Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

heliport maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • heliport maastricht

    gelezen op wikipedia over vliegveld Maastricht Aken Airport
    Commerciële luchtvaart groeide enorm na de oorlog, maar ging voorbij aan het Limburgse vliegveld. In 1953 was er zelfs concurrentie vanuit hartje Maastricht, waar een heliport is opgericht die bevlogen wordt door Sikorsky helikopters van het Belgische Sabena. Echter, deze dienst is van korte duur en wordt al snel weer gestaakt.
    Iemand een idee waar deze heliport is geweest ?
    Fallor ergo sum

  • #2
    Yep, inderdaad de Griend. Staat ook in de 'Maastrichts Silhouet' over St. Maartenspoort.

    Dat moeten ze nu weer invoeren. Lijndienst naar Sittard. Ben ik snel op mijn werk.

    Opmerking


    • #3
      Bovenstaande antwoord van olijfje is correct.
      Maar er werd vanaf De Griend al in een eerder stadium gevlogen.
      Vanaf De Griend en de Sint Pietersberg vloog sinds 1921 de Franse oorlogsvlieger Duchereux voor tochtjes in de omgeving.
      Op De Griend was zelfs een vliegveld gepland voor een luchtlijn Maastricht - Valkenburg (1921), maar het werd niets.

      Tegenwoordig is er een helihaven nabij het AZM (Academisch Ziekenhuis Maastricht), voor het transport van zwaar gewonden.

      http://www.ambumedia.nl/helikopter/h...richt/page.htm .
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
        Bovenstaande antwoord van olijfje is correct.
        das mooi, ik ga ervanuit dat olijfje hier geen onzin neerzet
        Fallor ergo sum

        Opmerking


        • #5
          Een fraaie foto bij de helihaven:
          http://www.elinq.nl/mijnen/gallery/?...icture&id=1108

          Opmerking


          • #6
            Helihaven

            De helihaven op de "GREEN" was op de plek waar wij als tieners ons voetbalveld hadden, (achter het voetbalveld van Rapid toen die tijd) en waar recht tegenover de "POORT" de schuilkelder was gebouwd.

            Opmerking


            • #7
              Mijn vader had een kantoortje op de Helihaven. Bij het RHCL (collectie GAM) wordt - naar ik meen in het Secretarie-archief - een album bewaard van de opening, waarin alle hotemetoten en ook die niet-Maastrichtenaar hun handtekening hebben gezet.

              Opmerking


              • #8
                't is toch wel gèk, tot d'r völ luij zien die neet mie wète boe d'n helihave waor. Perceis op de plaots boe noe de parkeergeraasj is. Aon de kant vaan de Franciscus Romanusweeg laog 't kentoergebouw, d'n Terminal zal iech mèr sjrieve, want dat waor 't ouch. 'ne zekere Menier Mesters waor d'n havemeister. Iech bin beij de allerierste landing geweest vaan de SABENA (Société Anonyme Belge de l'Exploitation de la Navigation Aéronautique) helicoptère (Sikorsky S-55 reg. OO-SHA) in 1955 (!) Ãech woende toen in de Cocklersstraot beij 't Sterreplein. De Greend waor in deen tied 'n speulplaats veur us. Eine kier is d'r 'n oongeluk gebört: t'r hoegte vaan de St. Martinuskerrek braok de staartrotor aof. De vleeger en de passasjiers hadde gooi ingelbewaorders: aol tollend en drèjend kos de vleeger d'n heli mèt 'ne slaag op de groon zètte: gein doeje, gein gewònde. Vaanaof 't vleegveld beij Brussel, dat toen nog Melsbroek hèdde, kaom 'ne groete aonhenger boe d'n heli 'ne daag later woort opgelaoje. Es in 1957 d'n helihave weurt oetgebreijd mèt 'n twiede landingsplatform, weurd e groet deil vaan de Greend betegeld. Dao koste prachtig op rolsjaatse! Vaanaof 1958 vloog de SABENA mèt S-58 helikopters op de Greend. De loglijne vaanoet Mestreech ginge naor Brussel, Luik en Kölle. In 1958 verhuisde v'r naor de Louis Loyensstraot, nog korter beij de Greend. In deen tied höb iech zoe bitsje alle heli's op de Greend zien landde: 'ne Bell-47 met Lexington reclame en Alouette-II's vaan de Logmach mèt de ganse Keuninklikke femilie. Noe zèt iech miene auto wel ins op de Greend es iech weer ins in Mestreech bin. ...

                Opmerking


                • #9
                  De Helihaven, een persoonlijk rapport (1)

                  Door toeval belandde ik vanochtend weer in dit draadje. De laatste bijdrage was die van Lou M.M. Baltussen. Ik kan mij herinneren er in maart doorheen gelezen te hebben, maar na de inspanning van het Mestreechs lezen was de kwintessens mij allang weer ontschoten. En dat vind ik nu toch wel erg jammer.

                  Op Mestreech Online zijn zowel het Mestreechs als het Hollands welkom, maar nu de helft van de bevolking de taal niet of slechts gebrekkig spreekt, is een tekst in het dialect voor velen knap lastig. De bijdrage van mijnheer Baltussen is het echter waard om ook voor niet-Maastrichts lezenden toegankelijk te zijn. Vandaar dat ik zijn posting nu heb vertaald.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 oktober 2018, 09:38.

                  Opmerking


                  • #10
                    De Helihaven, een persoonlijk rapport (2)

                    Lou M.M. Baltussen schrijft:





                    Toen in 1957 de helihaven werd uitgebreid met een tweede landingsplatform, is een groot deel van de Griend betegeld. Daar kon je geweldig op rolschaatsen!
                    Vanaf 1958 vloog de SABENA met S-58 helikopters op de Griend. De luchtlijnen vanuit Maastricht gingen richting Brussel, Luik en Keulen.
                    In 1958 verhuisden we naar de Louis Loyensstraat, nog korter bij de Griend. In die tijd heb ik zo'n beetje alle heli's op de Griend zien landen: een Bell-47 met Lexington-reclame en Alouette-II's van de luchtmacht met de complete koninklijke familie. Nu zet ik mijn auto wel eens op de Griend, als ik weer eens in Maastricht ben...


                    Naschrift IMHE:
                    De naam Lou M.M. Baltussen zei mij in eerste instantie niets, maar naar het schijnt heeft de helihaven grote indruk gemaakt op deze Mestreechse koejong
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 oktober 2018, 09:39. Reden: diakritische tekens

                    Opmerking


                    • #11
                      Helihaven naar het noorden

                      Vandaag kwam mij een foto van de helihaven onder ogen die ik nog niet eerder kende. De hierboven al dan niet via een link geplaatste foto's zijn genomen vanuit het oosten of zuidoosten en laten dan het silhouetelders al eens hebben gebrainstormd.

                      Niets is echter minder waar. Van links naar rechts zien we de spoorbrug, een gebouw met halfrond kap: de garage van Jans(s)en die er nog steeds staat (westelijk van de Franciscus Romanusweg); dan volgt het pand van de 'steentjesfabriek', later de REMA; daarachter loopt onzichtbaar de Franciscus Romanusweg. De opening tussen het hoge gebouw en het huis uiterst rechts is de ingang naar het parkeerterrein bij het huidige winkelcentrum (Mediamarkt en zo). Het huis is het laatste van de bekende gevelrij in de bouwstijl van de Amsterdamse School. De schoorstenen en de watertoren op de achtergrond staan op het fabrieksterrein van de Zinkwit, behalve het exemplaar links pal achter de REMA. Die hoort bij de REMA-fabriek.
                      (Met dank aan Wil Lem; alle fouten in deze beschrijving komen voor mijn rekening!).

                      Wat betreft de opname: ik denk dat de helikopter erin is gemonteerd. Het lijkt me enigszins vreemd dat het paar links alleen aandacht heeft voor het landingsplatform en de overvliegende helikopter negeert.

                      Bestanden bijvoegen
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 oktober 2018, 09:37. Reden: diakritische tekens

                      Opmerking


                      • #12
                        Bij en op het terrein van Helihaven is er ook nog jaren een uitgaansgelegenheid geweest waar ook dansavonden werden gehouden.

                        Wanneer deze er is verdwenen ben helaas kwijt maar dat zou best kunnen dat dit toen is gebeurt toen parkeergarage er werd geplend? .

                        Het restaurant/cafe is na de sluiting van de helihaven nog aantal jaren blijven bestaan.



                        Griend restaurant Heliport met vertrek en aankomsthal ±1960
                        http://ral.x-cago.com/ral2/details.do?id=34
                        Last edited by wim54; 22 augustus 2012, 15:42.

                        Opmerking


                        • #13
                          Is dat misschien de Eurohal?

                          Opmerking


                          • #14
                            De laatste kans voor vrijgezellen?

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                              Is dat misschien de Eurohal?
                              De Eurohal is er pas later gekomen Clio.
                              Jaren 1970± als goed heb ,dit zou ook weleens de reden kunnen zijn dat
                              restaurant /cafe Heliport plaats moest maken .

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X