Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Persbericht: online in het verzorgingshuis

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Persbericht: online in het verzorgingshuis

    PERSBERICHT 25 november 2014
    Online in het verzorgingshuis

    Computerles kan ook heel gezellig zijn. En gezellig is het tijdens de bijeenkomsten van Ouderen Online, een samenwerkingsproject van MestreechOnline, het forum voor en over Maastricht in een breed perspectief, en Stichting Kompas voor mensen met een beperking en chronisch zieken. In tien zorgcentra wordt een presentatie gegeven om ouderen op het internet te krijgen. Deze middag valt de beurt aan Zorgthuis La Valence in Heugem.

    Berenkuil

    Wie weet er iets van computers, is de eerste vraag aan de twintig aanwezige ouderen. Er gaan welgeteld vier vingers de lucht in. "Wat u nu te zien krijgt, komt allemaal van internet. Daarvan is de computer een onderdeel." Er volgt een filmpje over Maastricht in 1956 en een diareeks met foto's van Heugem en Wyck vroeger. Beelden van Klant's Dierentuin in Valkenburg maken de tongen los. Er zaten ooit beren in de berenkuil in het Stadspark, maar dat mochten van meneer pastoor alleen maar mannetjes zijn.

    Herinneringen delen

    Het project Ouderen Online is bedoeld om onervaren internetgebruikers ondersteuning te bieden, legt Breur Henket, secretaris van MestreechOnline uit. "Het doel is het actief en passief gebruik van het internet. We willen de ouderen bijstand verlenen bij de eerste stappen." Nogal wat ouderen realiseren zich niet dat internet een uitkomst kan zijn, zeker als je moeilijk ter been bent. Je kunt geldzaken regelen, boodschappen laten brengen. Maar je kunt ook leuke dingen doen: oude foto's en films bekijken, herinneringen delen met klasgenoten van vroeger. Henket: "Internet is een goed middel om sociaal isolement te doorbreken. De winters kunnen lang zijn als je helemaal alleen bent."



    Blote mannen

    Na een korte pauze met een verloting en leuke prijzen leidt Henket het instructiefilmpje in. Wat is internet? "Dat zijn computers die allemaal met elkaar verbonden zijn. Dit heet 'online' zijn. Heel Nederland, wat zeg ik, de hele wereld staat via internet met elkaar in contact." Internet staat ook propvol informatie. Eigenlijk is het een grote nooit verouderende encyclopedie.

    Henket waarschuwt wel: "Er kunnen opeens blote mannen en vrouwen op het scherm verschijnen. Geen ramp, maar dat heb je liever niet ongevraagd." Veiligheid is belangrijk en even wordt zijn stem onheilspellend. "Weet u dat er op internet kwaadaardige virussen rondwaren? Je wordt er zelf niet ziek van, of het moet van ergernis zijn, maar voor je computer is het vervelend. Wees voorzichtig en voorkom dat je op de verkeerde pagina komt."

    Geheugen

    Bewoner Pieter Gloudemans (82) ligt voor op zijn leeftijdgenoten als het om computerkennis gaat en zit vaak op internet. "Ik beheer er mijn vermogen mee," zegt hij eerst met een knipoog. "Nee, ik zoek veel op. Vanmorgen nog iets over de eigen bijdrage van het PGB. Het geheugen is ook niet alles meer." Vijf jaar geleden had hij geen idee wat je met een computer en internet aan moest. "Toen gaf mijn zoon me na het overlijden van mijn vrouw een laptop. Ik had er nog nooit iets meegedaan, maar zag wel meteen de voordelen." Lachend: "Ik heb ook de fase van ergernis doorgemaakt hoor."

    Doorgeefluik

    Samen het internet op is de belangrijkste doelstelling van MestreechOnline. Henket: "Voor veel ouderen is er een psychische en lichamelijke drempel. Ze durven niet of hebben fysieke problemen. Wij helpen hen en wijzen op de valkuilen. Iedereen is welkom, het lidmaatschap is gratis en er is van alles te beleven. Je kunt kletsen over van alles en nog. Discussiëren. Dat mag stevig, maar wel altijd beleefd. Je kunt er vragen stellen over allerlei problemen: het PGB of de eigen computer die rare kuren vertoont. Maar je mag ook gewoon loeren: filmpjes en foto's kijken. Wij zijn een doorgeefluik en tegelijk een bescherming tegen de boze www-wereld."

    Opfriscursus

    In zijn slotwoord legt Peter Vrehen, voorzitter van Kompas, uit dat het project vooral een opfriscursus is voor ouderen die al een beetje bekend zijn met computers. Wie er helemaal niets van afweet, kan contact opnemen met Kompas. Er komt dan een vrijwilliger met een computer of laptop thuis uitleg geven. Kompas biedt ook steun aan degenen voor wie aanpassingen nodig zijn om te kunnen computeren.

    Ouderen Online bezoekt nog Zorgcentrum Croonenhof in Heer (27 november, 14.30-16.00 uur) en Woonzorgcentrum De Beyart in Maastricht-Centrum (12 december, 14.30-16.00 uur).

    Copyright © Hans van Vinkeveen.
Bezig...
X