Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Pier
    replied
    Koninklijk portret in de raadszaal

    Burgemeester Onno Hoes heeft, met instemming van de raad, agendapunt 6.10 naar voren gehaald en als eerste behandeld.

    Het betreft het raadsvoorstel voor het nieuwe STAATSIEPORTRET van Koning en KoninginWillem-Alexander en Maxima.

    Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het maar niets.
    Nu ben ik, zoals in kleine .... kuch.... kring bekend is, een echte cultuurbarbaar, dus ik zal verder mijn mond houden

    In ieder geval vind een meerderheid van de partijen het een "geweldig" portret, zelfs tijdloos, want de koning en de koningin worden in ieder geval bij dit portret niet ouder!

    Helaas kan ik nu even niet precies aangeven welke partijen voor en tegen waren, want vanwege mijn gedwongen verblijf in de antichambre was dat wat moeilijk te volgen.
    Volgens mij waren PVM, LPM, MV, SBM en het CDA tegen.
    In ieder geval waren D66, PvdA, SP en GroenLinks vóór!
    Maar, even onder voorbehoud....

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Uitverkochte raadsvergadering

    Met enige vertraging ben ik toch nog redelijk op tijd gearriveerd bij de laatste raadsvergadering in de huidige samenstelling.
    Opmerkelijk is om te constateren dat vier jaar lang er altijd plaats was op de publieke tribune, maar wat schetst mijn verbazing?....... de publieke tribune is "uitverkocht".

    Zelfs het principe "opgestaan is plaats vergaan" heeft zijn intrede gedaan.
    Kandidaatslid voor de Seniorenpartij, Jan Erckens, boog zich even naar voren om wat woorden te wisselen met de journalisten die aan een tafel voor de publieke tribune zitten
    Toen hij weer ging zitten was zijn plaats bezet!!

    Gelijk een harde les voor Jan Erckens, want een onverwacht onder-onsje met de journalistiek betekent vaak dat je je plaats in de raadszaal kwijt bent

    Hoe dan ook, zelfs jullie pierlementariër is thans verbannen naar de anti-chambre :(
    Als dat zo doorgaat, ga ik in 2018 voor een zetel in de raad, al was het maar dat ik dan verzekerd ben van een zitplaats in de raadszaal.....

    Leave a comment:


  • Painterartist
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Vanavond, 18 februari 2014, om 17.00 uur, vindt de laatste raadsvergadering plaats in de huidige samenstelling.

    Het blijft iedere keer weer verwonderlijk waarover de gemeenteraad (terecht) meent te moeten vergaderen.
    De AGENDA van vanavond puilt uit.
    Meest in het oog springende agendapunt is natuurlijk agendapunt 6.1, het vaststellen van het
    BESTEMMINGPLAN van de Tramlijn Vlaanderen-Maastricht, tegenwoordig al vaak afgekort tot TVM, niet te verwarren dus met die grote sponsor van renners- en schaatsploegen.

    Het zal geen verrassing zijn dat dit raadsvoorstel zal worden aangenomen, want alle coalitiepartijen zijn hiermee akkoord.
    Vraag is echter wat na 19 maart 2014 nog de waarde is van dit raadsvoorstel?
    Zal een nieuwe coalitie, met waarschijnlijk het CDA, dit raadsvoorstel nog ter discussie stellen, of vindt de nieuwe raad het wel goed zo en zijn de verkiezingen in maart 2018 nog heel ver weg?

    Het is de laatste Maastrichtse raadsvergadering van de huidig zittende ploeg. Hierin ziet OPA Maastricht een aanleiding om gezamenlijk met de lijsttrekker en de kandidaten een bezoek te brengen aan deze vergadering.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Laatste gemeenteraadsvergadering in "oude" samenstelling

    Vanavond, 18 februari 2014, om 17.00 uur, vindt de laatste raadsvergadering plaats in de huidige samenstelling.

    Het blijft iedere keer weer verwonderlijk waarover de gemeenteraad (terecht) meent te moeten vergaderen.
    De AGENDA van vanavond puilt uit.
    Meest in het oog springende agendapunt is natuurlijk agendapunt 6.1, het vaststellen van het
    BESTEMMINGPLAN van de Tramlijn Vlaanderen-Maastricht, tegenwoordig al vaak afgekort tot TVM, niet te verwarren dus met die grote sponsor van renners- en schaatsploegen.

    Het zal geen verrassing zijn dat dit raadsvoorstel zal worden aangenomen, want alle coalitiepartijen zijn hiermee akkoord.
    Vraag is echter wat na 19 maart 2014 nog de waarde is van dit raadsvoorstel?
    Zal een nieuwe coalitie, met waarschijnlijk het CDA, dit raadsvoorstel nog ter discussie stellen, of vindt de nieuwe raad het wel goed zo en zijn de verkiezingen in maart 2018 nog heel ver weg?

    Ik blijf het opmerkelijk vinden dat er zoveel tijd wordt besteed aan de vergadering van vanavond.
    Er worden, als de agenda klopt, vanavond in totaal 12 moties en 4 amendementen (!!) in stemming gebracht.
    Dat maakt dat het, naar ik vrees, nachtwerk gaat worden.

    Vanwege het feit dat ik het momenteel erg druk heb, weet ik niet of het mij zal lukken om al bij het begin van de raadsvergadering aanwezig te zijn.
    Wat ik wel zeker weet is dat ik niet tot het einde kan en zal blijven.

    Het is deze keer ook niet zo spannend, want wie de verschillende moties en amendementen bekijkt ziet gelijk welke moties ondertekend zijn door alle coalitiepartijen, bijvoorbeeld de motie "vakdocent in het basisonderwijs".
    Je weet dan al dat die motie zal worden aangenomen.
    Een motie die geen schijn van kans maakt is bijvoorbeeld de motie van de SP over het bestemmingsplan van de TVM.
    Toch zal daar (terecht?) nog wel even over gediscussieerd worden.

    Kortom, feitelijk zou de gemeenteraad alle agendapunten in pakweg 1 uur kunnen afhandelen en heb ik het verslag van de gemeenteraadsvergadering al klaar voordat de vergadering al is begonnen!

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    mijn hemel dat is volledig nieuwe informatie
    wie was die bandiet?

    <stop>
    ook dan mag dat niet openbaar worden gemaakt
    dat is een schending van de privacy
    <jawel>

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Gelezen op facebook

    Burgemeester Hoes vind dat er een integriteitstoets voor de complete nieuwe raad moet komen. Goed idee!


    Ben ik ook voorstander van
    Zeker als je allebonneur lees van de Limburger.
    op 25-01-2014
    Goede idee!?!

    Wat als een gekozen raadslid een winkeldiefstal pleegt of onlangs heeft gepleegd?

    Leave a comment:


  • Karel de Kale
    replied
    Ambtenaren en politici lijken soms net mensen.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Ik heb veel met ambtenaren te maken. Er is veel knowhow en dossierkennis aanwezig bij ambtenaren. Echter: je dient ze op een maatwerkmanier te benaderen. Vriendelijk, maak je vraag tot een wij -probleem en draag onderhuids oplossingen/suggesties aan die zij tot zelfoplossingen kunnen verklaren. Het werkt! Natuurlijk helpt het, als je vaker met dezelfde ambtenaren contact hebt, rechtstreekse telefoonnummers hebt en hun individuele politieke voorkeur kent.
    Echter als deze manier werkt, is dat natuurlijk niet goed. Wat kan iemand met ambtenaren als hij/zij niet over genoemde benaderingswijze kan beschikken of te bescheiden (ik zou bijna zeggen te netjes) is.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Sir Humphrey Appleby, zou een heel erg lange en qua zinsbouw ingewikkelde uitleg gegeven hebben waarom het ambtenarenkorps onmisbaar is.
    Sir Humhrey is echter a-politisch, zoals men weet.

    Dat is naar mijn mening bij veel ambtenaren wel anders. Die interpreteren het wat er aan directieven op hen afkomt zoals Hollender ook schreef naar eigen goeddunken.
    Zo ontstaat een schaduw politiek naast die van de gemeente raad en in sommige gevallen een impasse, zo niet een tegenwerking op het bestuurlijke niveau.

    Ik wil daarmee niet zeggen dat je geen eigen oordeelsvermogen en afweging mag hebben als ambtenaar, maar soms denk ik; dan moet je als ambtenaar idem aan de raad jezelf verkiesbaar stellen en ook bij gelegenheid opstappen.
    Dat is natuurlijk onwerkbaar, vooral omdat ik reeds zei dat een 4 jaren regiem van de gemeenteraden dat inefficiënte ook al jaren lang toont. (zie Amsterdam met al die Deelraden en moloch de ambtenarij.)
    Het roer omgooien zoals een pleziervaartuig dat kan, op de Maas is het namelijk niet.

    Juist wegens de complexiteit van Problemen en Thema's en het ritme van 4 jaar bestuur gaat veel geld over de Balk. Denk nu maar eens aan de grote projecten die nog niet aangevangen zijn. Daar worden zo een massale hoeveelheid aan rapporten en onderzoeken geproduceerd die ten dele gedragen en bekostigd moeten worden door de Gemeente. Ik zat jaren lang met desbetreffende ambtenaren en diensten aan tafel inzake bouwprojecten, parken, stedenbouwkundige projecten.
    En dan komt er een nieuwe wethouder die het roer omgooit... dan kun je op je vingers uittellen hoeveel planning-schade er ontstaat.
    De jarenlange vertraging of zelfs planningstop is je reinste kapitaal vernietiging.

    Ergo, grote plannen moeten doorgaan ondanks de politieke vaandels die gewisseld worden. Dat is in de meeste gevallen ook waar als het sociale projecten betreft.

    Dus Sir Humphrey naar maastricht; zou ik zeggen.

    mvg

    Leave a comment:


  • Hollender
    replied
    Pier in meer algemene zin ben ik er voorstander van dat al vroeg binnen het voortgezet onderwijs les wordt gegeven over de manier waarop overheid en ambtenarij binnen het democratische bestel (behoren te) functioneren. Vrees alleen dat er een dominantie ideologie is, die te eenzijdig gaat over de samenstelling van lesstof. Waardoor de gewenste mate van zakelijkheid en objectiviteit heel vaak ver te zoeken is. Ik wil nog net niet zo ver gaan als politiek correcte indoctrinatie. Maar ik heb voorbeelden hier in Amsterdam meegemaakt, die mij erg hebben doen twijfelen aan de integriteit van bepaalde groepen ambtenaren en de bij hen angehauchte politici.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Een goede discussie.

    Een inhoudelijk goede discussie van 2 "Amsterdamse" MO-leden

    Ben in ieder geval blij dat we het er allemaal over eens zijn dat de Britse serie "Yes (Prime)Minister" een geweldige humoristische weergave is van de werkelijkheid.

    Ter verdediging van de ambtenarij moet ik wel kwijt dat het vaak goed is dat de ambtenarij soms de directieven van de tijdelijke politiek bestuurders wat bijschaaft.
    Ook dat is een les die we, op humoristische wijze, leren van de genoemde Britse serie.
    Deze serie zou eigenlijk verplicht lesmateriaal moeten zijn op middelbare scholen

    Naar hetgeen ik eerder begreep was Hollender vroeger ook ambtenaar.
    Ik hoop dat hij deze visie deelt.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Daarover verschillen menig anderen ook van mening.

    Maar het is heel juist dat wat hier gesteld wordt:
    Het begint pas op het niveau waarop dit beleid vervolgens (via de ambtelijke molens) wordt geïnterpreteerd en ten uitvoering wordt gebracht.
    Dat is dus niet wat ik bedoel en wel wat Yes Prime Minister zo lachwekkend toont over de departementen die eigenlijk onwillig zijn.
    Implementeren van de directieven is het sleutelwoord.
    wordt geïnterpreteerd
    dat is niet efficiënt


    Tja en daar zijn ambtenaren even stoer als de burgers. (misschien burgers met geweten die ambtenaar geworden zijn)

    In sommige gevallen misschien maar goed ook, met die nieuwe wethouder.

    Maar je maakt mij niet wijs dat een Dierenpartij het menselijk leed en dus de noodzakelijke zorg om die mens op plaats 2 zet in de discours. Binnen het Multivalent debat in de politiek.

    -Zo ook dus meerdere partijen die enkel een vaandel dragen en verder geen strobreed afwijken van de meerderheid. (al lijkt het, dat die afwijkingen wichtig worden vanaf 55+)
    -Zo dus de Babylonische spraak verwarring en stem-gedrag.
    -Zo dus ook niet efficiënt functioneren wegens het geharrewar op de dansvloer van de gemeenteraad.
    -Zo ook intrinsiek noodzakelijke amandementen en moties om de "vaandel" te doen wapperen.

    Fracties die extra aandacht voor onderwerpen hebben zijn toch hopelijk in eerste instantie voor het algemeen welzijn en zouden dus zeer goed kunnen samenwerken...

    vergelijk die efficiëntie nu maar eens met soortgelijke democratische parlementaire buurlanden.
    dan lult Nederland met zich zelf en de buren spreken over themaś
    Last edited by Antonius; 23 januari 2014, 16:18. Reden: kleine toevoeging inzake de quote

    Leave a comment:


  • Hollender
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    allèi daan,

    Het democratisch bestel, @ Hollender, is en wordt niet bepaald door hoeveel partijen er ronddolen in de wandelgangen. Het wordt bepaald door de effectiviteit.mvg
    Daarover verschillen we van mening. Het democratische gehalte van om het even welk parlementair bestel heeft eigenlijk niet zoveel met de effectiviteit te maken waarmee overheidsbeleid tot stand komt. Het begint pas op het niveau waarop dit beleid vervolgens (via de ambtelijke molens) wordt geïnterpreteerd en ten uitvoering wordt gebracht. Deugdelijkheid en eenduidigheid van wetgeving bepaalt in hoge mate of bij implementatie en uitvoering ervan ruimte voor verschillende uitleg en dus ambtelijke willekeur mogelijk blijft. Kort; ik zie niet meteen een oorzakelijk verband tussen het democratische gehalte van een parlementair bestel en
    (in-)effectiviteit van het overheidsapparaat.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Maar ik zou toch graag van Antonius vernemen op welke juiste partij ik moet stemmen..
    gr ton.
    allèi daan,
    We kiezen telkens weer gepassioneerd en (hopelijk) bewust op een programma van een politieke partij dat DUIDELIJK invulling geeft aan de problematiek van onze tijd en onze eigen belangen.
    Afgezien van de pre-verkiezing beloften / achteraf kiezersbedrog of coalities en coalitie vorming gaat het meestal altijd anders uitpakken.
    Die aan het bewind moeten of omgeduwd worden of overwonnen worden.
    Zo is het spelletje.
    En dat telkens in een 4 jaren cyclus. Dat is het stomst wat je kunt doen.

    Ook al heeft de ene partij niet direct een antwoord op actuele vraagstellingen en belangenbehartiging, het zou zo maar kunnen dat ze wel constant aan de weg timmeren en in coalitie vernieuwingen teweeg brengen die ons allen bevredigen.

    Oplossers, werkpaarden, denkers, vernieuwers, laat ze eerst maar eens een plan initiëren voor 20 jaar Maastricht van af nu.
    Dan geef ik misschien mijn voorkeur.

    Het democratisch bestel, @ Hollender, is en wordt niet bepaald door hoeveel partijen er ronddolen in de wandelgangen. Het wordt bepaald door de effectiviteit.

    mvg

    Leave a comment:


  • Hollender
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Dat is mijn vraag niet
    Mijn vraag is leg eens uit wat de juiste partij is
    Dat is een bijna onmogelijke vraag om te beantwoorden. Tenzij we in een land leven van een eenpartijstelsel. Goddank is dit niet het geval, hoewel dit niet betekent dat er in een land van meerdere partijen toch niet zoiets als politiek eenheidsdenken voor kan komen!

    De juiste partij zou om te beginnen een partij (moeten) zijn, die kiezersbeloftes gestand doet. En dus niet in het kader van de 'gunfactor' bereid is - maar eigenlijk vanwege de ontembare drang coûte que coûte te willen regeren - haar eigen partijpolitieke beginselen te laten verwateren.

    Vaak wordt zo'n vorm van kiezersbedrog vergoelijkt met het argument dat men tijdens de coalitievorming nu eenmaal water bij de wijn moet doen Toch zodra blijkt dat de wijn uiteindelijk meer water dan wijn is, dan is de partij die dan alsnog beweert klare wijn te schenken voor mij niet de juiste.

    Leave a comment:

Bezig...
X