Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Watertoren uit 1913

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Watertoren uit 1913

    Dit stond vandaag in " De Limburger "



  • #2
    Wederom een koe die al lang geleden in het water is gevallen. Die watertoren heeft men altijd geprobeerd weg te moffelen. Waarom eigenlijk? Ab König heeft best wel goede ideeën, maar waarom die tegenstroom? Een komplot?

    Opmerking


    • #3
      Weet je dat me de vraag waar die watertoren naartoe is deze week nog door mijn hoofd speelde? Het moet niet veel gekker worden....

      Opmerking


      • #4
        De watertoren stond oorspronkelijk net ten zuiden van één van de afgebroken Wiebengahallen. Op de Céramique-maquette in het CC staat-ie te pronken op het parkeerterrein naast het Bonnefanten. Lijkt mij ook historisch gezien de beste locatie. Ab König wilde 'm eerst op de rotonde hebben, waar nu de Stars of Europe staan. Alles beter dan die vreselijke Stars, zou ik bijna zeggen. Maar of een watertoren midden op een rotonde nou een goed idee is? Misschien is die Maasoever, naast de Kennedybrug, zo gek nog niet.


        Het Céramique-complex in volle glorie (prent)


        Het Céramique-terrein vlak voor de sloop


        Maquette Céramique. Links de 'verlengde' watertoren


        De rotonde bij het begin van de Avenue Céramique met de 'Stars of Europe'

        Opmerking


        • #5

          Bedoelt Ab König deze locatie voor de watertoren? Of bedoelt hij de noordkant van de Kennedybrug? Kan ook wel, maar dan staat-ie erg dicht bij de toren van Rossi.

          Hmm, ik weet 't niet. Voor mij hoeft die watertoren niet zo nodig terug te komen. Ik vind het nogal geforceerd. Céramique is te sterk veranderd en die toren past er niet meer bij. Wel bewaren natuurlijk. Misschien nog eens op een geschiktere locatie opbouwen?

          Wat ik wèl zou toejuichen is het idee om een wenteltrap vanaf de Maasoever naar de Kennedybrug te maken (en dan aan beide oevers). Wie als voetganger wel eens geprobeerd heeft een rondje Hoeg Brögk - Maaspuntweg - Kennedybrug - Maaspromenade te lopen, weet dat je halsbrekende toeren moet uithalen om aan de Wyckse kant op de brug te komen, en er aan de Maastrichtse kant weer vanaf te komen.

          Waar ik ook vóór zou zijn is om die Stars of Europe weg te halen van de rotonde. Geef die staken maar cadeau aan het Gouvernement (daar hebben ze ook over dat verdrag onderhandeld) en maak van die rotonde een mooi bloemperk. Die rotonde ligt niet in de as van de Avenue en dat maakt 'm in mijn ogen ongeschikt voor watertorens, beelden, fonteinen, of wat dan ook.


          De 'Stars of Europe' bij het Gouvernement. Ze zijn er vast blij mee.

          Opmerking


          • #6
            Even terloops: de rotonde, die verjaardagstaart, ligt er schunnig bij. Alle randen stukgereden. Maak deze wat kleiner in diameter, dan kunnen grotere auto's de bochten eens fatsoenlijk nemen. En als men niet weet wat die rotonde moet bekronen: wij willen wel poseren. Bronzen groep MO. En de lolly's kunnen afgeleverd worden bij Dhr. Frissen.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Even terloops: de rotonde, die verjaardagstaart, ligt er schunnig bij. Alle randen stukgereden. Maak deze wat kleiner in diameter, dan kunnen grotere auto's de bochten eens fatsoenlijk nemen.
              Helemaal mee eens. Er is al jarenlang veel geld aan reparaties uitgegeven, maar het is een structureel probleem: de indraairuimte is te klein voor opleggers, bussen en sleephutchauffeurs.

              Hier wreekt zich het om economische redenen beknibbelen op de ruimte op Céramique en de neiging om koste wat het kost toch een centraal optisch effect aan het einde van de Avenue Céramique te creëren, hetgeen, zoals El Loco terecht opmerkt, door de opzet ten enen male onmogelijk is.

              Wat betreft de 'lollies': ze komen hier helemaal niet tot hun recht. Verhuizing naar het gouvernement is een buitengewoon goede suggestie. En wat dan op de rotonde? Waarom niet een beperkte bossage (is goedkoop en suggereert een centraal punt door het zicht op het volgende stuk - onder het viaduct door - enigszins te beperken). Of een niet te hoge sculptuur die aan de Société Céramique doet denken? Maar dat wordt al weer duurder, tenzij we er een student van de kunstacademie op los laten die er natuurlijk onmiddellijk een sociaal protest van maakt, met voorbijzien aan alle zegeningen van de aardewerkindustrie .
              Last edited by Clio; 3 februari 2011, 14:13.

              Opmerking


              • #8
                Een fonteintje van "Boerenbont" zou volgens mij niet misstaan. Gewaagd wellicht, maar in ieder geval kleurrijk.

                Opmerking


                • #9
                  Ik vrees dat het dan meteen een pissoir wordt!

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                    Ik vrees dat het dan meteen een pissoir wordt!
                    Prima, cradle to cradle. Kan ik eindelijk weer leer gaan looien. Herinner je je nog de zgn. Pisbus?

                    Waarom elke ochtend met je zwangerschapsmisselijkheid boven een emmertje hurken? Het antwoord ligt in Oss, waar 77 jaar geleden (een voorloper van) Moeders voor Moeders werd opgezet. Deze organisatie zamelt urine van zwangere vrouwen in om er in de fabrieken van Organon het middel Pregnyl uit te maken. Pregnyl wordt door artsen voorgeschreven bij vruchtbaarheidsklachten.
                    De urine van vroeg-zwangere vrouwen is namelijk bijzonder. In de eerste zestien weken van de zwangerschap maakt het lichaam humaan ChorionGonadotrofine (hCG) aan, een hormoon dat het embryo helpt bij het innestelen in de baarmoeder. Vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen zijn enorm geholpen met hCG-injecties, en ook mannen hebben baat bij het hormoon om de aanmaak van sperma te stimuleren. Bron: http://www.depers.nl/binnenland/2046...van-urine.html

                    Dus ook in te zetten bij "Krimp".

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik ook, hoeveel vrouwen zouden we geholpen hebben?
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Waterreservoir van welke fabriekswatertoren?

                        Back to topic!

                        Ik moet bekennen dat ik wat betreft die watertoren niet alleen de draad, maar ook de kluts een beetje kwijt ben. Er wordt hier gesproken over een fragment van de watertoren van De Sphinx, dat teruggevonden is op een overwoekerd terrein aan de Fort Willemweg. Ik heb hier toch wel wat vragen bij.

                        1. Aangenomen dat dit een watertorenreservoir is geweest, tot welke watertoren heeft het dan behoord?
                        - Er wordt gesproken over 'De Sphinx', maar als ik het goed begrijp bedoelt men feitelijk de toren op het terrein van de voormalige Société Céramique in Wyck. Toegegeven: die fabriek ging op in De Sphinx, maar aangezien in deze stad ook nog steeds van 'het Sphinxterrein' wordt gesproken (Boschstraat), is het wel handig een beetje specifieker te zijn.
                        - Als men bedoelt dat deze watertoren op het Boschstraatcomplex heeft gestaan, waarom hem dan in Wyck plaatsen, waar het nieuw te ontwikkelen Sphinxterrein aan de Boschstraat logischer zou zijn?

                        2. Waarop baseert men de conclusie dat het om de watertoren van de Sphinx-Céramique gaat?
                        - Is (een deel van) het bouwpuin van Céramique gestort op dit niet nader aangeduide terrein aan de Fort Willemweg en is dát de onderbouwing van de herkomst van de vondst?
                        - Is de herkomst van Céramique een aanname van de vinders?
                        - Kan het niet om een geheel andere herkomst gaan? Er waren meer fabrieken in Maastricht die beschikten over eigen watertorens, zoals De Sphinx en de Zinkwit, om van grotere instellingen in het algemeen maar niet te spreken. Een mooi, niet industrieel voorbeeld is de watertoren van de kweekschool van de broeders van De Beyart aan de Tongerseweg, waarvan het gebouw nog steeds overeind staat. Beschikten de Radium en andere Boscherveldfabrieken over een eigen waterdrukinstallatie?

                        Een draadje 'watertorens' zou misschien heel wat informatie boven kunnen halen.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 maart 2011, 09:41. Reden: tekstcorrectie en -aanvulling

                        Opmerking


                        • #13
                          Ben je op zoek naar het een, vind je het ander.....

                          Op de site www.frerejean.org, waarna verwezen werd in de topic Quartier Amélie kwam ik onderstaande foto van Wijck 1968 tegen met de door ons bedoelde watertoren.

                          Ik heb de bewuste watertoren jarenlang zien liggen op de (destijds nog) braakliggende terreinen van de huidige wijk Ceramique.
                          Ik moet echter zeggen dat de toren in de verste verte niet lijkt op de toren uit het krantenbericht waarmee deze thread begint.
                          Volgens mij heeft Ingrid groot gelijk als ze stelt dat we hier de kluts kwijt zijn.

                          We hebben het hier dus over de op de foto afgebeelde watertoren.
                          Waar is die toren nu gebleven?
                          Last edited by Toller; 16 december 2014, 19:00.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #14
                            Vanuit dit draadje post ik hier even verder mbt de 'vermiste watertoren'

                            Ik miste nl iets hetgeen ik postte; http://forum.mestreechonline.nl/show...5&postcount=60
                            Pier verwees terecht naar dit al bestaande draadje.

                            Ik vond nog wat info op het www.
                            http://www.ceramique-maastricht.nl/l...ken/watertoren

                            http://ceramique-maastricht.nl/lopen...ntre-ceramique

                            Uit ddl.nl 10/01/2012;

                            Céramique stap dichterbij
                            Zowel de provincie Limburg, de gemeente Maastricht, het bestuur van Buurtplatform Céramique als de Welstands-/ Monumentencommissie zien de historische watertoren in Céramique graag terugkeren. Architect Ab König, die al jaren ijvert voor het plaatsen van een replica, zegt dat het dit jaar moet gebeuren.

                            door Ruud Maas
                            MAASTRICHT


                            In een brief van de Welstands-/Monumentencommissie aan het college van B en W staat dat de commissie van mening is ‘dat de plaatsing van de ‘watertoren' in relatie met de Kennedybrug als verbinding voor voetgangers een zeer interessante ontwikkeling is'. König wil de 43 meter hoge schoorsteen namelijk door middel van een wenteltrap met de Kennedybrug verbinden. De commissie suggereert wel om in de toren een lift op te nemen, zodat deze daadwerkelijk functioneel is en niet alleen een cultuurhistorisch teken.

                            Sjo Serpenti, voorzitter van Buurtplatform Céramique, heeft zijn achterban benaderd om zich uit te spreken over het initiatief. "Bij de vijftien reacties die ik nu al heb binnengekregen zit geen enkele negatieve.”

                            In totaal moet voor het plan tussen de vijf en zes ton worden opgehoest. Volgens König moet van dat bedrag nog tussen de 150.000 en 200.000 euro bekostigd worden.

                            De schoorsteen wordt niet herbouwd, maar zal als replica naast de Kennedybrug geplaatst worden. "De definitieve vorm is nog afhankelijk van de financiën.”
                            Voorts;
                            http://www.zuiderlucht.eu/ceramique-toren/


                            http://maastricht.dichtbij.nl/stad/r...tertoren-zicht

                            Opmerking


                            • #15
                              Heb vandaag het ijzeren omhulsel van de watertoren gevonden. De resten liggen op het gemeentewerken van de Grondbank aan de Bosscherweg. Ik zal strak de foto's erbij plaatsen.
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X