Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Lieuwke, Grote Gracht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Lieuwke, Grote Gracht

    In het boek Maastrichtse Monumentenzorg in zwart-wit van uzze Ingrid kwam ik een foto tegen op pagina 88 van het tegenwoordige cafe restaurant Ut Lieuwke. Ik heb dit pand altijd als het Lieuwke gekend door de "lieuw" die bovenop de gevel is geplaats. Kennelijk is deze "lieuw" er veel later opgezet. Is er iemand die de geschiedenis hiervan kent?
    Bestanden bijvoegen
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Grote Gracht 62: 't Lieuwke

    'De liggende leeuw op den top is een moderne toevoeging'.

    Citaat uit:
    De monumenten voor geschiedenis en kunst in de provincie Limburg, (...) eerste stuk: 'De monumenten in de gemeente Maastricht', dl. 2, 's-Gravenhage 1926 (dl.1) -1953 (dl. 2), blz. 646.
    Last edited by Clio; 11 januari 2013, 23:14.

    Opmerking


    • #3
      Clio, dus de ,lieuw' is er beduidend later ongeplaatst, maar heette het pand toen ook al Ut Lieuwke? Ik heb het boek dat jij aanhaalt niet in mijn enorme boekenkast staan
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        'De monumenten' spreken van Grote Gracht 62, maar dat is de meest gangbare aanduiding in deze publicaties. Ze zijn in te zien bij de Stadsbibliotheek (Centre Céramique).

        Ik vond op de krantenbank van de KB advertenties uit de jaren 1970 en 1980. Op dat moment zit er een onder de bierbrouwerij Brand uitgebaat café met de naam 'Het Lieuwke'.

        Voor nadere inlichtingen over dit pand zou je je kunnen richten tot de afdeling Erfgoed van de gemeente (bv. drs. Servé Minis).

        Als men daar de boot afhoudt kun je er de jaarverslagen van de gemeente op naslaan (aanwezig bij bibliotheek en archief). Een café had immers een alcoholvergunning nodig, en die werd daarin vermeld. Het archief heeft ook gegevens over bouwvergunningen.
        Last edited by Clio; 11 januari 2013, 22:22. Reden: aanvulling

        Opmerking


        • #5
          Het pand wordt genoemd in een Lijst van beschermde monumenten in de gemeente Maastricht, vastgesteld door de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, bij beschikking van 19 november 1965, nr. 111590, bijgewerkt tot 1 juni 1990, (gefotocopieerd typeschrift):

          "Sectie A 354: Huis, zeventiende-eeuws, met aan de voorzijde een in- en uitgezwenkte topgevel, waaraan dekstukken van mergel zijn toegepast. Hoofdgestel, aan deze zijde afgehakt. Gekoppelde vensters, waarvan de kruisen zijn uitgebroken. Pui van Naamse steen onder een profiellijst.
          De zijgevel, die eindigt in een hoofdgestel met consoles, heeft kozijnen van Naamse steen, waarvan de kruisen zijn uitgebroken." (pag. 36 A).

          Tot mijn spijt geen vermelding van het liggende leeuwtje. Ik ben eigenlijk net als Toller benieuwd sinds wanneer dit pand dat leeuwtje draagt. Uit bovenstaande opmerking van Clio over een advertentie in de jaren 1970 blijkt dat Grote Gracht 62 in elk geval op dat moment een café van die naam herbergde. Maar in 1950 bestond het café nog niet, althans, het wordt niet genoemd in de telefoongids van dat jaar.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 januari 2013, 22:40.

          Opmerking


          • #6
            Dames een uitdaging, ik ga mijn best doen
            Kompleminte

            Toller

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              ... Uit bovenstaande opmerking van Clio over een advertentie in de jaren 1970 blijkt dat Grote Gracht 62 in elk geval op dat moment een café van die naam herbergde. Maar in 1950 bestond het café nog niet, althans, het wordt niet genoemd in de telefoongids van dat jaar.
              Bij het beëindigen van de Brouwerij Marres op de Capucijnenstraat in 1959 was dit een van de café's die overgingen naar Bierbrouwerij Brand.
              Merkwaardig is dat het niet vermeld staat in een lijst van café's in het jaar 1958.
              Boed

              Opmerking


              • #8
                Geboortehuis Phillippe van Gulpen?

                Ik durf het niet met 100% zekerheid te beweren, maar is dit niet het geboortehuis van Phillippe van Gulpen?
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Ik durf het niet met 100% zekerheid te beweren, maar is dit niet het geboortehuis van Phillippe van Gulpen?
                  Nr. 29.

                  http://forum.mestreechonline.nl/show...2&postcount=33

                  Opmerking


                  • #10
                    Geboortehuis Philippe van Gulpen?

                    Het vermoeden dat Het Lieuwke ooit het geboortehuis van Philippe van Gulpen is geweest, is onjuist. Voor nadere gegevens verwijs ik naar het draadje 'Panden aan de Capucijnenstraat vóór de bouw van de brandweerkazerne'.

                    Opmerking


                    • #11
                      Lieuwke

                      Nog een paar opmerkingen.
                      De naam Lieuwke bestond vroeger als huisnaam niet, en zeker niet op de Grote Gracht/Capucijnenstraat.
                      Die naam verscheen pas als cafénaam, verwijzend naar de leeuw die in de jaren 50/60 op het dak verscheen. (Kan ook alleen maar op wat hier een soort klokgevel is, een grote zeldzaamheid in Maastricht met al zijn zadeldaken.)
                      Op de foto is dat dus nog niet gebeurd. Volgens Boed van voor 1959 en dat kan kloppen. In mijn herinnering: de Grote Gracht met nog altijd kinderköpkes en buurman Hassink, waar ik me als koejong ging vergapen aan het opgezette paard in de etalage.
                      NB. Op de foto staat in het middelste raam niks Lieuwke maar de naam BIERHAL

                      Kiek ins nao bove !
                      http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Alexander Simays

                        Zoals Toller al vermeldde, maar Jef vergat (bronvermelding Jef!), is bovenstaande foto gemaakt door Alexander Simays en gepubliceerd in Ingrid M.H. Evers, Maastrichtse monumentenzorg in zwart/wit. Documentaire fotografie van Alexander Simays tussen 1912 en 1940, (Vierkant Maastricht, 33), Maastricht 2000, pag. 88. Het bijschrift vermeldt abusievelijk 1930. De foto werd gemaakt in 1912.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 12 januari 2013, 18:09.

                        Opmerking


                        • #13
                          In het geheugen van Nederland kwam ik de bijgevoegde foto tegen uit 1916. Voor degene die goed kan kan lezen, een kleine uitdaging. Aardig is als je het maximal inzoomt, zie je het hoofd van een vrouw op de eerste etage van de zadelmakerij Hassink, achter de geraniums. De naam bierhal is duidelijk te lezen, maar de naam naast de toegangsdeur niet.
                          Bron: 2859 (Foto, Neg.zw), Monumentenfotografie, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, afdeling Gebouwd Erfgoed
                          Bestanden bijvoegen
                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
                            De naam bierhal is duidelijk te lezen, maar de naam naast de toegangsdeur niet.
                            Bron: 2859 (Foto, Neg.zw), Monumentenfotografie, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, afdeling Gebouwd Erfgoed
                            Wed WELTENS
                            VERLOF

                            Opmerking

                            Bezig...
                            X