Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Gelezen op facebook

    Burgemeester Hoes vind dat er een integriteitstoets voor de complete nieuwe raad moet komen. Goed idee!


    Ben ik ook voorstander van
    Zeker als je allebonneur lees van de Limburger.
    op 25-01-2014
    Goede idee!?!

    Wat als een gekozen raadslid een winkeldiefstal pleegt of onlangs heeft gepleegd?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • mijn hemel dat is volledig nieuwe informatie
      wie was die bandiet?

      <stop>
      ook dan mag dat niet openbaar worden gemaakt
      dat is een schending van de privacy
      <jawel>
      ik ben verguisd

      Opmerking


      • Laatste gemeenteraadsvergadering in &quot;oude&quot; samenstelling

        Vanavond, 18 februari 2014, om 17.00 uur, vindt de laatste raadsvergadering plaats in de huidige samenstelling.

        Het blijft iedere keer weer verwonderlijk waarover de gemeenteraad (terecht) meent te moeten vergaderen.
        De AGENDA van vanavond puilt uit.
        Meest in het oog springende agendapunt is natuurlijk agendapunt 6.1, het vaststellen van het
        BESTEMMINGPLAN van de Tramlijn Vlaanderen-Maastricht, tegenwoordig al vaak afgekort tot TVM, niet te verwarren dus met die grote sponsor van renners- en schaatsploegen.

        Het zal geen verrassing zijn dat dit raadsvoorstel zal worden aangenomen, want alle coalitiepartijen zijn hiermee akkoord.
        Vraag is echter wat na 19 maart 2014 nog de waarde is van dit raadsvoorstel?
        Zal een nieuwe coalitie, met waarschijnlijk het CDA, dit raadsvoorstel nog ter discussie stellen, of vindt de nieuwe raad het wel goed zo en zijn de verkiezingen in maart 2018 nog heel ver weg?

        Ik blijf het opmerkelijk vinden dat er zoveel tijd wordt besteed aan de vergadering van vanavond.
        Er worden, als de agenda klopt, vanavond in totaal 12 moties en 4 amendementen (!!) in stemming gebracht.
        Dat maakt dat het, naar ik vrees, nachtwerk gaat worden.

        Vanwege het feit dat ik het momenteel erg druk heb, weet ik niet of het mij zal lukken om al bij het begin van de raadsvergadering aanwezig te zijn.
        Wat ik wel zeker weet is dat ik niet tot het einde kan en zal blijven.

        Het is deze keer ook niet zo spannend, want wie de verschillende moties en amendementen bekijkt ziet gelijk welke moties ondertekend zijn door alle coalitiepartijen, bijvoorbeeld de motie "vakdocent in het basisonderwijs".
        Je weet dan al dat die motie zal worden aangenomen.
        Een motie die geen schijn van kans maakt is bijvoorbeeld de motie van de SP over het bestemmingsplan van de TVM.
        Toch zal daar (terecht?) nog wel even over gediscussieerd worden.

        Kortom, feitelijk zou de gemeenteraad alle agendapunten in pakweg 1 uur kunnen afhandelen en heb ik het verslag van de gemeenteraadsvergadering al klaar voordat de vergadering al is begonnen!
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
          Vanavond, 18 februari 2014, om 17.00 uur, vindt de laatste raadsvergadering plaats in de huidige samenstelling.

          Het blijft iedere keer weer verwonderlijk waarover de gemeenteraad (terecht) meent te moeten vergaderen.
          De AGENDA van vanavond puilt uit.
          Meest in het oog springende agendapunt is natuurlijk agendapunt 6.1, het vaststellen van het
          BESTEMMINGPLAN van de Tramlijn Vlaanderen-Maastricht, tegenwoordig al vaak afgekort tot TVM, niet te verwarren dus met die grote sponsor van renners- en schaatsploegen.

          Het zal geen verrassing zijn dat dit raadsvoorstel zal worden aangenomen, want alle coalitiepartijen zijn hiermee akkoord.
          Vraag is echter wat na 19 maart 2014 nog de waarde is van dit raadsvoorstel?
          Zal een nieuwe coalitie, met waarschijnlijk het CDA, dit raadsvoorstel nog ter discussie stellen, of vindt de nieuwe raad het wel goed zo en zijn de verkiezingen in maart 2018 nog heel ver weg?

          Het is de laatste Maastrichtse raadsvergadering van de huidig zittende ploeg. Hierin ziet OPA Maastricht een aanleiding om gezamenlijk met de lijsttrekker en de kandidaten een bezoek te brengen aan deze vergadering.

          Opmerking


          • Uitverkochte raadsvergadering

            Met enige vertraging ben ik toch nog redelijk op tijd gearriveerd bij de laatste raadsvergadering in de huidige samenstelling.
            Opmerkelijk is om te constateren dat vier jaar lang er altijd plaats was op de publieke tribune, maar wat schetst mijn verbazing?....... de publieke tribune is "uitverkocht".

            Zelfs het principe "opgestaan is plaats vergaan" heeft zijn intrede gedaan.
            Kandidaatslid voor de Seniorenpartij, Jan Erckens, boog zich even naar voren om wat woorden te wisselen met de journalisten die aan een tafel voor de publieke tribune zitten
            Toen hij weer ging zitten was zijn plaats bezet!!

            Gelijk een harde les voor Jan Erckens, want een onverwacht onder-onsje met de journalistiek betekent vaak dat je je plaats in de raadszaal kwijt bent

            Hoe dan ook, zelfs jullie pierlementariër is thans verbannen naar de anti-chambre :(
            Als dat zo doorgaat, ga ik in 2018 voor een zetel in de raad, al was het maar dat ik dan verzekerd ben van een zitplaats in de raadszaal.....
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • Koninklijk portret in de raadszaal

              Burgemeester Onno Hoes heeft, met instemming van de raad, agendapunt 6.10 naar voren gehaald en als eerste behandeld.

              Het betreft het raadsvoorstel voor het nieuwe STAATSIEPORTRET van Koning en KoninginWillem-Alexander en Maxima.

              Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het maar niets.
              Nu ben ik, zoals in kleine .... kuch.... kring bekend is, een echte cultuurbarbaar, dus ik zal verder mijn mond houden

              In ieder geval vind een meerderheid van de partijen het een "geweldig" portret, zelfs tijdloos, want de koning en de koningin worden in ieder geval bij dit portret niet ouder!

              Helaas kan ik nu even niet precies aangeven welke partijen voor en tegen waren, want vanwege mijn gedwongen verblijf in de antichambre was dat wat moeilijk te volgen.
              Volgens mij waren PVM, LPM, MV, SBM en het CDA tegen.
              In ieder geval waren D66, PvdA, SP en GroenLinks vóór!
              Maar, even onder voorbehoud....
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Hoe dan ook, zelfs jullie pierlementariër is thans verbannen naar de anti-chambre :(
                Als dat zo doorgaat, ga ik in 2018 voor een zetel in de raad, al was het maar dat ik dan verzekerd ben van een zitplaats in de raadszaal.....
                Ondertussen zijn ook al vele andere vaste bezoekers naar de anti-chambre verkast, of zelfs voor korte tijd naar een onbekende bestemming buiten de gemeenteburelen vertrokken. Een enkeling neemt zelfs de woorden 'slaapverwekkende verhalen' in de mond en ook het doen van boodschappen bij de lagergelegen supermarkt is in de ogen van enige aanwezigen een zinniger tijdsbesteding dan het bijwonen van deze vergadering.
                Uw commentatoren bevinden zich dan ook in een van de draaibare stoeltjes, onder het genot van een 'tas koffie' en een audiovisuele weergave van datgene dat in de raadszaal plaatsvindt.

                Opmerking


                • Oplossing zitplaatsenprobleem

                  Ik hoop op een inventieve oplossing voor het zitplaatsenprobleem op de publieke tribune: seizoenskaarten voor reguliere bezoekers?

                  Opmerking


                  • Het regent moties en amendementen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    (...)
                    Er worden, als de agenda klopt, vanavond in totaal 12 moties en 4 amendementen (!!) in stemming gebracht.
                    De raad is inmiddels al bijna aan het einde van de eerste termijn in het agendapunt over de Tram Vlaanderen-Maastricht (TVM).
                    Het is een (terechte?) discussie, maar feitelijk worden bestaande argumenten, al dan niet in een ander jasje, weer uitgewisseld, waarbij de uitslag natuurlijk allang vast staat, tenminste voor de komende maand(en).

                    Vanuit de antichambre is het sowieso moeilijk te volgen, maar een voordeel is wel dat je in de antichambre weer veel hoort....

                    Zo werd ik door een trouwe MO-volger erop gewezen dat vanavond niet, zoals ik aankondigde, 12 moties en 4 amendementen in stemming komen, maar inmiddels 17 moties en 7 amendementen (!!!).
                    Het kan niet op vandaag.......
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • Zinvolle motie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
                      Ik hoop op een inventieve oplossing voor het zitplaatsenprobleem op de publieke tribune: seizoenskaarten voor reguliere bezoekers?
                      Ik ben het helemaal eens met deze quote....
                      Dat zou nog eens een zinvolle actuele motie zijn...
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                        Dus als ik het goed begrijp was er na wat gezeverd plaats genoeg .
                        Verre van...... :(
                        Zolang dit agendapunt behandeld wordt, blijven de 'demonstanten' de plaatsen bezetten.
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • Wethouder Nuss verdedigt het bestemminsplan Tram Vlaanderen-Maastricht (TVM)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                          (..)
                          Het is een (terechte?) discussie, maar feitelijk worden bestaande argumenten, al dan niet in een ander jasje, weer uitgewisseld, waarbij de uitslag natuurlijk allang vast staat, tenminste voor de komende maand(en).
                          (...)
                          Momenteel verdedigt wethouder Nuss met veel verve het bestemmingsplan TVM.

                          Vanwege de vele vragen en moties tijdens de eerste termijn van de raad, is het ondoenlijk (vanuit de antichambre :( ) om op alle voor- en tegens in te gaan.
                          De voorstanders zullen onder de indruk zijn van de argumenten van wethouder Nuss en de tegenstanders zullen de argumenten wegwuiven als onjuist cq als wilde gissingen verwerpen.

                          Persoonlijk, en dat zeg ik niet vaak!, vind ik dat, de tegenstander van de TVM, John Steijns (SBM) hele goede vragen en argumenten benoemt in deze discussie.
                          De wethouder countert deze argumenten weliswaar, maar thans kan ik niet beoordelen of de wethouder of John Steijns geijk hebben.
                          Een van de argumenten van John Steijns is bijvoorbeeld dat de fundamenten van de Wilhelminabrug rusten op een ondergrond van mergel.
                          Volgens John Steijns is die ondergrond niet bestand tegen de (trillingen van de) tram.
                          Zeg het maar........ Wie heeft gelijk?
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • Vivianne Heijnen (CDA) en John Gunther (SP) komen met spervuur van vragen

                            Zojuist werd hij tijdens de raadsvergadering van vandaag, 18 februari 2014, nog even leuk voor de (weinige) neutrale toeschouwers.

                            Anita van Ham (PvdA) vroeg zich in haar 2de termijn af waarom het CDA in haar 2de termijn niet de discussie aanging met de wethouder?
                            Dat had ze beter niet kunnen vragen.
                            Binnen een zucht en een vloek stond Vivianne Heijnen, de fractievoorzitster van het CDA bij de interruptiemicrofoon.
                            "Het CDA gaat niet de raad geen discussie aan met een wethouder, maar met u!", aldus een kennelijk getergde fractievoorzitster.
                            Vervolgens kwam ze met een spervuur van vragen aan Abita van Ham.

                            Plotseling stond ook John Gunther van de SP bij de microfoon. Als een volleerd Amerikaanse TV-serie advocaat begon hij (deel)vragen te stellen aan Anita van Ham, om haar bij een "ja" af te kappen om dat "ja" alweer zelf te interpreteren in zijn volgende vraag......

                            Even een hoogtepunt (voor de bühne) in dit zich maar voorslepend debat.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • Stemming over TVM

                              Het is nu 20.10 uur en eindelijk beginnen "we" aan de stemming, zij het dat dit ook weer leidt tot strubbelingen rond het intrekken van de motie van de PvdA.

                              Bovendien heeft de Maastrichtse Volkspartij gevraagd voor hoofdelijke stemming voor het raadsvoorstel.
                              Alle door de oppositie ingediende moties worden verworpen.

                              Het raadsvoorstel inzake het bestemmingsplan wordt (verrassend..... ) aangenomen met 22 voor en 15 stemmen tegen!
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking


                              • Integriteitstoets voor (aankomende) wethouders

                                De gemeenteraad heeft gedineerd en om 21.15 uur is de raadsvergadering van 18 februari 2014 hervat, met het agendapunt over het raadsvoorstel evaluatie integriteitbeleid 2008.

                                De PvdA komt gelijk met een MOTIE waarin zij verzoeken "Alles in zijn werk te stellen dat alle kandidaat-wethouders een integriteitstoets hebben
                                gedaan voor de benoeming."

                                Daarover heen komt D66, gesteund door VVD, GL, PvdA, SPM, SBM en MV met nog 2 amendementen.
                                Deze zijn allemaal onder agendapunt 6.3 van de AGENDA te lezen.

                                Esmiralda Thieme (PVM) geeft in een reactie aan dat de motie van de PvdA niet vermeldt dat een wethouder die de integriteitstoest niet haalt, ook niet benoemd mag worden!
                                De motie is, zonder deze toevoeging, eigenlijk een waardeloos stukje papier en slechts voor de bühne.
                                Zonder deze toevoeging, die er volgens de indieners niet komt, zal de PVM de motie niet steunen.
                                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X