Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

N.O. en Z.O. op straatnaamborden

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • N.O. en Z.O. op straatnaamborden

    Op een foto van een gevelsteen uit de beeldbank van het RHCL is het straatnaambord zichtbaar: "Joden Str. N.O.".
    De afbeelding is gemaakt omstreeks 1912, het is de zijgevel van het pand Muntstraat 47, de zijgevel is dus in de Jodenstraat:



    Op andere plaatsen in de stad zijn ook nog antieke straatnaamborden te zien.
    In het Jekerkwartier zag ik net nog "Sint Hilarius Str. Z.O." op de hoek met de Tafelstraat, en "Sint Pieterstr. Z.O." op de hoek met de Stenen Brug.

    Wie weet wat "N.O." en "Z.O." betekent op deze straatnaamborden ?

    Als er "Noordoosten" en "Zuidoosten" mee bedoeld wordt, dan wordt Wyck totaal genegeerd !
    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

  • #2
    Op een foto in m'n verzameling vind ik net een bordje "Kommel Z.W.", op de plaats waar de Kommel aansluit op de Brusselsestraat.

    Dan zou je toch denken aan "Zuidwesten" ?!?

    Ik ga eens op zoek in de noordwesthoek, misschien kan ik een bordje "N.W." vinden!
    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

    Opmerking


    • #3
      Misschien dat de lijn Brusselsestraat - KK-plein - Vrijthof - Grote Staat de grens tussen "Noord" en "Zuid" is.
      Zou de Vrijthof dan het centrum zijn ?

      Maar waar de grens tussen "Oost" en "West" dan ligt vraag ik me ook af.

      Ik ga morgen eens op pad om straatnaamborden met "N.W." te zoeken, want op foto's kan ik het niet vinden.

      Zouden onze forum-postbodes het niet weten ?
      If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

      Opmerking


      • #4
        Ik vermoed dat de aanduiding N (= Noorden) en Z (=Zuiden) te maken heeft met de ligging of plaats ten opzichte van de Maasbrug, Sint-Servaasbrug of Aw BrΓΆgk, als Oost-West as zijnde.

        De scheiding tussen O (=Oosten) en W (=Westen) zou dan de Noord-Zuid as moeten zijn die midden over het Vrijthof loopt.

        Het is dus een aanduiding die we bij het onderwerp "Boe is dit" ook vragen en toepassen: in welk kwadrant is een bepaald gebouw te vinden.

        Maar zeker weten doe ik het niet.
        Meer uitsluitsel zou te vinden kunnen zijn in het boekwerk:

        G.D. FRANQUINET;
        Oorsprong, Afleiding en Geschiedenis der Maastrichtsche Straatnamen.
        Bewerkt, toegelicht en aangevuld door J.M. NUYTS (Maastricht 1909).

        En dat boek heeft SJEF dus niet :( .

        Het straatnamenboek (Maastricht, 'n straat en 'n naam) van Br. Goswin JΓ€gers en Br. Odilo Berns biedt geen verdere info.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Net weer een gevonden:
          Op de gevel van het pand Achter de Molens 26 staat "Klein Grachtje Z.O.".
          If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

          Opmerking


          • #6
            Tot nu toe heb ik vier antieke emaille straatnaamborden gevonden en gefotografeerd:
            1] Op de hoek Sint Pieterstraat - Stenen Brug 9a:



            2] Op de hoek Sint Hilariusstraat - Tafelstraat 1:



            3] Bij het Klein Grachtje - Achter de Molens 26:



            4] Op het pand Kommel 1 naast Brusselsestraat 19:

            If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

            Opmerking


            • #7
              De emaille straatnaamborden zijn waarschijnlijk van voor de eerste wereldoorlog, omdat ze al op de foto's van Alex Simais uit 1912 voorkomen.

              Daarna zijn andere straatnaamborden gebruikt, zonder de toevoegingen "Z.O.", "Z.W.", "N.O." en "N.W.".
              Daarvan heb ik er vanmorgen op een stadswandeling 7 teruggevonden.
              Het lijkt erop dat ze van een soort gietijzer gemaakt zijn.
              Op de laatste twee staat de straatnaam in hoofdletters, die zijn misschien van latere datum.

              Maar voor mijn gevoel zijn ze toch nog antiek, omdat ze van voor de tweede wereldoorlog lijken te zijn:














              If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

              Opmerking


              • #8
                Om even terug te komen op het "Wijck word volkomen genegeerd"........... Tja, het is nu eenmaal geen Maastricht!

                Opmerking


                • #9
                  Mijn moeder roept wel eens "iech bin 'n echte Mestreechse!" waarop ik altijd roep: "neet woer, want de bis oppe Oeverwal gebore". Meestal is dat genoeg om haar op de kast te krijgen. Schijnbaar werkt dat ook bij anderen

                  Ik daar integen ben midden in Maastricht geboren en getogen. Op een van de mooiste en bekendste plekjes die Maastricht rijk is.

                  Opmerking


                  • #10
                    Dat kun je ook wel zien.
                    Don't PRESS me....

                    Opmerking


                    • #11
                      Dat zie ik overigens als een compliment.

                      Opmerking


                      • #12


                        Hier staan we op het kruispunt Munstraat - Jodenstraat - Kleine Staat - Grote Staat.
                        De kijkrichting is van noord naar zuid en we kijken dus via de Kleine Staat naar de Maastrichter Brugstraat.
                        We zien duidelijk het befaamde en inmiddels gesloopte Gildehuis, dat ooit op de hoek Maastrichter Brugstraat - Kersenmarkt stond.
                        In het oranje kader zien we een opvallend straatnaambord.
                        Het is namelijk van porselein gemaakt, vertoont een flinke barst en is tweetalig: Grote Staat / Rue Grand Staat.
                        De foto is omstreeks 1870 gemaakt.



                        Zouden nog dergelijke porseleinen straatnaamborden in het depot van het Bonnefantenmuseum liggen?
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                          Zouden nog dergelijke porseleinen straatnaamborden in het depot van het Bonnefantenmuseum liggen?
                          Ik vermoed van wel.
                          Onderstaande foto vond ik bij toeval op internet.

                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden, zijn jammer genoeg de door Minckeleers geplaatste foto's verdwenen.
                            Zie de berichten #1, #8 en #9.

                            Via Google Maps streetview heb ik een schermafbeelding kunnen maken van één van de betreffende straatnaambordjes, zodat we (weer) weten waar het eigenlijk over gaat.
                            Kwaliteit van de foto is ver beneden de maat.
                            Het betreft het straatnaambordje Sint Pieterstraat Z.O. (op de hoek met de Stenenbrug).



                            ===============================================

                            Is het mogelijk dat een of meerdere leden van MO de ontbrekende foto's opnieuw kunnen maken en alsnog plaatsen?
                            Liefst in een duidelijk en redelijk formaat; geen wazige 'postzegels' a.u.b..
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #15
                              N.O en Z.O. op straatnaamborden


                              Jodenstraat Maastricht

                              Verzameling van Maastrichtsche Geveltekens bijeengebracht door de gemeentelijke commissie voor de bewaring van geschiedkundige gedenkstukken.
                              Mr. Cg. Bergers, voorzitter;
                              A.J.A. Flament, onder-voorzitter;
                              S.H.J. Schaepkens van Riempst en Dr. P. Doppler leden;
                              J.M. Nuyts, secr. Penningmeester.
                              Uitgevoerd door Alex. Simays in het jaar onzes Heeren 1912.
                              De fotografiΓ«n zijn opgeplakt op groote kartons, die genummerd zijn.

                              Bron: RHCL beeldbank.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X