Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Boek Stokstraatkwartier

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Boek Stokstraatkwartier

    Het volgende bericht is binnen gekomen via email
    Albert van L. vraagt :

    Ik ben op zoek naar het boek dat enige jaren geleden is over het Stokstraatkwartier, niet zijnde de roman over Pieke. Weet iemand ook of het gebied juist onder de Helpoort door, aan de Jeker, tot het Stokstraatkwartier behoorde? De reden is dat mijn moeder in dat pand in 1914 is geboren en ik er verder eigenlijk niets van af weet. Ze is helaas al weer vele jaren geleden overleden evenals haar broers en zussen. Het houdt me al jaren bezig en ik zou er graag haar jaren willen reconstrueren.

    Mijn dank is groot
    Albert van L.
    Heerhugowaard
    Fallor ergo sum

  • #2
    Wordt hier de Helstraat (St.Bernardusstraat) bedoeld?

    Opmerking


    • #3
      Albert zit nog in de aanmeldings procedure.. dus 't is even wachten dat hij zelf reageerd..
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #4
        Breur heeft gelijk: het is onduidelijk naar welk pand wordt verwezen... Die in de Bernardusstraat of wellicht een pand in (de buurt van) de Begijnenstraat. Een achternaam van de grootouders die dit pand bewoonden zou ook handig zijn.

        Mocht Albert slagen in zijn missie om lid te worden, dan graag antwoord op deze vragen. Mestreechonline doet de rest!

        Opmerking


        • #5
          helpoort-Stokstraatkwartier

          Dank voor jullie snelle reacties. Ik denk dat ik nu geautoriseerd ben....
          Waar het mij om gaat is het pand dat direct naast de Helpoort ligt. Dus als je vanuit de Sint Bernardusstraat onder de poort doorkijkt zie je een groot wit pand. Momenteel zit er het Pesthuys Podium in volgens mij. En ik geloof dat dit stukje straat ook Helpoort heet.
          Mijn moeders meisjesnaam is Schepers en haar vader was getrouwd met Robeers(t?). Toen mijn moeder nog heel jong was zijn ze verhuisd naar Tilburg.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Albert Bekijk bericht
            Dank voor jullie snelle reacties. Ik denk dat ik nu geautoriseerd ben....
            Waar het mij om gaat is het pand dat direct naast de Helpoort ligt. Dus als je vanuit de Sint Bernardusstraat onder de poort doorkijkt zie je een groot wit pand. Momenteel zit er het Pesthuys Podium in volgens mij. En ik geloof dat dit stukje straat ook Helpoort heet.
            Mijn moeders meisjesnaam is Schepers en haar vader was getrouwd met Robeers(t?). Toen mijn moeder nog heel jong was zijn ze verhuisd naar Tilburg.
            Kijk eens op http://www.breurhenket.com/helstraat.htm. Kom je Robeers tegen.
            Ik denk dat je de voormalige papiermolen de Ancker bedoeld.

            Opmerking


            • #7
              Stokstraatkwartier/Helpoort

              Ik denk dat je de voormalige papiermolen de Ancker bedoeld.
              Dank je wel. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik een schier onuitputtelijke schat aan informatie heb aangeboord. Erg spannend. Het zou me niet verbazen dat mijn grootvader iets met de papiermolen te maken heeft gehad. Of misschien zijn (schoon) ouders. Ik neem aan dat er rond de eeuwwisseling meerdere generaties bij elkaar woonden.
              Zou ik in het gemeentelijk archief iets kunnen vinden?
              Ik weet nog niet of de Helpoort ook nog Stokstraatkwartier was?
              Last edited by Rubke; 13 april 2011, 20:59.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Albert Bekijk bericht
                Zou ik in het gemeentelijk archief iets kunnen vinden? Ik weet nog niet of de Helpoort ook nog Stokstraatkwartier was?
                Beste Albert, ik zou dit stukje eerder Jekerkwartier noemen.
                De voormalige papierfabriek werd in 1876 ontmandeld en getransformeerd in een woonkazerne.
                De bevolkingsregisters/gezinskaarten in het RHCL kunnen je veel informatie verstrekken. Weet je de namen van de grootouders?
                Last edited by Rubke; 13 april 2011, 21:00. Reden: quotes

                Opmerking


                • #9
                  Het boekje 'Helpoort en Nieuwstad' in de reeks Maastrichts silhouet (no. 15) is dan ook zeer lezenswaardig. In de handel uitverkocht maar wel nog te krijgen via www.boekwinkeltjes.nl.

                  Uit dit boekje over de Ancker:

                  'In de tweede helft van de vorige eeuw (de 19de eeuw, burg.) lag het pand grotendeels verlaten, ofschoon de leerlooier Coopman het als opslag gebruikte. En na hem stalde de transportfirma Bonhomme er haar paarden (...) Tenslotte kocht de gemeente het in 1936 voor f. 6.300,- aan met het doel tot afbraak over te gaan'

                  Dat laatste is natuurlijk nooit gebeurd.

                  Opmerking


                  • #10
                    Stokstraatkwartier/Jekerkwartier

                    De bevolkingsregisters/gezinskaarten in het RHCL kunnen je veel informatie verstrekken. Weet je de namen van de grootouders?
                    Dank. De namen van mijn grootouders ken ik wel (Schepers en Robeers(t?)) maar dan houd het op. Is het RHCL het gemeentelijk archief? Ik heb het Maastrichts silhouet no. 15 inmiddels besteld. Dank allemaal.
                    Last edited by ; 14 april 2011, 09:22. Reden: quote hersteld

                    Opmerking


                    • #11
                      jekerkwartier/stokstraatkwartier

                      [QUOTE=Albert;120660]
                      Ik heb inmiddels de volgende namen gevonden:
                      mijn grootouders: Josephus Petrus Schepers (geb. Maastricht) en Christina Robeerst (idem)
                      overgrootouders:
                      Marinus Constantinus Schepers en Maria Anna Hermans
                      Petrus Robeerst en Anna Maria Feller
                      over-overgrootouders:
                      Andries Schepers en Anna Maria van IJzeren
                      Willem Jozef Hermans en Anna Elisabeth Wijl
                      Ik heb deze namen teruggevonden in de Genlias database.
                      Allen zijn in Maastricht geboren en overleden, m.u.v. mijn grootouders die in Tilburg zijn overleden in de beginjaren 60.

                      Opmerking


                      • #12
                        Kijk nu komen we al wat verder. Ik kom bij mijn eigen familie uit (dat vermoedde ik al). Dat betekent dat Albert en Breur verwant zijn, maar niet uit het paradijs . De meeste Robeertsen (Robeers, Robbers) zijn soldaat of gewone dagloner geweest.

                        Zie miniatuur: C.M. Henket = Breur.
                        Bestanden bijvoegen

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X