Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Comédie?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #91
    Jekermanège

    In de HEM kan ik niet zo gauw iets vinden over een rijvereniging die 'De Smek' (of Smik, o.i.d.) geheten zou hebben. Ingrid (als je meeleest)? In de Monumentengids Maastricht (p.42) staat bij het gebouw Jekermanège vermeld dat in de 19e eeuw één van de drie in de stad gelegerde escadrons bereden troepen gebruik maakte van de kazernes en stallen in de Jekerstraat. De andere maneges bevonden zich in de Tongersestraat en aan het Lindenkruis. Het lijkt er dus op dat het gebouw gewoon als manège dienst bleef doen.

    Marjan (welkom hier!), ik neem aan dat je deze foto van de laatste marketentster bedoeld? SJEF heeft er een stukje bijgeschreven (scroll omhoog voor de foto). Ik neem aan dat die tekst van jouw hand is? We zijn niet altijd even goed geweest met bronvermelding op dit forum, maar met de komst van Ingrid Evers is dat al een stuk verbeterd!

    Opmerking


    • #92
      Rijvereeniging De Smik

      Clio had het goed onthouden, señor Loco, maar in de HEM is het niet meteen te vinden. Gelukkig beschik IK over een digitaal bestand waarin het redelijk zoeken is. (Nee nee, niet voor derden beschikbaar!)

      Er wordt iets over gezegd in onderstaand lemma:

      Cercle Équestre. Ruitervereniging voor jongelui van stand, (1882-ca. 1903). Ledental gemiddeld ca. 25. Gala-uniform: grijze broek, rode jas, wit vest. Oefeningen in de manege* Jekerstraat* o.l.v. pikeur Kaufman. eerste voorstellingen juni 1883 m.m.v. de muziekkapel van het tweede Regiment Infanterie en de turnvereniging De Eendracht*. Opbrengst voor de armen. Trad in de jaren 1890 op bij festiviteiten: carnavalsoptochten (1891, 1892), corso (1894), erewacht bij het bezoek van de koninginnen Emma* en Wilhelmina* (1895). De erewacht droeg een nieuw uniform ontworpen door Victor de Stuers*: rode broek, witte jas met rode tressen, berenmuts met witte pluim. Organiseerde concours hippique (1896, 1899) en in 1896 de Ridderhofspelen en Historische Optocht. Er bestond ook een Maastrichtse Rij- en Jachtvereniging De Smik = De Zweep, die tijdens de Tweede Wereldoorlog* ter ziele ging. Zij werd in 1949 heropgericht en sinds 1950 opnieuw gevestigd in de manege aan de Jekerstraat. Zij nam in 1952 als naam aan: Cercle Équestre-Ruiterclub.
      B: Ingrid Evers, Maastricht.


      Bron: Met toestemming overgenomen uit: Pierre Ubachs en Ingrid Evers, Historische Encyclopedie Maastricht (2005).

      Opmerking


      • #93
        Zie: http://kranten.kb.nl/view/text/id/dd...3Ap002%3Aa0005 of http://resources2.kb.nl/010090000/pdf/DDD_010092104.pdf

        Opmerking


        • #94
          Onderzoek naar de manege aan de Jekerstraat

          Die manege is toch wel een groot mysterie. Niet alleen in de negentiende eeuw, maar kennelijk ook in de 20e. Mede door de voorgaande posting van El Loco begin ik me af te vragen of het één gebouw is, of dat er misschien van meerdere bij elkaar gelegen locaties c.q. uitbreidingen sprake is.

          Wat dat betreft kunnen wij de pijp even aan Maarten geven en afwachten wat er gebeurt. Afgelopen maandag streek ik in het RHCL namelijk neer naast des burgemeesters pastoor, een bekend historisch publicist die nu onderzoek doet naar de neogotische kerk van Vijlen, de laatste van de hand van architect Weber als ik dat tenminste goed onthouden heb. Mijn stukken ordenend (ja, die dossiernauwkeurigheid is typerend voor historici) zag ik met een schuin oog tegenover mij een jonge vrouw die wat architectuurtekeningen en foto's van een gebouw hanteerde.

          Ik weet altijd graag wat anderen aan historisch werk onder handen hebben. Het is een manier om op de hoogte te blijven van wat er in de publicitaire pijplijn zit en om contacten te leggen. Soms denk ik ook dat ik iemand kan verder helpen. Toen ik van verre herkende dat deze studente bezig was met de manege in de Jekerstraat en ik wist dat daar in de literatuur heel weinig over te vinden valt, besloot ik mijn licht op te steken. Het bleek dat zij studente was aan de architectuuropleiding van de plaatselijke Kunstacademie. Zij was die dag begonnen aan een onderzoek naar de Jekermanege die al enige tijd leeg stond en waarvoor zij en haar veertien medestudenten een nieuw bestemming moesten creëren. Ergo de tocht naar het archief.

          Ik vertelde haar het een en ander (ook dat www.mestreechonline.nl zich de tanden had stukgebeten op de literatuur rond de Comedie en de manege daarbij aan bod was gekomen) en ging mijns weegs. De rest van de middag heb ik dat geweten, want tenminste vijf van haar collega's kwamen daarna in en buiten de studiezaal nog voor nadere inlichtingen. (Aardig was, dat twee van hen ter plekke de prijzige maar bijna uitverkochte HEM kochten, een omdat hij van boeken hield en de ander omdat hij beter Nederlands wilde leren).

          Enfin, over tien weken komen we te weten wat deze zeer geïnteresseerde en creatieve jongelui hebben ontdekt en bedacht. Hun voorstel voor een nieuwe bestemming van de manege hoeft niet perse te leiden tot uitvoering, maar het zóu kunnen. Naar het schijnt zal hun laatste project - de Fifty-Fyfty-shop van het Leger des Heils onder Mosa Forum - wél tot stand komen.
          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 29 november 2010, 16:59.

          Opmerking


          • #95
            manege

            Beste Ingrid en andere mede forumleden,

            Dit is wellicht niet de meest aangewezen plaats op het forum voor een korte introductie van mezelf, maar wel voor diegenen die met onderwerpen bezigzijn die ook mijn belangstelling hebben.

            Mijn elias is mijn echte voornaam en van mijn vader ontving ik de achternaam Melkert. Ik heb de eer en het genoegen gehad om Jac van den Boogard bij te mogen staan bij het maken van ZOM en heb HEM daarbij natuurlijk vaak ter hand genomen.

            De studenten van Architectonische Vormgeving mag ik begeleiden bij hun opgave om een nieuwe bestemming voor de manege te zoeken en daar een schetsontwerp voor te maken. De gang naar het archief behoort bij de analysefase van het te herbestemmen object.
            MaastrichtOnline hadden ze als echte kinderen van het digitale tijdeperk alras gevonden en zo werd ik attend gemaakt op dit forum met klaarblijkelijk fervente speurders naar tal van interessante zaken m.b.t. monumenten en geschiedenis.

            De foto van de marketenster komt uit een schoenendoos van mijn grootmoeder Helene Coenen-Kromjong zaliger en is door mij aan het archief overgedragen om te voorkomen dat deze niet bij een verhuizing op de container zou belanden, wat bijna het geval was geweest. Ik vind tevens dat dit erfgoed beschikbaar hoort te zijn voor allen die de stad en haar geschiedenis liefhebben.(..te peerd op graampeer ziene sjoet...)
            de foto was voor mij uitgangspunt voor het ontwerp van de kostumes van Vrow Donders en haar gezellen bij de laatste enscenering van de befaamde Kapitein.

            Ik zal zelf ook naspeuringen gaan verrichten, maar met deeltijdbaan in het onderwijs en met een kleine van 4plus enkele maanden is dat geen sinecure. Wellicht zit er nog eens een artikel in voor Rondom de Vesting of een aanverwante publicatie.

            Met kompleminte,
            Marjan

            Opmerking


            • #96
              Ook namens mij welkom, Marjan!

              Leuk dat de studenten gebruik maken van onze site! Ik ben heel benieuwd naar de resultaten van hun onderzoek. Dwing ze () om ons op de hoogte te houden!
              Last edited by burgemeester; 29 november 2010, 16:04.

              Opmerking


              • #97
                Voor degenen die nog even hun geheugen willen opfrissen:
                Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
                Buurtplatform Kommelkwartier zet zich in voor een nieuwe toekomst van het gebouw.
                Lees meer via dit PDF bestand.
                In dat artikel werd al aangekondigd: "En daarom lobbyen Raymond Glaser en Chrys Steegmans van het buurtplatform Kommelkwartier voor eerherstel van dit ooit zo markante pand. (...) En als het goed is, komen studenten van de Academie voor de Bouwkunst met voorstellen voor de 'herleving' van het pand."

                Héél leuk dus dat Marjan (burgemeester...) en haar studenten MestreechOnline hebben gevonden - en ons hopelijk op de hoogte gaan houden. Ik ben zelf het meest geïnteresseerd in de vraag in hoeverre er in de Jekermanège, achter voorzetwandjes en verlaagde plafonds, nog restanten van het 18e eeuwse theater te vinden zijn en misschien zelfs van het verwijderde portaal waar Ingrid (Bloemen citerend) in een eerder bericht al melding van maakte.
                Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                Op 14 april 1788 stond de stad toe dat het 'portaal met de deure aan de geweesene comedie' mocht worden verplaatst naar de ingang van de loge van de gouverneur in de nieuwe Comedie. Die belangrijkste loge zou daardoor een extra voorname toegang krijgen. Wel moesten de actionarissen van de nieuwe schouwburg op hun kosten het gat in de muur van de oude manege-schouwburg laten dichten, dat door de verplaatsing zou ontstaan.

                Bron: Bloemen, Maastrichts toneelleven, passim.

                Opmerking


                • #98
                  Thank you, Loco.

                  Opmerking


                  • #99
                    manege

                    Beste mede-forumleden,

                    De stand van zaken voor het project van de studenten is nu als volgt. De analyse van gebouw, omgeving etc is bijna klaar. indien mogelijk zal ik enkele resultaten posten. Maar ook hier blijkt weer, het zijn architecten in opleiding en geen historici en veel verder dan de bekende bronnen is er nog niets gevonden.

                    We zijn ook nog niet binnen geweest, maar zodra dat gebeurt zal er naar hartelust gefotografeerd worden en zal er zeker gekeken worden naar eventuele loze ruimten. Maar veel hoop ten aanzien van stuckwerk, schilderingen en lusters van het oude theater is er niet aangezien er op oudere foto's van het interieur al een nagenoeg kale ruimte in zicht is.
                    Foto's kan ik daarna ook posten.

                    Zodra ik de de geachte vertegenwoordiger van de stichting Menno van Coehoorn spreek, en dat hoop ik binnenkort te doen, dan kan ik hem naar eventuele bronnen vragen. Zijn artikel over de Paarden van het garnizoen (Rondom de Vesting) moet ik ook gaan raadplegen. En ik moet zelf bij het archief te rade gaan. Werk aan de winkel, en zo weinig tijd!

                    Wordt vervolgd!

                    Opmerking


                    • Marjan en haar collega's zullen dit proefschrift wel gelezen hebben maar toch interessant om hier te plaatsen.
                      Hoofdstuk 4.2 gaat over Matthias Soiron.

                      http://igitur-archive.library.uu.nl/...0241/roell.pdf

                      Opmerking


                      • Het moet niet veel gekker worden! Vandaag liep ik met een bekende MO-er door de stad en meldde ik nog dat El Loco eens moest worden aangespoord om een overzicht te gaan maken van alle gebouwen van Soiron in Maastricht. Moet voor hem toch een peulenschilletje zijn!

                        Go, Loco, Go!

                        Dank voor de link Rik, ik ga het navlooien.
                        Last edited by burgemeester; 28 december 2010, 23:25.

                        Opmerking


                        • Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Ik heb ze (schetsen van Matthias Soiron; burgemeester) allemaal bekeken, ik weet niet hoeveel ontwerpen van huizen, kerken, poorten, trappartijen, schoorsteenmantels, kasten, stoelen en wat niet al, ik gisteren aan me voorbij heb zien trekken (en dat terwijl ik helemaal niet van barok houd), maar géén schouwburgfaçade.
                          Het proefschrift van Eva Roell 'Tekenen der Verlichting" geplaatst door Rik meldt over 'verdwenen' tekeningen van Soiron onder meer het volgende:

                          "Dat hij daar ook een hoog niveau in bereikte zou moeten blijken uit de tweede map, met tekeningen van schoone huijsen en gebouwen etc. op grote papierformaten. Het waren vermoedelijk nette, gewassen tekeningen van voorname architectuur, maar het is onduidelijk of het presentatietekeningen van eigen ontwerpen waren, of tekeningen van bestaande of in literatuur afgebeelde voorbeelden. Ten derde noemde Soiron een portefeuille met vele van zijn mooiste tekeningen die niet alleen architectuur maar ook fortificatiewerken betroffen en ook de nieuwe proeven die hij had getekend voor het metselaarsgilde. Juist deze portefeuilles met zijn tekeningen van hoog niveau op het gebied van de beeldende kunsten, de bouwkunst en ingenieurswerken zijn helaas niet bewaard gebleven." (p. 113)


                          Dat is dus in goed mestreechs kloete:(. Ook erg is dat de bijlage (met een introductie op de tekeningen geschreven door Soiron) waar Roell naar verwijst ontbreekt en ik (the horror!) ook de afbeeldingen waarnaar in het proefschrift verwezen wordt niet aantref:(. Gelukkig lijkt er wel een overzicht van de architectuur van Soiron te bestaan; er wordt verwezen naar een artikel van dezelfde Roell:

                          Röell, E., ‘”Altoos met ijver geteekent en bewaart”. Architectuurtekeningen van Matthias Soiron (1748-1834) als historische bron’, Bulletin KNOB 104 (2005), 178-194.

                          Dat zou ik weleens willen lezen. Op de website van het Centre Ceramique tref ik het niet 1-2-3 aan, en de website van de KNOB zelf levert de bulletins in PDF vanaf jaargang 106:(.

                          Soms zit alles tegen.

                          (inmiddels de 'ontbrekende bijlage' gevonden op p. 254)
                          Last edited by burgemeester; 28 december 2010, 23:50. Reden: aanvulling

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                            Go, Loco, Go!
                            Gelukkig lees ik hierboven dat Eva Röell al een overzicht van de bouwwerken van Soiron heeft gegeven, dus ik voel me daarmee ontslagen van die opdracht! Zou er toch echt tegenop zien om al die mircrofilms in het HCL weer te moeten bekijken.

                            Wel interessant om in het proefschrift van Röell een verwijzing naar de schilder Bijlevelt tegen te komen: "Verders hebbe ick in mijne jonge jaaren de tekening geleert bij de heer Bijlevelt, bode deeser stadt en schilder woonagtig in Wijck, en hebbe in deese school veele schoone teekeningen van portretten en figuren etc. etc. getekent." (p.255)

                            De Bijlevelt, waarvan Soiron les kreeg, zal hoogstens een verre nazaat zijn geweest van de Bijlevelts (of Biliverti's), die in de 16e en 17e eeuw in Italië furore maakten, en naar wier Maastrichtse links ik een tijd geleden vruchteloos gezocht heb (zie hier).

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht

                              Of er behalve het schilddak en een raampje aan de oostzijde ook maar iets over is van de oorspronkelijke bouw?
                              Ik denk dat dit pand nog in zijn geheel daar staat.



                              In de bijdrage van Sjef #54 zou dit de gewezen schouwburg zijn volgens de buurtbewoners van het Kommelkwartier. Hoe zij aan die wijsheid komen weet ik niet maar dat ga ik vragen.
                              Het omlijnde gebouw op onderstaande foto zou de voormalige schouwburg kunnen zijn. (Het langgerekte gebouw meer op de voorgrond maakt ook deel uit van het manegecomplex.)



                              Ik kan de tekening van Van Gulpen, waar het hier uiteindelijk om begon, niet plaatsen op de Jekerstraat.

                              Opmerking


                              • Rikth, waar heb je bovenstaande foto's vandaan? Vooral die middelste foto van de manège omstreeks 1960 is interessant. Er is goed op te zien dat er in de laatste 50 jaar enorm veel veranderd is aan de Jekermanège. Misschien heeft iemand nog oudere foto's?

                                Dat dit gebouw in de 18e eeuw als schouwburg heeft gefungeerd mag als een vaststaand historisch feit worden beschouwd (zie o.a. de Historische Encyclopedie Maastricht - 'manège'; 'Stadsschouwburg').
                                Last edited by El Loco; 2 januari 2011, 09:17.

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X