Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Belegeringen 1579 en 1673

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Belegeringen 1579 en 1673

    In de discussie Urinoirs in Maastricht (zie http://forum.mestreechonline.nl/show...12#post102112) ontstond een discussie over het beleg van 1673 en de 'moordenaar D'Artagnan'. Omdat de finesses niet echt thuis horen in die thread volgt hier een uitgebreidere aanvulling.
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Tijdens ieder beleg vallen doden, dat is normaal of een stad moet zich op tijd overgeven. De verdedigers kunnen dan met eer uit een stad vertrekken.
    Breur heeft in veel opzichten gelijk. Met 'verdedigers' wordt hier bedoeld: het inliggende garnizoen, vaak huurlegers van buitenlandse afkomst. De Maastrichtenaren speelden in de zeventiende eeuw en later geen rol meer bij de stadsverdediging.
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Juist dit beleg in 1673 was een relatief "schoon beleg", capitulatie binnen 2 weken. De belegeraars mochten niet gaan plunderen, verkrachten en gaan moorden in de veroverde vesting. Dit in tegenstelling tot het beleg in 1579 toen de stad aan de willekeur van de aanvaller was overgeleverd en dan gaat men zijn gang.
    Oorlogsrecht is aan verandering onderhevig, de Rules of Engagement worden ook in onze tijd tal van keren aangepast om de ontwikkelingen in de oorlogsvoering bij te houden. Denk bv. aan de bepalingen van Genève, de bepalingen met betrekking tot A-, B- en C-wapens (A= atoomwapens, B= biologische wapens, C= chemische wapens). Afgezien van dictatoriale regimes houdt men zich aan die uitgangspunten.

    Ook in vroeger eeuwen kende men dat soort bepalingen. De reden dat in Maastricht in 1579 conform de regels van het oorlogsrecht drie dagen (en geen dag langer!) werd geplunderd, verkracht en gemoord lag in het feit dat de stad zich pas overgaf nadat er een bres in de hoofdmuur was geslagen. Als men - inziend dat het een hopeloze zaak werd - eerder onderhandeld had en stad en garnizoen zich hadden overgegeven - was er niets van dat alles gebeurd. Het is een beetje cru, maar je zou kunnen zeggen: 'eigen schuld, dikke bult'.

    Het beleg van 1579 was het laatste waarbij de burgerij meeverdedigde. Het garnizoen bestond uit 1.200 Engelsen, Fransen en Schotten onder leiding van Melchior van Schwarzenberg en vierduizend gewapende burgers. Het is mogelijk dat juist die vierduizend burgers uit angst een overgave tegenhielden en de plundering over zich afriepen. Een pasklaar antwoord of bewijs ten aanzien van die veronderstelling heb ik echter niet.

    Wat betreft 'duizenden moorden': er is geweldig veel over gefabeld. Bij het beleg en de beruchte bestorming van de stad in 1579 vielen circa 1.000 van de twaalfhonderd huursoldaten (ca. 80% van de bezetting) en circa achthonderd burgers (5-8% van de bevolking), niet weinig, maar ook niet de tienduizenden die er later van gemaakt zijn.

    Bron: P.J.H. Ubachs en I.M.H. Evers, Historische Encyclopedie Maastricht, 2005. (zie: beleg 1579, - 1673 en elders).
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 28 januari 2013, 00:29. Reden: aanvulling

  • #2
    Bericht over het beleg van 1579

    In de Bayerische Staatsbibliothek is een document aanwezig met de titel:

    Warhafftige und Erbärmliche zeitung Von der grossen Blutstürtzung der Statt Maestricht Wie sie von Teutschen und Spanier mit Stürmender Handt eingenommen und alles was sich zur Wehr begeben erwürget Geschehen am Tag Petri und Pauli etc. Jn diesem M.D.LXXIX. Jar.

    In dit document wordt de belegering en de gevolgen daarvan beschreven.

    Opmerking


    • #3
      Tekening moord en plundering van Maastricht door Spaanse en Duitse soldaten

      Het door Hermanw geposte document komt me bekend voor.
      Hebben we dit niet al eens besproken?
      Ik vind het overigens niet op MestreechOnline.

      Wat ik wel vind is deze posting en tekening van Sjef en gedateerd op 20 okt. 1576.

      Nu ik echter het document, gepost door Hermanw, bekijk en de daarbij gehorende beschrijving, heb ik de neiging te denken dat de datum 20 okt. 1576, waarop Sjef de tekening dateerde, verkeerd is en dat het 29 juni (Petrus en Paulus) 1579 moet zijn.

      Of gooi ik nu zaken onnodig door elkaar?
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        1576 en 1579

        Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
        Of gooi ik nu zaken onnodig door elkaar?
        Hoi Pier,
        Kijk eens op http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=1841
        Daar vind je het antwoord op je vraag.
        Kiek ins nao bove !
        http://www.maastrichtsegevelstenen.nl

        Opmerking


        • #5
          Inderdaad, in de posting van Theo Bakker in de thread "Spaanse Furie" staat het helder beschreven.

          Bedankt, Jef-VMG !
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking

          Bezig...
          X