Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto's van 10 mei 1940: Duitsers te Wijck.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Foto's van 10 mei 1940: Duitsers te Wijck.

    Foto's van 10 mei 1940: Duitsers te Wijck te bekijken via http://indekiekkas.blogspot.com/

  • #2
    Foto's van 10 mei 1940: Duitsers te Wijck.

    Aanvullende informatie.
    De foto's (met watermerk) zijn afkomstig uit het Bildarchiv Deutsches Bundesarchiv.
    Eigen webpagina via volgende URL:

    http://www.bild.bundesarchiv.de/ .

    Maar er zijn ook foto's (zonder watermerk) te bekijken c.q. te downloaden op de webpagina van Wikimedia Commons.

    http://commons.wikimedia.org/wiki/Ca...n_World_War_II .
    Last edited by SJEF †; 26 maart 2010, 05:04. Reden: Herstel foute URL
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Dit is de enige foto die ik niet direct kan plaatsen.... waar is deze gemaakt?
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #4
        Markt en dan de Wilhelminabrug op?

        Opmerking


        • #5
          Duitse vliegtuigen in de lucht boven Maastricht op 10 mei 1940.

          Duitse vliegtuigen in de lucht boven Maastricht op 10 mei 1940.

          De foto's zijn gemaakt door Willy van Engelshoven. Willy zal bij de bevrijding van Maastricht terugkeren in Maastricht als soldaat. Zijn zoon Hub van Engelshoven schonk deze foto's (en vele andere foto's van de bevrijding van Maastricht) aan Stg. IN DE KIEKKAS.
          Bestanden bijvoegen
          Last edited by Breur; 26 maart 2010, 09:57. Reden: aanvullende informatie

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht


            Dit is de enige foto die ik niet direct kan plaatsen.... waar is deze gemaakt?
            Ik vermoed in de buurt van de Duitse Poort, Akerstraat, Scharnerweg.
            Ik baseer het op de alleenstaande wagon; te zien op de foto, links van het midden.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Ik denk ook eerder aan de Markt, oostzijde. Die lantaarnpalen geven dan de oprit van de Wilhelminabrug aan. De rafelige bebouwing rechts zou dan de achterkant van de Hoenderstraat zijn, vóór de bouw van het Stadskantoor.

              Opmerking


              • #8
                Click image for larger version

Name:	Tafelstraat 30 in 1940_0001 (2).jpg
Views:	1
Size:	97,7 KB
ID:	89778

                Deze foto is in mei 1940 gemaakt door mijn vader.
                We zien de - door inslag van afweergeschut - gehavende huizen, op de hoek van de Tafelstraat en Achter de Molens.
                Mijn overbuurjongen Peter De La Haye (1936) die op de hoek van de Grote Looiersstraat/Achter de Molens woonde, begint zijn in 2002 uitgegeven boek: Petticoat en Terlenka, met een passage die betrekking heeft op deze gebeurtenis.


                () De oorlog begint met het onheilspellend gejank van een sirene, die zich in onze straat op het dak van de kazerne scherp aftekent tegen de blauwe lucht. Na een nacht waarin de donkere hemel vol is geweest van ronkende vliegtuigen en lichtflitsen van blaffend afweergeschut is het plotseling oorlog .
                Het is een vreemde dag, zo vlak voor Pinksteren.
                Als de sirene gaat dreunt de stad al van gevallen bommen en ingeslagen granaten.Witte kalk dwarrelt van het plafond op de potten en pannen die op de ‘kwiezenjaer’ staan. Dan springen de ruiten van de ramen en rukt mijn moeder mij gillend van angst naar zich toe. In haar plotseling blinde paniek trekt ze me ruw weg uit het rinkelend glas en sleept me voort door de kamer die nu gehuld is in een nevel van grijze stof.
                Op de trap struikel ik achter haar aan. Beneden in de muffe kelder treffen we de andere bewoners van het pand. Ze schuilen bij elkaar in een vreemd gespannen stilte. Door het keldergat drijft het oorlogsgeweld in doffe dreunen naar binnen().
                Last edited by Annefine; 20 november 2011, 23:40.

                Opmerking


                • #9
                  Geweldige foto, Annefine!

                  Terizjde. Op de hoek van Achter de Molens en de Grote Looiersstraat staat dat piepkleine huisje tegen de walmuur. Het lijkt op deze foto alsof er een winkeltje in zat. Klopt dat?

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                    Geweldige foto, Annefine!

                    Terzijde. Op de hoek van Achter de Molens en de Grote Looiersstraat staat dat piepkleine huisje tegen de walmuur. Het lijkt op deze foto alsof er een winkeltje in zat. Klopt dat?
                    Een winkeltje kan ik me in ieder geval niet herinneren Burgemeester. Het kan zijn dat er door de gebroken ruit beneden een gordijn naar buiten wappert.
                    Later was er op de benedenverdieping , links van het kleine huisje ,de balletschool van Wally Haacke gevestigd.

                    Opmerking


                    • #11
                      foto's bevrijding

                      bij het opruimen van mijn oom's kamer heb ik foto's gevonden van de bevrijding van Maastricht, te zien is prins bernard, een kapot geschoten oude brug etc.
                      Wie kan ik een plezier doen met deze bijzondere foto's????

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door ilona63 Bekijk bericht
                        bij het opruimen van mijn oom's kamer heb ik foto's gevonden van de bevrijding van Maastricht, te zien is prins bernard, een kapot geschoten oude brug etc.
                        Wie kan ik een plezier doen met deze bijzondere foto's????
                        Ilona, lijkt mij iets voor Stg. IN DE KIEKKAS fotografisch erfgoed. http://indekiekkas.blogspot.com/

                        En aangezien ik daar bestuurslid van ben ....

                        Opmerking


                        • #13
                          Ook ík zou een schenking aan de Stichting 'In de Kiekkas fotografisch erfgoed' op prijs stellen, al ben ik daar slechts 'wetenschappelijk adviseur'.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 3 december 2011, 20:15.

                          Opmerking


                          • #14
                            foto's

                            lijkt me prima bestemming. We moeten nog een doos doorzoeken en dan hebben we veel materiaal denk ik. Ik heb het nu in de Achterhoek staan maar kan zorgen dat het terugkomt in Maastricht. Waar kan het afgeleverd worden??

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ilona63 Bekijk bericht
                              lijkt me prima bestemming. We moeten nog een doos doorzoeken en dan hebben we veel materiaal denk ik. Ik heb het nu in de Achterhoek staan maar kan zorgen dat het terugkomt in Maastricht. Waar kan het afgeleverd worden??
                              Ilona, een berichtje is verstuurd per privébericht.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X