Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

St. Martinuskerk in Wijck

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Atelier Ramakers?



    Ik kan ernaast zitten, maar ik geloof dat dit houtsnijwerk komt uit het op MO vaker besproken Atelier J.W. Ramakers en Zonen.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 oktober 2014, 09:20.

    Opmerking


    • #17
      Atelier Ramakers?

      Ik ken het werk niet. Maar gezien het type houtsnijwerk en de manier waarop het gesneden is, zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat het houtsnijwerk uit het atelier van Ramakers stamt.

      - Is dit een deel van de communiebank?
      - Aan Toller: Zou ik een afbeelding ervan kunnen krijgen? In een zo groot mogelijke resolutie? Ik werk samen met een kunsthistoricus die zeer bekend is met atelier Ramakers, dan kan ik de betreffende foto doormailen.

      Atelier Ramakers heeft meer kerkmeubilair geleverd aan de Martinuskerk in Wijck.

      Hartelijk dank en groet!
      Joep.

      Opmerking


      • #18
        In en om de St. Martinuskerk (Maastricht-Wijck)

        Last edited by Breur; 17 december 2014, 11:07.

        Opmerking


        • #19
          de in steen gehouwen teksten

          Mooi natuurlijk dat het interieur ( houtsnijwerk) natuurlijk goed beschermd is na het groot onderhoud.
          Het zou aan te bevelen zijn dat men zich ook even met de Naamse Hardstenen Platen en beelden buiten bezig houdt...
          Die teksten in de stenen ken ik in bas-reliëf veel uitgesproken dan wat er nu van over is na al die zure regen en vorstschade gedurende 50 jaar.

          Het zou jammer zijn als die ingehouwen teksten en/of details in de beelden helemaal vervagen.
          Iets voor pastoor Alain Tardier en de Parochie Raad c.q. kerkbestuur
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #20
            Jammer dat ze in Wijck geen Stg. Grafmonumenten hebben.

            Opmerking


            • #21
              St.-Martinuskerk

              Hulde aan de fotograaf en aan de 'plakker'/eindredacteur! Spijtig dat er geen tekst onder dit filmpje zit (als geschreven tekst of als audio), maar men kan niet alles hebben. Een prachtige reportage.

              Opmerking


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Hulde aan de fotograaf en aan de 'plakker'/eindredacteur! Spijtig dat er geen tekst onder dit filmpje zit (als geschreven tekst of als audio), maar men kan niet alles hebben. Een prachtige reportage.
                Het ontbreken van een toelichting op enige wijze is natuurlijk jammer. Maar helaas is dat voor "de redactie", personen die fulltime werken en daarbij nog nevenfuncties hebben, te veel gevraagd. Het belet natuurlijk niet, dat iemand anders een toelichting schrijft.

                Opmerking


                • #23
                  Een iets ouder bericht op het forum http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=1505
                  waar bedevaart en in dat verband 'st Martinus Kerk genoemd wordt

                  link destijds door Sjef geplaats "tweede van beneden" wyck 'st Martinus Kerk

                  (daar las ik overigens dat Amerikaanse Indianen in 1936 op bezoek waren, daar moet toch vast en zeker een foto van gemaakt zijn )

                  daar staat overigens ook veel over "de inventaris" van de kerk
                  ik ben verguisd

                  Opmerking


                  • #24
                    Beste Lezers,

                    Ik heb een offerte van atelier Ramakers liggen uit 1902 over te leveren kerkbanken, zie bijlage. Er is ook sprake van tekeningen van kerkbanken. Ik heb omtrent deze offerte een paar vragen:
                    1) Zijn deze banken geleverd en zijn daar foto's van, het zullen neogotische banken zijn, zoals op de schets
                    2) Er is een tekening geleverd met diverse soorten banken. Zou dat in het archief van de kerk liggen of zou die terug gegeven zijn aan het atelier?

                    Dank u en vriendelijke groeten,
                    Joep.
                    Bestanden bijvoegen

                    Opmerking


                    • #25
                      Dag Joep, al verhuisd?

                      Bijgaand een opname in de kerk van de zusters van de Misericorde in Maastricht, waar de banken conform je tekening zijn. Begrijp ik dat deze offerte de St.-Martinuskerk te Maastricht betrof? Op de beeldbank van het HCL zie ik tot ver in de twintigste eeuw vooral losse stoelen, geen vergelijkbare bidbanken. J. Stroom werd benoemd als ontvanger/penningmeester in 1894. (https://www.archieven.nl/mi/1540/?mi...ew=inv2#inv3t2)

                      In het archief van de parochie (HCL) toegangsnummer 21.212B Maastricht: Heilige Martinus Wyck: deel II, 1803-1956, onder nr. 221 een biechtstoel van Ramakers (1880), onder nr. 226 correspondentie kerkbanken (1902).https://www.archieven.nl/mi/1540/?mi...lle=kerkbanken


                      Click image for larger version  Name:	Maison de la miséricorde, kapel, gel. 1919, uitg. Brinio, ro.jpg Views:	0 Size:	487,2 KB ID:	106327
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 juni 2023, 20:59. Reden: correctie link HCL

                      Opmerking


                      • #26
                        Zomaar een vondst; https://kerkfotografie.nl/sint-marti...lery/slideshow




                        ik herkende niets van de tekeningen van atelier Ramakers betreffende die neogotische motieven in de brief van 1902.
                        ik ben verguisd

                        Opmerking


                        • #27
                          Beste Ingrid en Antonius, dank voor jullie reactie. Ik ben na jullie reactie nog eens in mijn Martinuskerkarchiefje gedoken en kwam deze foto's van details van kerkbanken tegen. De ene is een neogotische ontwerp, en de andere komt mij voor als een ontwerp van de jaren 1920. Maar van het laatste is Ingrid beter van op de hoogte. De banken met het neogotische detail kunnen dus van Ramakers zijn. Weliswaar niet zoals de schets in de brief van 1902 maar van een tekening met meerdere bankenmodellen die Ramakers met de brief meezond. Ik zal kijken in de Ramakersarchief of er zo'n model erbij zit. Wordt dus vervolgt
                          Bestanden bijvoegen

                          Opmerking


                          • #28
                            Beste Ingrid en Antonius, ik ben door de archieven gelopen m.n. door ontwerptekeningen van kerkbanken en knielbanken. Ramakers gebruikte in bijna al zijn ontwerpen in de neogotische tijd bloemmotieven. En ook dit soort bloemmotieven heb ik in de tekeningen gezien. Het zou dus heel goed kunnen, gezien ook de communicatie tussen de heer Stroom en het atelier dat dit neogotische model van Ramakers afkomstig is.

                            Opmerking


                            • #29
                              Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	127
Size:	758,8 KB
ID:	106336



                              Bij nader inzien denk ik dat je Sint Martinus is afgebeeld op kerkbanken van een ongedateerde foto, die te vinden is in Th.J. van Rensch, De Sint-Martinuskerk van Wyck, Maastricht (Comité 125 jaar Sint-Martinuskerk) 1983, p. 43. Mogelijk afkomstig uit het parochiearchief.

                              Click image for larger version  Name:	IMG_8272.jpg Views:	0 Size:	368,8 KB ID:	106334 Click image for larger version  Name:	IMG_8273.jpg Views:	0 Size:	441,5 KB ID:	106335

                              Opmerking


                              • #30
                                Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
                                Ramakers gebruikte in bijna al zijn ontwerpen in de neogotische tijd bloemmotieven. En ook dit soort bloemmotieven heb ik in de tekeningen gezien.
                                ik was niet meer heel zeker maar de banken in de zijbeuk hebben inderdaad wel dat bloemmotief dat U noemt. Click image for larger version

Name:	Screenshot_52.png
Views:	85
Size:	110,6 KB
ID:	106338
                                Kom er niet meer zo regelmatig.
                                Maar de schuine afkanting van de zij post van de banken is niet volgens die tekening uit de correspondentie en in de huidige status duidelijk horizontaal.
                                Misschien zo besloten om in harmonie te zijn met het reliëf van sint Martinus in de andere banken, zo aangepast of nadien nog nabewerkt.
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X