Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Vreemd: Kitty's Nuyts (LPM) niet aanwezig?

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Minckelers wordt behandel, maar burgemeester Hoes maakt telfout!

    Goed en slecht nieuws uit de gemeenteraadsvergadering!

    Zojuist is de gemeenteraadsvergadering van dinsdag 22 oktober 2013 van start gegaan.
    Een van de eerste punten was het advies van het presidium om wel/niet het burgerinitiatief "Minckelers moot branne" in november te behandelen.

    Na een technische-procedurele uitleg van zijde van de burgemeester, vroeg de fractievoorzitter van de Maastrichtse Volkspartij, dhr. Hoen, zijn collega's om het advies van het presidium te negeren en het burgerinitiatief in november wel te behandelen.

    Vervolgens werd de fracties gevraagd naar hun mening.
    CDA, SPM, SBM, PVM, SP en uiteraard de MV waren voor behandeling.
    Tegen waren: PVDA, D66, GL en VVD.
    Afwezig waren echter Guido Mertens (D66), Miriam El Fassih (GL) en Kitty's Nuyts (LPM).

    Als je dan gaat tellen, dan waren 20 voorstemmers en slechts 16 tegenstemmers!
    Volgens mij is een meerderheid dus vóór!

    Toch telde burgemeester Hoes meer tegenstemmers!
    Desalniettemin drong de burgemeester, alle afwegingen in beschouwing nemende, erop aan dat het burgerinitiatief in november behandeld diende te worden, maar vanwege de "winst" van de tegenstemmers in een aangepaste vorm.
    Uiteindelijk kon de raad zich daarin vinden, maar volgens mij pasten zij niet goed op de cijfertjes!

    Dit laatste constaterende vrees ik het ergste voor de rest van de avond tijdens de behandeling van note bene de begroting 2014.......

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Waar blijft de PvdA dan met een motie??

    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Nelleke Barning.zegt (volgens Maastricht dichtbij)

    ,,Als een thema zo breed leeft in de Maastrichtse bevolking is het zaak dat ook de raad zich hierover uitspreekt”,

    (kies PVDA eieren voor zijn geld?)
    Als Nelleke Barning dit vindt, waarom komt zij (lees: de PvdA) dan niet zelf met een motie???

    Ik zou, als ik de oppositie was, niet met een motie komen.
    Ten eerste was en is het een BURGERINITIATIEF en ten tweede heeft een motie geen zin.
    PvdA, D66, VVD, GL en SPM, goed voor 23 van de 39 zetels, zullen een motie rond "Minckelers" die nadelig is voor het college, i.c. wethouder J. Costongs (PvdA), never nooit steunen.

    Als deze motie vervolgens van de baan is, is het ook geen item meer voor de komende verkiezingscampagne.

    Kortom, ik zou als oppositie gewoon wachten op een motie van de PvdA of D66, die er niet zal komen, en vervolgens mijn troef in de hand houden.

    Overigens is er nog een variant denkbaar.
    Dat is dat de PvdA de partij SBM voor het karretje spant.
    SBM dient dan een motie in en die motie wordt dan afgeschoten.
    Probleem is alleen dat de onderlinge verhouding tussen de PvdA en Stadsbelangen (SBM) sinds de overstap van Ursula Grarniet niet meer is wat het was......

    Leave a comment:


  • Pieke Potloed
    replied
    Ze zalle wel mote, koumende raodsverkezinge weurde ze aofgerekend op wat d'r nao oongeveer 'n haaf jaor gebäört is. Dit heet hun gegarandeerd gein good gedoon en dat beginne ze noe in te zien.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Schwamm drüber?

    OK, er komt waarschijnlijk een nieuwe coalitie. Als je dan in de kast gaat zoeken, vind je ook wellicht lijken. Schwamm drüber? Bovendien: iedere individuele stemmer zijn zin geven? Onmogelijk! Het woord compromis is natuurlijk wel belangrijk als je samen in welzijn in een stad wil leven. Dan ben je nog eens afhankelijk van de integriteit van personen, provincie, de nationale en internationale politiek, de wereldeconomie en onverwachte gebeurtenissen zoals terrorisme en natuurrampen.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Fijne en spitse analyse, maar de bedoelingen en de beweegredenen van de 'linkse hobby' worden hier buiten beschouwing gelaten. Het zou mooi zijn alles eens goed uit te zoeken maar dan wel met het hele verhaal.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Coalitiepartijen houden burgerinitiatief "Minckelers moot branne" sowieso tegen!

    Elders op dit forum wordt uitvoerig gediscussieerd in de thread (mogelijke) "Einde vlam Mickelers".

    In mijn posting #105 ga ik in op het besluit van het presidium van de gemeenteraad om een burgerinitiatief "Mickelers moot branne" niet te agenderen voor de raadsvergadering van 19 november 2013.
    Vanwege het feit dat "de vlam van Minckelers" nu wel een erg een politiek tintje krijgt, heb ik ervoor gekozen de politieke beschouwingen daar te posten waar ze thuis horen, nml. in de thread "Stadsbestuur 2010-2014".

    Binnen het college is, zonder ruggespraak met de gemeenteraad, besloten om het Luikse kunstenaar Alain de Clerck van Space Collection een “kunstwerk” te laten maken voor het tegen betaling laten branden van de vlam van Mickelers.

    Buiten het kunstzinnige aspect van deze opdracht, was de reden hiervoor dat de gemeente Maastricht niet de jaarlijkse kosten van de “eeuwige vlam” voor haar rekening wilde namen.

    Voor dit principebesluit is iets te zeggen, maar de vraag is of een dergelijke beslissing dient te worden genomen zonder dat (achteraf) de gemeenteraad zich daarover een mening heeft kunnen vormen.
    De gemeenteraad heeft nml. het budgetrecht wat betekent dat de gemeenteraad bepaalt welke bedragen (lasten) in een jaar aan welk beleid worden uitgegeven en welke financiële middelen daarvoor naar verwachting beschikbaar zullen zijn (baten).

    Over deze vraag mogen de diverse partijen in de raad zich nu eens gaan buigen, aangezien het presidium, in meerderheid, van mening is dat een burgerinitiatief, om te bewerkstelligen dat het collegebesluit vernietigd wordt, niet behandeld mag worden in de raad.
    Inmiddels is bekend geworden dat alleen Jos Gorren (CDA), lid van het presidium, vóór agendering van het burgerinitiatief heeft gestemd.
    De andere leden, verbonden aan de PvdA, D66, SPM en VVD, allen coalitiepartijen, hebben tegen gestemd.
    Hieruit valt wellicht ook op te maken dat de coalitie pal achter haar college staat.
    Een behandeling van dit burgerinitiatief in de huidige gemeenteraad heeft om die reden momenteel geen enkele kans van slagen.

    Maar het heeft er alle schijn van dat er meer aan de hand is.
    Het college heeft in een collegebesluit genomen en dat zelfs voor de raadsleden aanvankelijk niet openbaar was!
    Pas afgelopen vrijdagmiddag (!!) is de vertrouwelijkheid van dit collegebesluit opgeheven.
    Een vertrouwelijk collegebesluit? Wat steekt daar dan weer achter?

    Even een paar wetenswaardigheden.
    - In juni-juli 2011 schrijft het college een prijsvraag uit voor ideeën;
    - De uiterste inschrijftermijn voor deze prijsvraag is in september 2011;
    - In september-oktober 2011 vind in de BRNDWR de kusttentoonstelling Space Collection plaats;
    - De inschrijftermijn wordt plotseling, zonder voorafgaande aankondiging, verlengd!
    - Op 2 december 2011 wordt de winnaar bekend gemaakt. Van de 120 inzendingen is de winnaar héél verrassend…… Space collection!

    Nu zou je nog kunnen denken dat e.e.a op toeval berust.
    Weet echter dat dit college in de afgelopen periode alles in het werk heeft gesteld om betrokkenen bij BRNDWR, Maastricht-Lab, Bureau Europa/Naim en de Muziekgieterij op werkelijk alle gebieden tegemoet te komen.

    Het is een gezegde waar ik niet veel mee heb:
    “Kunst en Cultuur is een linkse hobby”.
    Toch lijkt het erop dat dit college dit gezegde graag in stand wil houden.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
    Maakt je geen zorgen.
    Uit ervaring weet ik dat de rekenkamer goed werk levert.

    Helaas wat doet men er mee (helaas pindakaas)
    Ik vind het ook goed dat de rekenmeesters aan de slag gaan rond MCH2018, maar ik heb mijn bedenkingen bij de motivatie:
    "Aan de hand van de conclusies en aanbevelingen van het Rekenkameronderzoek kan een onderbouwde nieuwe weg ingeslagen worden hoe nu verder met het culturele veld."
    Hoogstens weet je wat je niet meer moet doen. Cultuurbeleid kan je altijd pas achteraf toetsen. Dus bij elke nieuwe stap moet je maar afwachten hoe het uitpakt, door er een rem op te zetten krijg je vrees ik een een verstikkend beleid.
    Terwijl cultuur gebaat is bij durf en ontplooiing. Toch?

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Aan de hand van de conclusies en aanbevelingen van het Rekenkameronderzoek kan een onderbouwde nieuwe weg ingeslagen worden hoe nu verder met het culturele veld.
    Laat god verhoeden dat de rekenkamer het culturele beleid gaat bepalen....

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    LPM en CDA willen onderzoek naar aanpak organisatie MCH2018

    Op vrijdag 6 september heeft de jury de uitslag bekend gemaakt van de kandidatuur voor Europese Culturele Hoofdstad 2018.
    Deze titel ging niet naar Maastricht, maar naar de stad Leeuwarden.
    Over enkele weken zal het juryrapport van de Europese commissie bekend gemaakt worden.

    In aanvulling op het juryrapport, dat dus binnenkort zal verschijnen, verzoeken de fracties van het CDA Maastricht en de Liberale Partij Maastricht (LPM) de Rekenkamer Maastricht een onderzoek te doen naar de procesgang.

    Een dergelijk onderzoek zou inderdaad passen in de doelstelling van de Rekenkamer:
    De rekenkamer wil de controlerende functie van de gemeenteraad versterken en tegelijkertijd voor de inwoners van Maastricht zichtbaar maken wat er terechtkomt van de beleidsvoornemens van de gemeente Maastricht. De rekenkamer onderzoekt daartoe of het gevoerde beleid doelmatig en doeltreffend was en soms of het gevoerde beleid rechtmatig was

    De belangrijkste vragen die het CDA en de LPM hebben zijn te bekijken
    - waarom Maastricht de titel niet heeft weten binnen te halen?;
    - hoe de aanbevelingen uit het eerste Rekenkamercommissierapport MCH2018 zijn opgepakt?;
    - wat de wijze van besteding/inzet van de financiële middelen is geweest?;
    - wat de effectiviteit van deze middelen is geweest?

    Tevens verzoekt men de Rekenkamercommissie om een oordeel te geven over de contracten die er door de gemeente met de organisatie zijn gesloten.

    Van meet af aan is er kritiek geweest op de organisatie m.b.t. hun aanpak en het creëren van draagvlak onder de bevolking.
    Daarom willen de fracties van het CDA en de Liberale Partij Maastricht graag een onafhankelijk onderzoek naar de aanpak.

    Aan de hand van de conclusies en aanbevelingen van het Rekenkameronderzoek kan een onderbouwde nieuwe weg ingeslagen worden hoe nu verder met het culturele veld.

    Tot die tijd achten de fracties het verstandig om pas op de plaats te maken en op korte termijn afscheid te nemen van de Organisatie MCH2018.
    Last edited by Pier; 27 september 2013, 00:24.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    ... gaat mengen in?
    Goed opgemerkt!
    Zelfs in de quote las ik aanvankelijk over deze fout heen.
    Ik heb het aangepast.
    Bedankt.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Wethouder André Willems (SPM) geeft aan dat de motie sympathiek oogt, maar dat men zich dan wel gaat mening en de bedrijfsvoering van een NV (i.c. MTB NV).
    ... gaat mengen in?

    Leave a comment:


  • Wigo
    replied
    Ook namens mij een Merci Pier !

    Er zijn raadsvergaderingen geweest die langer duurden,
    sommigen zelfs bijna het dubbele in tijd van deze.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Bedankt Pier.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Laatste agendapunt.... motie over buurtbedrijven

    Om precies 19.00 uur, 2 uur na begin van de vergadering, zitten "we" al bij het laatste agendapunt, nml. een motie van LPM, CDA, MV en SBM over de buuurtbedrijven.

    Wethouder André Willems (SPM) geeft aan dat de motie sympathiek oogt, maar dat men zich dan wel gaat mengen de bedrijfsvoering van een NV (i.c. MTB NV).
    Destijds koos de raad bewust om buurtbeheerbedrijven los te laten en verder te laten functioneren als Buurt Beheer Bedrijven BV.
    De wethouder ontraadt de motie derhalve.

    Hoewel de motie dus dadelijk nog in stemming moet komen, is volgens mij nu al helder dat de motie zal worden afgewezen.
    Dit ondanks het feit dat het een sympathieke motie betreft.
    Toch denk ik dat de wethouder feitelijk gelijk heeft.

    De motie wordt uiteindelijk toch ingetrokken.

    Daarmee eindigt ook rond 19.25 uur de raadsvergadering.
    Tot de volgende keer
    Last edited by Pier; 25 september 2013, 09:06.

    Leave a comment:

Bezig...
X