Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht/Scharn

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastricht/Scharn

    Geachte Lezers,

    Ik lees een stukje tekst, de enige aanknopingspunten die ik heb:

    1) Berg en Terblijt, neobarok altaar geplaatst (1856), nadat een door Van Verhoeff aangeboden ontwerp was afgekeurd <Claessen, 129, 133 en 140). Het altaar werd geplaatst door Jan Willem Ramakers te Geleen. Ook de beide zijaltaren in Barok werden in het atelier Ramakers vervaardigd. Nadat die kerk was afgebroken, werden de drie altaren na grondige veranderingen te hebben ondergaan in de kerk van Antonius van Paduakerk in Scharn (Maastricht) geplaatst.

    2) Citaat van website Kerkgebouwen-in-Limburg.nl: <In de moderne R.K.KERK, die zelf niet op de lijst wordt geplaatst bevinden zich: drie altaren, midden XIX, afkomstig uit Berg>

    Beste lezer, de volgende vragen rijzen op bij mij:
    - wanneer is de kerk in Berg en Terblijt afgebroken?
    - hoe zijn de altaren "grondig veranderd"? Ik besef dat dit een bijzondere lastige vraag is.
    - zijn er foto's en documentatie bekend over deze 3 altaren?

    Alle verdere informatie betreffende deze altaren zijn van harte welkom.

    Wederom dank ik jullie van harte voor jullie hulp in deze!

    Joep Janssen.
    Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 22 augustus 2013, 02:52. Reden: foutje

  • #2
    Antonius van Padua-kerk, Scharn

    Beste Joep,

    Ad 1.
    Je spreekt van een tekst die je hebt gevonden bij 'Claessen', maar welke Claessen is dat dan, en hoe heet dat boek, of - als het een artikel is - in welk tijdschrift is het dan te vinden? Voor jou zijn die regels misschien helder als glas, maar ik ben er een groot voorstander van dat een ander de bewuste tekst in de gehele contekst kan lezen. Wat voor jou misschien niet (meer) belangrijk is, kan een ander - met een andere blik - juist een aanknopingspunt geven.

    Ad 2.
    Als ik het goed begrijp gaat het hier om de Antonius van Paduakerk in Scharn. Vorig jaar is door de parochie een jubileumboek uitgegeven, geschreven door drs. Jos Notermans.

    Wanneer de oude kerk van Berg en Terblijt is afgebroken, weet ik niet. De nieuwe kerk dateert van 1933.

    De Antonius van Paduaparochie te Scharn is opgericht op 12 maart 1936. De kerk werd geconsacreerd in september 1937. Volgens de krant kwam tenminste een der altaren uit Horn. Bij het RHCL berust een parochiearchief.

    Literatuur:
    Ubachs/Evers, Historische Encyclopedie Maastricht (2005).
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 januari 2014, 11:01. Reden: inkorting

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Beste Joep,

      Ad 1.
      Je spreekt van een tekst die je hebt gevonden bij 'Claesens', maar welke Claesens is dat dan, en hoe heet dat boek, of - als het een artikel is - in welk tijdschrift is het dan te vinden? Voor jou zijn die regels misschien helder als glas, maar ik ben er een groot voorstander van dat een ander de bewuste tekst in de gehele contekst kan lezen. Wat voor jou misschien niet (meer) belangrijk is, kan een ander - met een andere blik - juist een aanknopingspunt geven.

      Ad 2.
      Als ik het goed begrijp gaat het hier om de Antonius van Paduakerk in Scharn. Vorig jaar is door de parochie een jubileumboek uitgegeven, geschreven door drs. Jos Notermans. Ik heb het niet, maar ik heb het wel te goed. Ik zal het een dezer dagen eens afhalen. Ik verwacht dat er een aantal relevante foto's in zullen staan, mogelijk ook met betrekking tot die veranderingen. Maar misschien dat in de tussentijd een andere MO-er je vragen beantwoordt?

      Wanneer de oude kerk van Berg en Terblijt is afgebroken, weet ik niet. De nieuwe kerk dateert van 1933.
      Ad 1) Dit is de tekst zoals ik die gevonden heb. Dus wie die geachte heer of mevrouw Claessen is weet ik niet... Dit is een stukje tekst die ik van Prof.Dr. Arthur Schrijnemakers heb.

      Ad 2) Het betreft de kerk die je noemt. Wederom dank ik je voor je hulp in deze.

      Je bent een ongelovelijke bron van informatie!

      Hartelijk dank!
      Joep.

      Opmerking


      • #4
        Beste Ingrid,

        De naam betreft "Claessen" en niet zoals jij schrijft "Claesens"

        Joep.

        Opmerking


        • #5
          V.Th.J. Claessens e.a., Berg en Terblijt

          Ik had het al verbeterd.

          Prof. Schrijnemakers heb ik geloof ik nog ontmoet, of met hem gecorrespondeerd, in mijn Stadsbibliotheekjaren. Ik vermoed dat hij met 'Claessen' bedoelde:

          Berg en Terblijt : van twee heerlijkheden naar een gemeente / [door] V.Th.J. Claessens, A.H.H. Houben, H.L. Raeven ; en geïll. door Bèr Schols. Valkenburg aan de Geul : [s.n.], 1981 (Valkenburg-Houthem : Valkdruk)512 p. : ill. ; 25 cm + 2 krt., lijst van afkortingen.

          Het boek is te leen bij de Stadsbibliotheek (Centre Céramique).

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
            Ik had het al verbeterd.

            Prof. Schrijnemakers heb ik geloof ik nog ontmoet, of met hem gecorrespondeerd, in mijn Stadsbibliotheekjaren. Ik vermoed dat hij met 'Claessen' bedoelde:

            Berg en Terblijt : van twee heerlijkheden naar een gemeente / [door] V.Th.J. Claessens, A.H.H. Houben, H.L. Raeven ; en geïll. door Bèr Schols. Valkenburg aan de Geul : [s.n.], 1981 (Valkenburg-Houthem : Valkdruk)512 p. : ill. ; 25 cm + 2 krt., lijst van afkortingen.

            Het boek is te leen bij de Stadsbibliotheek (Centre Céramique).
            Professor Arthur Schrijnemakers wordt in Oktober a.s. 95 jaar. Het is een ouwe krasse baas en zeer goed bij de tijd! Hij is nog goed bezig. Alleen zijn zicht is minder.
            Last edited by J.W. Ramakers en Zonen; 22 augustus 2013, 04:42.

            Opmerking


            • #7
              Resten van Oude Altaren uit Berg en Terblijt/Scharn

              Geachte lezers,

              Weer een complex verhaaltje die om een oplossing vraagt:

              Ik ben in bezit van aantekeningen van Fr. Lambertus van het voormalige Benedictijnenklooster in Merkelbeek. Hij heeft in de jaren ´80 en ´90 van de 20e eeuw onderzoek gedaan naar werken/kunst van atelier voor kerkelijke kunst J.W. Ramakers & Zonen Beeldhouwers Geleen.

              Ik citeer:
              " - ik veronderstel in uw bezit
              Sweykhuizen, dorp op de berg 1739-1989.
              Er is op p. 87, 94, 101, 147, 154 sprake van atelier Ramakers.
              Bovendien bezit de kerk resten van de zij-altaren uit Berg en Terblijt, die via Scharn hier zijn gekomen"

              Weet iemand hier iets van?
              1) Kan iemand mij helpen aan verdere informatie wat er in deze pagina´s staan betreffende atelier Ramakers?

              2) Is er te achterhalen welke resten van de zij-altaren er dus naar de H.H. Dionysius en Odiliakerk in Sweykhuizen gegaan is via Scharn?

              Hartelijke groeten en dank!
              Joep Janssen.

              Opmerking


              • #8
                Aankleding St.-Antonius van Paduakerk te Scharn

                Wat betreft Scharn: de parochiekerk werd in gebruik genomen op 10 juli 1937. De aankleding werd door bouwpastoor Janssen bij elkaar geschooid uit andere kerken. Uit het interieur van de te Amsterdam gesloten St.-Catharinakerk verwierf hij 'de zuilen, engelenfiguren en andere bruikbare onderdelen' van het hoofdaltaar. 'Ook een aantal beelden, schilderijen, balustrades en de kruisweg verhuisden in oktober 1938 van de Amsterdamse grachtengordel naar Scharn.' (blz. 62)

                'Het hoofdaltaar, de preekstoel, de communiebank en de beelden van Monulphus en Gondulphus kwamen uit de kerk van Berg en Terblijt, net als het eerste orgel; ze werden voor een bedrag van zeshonderd gulden aangeschaft.' (blz. 63)

                Dat een van de zijaltaren uit Horn afkomstig was, zoals hierboven wordt aangehaald uit de krant, heb ik bij Notermans niet kunnen terugvinden. Wel vermeldt hij een Antoniusaltaartje dat afkomstig was van de Martinuskerk te Weert. 'Ervoor stond een knielbankje met een medaillon van de Heilige Juliana. Het medaillon kwam uit Berg en Terblijt en het bankje werd geschonken door Ernest Bosch.'

                'De eerste vijf rijen banken kwamen uit Voorschoten' (ƒ 110).
                'De overige banken waren afkomstig uit de parochiekerk van Overloon.
                In Eindhoven wist hij een Heilig Hartaltaartje te bemachtigen dat al snel werd vervangen. "Het was niet veel bijzonders. Maar als men niets heeft moet men zich met alles leeren kontent te stellen." ' [schreef mijnheer pastoor in zijn aantekeningen].

                Janssen zeumerde kennelijk meer bij elkaar dan hij kon gebruiken. In september 1940 schonk hij bouwkapelaan P. Geraets in Roermond een hoofdaltaar met vier gebeeldhouwde evangelisten, een communiebank, een Heilig Hartbeeld etc. Het betrof het St.-Jacobskerkje in De Voorstad van Roermond.

                Literatuur
                Jos Notermans, Van Scharen tot Scharn, Maastricht 2012, blz. 62-63.

                Zie ook de beeldbank van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 januari 2014, 11:44. Reden: aanvulling met weblink

                Opmerking


                • #9
                  Parochiekerk Sweikhuizen

                  Voor Sweikhuizen zou je contact op kunnen nemen met de historische vereniging te Schinnen (http://www.historie-schinnen.nl).

                  Zie ook de website van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, waar de beeldbank een aantal interieurfoto's opvoert.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Voor Sweikhuizen zou je contact op kunnen nemen met de historische vereniging te Schinnen (http://www.historie-schinnen.nl).

                    Zie ook de website van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, waar de beeldbank een aantal interieurfoto's opvoert.
                    Dank je wel Ingrid voor je tips!

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X