Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

De Maas bij Smeermaas

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • De Maas bij Smeermaas

    Onderstaande prentbriefkaart is genoemd: 'De Maas bij Smeermaas'. Zij zou zijn verzonden in 1911, maar de opname kan natuurlijk nog wel wat ouder zijn.

    Kan iemand de locatie wat exacter bepalen? Is dit Belgisch of Nederlands Smeermaas? Kijken we naar het noorden of naar het zuiden? Staan die huizen er nog? Hoe heet de weg waarop de wandelaars lopen?

    Last edited by Clio; 7 augustus 2013, 06:50.

  • #2
    Volgens mij Bosscherweg 20. De poort bestaat nog!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Ik kom vanmiddag daar in de buurt zal wel een foto maken
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        De Maas bij Smeermaas

        Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
        Onderstaande prentbriefkaart is genoemd: 'De Maas bij Smeermaas'. Zij zou zijn verzonden in 1911, maar de opname kan natuurlijk nog wel wat ouder zijn.

        Kan iemand de locatie wat exacter bepalen? Is dit Belgisch of Nederlands Smeermaas? Kijken we naar het noorden of naar het zuiden? Staan die huizen er nog? Hoe heet de weg waarop de wandelaars lopen?
        Het is inderdaad de (huidige) Bosscherweg 20 zoals Elletje al schreef en het huis (met poort) staat er nog.

        De foto-opname is van ca. 1880, de (oude) benaming was toen Smeermaeserweg.

        De fotograaf stond met de rug naar België, iets noordelijker lag de grensovergang Smeermaas / België.

        Wij kijken richting Bosscherveld, naar het zuiden dus en deze bebouwing lag nog op Nederlands grondgebied.

        Zie o.a. Fotoboek (SMEERMAAS – De Maas) , foto nummer 1 http://www.schoofs-smeermaas.be/Volledig.htm
        Mestreechter Geis mage beleve
        en dat door te kinne geve.
        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

        Opmerking


        • #5
          Inderdaad, Nederlands grondgebied, Boscherweg. Maps.google gaf me de volgende foto - zie bijlage. Of dit echter nr 20 is durf ik niet te zeggen.

          De huizen op de achtergrond zijn volgens mij weg.
          Bestanden bijvoegen

          Opmerking


          • #6
            Met streetview zie je het zo: https://maps.google.com/maps?q=maast...76.35,,0,11.46

            Opmerking


            • #7
              wat een mooie ingekleurde ansichtkaart. Het lijkt erop of aan voet van de helling meer woningen stonden, alsof het kanaal er nog niet ligt, maar dat ligt er wel. sinds 1828. volgens de wikipedia. Zou het kunnen zijn dat men later dan de foto, het kanaal verbreedt heeft en men op de kanaaldijk een weg heeft aangelegd?
              Last edited by ; 7 augustus 2013, 16:34.

              Opmerking


              • #8
                Zoals belooft enkele foto's vanmiddag genomen. Enorm veel groen dus een echte toen-en-nu foto maken is erg moeilijk.
                Bestanden bijvoegen
                Kompleminte

                Toller

                Opmerking


                • #9
                  Toch een ongelofelijk verschil tussen de huidige staat van het pand en de vroegere, tenminste wat uiterlijk betreft. De nieuwe dakpannen onderbroken met veluxramen, de bruinige kleur van de gevel met dat lelijke gestucte steenpatroon, de veel te moderne poort in lelijk bruin, de plastic schoorsteen.... Ik vind het helemaal niks. Als de huidige eigenaar eens geld te veel heeft dan zou hij het huis in z'n oorspronkelijke grandeur herstellen. Ruwe parel, dit.

                  Opmerking


                  • #10
                    Helemaal eens met burgemeester.
                    Alleen dat stucwerk vind ik persoonlijk niet zo hinderlijk. Het is in ieder geval historisch niet helemaal onverantwoord en iets dat zeker eind 19e eeuw/begin 20e eeuw veel werd toegepast vanwege o.a. modetrend maar ook een handig middel tegen vocht. Het is erg grauw, maar mits mooi geverfd wordt het reliëf in het stucwerk prachtig zichtbaar!

                    Opmerking


                    • #11
                      Nederlands Smeermaas

                      Wat hebben jullie een activiteit ontwikkeld op deze druilerige woensdag! Hartelijk dank allemaal voor alle input, speciaal ook aan Toller, die er zijn dagelijkse fietstraining aan heeft besteed.

                      @ Kermit: je ziet hier echt alleen de Maas; de Zuid-Willemsvaart ligt verder naar rechts achter deze huizen, meer naar het westen. Als je over deze weg in de richting van de fotograaf doorrijdt, buig je met een langzame bocht naar links en passeert dan pas de brug over dat kanaal.

                      Wat betreft Belgisch of Nederlands gebied: als ik me goed herinner staat de grenspaal bij het begin van die bocht, ongeveer waar de barrière tegen hoogwater zich bevindt.
                      Last edited by Clio; 8 augustus 2013, 06:11. Reden: aanvulling

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Amienees Bekijk bericht
                        Alleen dat stucwerk vind ik persoonlijk niet zo hinderlijk. Het is in ieder geval historisch niet helemaal onverantwoord en iets dat zeker eind 19e eeuw/begin 20e eeuw veel werd toegepast vanwege o.a. modetrend maar ook een handig middel tegen vocht.
                        Interessant dit! Mag ik vragen hoe je dit weet?

                        Opmerking


                        • #13
                          Bosscherweg 20

                          Oorspronkelijk geplaatst door Amienees Bekijk bericht
                          Het [stucwerk] is erg grauw, maar mits mooi geverfd wordt het reliëf in het stucwerk prachtig zichtbaar!
                          Ik geloof dat een hogedrukspuit al veel zou helpen. Als je kijkt naar de strook onder de dakgoot en de 'lekplekken' onder de bloembakken, is duidelijk dat het stucwerk erg vuil is.

                          @ Burgemeester: google eens 'stucwerk nut'; informatie onder andere hier. Opvallend is wel dat diverse sites in exact dezelfde bewoording het nut van stucwerk aanbevelen: thermische isolatie, brandvertragend en vochtwerend. Misschien moet je eens even informeren bij de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed.
                          Last edited by Clio; 8 augustus 2013, 07:03.

                          Opmerking


                          • #14
                            Hallo burgemeester, en anderen uiteraard.
                            Natuurlijk je vragen hoe ik dit weet. Alleen, ik heb daar niet een pasklaar antwoord op. Ik denk mijn bovenmaatse interesse voor (historische) bouwkunst?
                            Ik was als kleine jongen al verrast door de 'motieven' die in het stucwerk werden aangebracht (bijvoorbeeld boerderij aan Ambyerstraat Zuid gelegen Klein Geusselt) In de loop der jaren zie je meer gebouwen en meer stucwerk. Al doende leert men.

                            Overigens, het grote voordeel van stucwerk is de isolatie, vochtwerendheid en laten we zeker niet vergeten, als bindmiddel om poreuze muren overeind te houden. Vroeger gebeurde dit alles ook vaak met kalk. Dikke lagen kalk, steeds maar weer over elkaar heen aangebracht, had een zelfde soort effect als stucwerk, alleen in mindere mate.

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X