Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Palace-cinema wordt luxehotel

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Palace-cinema wordt luxehotel

    Palace-cinema Wyck wordt een luxehotel.

    De voormalige Cinema Palace in Wyck wordt deels verbouwd tot een luxehotel met 97 kamers.
    De entree komt aan de zijde van de Lage Barakken, in de monumentale siermetselwerkgevel van de oude bioscoop.
    Het masterplan werd 11 november 2008 gepresenteerd.
    Over herontwikkeling van de cinema en het vervallen achterliggende garagecomplex aan de Bourgognestraat wordt sinds 1995 gestoeid.
    Dertien jaar later ligt er een stedenbouwkundig plan, dat de gemeente maakte met architect Wiel Arets.
    Het voorziet niet alleen in een hotel, maar ook in vijf woningbouwblokken waarin 54 kleine gemeubileerde studio’s komen voor de huurmarkt.
    Acht vrijstaande herenhuizen op het binnenterrein tussen Wycker Brugstraat en Bourgognestraat en een parkeergarage voor 170 auto’s op de hoek Bourgognestraat/Lage Barakken completeren het geheel.
    Tussen Lage Barakken en Wyck Grachtstraat komt een smal straatje dat alleen toegankelijk wordt voor voetgangers, naar het voorbeeld van de nabijgelegen Kattenstraat.
    De gemeente heeft inmiddels alle benodigde panden verworven op één na.
    De eigenaar wil niet verkopen.
    Het stadsbestuur hoopt op een minnelijke oplossing, maar als dat niet lukt wordt een onteigeningsprocedure gestart.
    Het pand is in de eerste fase van de herontwikkeling niet nodig om te kunnen starten met de werzaamheden.
    Verwacht wordt dat de schop in 2010 de grond in kan.
    De gemeenteraad bepaalde jaren geleden dat alle parkeerplaatsen in de drukke Wycker Brugstraat worden opgeheven, zodra vervangende stallingen zijn gerealiseerd.
    Als de parkeergarage wordt opgeleverd, wordt de Wycker Brugstraat parkeervrij.
    Dat is volgens wethouder LucWinants (CDA, Stadsontwikkeling) in het belang van de verkeersveiligheid.
    Vooral fietsers komen in de hoofdstraat van Wyck regelmatig in de knel.
    Op 26 november 2008 is van 18.00 tot 21.00 een info-avond over het plan.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Palace

    Voor ieder die belangstelling heeft voor het Palaceproject in Wyck, heb ik hier http://77.164.153.80/Mie%20Mestreech...ace/index.html de hele brochure online gezet.
    Last edited by Caesar; 26 juni 2010, 08:40.
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Hoe moet ik dat lezen ? Door de Visa kaart die overal overheen staat is het voor mij onleesbaar, of ligt dat soms ook weer aan m'n Apple :(
      Probeer eens een andere browser (Mozilla Firefox).
      Ik zie in ieder geval niets van een Visa kaart.

      Probeer eens onderstaande URL te openen:

      http://www.mijnalbum.nl/Album=4FQQLLVF .

      Maar je kunt het geheel ook als PDF downloaden.
      Open de volgende URL:

      http://www.maastricht.nl/web/Project...acelocatie.htm

      Klik aan de rechterkant op: Presentatie inloopbijeenkomst 26 november 2008.
      Last edited by SJEF †; 18 juli 2009, 15:25.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Palace

        Ik hoop niet dat ik dit item staks bij ''Maastricht 2025'' moet plaatsen. :(

        Ik plaats morgen een aantal foto's zoals wij dit verhaal de afgelopen jaren hebben mee gemaakt.
        Last edited by Caesar; 14 december 2009, 20:57.
        Ik kwam en zag en ben nu weer weg

        Opmerking


        • #5
          Gelukkig begint de afbraak en nieuwbouw in 2010 - 2011

          zie bijlage http://77.164.153.80/Mie%20Mestreech...ers/index.html
          Last edited by Caesar; 26 juni 2010, 08:43.
          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

          Opmerking


          • #6
            De mesnen die geen abonnement hebben op de digitale krant, kunnen de URL niet openen, Caesar.
            Ik zal dadelijk het bericht in een andere vorm plaatsen.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Palace-cinema wordt Palace-hotel

              Snelle sloop voor nieuwbouw van Palace-hotel.

              W Y C K
              Eerste bouwfase gepland in 2010 Bourgognestraat en Lage Barakken krijgen volledig ander aanzien.

              Vijftien jaar na aanwijzing als stadsvernieuwingslocatie gaat de schop de grond in bij de voormalige Palace-bioscoop in Wyck.
              Er komen een hotel, een parkeergarage, stadswoningen en huurstudio’s.
              Sloop van de bouwvallige garages op de hoek Lage Barakken-Bourgognestraat is begin 2010 voorzien.
              Om dat mogelijk te maken moet garage Van Sebillen verhuizen naar een nieuwe vestiging in Limmel, bij de Mosafabriek.
              De gemeenteraad kreeg gisteravond te horen dat de planvoorbereiding klaar is.
              De eerste bouwfase moet volgend jaar beginnen, de tweede in 2011.
              Het Palace-plan omvat herontwikkeling van het gebied tussen de Wycker Brugstraat, Wycker Grachtstraat, Bourgognestraat en Lage Barakken.
              Een binnenstedelijke gribus, die al vele jaren wacht op herbestemming.
              Architect Wiel Arets bedacht een stedenbouwkundig plan, dat Lage Barakken en Bourgognestraat een volledig ander aanzien geeft.
              Na de sloop wordt begonnen met de bouw van acht vrijstaande stadswoningen aan een nieuw straatje, dat niet toegankelijk wordt voor gemotoriseerd verkeer, maar wel voor voetgangers en fietsers.
              Het verbindt Lage Barakken en Wycker Grachtstraat.
              Blikvanger van het plan wordt een hotel met 97 kamers met behoud van de markante Palace-gevel - inclusief de naam van de voormalige bioscoop - als entree.
              Op de hoek Lage Barakken-Bourgognestraat zijn vijf bouwblokken voorzien met in totaal 54 gemeubileerde huurstudio’s, bedoeld voor bijvoorbeeld expats of universiteitspersoneel dat tijdelijk in Maastricht aan de slag gaat.
              Een ondergrondse parkeergarage voor 170 auto’s (twee verdiepingen) completeert het geheel.
              De stalling geldt als compensatie voor bijna zestig straatparkeerplekken in Wyck die komen te vervallen als de garage klaar is.
              De gemeenteraad besloot jaren geleden tot die ingreep, waartegen veel verzet rees van Wyckse ondernemers.
              Het gaat om parkeerplekken in de Wycker Brugstraat en de Rechtstraat.
              Het is de bedoeling dat het hotel fitness- en wellnessfaciliteiten krijgt die niet alleen bedoeld zijn voor gasten, maar ook voor wijkbewoners en andere belangstellenden.
              Een lobby van buurtbewoners om een oude smidse op te knappen en onderdeel te maken van het project haalde het niet.
              Er is geen geld voor.

              © dagblad de Limburger
              09-12-2009
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Je hebt gelijk SJEF, ik zal de PDF's voortaan omzetten naar JPG,s want zo snel kan ik het niet over typen :(
                Last edited by Caesar; 14 december 2009, 20:48.
                Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
                  Je hebt gelijk SJEF, ik zal de PDF's voortaan omzetten naar JPG,s want zo snel kan ik het niet over typen :(
                  Je kunt volgens mij nog beter de tekst van het PDF-bestand selecteren, kopiëren en dan plakken in kladblok.
                  Even de tekstopmaak veranderen, en dan hier plaatsen.
                  Omzetten naar een grafisch bestand (*.jpg) laat de tekst en de letters kleiner maken, en waziger.
                  Daardoor slechter leesbaar.

                  Daarbij typ ik dus ook niet snel.
                  Zelf kies ik voor berichten zonder afbeeldingen nooit het PDF-bestand, maar het tekstbestand.
                  Via Ctrl+P (afdrukken) kies ik dan niet mijn laserprinter, maar de PDF creator.
                  Gratis te downloaden via: http://www.pdfforge.org/ .
                  Je krijgt dan een PDF bestand van de kale tekst.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik start met foto's maken vanaf dag een

                    Ondertussen heb ik de foto's, van de afbraak, van de grote fabriekshal, terug gevonden.
                    Ik wil die wel plaatsen, maar het zij er maar 165, dus ik ga maar een selectie maken, nog even geduld aub.
                    Last edited by Caesar; 14 december 2009, 20:56.
                    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                    Opmerking


                    • #11
                      Een lobby van buurtbewoners om een oude smidse op te knappen en onderdeel te maken van het project haalde het niet.
                      Er is geen geld voor.

                      © dagblad de Limburger
                      09-12-2009

                      Jammer, een gemiste kans (alweer)
                      Last edited by Caesar; 14 december 2009, 20:49.
                      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
                        Ondertussen heb ik de foto's, van de afbraak, van de grote fabriekshal, terug gevonden.
                        Ik wil die wel plaatsen, maar het zij er maar 165, dus ik ga maar een selectie maken, nog even geduld aub.
                        Kun je de afbeeldingen niet plaatsen bij 'Mijn Album', 'Photobucket' of 'Picasa' en dan de URL van het album hier plaatsen?
                        Picasa: http://picasaweb.google.com .
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Palace - Afbraak fabriekshal Dassen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
                          Ik start met foto's maken vanaf dag een

                          Ondertussen heb ik de foto's, van de afbraak, van de grote fabriekshal, terug gevonden.
                          Ik wil die wel plaatsen, maar het zij er maar 165, dus ik ga maar een selectie maken, nog even geduld aub.
                          De beloofde foto's staan nu on-line

                          Volg de volgende link http://77.164.153.80/Mie%20Mestreech...sen/index.html
                          Last edited by Caesar; 26 juni 2010, 08:45.
                          Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                          Opmerking


                          • #14
                            De volgende fase zal, waarschijnlijk, de sloop van de garages op de hoek van de Bourgognestraat en Lage Barakken zijn.

                            Naar verwachting zal men hiermee in de loop van 2010 beginnen.

                            Ik zal binnenkort een aantal foto's plaatsen van de huidige situatie.
                            Last edited by Caesar; 14 december 2009, 20:54.
                            Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                            Opmerking


                            • #15
                              jammer heer Aarts

                              Oorspronkelijk geplaatst door Caesar Bekijk bericht
                              Een lobby van buurtbewoners om een oude smidse op te knappen en onderdeel te maken van het project haalde het niet.
                              Er is geen geld voor.

                              © dagblad de Limburger
                              09-12-2009

                              Jammer, een gemiste kans (alweer)
                              Er is geen geld voor is altijd de reden om iets af te wijzen.
                              Maar het ligt natuurlijk ook aan degene die eigenaar zijn van de grond en panden.
                              Het plan is weer een gemiste kans voor Wyck, naar mijn mening een soortgelijk geoptimaliseerd budgetplan als hetgeen in de plaats kwam van de aow St. Aloysiusschool alsook naast Mause en naast Hotel Victoria.
                              Te dicht op elkaar en lekker bij elkaar naar binnen kijken, met 'n neu getske dat nergens heen leidt behalve van doodse straat naar doodse straat.

                              Wyck heeft voordeuren nodig aan de straat en geen residentie ingangen met akelige kruipdoorsluipdoor gangen.

                              daarbij een echt gemiste kans om alle leeg staande bovenwoningen aan de wycker brugstraat nieuw leven in te blazen... door ontsluiting met hof mogelijk te maken van "achterzijde"
                              waarmee niet enkel verloedering wordt voorkomen maar ook de "hele" buurt weer een avond en nacht uitstraling krijgt die dringend nodig is.

                              wie woont er achter dat raam en/of die gevel dat is belangrijk
                              je kende vroeger alle families en kinderen uit de buurt
                              jammer, maar het is een voortzetting van het levenloze ceramique terrein

                              denk overigens dat Ceasar de foto's nog lang niet kan maken.

                              mvg
                              Antonius
                              Iets te oud voor re-educatie
                              iets te jong voor afdanking
                              m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X