Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onze Lieve Vrouwebasiliek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Enkele argumenten....

    Op de eerste plaats is de stijl compleet anders. Op de tweede plaats is dit zo te zien een pentekening. Ik ken geen enkele andere pentekening van Van Gulpen, die tekent en kleurt er altijd kwistig op los. Op de derde plaats klopt het perspectief (Van Gulpen tekent de St. Nikolaaskerk in de afbeelding die ik van hem ken perspectivistisch onjuist). Op de vierde plaats staat rechtsonder op de door jouw geplaatste tekening 1740. Toen leefde Van Gulpen nog niet (dat wil overigens niet alles zeggen, Van Gulpen tekende geregeld oude tekeningen na). Op de vijfde plaats is het onderschrift niet in het zwierige handschrift van Van Gulpen.

    Ben je op zoek naar alle afbeeldingen van Van Gulpen? Leuk! open gerust een draadje waar je alle vondsten neerzet! Ik heb er zelf al eens aan gedacht om alle tekeningen van Van Gulpen digitaal te gaan verzamelen...

    Even het eerder genoemde boekje van Goessens erbij gepakt. Deze schrijft de tekening toe aan ene 'C. Specht' en dateert de tekening op ca. 1800. Zou gezien die affuiten op het plein nog weleens kunnen kloppen....
    Last edited by burgemeester; 4 januari 2011, 22:51. Reden: aanvulling

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
      Even het eerder genoemde boekje van Goessens erbij gepakt. Deze schrijft de tekening toe aan ene 'C. Specht' en dateert de tekening op ca. 1800. Zou gezien die affuiten op het plein nog weleens kunnen kloppen....
      De gravure van Specht is gebaseerd op een oudere tekening van Jan de Beyer, die in 1740 op zijn reis langs de Maassteden Maastricht aandeed als zuidelijkste stad.

      Opmerking


      • #48
        Mooi! Dan is het verhaal rond! Dank, Ingrid.

        En hier zie je dan de originele tekening van De Beyer. Daar zie je ook nog de Barbaratoren op. Jammer dat deze tekening zo`n slechte kwaliteit heeft; ik zou die toren weleens close up willen bekijken.
        Last edited by burgemeester; 5 januari 2011, 08:40.

        Opmerking


        • #49
          Barbaratoren

          De kwaliteit van de tekening is prima, heer burgemeester, maar dat geldt niet voor de scan die u plaatste. Niet dat het uw schuld is: het zit hem in het raster van de afgedrukte foto.

          De originele tekening bevindt zich in de collectie van Museum Boymans van Beuningen te Rotterdam. Het meest recent werd zij gepubliceerd in een artikel over de Sint Nicolaaskerk in de Publications [PSHAL] van 2006, pagina 189. Met een vergootglas kun je toch nog heel wat van de Barbaratoren zien, maar iemand zou eens een detailfoto moeten (laten) maken...

          Zou er geen goede foto staan in het proefschrift van Lex Bosman, dat immers gaat over de oostpartij van de OLV-kerk? Ik geloof dat El Loco dat boek in huis heeft (zie discussie elders op deze site).
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 januari 2011, 10:05. Reden: aanvulling tekst

          Opmerking


          • #50
            Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
            Ik ben naar alles van Van Gulpen aan het zoeken.
            Ik hoop dat Rikth bekend is met de uitgave uit 2005 van Lou Spronck, Philippe van Gulpen 1792-1862, chronoqueur met pen en penseel, (Vierkant Maastricht, 40)?
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 januari 2011, 11:22.

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
              Ik hoop dat Rikth bekend is met de uitgave uit 2005 van Lou Spronck, Philippe van Gulpen 1792-1862, chronoqueur met pen en penseel, (Vierkant Maastricht, 40)?
              Dat had ik nog niet gevonden maar inmiddels besteld. Bedankt !
              Last edited by rikth; 5 januari 2011, 12:15.

              Opmerking


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Zou er geen goede foto staan in het proefschrift van Lex Bosman, dat immers gaat over de oostpartij van de OLV-kerk? Ik geloof dat El Loco dat boek in huis heeft (zie discussie elders op deze site).
                Helaas. De gezochte tekening is ook bij Bosman niet te vinden...

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
                  Ik heb nog een tekening gevonden. Iets vergroot, tikkeltje verscherpt in PS.
                  Jammer dat daar nou weer net de Barbaratoren op ontbreekt...

                  In de Publications 1973 vond ik bij een artikel van Mekking over het Eedsreliëf deze prent, toegeschreven aan ene A. Rademaker, helaas zonder jaartal:


                  De oudste afbeelding van de Barbaratoren staat op het stadsgezicht van Simon de Bellomonte uit 1587. Dat geeft het volgende rijtje:

                  1. De Bellomonte (1587); 2. De Beyer (1740); 3. Rademaker (?); 4. Van Gulpen (±1850);
                  5. Schaepkens (1855); 6. Foto (1910)


                  Mekking gaat ervan uit dat de Barbaratoren in het tweede kwart van de 13e eeuw verhoogd is met een overhoeks geplaatste bovenbouw. Hij baseert zich daarbij op de prent van Rademaker.

                  Ik denk dat Van Gulpen met zijn toren getracht heeft De Bellomonte te kopiëren, maar dat hij zijn loep thuis had laten liggen...
                  Last edited by Toller; 14 december 2014, 21:04.

                  Opmerking


                  • #54
                    OLVkerk

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    De laatste tijd heb ik nogal wat rondgezworven, zowel figuurlijk als letterlijk, in het Stokstraatkwartier en daarbij honderde foto's met elkaar vergeleken.

                    Ik kwam daarbij onderstaande foto tegen.



                    Ik kende deze foto niet en wat mij nog meer verbaasde is de als het ware midden in de Stokstraat staande pilaar/boog, kennelijk verbonden met de OLV-kerk (maar helaas niet zichtbaar). Hij lijkt op een oude stadpoort, maar daar heeft nooit een stadsmuur gelopen.
                    Weet iemand de achtergrond van deze oude 'Poort'?
                    Dat zou een steunbeer zijn die de gammele absis moest stutten. Die is bij de restauratie door Cuijpers verwijderd, toen het metselwerk verdubbeld is.

                    Opmerking


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

                      Ik denk dat Van Gulpen met zijn toren getracht heeft De Bellomonte te kopiëren, maar dat hij zijn loep thuis had laten liggen...
                      Mooie bijdrage, Loco!

                      Die uitleg zou ook verklaren waarom de bouw tussen de steunberen niet op de tekening staat, terwijl die op de ander tekening van Van Gulpen en op de litho van Schaepkens wel te zien is.

                      Tot slot, welkom op dit forum, Th. Bakker! Neus eens rustig wat rond en vul aan!

                      Opmerking


                      • #56
                        Abraham Rademaker (1675-1735)

                        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                        In de Publications 1973 vond ik bij een artikel van Mekking over het Eedsreliëf deze prent, toegeschreven aan ene A. Rademaker, helaas zonder jaartal.
                        Abraham Rademaker (1675-1735) werd geboren in Lisse en overleed te Haarlem. Hij studeerde architectuur en had bijzondere belangstelling voor monumenten.

                        De door El Loco bedoelde tekening dateert volgens Jan Koreman (toenmalig beheerder van de Historisch-Topografische Atlas van het gemeentearchief) uit circa 1800. Het is dus hoogst twijfelachtig dat hij werd gemaakt door Rademaker. Wel is het mogelijk dat hij werd gemaakt naar een ouder origineel van Rademaker, zoals C. Specht (geen nadere gegevens bekend) zijn gravure van de kerkengroep op het Onze Lieve Vrouweplein maakte naar een eerdere tekening van Jan de Beyer (zie hierboven bijdrage # 63).

                        Bron: J.G.J. Koreman, Geteeckent tot Maestricht, met medew. van drs. Bernadette barones van Hövell tot Westerflier-Van Hellenberg Hubar. Maastricht 1981, 156 blz. Zie pag. 43 (biografica) en 96 (tekening van Het Bat, met uitzicht op kerktorens Onze Lieve Vrouwekerk, Sint-Nicolaas e.a.; inv.nr. GAM nr. 287). Tekst in het Nederlands, Frans, Duits en Engels.

                        Dit mooie boek kwam uit bij gelegenheid van de eerste Eurotop te Maastricht. Het gemeentebestuur deelde het toen uit aan de deelnemers als een aandenken aan de stad. Het is al lang uitverkocht, maar antiquarisch nog wel eens te krijgen. Zonder meer een aanrader!
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 januari 2011, 11:33.

                        Opmerking


                        • #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          De gravure van Specht is gebaseerd op een oudere tekening van Jan de Beyer, die in 1740 op zijn reis langs de Maassteden Maastricht aandeed als zuidelijkste stad.
                          Bij dit veilinghuis worden deze gravures toegeschreven aan Hendrik Spilman (1721-1784)

                          http://www.deprentenverzamelaar.nl/I...e7d91d&mmType=




                          Geteeckent tot Maestricht heb ik nog op de kop kunnen tikken dus dat is onderweg. Bedankt voor de tip Ingrid M.H. Evers.
                          Last edited by rikth; 8 januari 2011, 23:43.

                          Opmerking


                          • #58
                            Dan zal Hendrik Spilman inderdaad de maker zijn geweest. Dat klopt ook met de initialen rechtsonder. Bovendien is van Spilman bekend dat hij graveerde naar voorbeelden van Jan de Beyer. Dat kan van Cornelis Specht niet gezegd worden; die werkte eind 17e eeuw en kan dus nooit tekeningen uit 1740 als voorbeeld hebben gebruikt.
                            Oorspronkelijk geplaatst door rikth Bekijk bericht
                            Geteeckent tot Maestricht heb ik nog op de kop kunnen tikken dus dat is onderweg.
                            Boef! Ik zag het ook staan bij Boekwinkeltjes.nl, maar vond 't te duur

                            Opmerking


                            • #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                              Dan zal Hendrik Spilman inderdaad de maker zijn geweest. Dat klopt ook met de initialen rechtsonder. Bovendien is van Spilman bekend dat hij graveerde naar voorbeelden van Jan de Beyer. Dat kan van Cornelis Specht niet gezegd worden; die werkte eind 17e eeuw en kan dus nooit tekeningen uit 1740 als voorbeeld hebben gebruikt.

                              Boef! Ik zag het ook staan bij Boekwinkeltjes.nl, maar vond 't te duur
                              Ik heb 'm voor 26,50 Dan blijft voor jouw het exemplaar voor 35 euro over.

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                                Ik zag alleen die van 35 euri, inclusief scheur, dus jij was al langsgeweest
                                Hij staat ook nog bij "De Bovenste Plank" in de Rechtstraat voor 30 euro .

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X