs, die in verband met een grotere publicatie al enkele jaren onderzoek doet naar Van de Laar. Hij deelt mij mede dat de 'moule' (vorm) van 'De leste Zwegel' bewaard is gebleven en aanwezig in de Sphinx-collectie bij het Centre Céramique. Aan een aankoopbaar exemplaar kan hij Markan overigens niet helpen.
                  Hartelijk dank voor alle input! Zeer interessant, het bovenstaande. U begrijpt, we blijven op zoek naar een aankoopbaar exemplaar.

                  Mvg,
                  Markan

                  Opmerking


                  • #10
                    Misschien iets voor de achterkant van Dagblad De Limburger, of bestaat die zoek-kolom niet meer?

                    Opmerking


                    • #11
                      @Ingrid M.H. Evers:

                      Is het mogelijk om eventueel in contact te komen met de door u geraadpleegde historicus, de heer Jacobs?

                      Mvg,
                      Markan

                      Opmerking


                      • #12
                        Gedaan! Daanke...

                        Opmerking


                        • #13
                          binnen gekomen bericht via email..

                          Beste Markan.
                          Naar ik gehoord heb, ben jij op zoek naar het beeld, de leste zwegel.
                          Dit beeld is gemaakt door Frans v/d Laar en gegoten door de Sphinx.
                          Wij zijn in het bezit van dit beeld en voor informatie, kan je altijd bij
                          ons terecht.
                          Groeten Jo en Jeanne <censuur>.
                          Markan mocht je contact willen opnemen PM me dan even.
                          Fallor ergo sum

                          Opmerking


                          • #14
                            dao kaome ze

                            ik ben ook in het bezit van zo een beeldengroep in brons

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door johan Bekijk bericht
                              ik ben ook in het bezit van zo een beeldengroep in brons
                              Welkom op MestreechOnline Johan!

                              Hoe bedoel je dat je in het bezit bent van zo een beeldengroep?

                              Heb je een kopie of een origineel exemplaar?
                              Van Frans Karel van de Laar?

                              Heb je wellicht een foto van "jouw" beeldengroep?
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X