Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Stadsbestuur 2010 - 2014

Sluiten
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Stadsbestuur 2010 - 2014

    De gemeenteraadsverkiezingen zijn met de vorming van een nieuwe college definitief achter de rug.

    De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen zijn en worden besproken in de thread 'Gemeenteraadsverkiezingen', maar we gaan nu een nieuwe fase in, namelijk de gemeente besturen met een coalitie van
    PVDA - CDA - SENIOREN PARTIJ MAASTRICHT (SPM) en D'66

    Het CDA en de PVDA leveren beiden 2 wethouders, de SPM en D'66 elk één wethouder.

    Er zijn twee oud-gedienden, te weten Luc Winants (CDA) en Jacques Costongs (PvdA).
    Hun karakteristieken zijn reeds besproken in de thread 'Interviews Lijsttrekkers'

    De nieuwe en wellicht onbekenden zijn:

    Andre WILLEMS (51) voor de SPM:
    Historisch, anders kan de benoeming van André Willems tot wethouder van Maastricht niet worden genoemd.
    Het komt zelden voor dat in een gemeente met meer dan honderdduizend inwoners een representant van een lokale partij aanschuift achter de bestuurstafel.
    Willems werd door Senioren Partij Maastricht gescout en gepolst voor de baan. Als oud-ambtenaar van de gemeente (onder meer hoofd afdeling stadstoezicht en directiesecretaris) heeft de geboren en getogen Maastrichtenaar brede ervaring. Na een zwerftocht in Europa kwam hij in Zürich terecht als hoofd sociale zaken van die stad. Maar Maastricht bleef trekken. Het aanbod om wethouder te worden
    deed de rest. Willems gaat zich tot 2014 vermoedelijk bezighouden met - uiteraard- ouderenbeleid, sociale zaken, reïntegratie, WMO en volksgezondheid, stadsbeheer, vergunningverlening, handhaving en toezicht.


    Mieke DAMSMA (45) D'66
    Overigens ook reeds besproken in de thread 'Interviews Lijsttrekkers'

    Mieke Damsma volgt na twaalf jaar Armand Creemers op als D66-wethouder.
    In 1998 vielen de democraten bij de coalitie- onderhandelingen over de rand en koos de tandem CDA-PvdA voor de VVD als derde samenwerkingpartner. Maar op 3 maart verdubbelde D66 het zeteltal tot vier, waardoor de partij een serieuze kandidaat werd bij de coalitiebesprekingen. Damsma had daar in haar nieuwjaarsrede op 10 januari al over gespeculeerd.
    Ze constateerde dat andere partijen ‘rituele’ dansen hadden ingezet om bij D66 in de gunst te komen. Het Pechtold-effect liet ook Maastricht niet onberoerd.
    Mieke Damsma heeft een onderwijsachtergrond als studentendecaan bij Fontys en de Hoge Hotelschool Maastricht.
    Het ligt in de rede dat ze de onderwijsportefeuille krijgt.
    De in Bitswijk en Uden getogen Damsma is sinds 1992 actief voor D66, waarvan de laatste tien jaar in Maastricht. Ze werd fractievoorzitter toen de gemeenteraad Bert Jongen als vice-voorzitter koos.

    Nelleke BARNING (40) PvdA

    Nelleke Barning is de tweede wethouderskandidaat van de PvdA, met de nadruk op kandidaat. Ze hield gisteren nog een slagje om de arm, omdat de portefeuilleverdeling nog niet tot in detail is ingevuld. Mocht de komende dagen blijken dat de onderwerpen
    die haar worden toebedeeld niet passen binnen haar wensenpakket, dan zou ze kunnen afhaken. Daar houdt echter niemand rekening mee.
    Nelleke Barning is geboren en getogen in Den Haag/Wassenaar, waar ze op een blauwe maandag voor D66 politiek actief was. Tien
    jaar geleden verhuisde ze naar Maastricht, waar ze lid werd van de PvdA. In 2006 kwam ze in de gemeenteraad, nadat Jacques Costongs en Jean Jacobs waren doorgeschoven naar de wethouderstafel.
    Barning is directeur communicatie DSM Nederland. Ze profileerde zich met het thema ‘een leefbare binnenstad’,
    om een betere balans te vinden tussen bewonersbelangen en economische belangen. Ze bepleitte minder evenementendagen
    op het Vrijthof.

    Jim JANSSEN (44) CDA

    Fractievoorzitter schuift door naar een wethouderspost:
    CDA’er Jim Janssen volgt die bekende route ook. Het is de beloning voor het terug loodsen van zijn partij naar rustiger vaarwater. In de aanloop naar
    de verkiezingen in 2006 vielen de christen-democraten in twee kampen uit elkaar. Het interne gekissebis leidde - heel zeldzaam - tot twee lijsttrekkers
    en een zware verkiezingsnederlaag.
    Het CDA maakte vervolgens wel deel uit van de coalitie, maar was ondergeschikt aan de linkse tandem PvdA-GroenLinks.
    Tijdens het helingsproces - geleid door LucWinants, Janssen en de teruggekeerde afdelingsvoorzitter Frans Grouars - ontpopte Jim Janssen zich tot een gedegen fractievoorzitter, die zich inhoudelijk uitstekend staande hield. Hij had de ondankbare taak de opgestapte Gerard van Rens op te volgen, die sinds 2002 het politieke spel in Maastricht mee had beheerst. Janssen - in het dagelijks leven expert service manager bij de Algemene Pensioen Groep - hielp mee de eenheid in het CDA te herstellen


    Bovenstaande artikelen zijn afkomstig uit Dagblad De Limburger, d.d. 27 maart 2010
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Pier; 28 maart 2010, 00:11. Reden: Bijvoegingen
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

  • #2
    Bedankt Olijfje,

    Dit (goede) nieuws had ik gemist......

    Ik heb snel alle andere media bekeken, maar alleen De Limburger meldt het, tot nog toe, in een kort bulletin.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Nelleke Barning geen wethouder in Maastricht.
      Nelleke Barning ziet te weinig affiniteit met de inhoud van de portefeuille die haar ten deel zou vallen.
      Vrijdag 26 maart 2010 werd al duidelijk dat Barning te hoge eisen stelde.
      Als grote verliezer had de PvdA weinig te willen.
      Dat deed ze toch, zeggen ingewijden.

      "Ik heb van te voren aangegeven dat ik graag een wethouderschap wil vervullen met daarin als hoofdtaak economie.
      Gebleken is dat dit helaas niet haalbaar is.
      Met die wetenschap is het verstandig om snel helderheid te geven aan alle betrokkenen.
      Dat heb ik vandaag (= zondag 28 maart 2010) gedaan".


      Bron: http://www.maastrichtaktueel.nl/nell...ethouderschap/ .

      =+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=

      Dan nog iets over het aantal wethouders in de gemeente Maastricht.
      Dat is gestegen van vier naar zes; een stijging van 50%.
      Wat verdient nu eigenlijk een wethouder in Maastricht?
      De hoogte van het salaris van een wethouder is afhankelijk van de grootte van de gemeente.
      Wethouders van gemeenten met minder dan 18.000 inwoners worden in deeltijd benoemd en ontvangen salaris naar de deeltijdfactor (de zogeheten tijdbestedingsnorm) van toepassing.
      De tijdbestedingsnormen zijn per gemeenteklasse vastgesteld.
      Maastricht telt 118.597 inwoners (1 januari 2010, bron: CBS) en valt in inwonersklasse 9; wethouder van een gemeente met 100.001-150.000 inwoners (tijdsbestedingsnorm 100%, fulltime).
      Salaris wethouder in Maastricht (inwonersklasse 9): € 7.703 per maand.
      Bron: Ministerie van Binnenlandse Zaken.
      Daarbij komen ook nog eens de wachtgelden van 5 wethouders (€ 372.000,00; gemiddeld € 74.400,00 per persoon per jaar) en een burgemeester (bedrag onbekend).
      Gaan we uit van de inwonersklasse 9, dan verdiende oud-burgemeester Gerd Leers ook niet onaardig.
      Inwonersklasse 9; burgemeester van een gemeente met 100.001-150.000 inwoners: € 7.703 - € 9.098 per maand.

      Mijn punt van kritiek is: er moet jaarlijks zo'n 30% bezuinigd gaan worden; ook binnen het gemeentelijk overheidsapparaat.
      Maar er is wel al een stijging van 50% in de salariskosten van de wethouders, plus de nodige wachtgelden die betaald moeten worden.
      Waarom wordt het salaris van vier wethouderszetels niet verdeeld over die zes personen die als wethouder gaan fungeren en functioneren; ieder 0,75 fte (fulltime-equivalent).
      Last edited by SJEF †; 29 maart 2010, 05:58.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        "Trots" voelt zich vleugellam

        "Nog voor de eerste raadsvergadering op 20 april voelt de nieuwe fractie van Trots Maastricht (voorheen TON genoemd) zich ‘vleugellam’ gemaakt door een afspraak van de nieuwe coalitie.
        CDA, PvdA, SPM en D66 willen voorlopig geen nieuwe burger-niet-raadsleden toelaten, hulpkrachten die gemeenteraadsfracties ondersteunen bij hun vergaderwerk.
        Eerst moet een evaluatie plaatsvinden van de politieke ‘vergaderstructuren’,
        vindt de coalitie. Die moeten doelmatiger worden.
        Trots - en ook de CVP - hekelen die afspraak omdat de ‘oude’ politieke
        garde wél hulpkrachten mag blijven inzetten en nieuwe partijen voorlopig niet."

        De Limburger, 29 maart 2010

        Ik kan me de ergernis van "Trots" en de CVP wel voorstellen.
        Volgens mij zijn de kosten voor een paar burger-niet-raadsleden nihil vergeleken bij het aanstellen van 2 extra wethouders.
        Sjef heeft ons dit al voorgerekend.
        Misschien zou ons burger-niet-raadslid Lodewijk Brüll hierover iets kunnen meedelen.
        Lodewijk?
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          Bestuursakkoord Maastricht 2010 - 2014

          Het laatste nieuws over de nieuwe coalitie leest u middels twee PDF bestanden.
          Eerst maar eens de tekst lezen over het bestuursakkoord 2010 - 2014.

          http://www.maastricht.nl/web/Home/M_...d-20102014.htm .

          Onderaan de pagina kunt het Bestuursakkoord 2010-2014: 'Maastricht, een innovatieve en dynamische partner' als een PDF bestand downloden c.q. bekijken.

          Dan nog een krantenartikel (PDF bestand) van 30 maart 2010 over o.a. de vergadermoeheid in Maastricht, het 100-dagenplan en de rol van de burgerraadsleden.

          http://docs.google.com/fileview?id=0...ZmU4ODVj&hl=nl .
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Maastrichtse coalitie rond

            De bestuurscoalitie in Maastricht is rond:
            Albert Nuss
            vult de tweede PvdA-wethouderspost in. Hij krijgt vermoedelijk de portefeuille verkeer, buurtontwikkelingsplannen, ENCI en milieu.

            Dat geldt als opmerkelijk omdat Nuss een onderwijsachtergrond heeft. Hij was onder meer directeur van de Algemene Onderwijsbond.
            Formateur Luc Winants, geveld door een griepje, reageerde gisteravond
            opgetogen op de overeenstemming in PvdA-kringen over Nuss’ kandidatuur. De sociaal-democraten zagen afgelopen weekeinde Nelleke Barning afhaken . Ze wees een wethouderspost af omdat ze geen affiniteit zei te hebben met de geboden portefeuille.
            De PvdA worstelde vervolgens met de ontstane situatie. De naam van Frans Bastiaens ging daarna rond. Hem werd op de kandidatenlijst voor de verkiezingen van 3 maart een hoge positie toebedeeld, maar door de grote nederlaag van de PvdA (halvering van de aanhang) kwam hij niet rechtstreeks
            in de gemeenteraad. Hij verscheen vanwege zijn brede maatschappelijke ervaring wel even in beeld voor de vacante wethouderspositie.
            Formateur Luc Winants verwacht vandaag naar buiten te kunnen komen met de gedetailleerde portefeuilleverdeling die de nieuwe coalitie CDA, PvdA, SPM en D66 is overeengekomen. Vrijdag werd bekend dat Winants zelf en Jim Janssen wethouder worden namens het CDA, Jacques Costongs voor de
            PvdA, Mieke Damsma voor D66 en Andre Willems voor de Senioren
            Partij Maastricht.Willems krijgt onder meer ouderenbeleid en Wet
            Maatschappelijke Ondersteuning onder zijn hoede, Costongs cultuur en de Maastrichste kandidatuur voor Culturele Hoofdstad 2018 van Europa, Damsma vermoedelijk onderwijs, Winants en Janssen onder meer economie, sportbeleid, stadsontwikkeling en A2-ondertunneling.
            De zevenkoppige CDA-fractie koos gisteravond Peter Geelen als voorzitter. Hij volgt Janssen op, die doorschuift naar het college.
            (Afkomstig uit DDL, d.d. 1 april 2010)

            Albert Nuss is voor mij persoonlijk ook een onbekende.
            Heeft iemand aanvullende relevantie achtergrondinformatie of een fotootje??

            Komt Elletje nog met een achtergrond verhaal over haar aangekondigde ontmoeting met André Willems?
            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

            Opmerking


            • #7
              Stadsbestuur 2010 - 2014

              De overeengekomen portefeuilleverdeling ziet er in grote lijnen als volgt uit:
              • Luc Winants (CDA): Stadsontwikkeling, Ruimtelijke ordening, Integrale gebiedsontwikkeling A2, Belvedère, Economie, Werkgelegenheid, Mobiliteitscentrum A2, Acquisitie, Citymarketing, Toerisme en Evenementen.
                Stadsdeelwethouder Centrum.
              • Jim Janssen (CDA): Financiën, Personeel en Organisatie, Informatie en Automatisering, Publieke Dienstverlening, Grondzaken, Shared services, Lokale belastingen, Gemeentelijk vastgoed, Sport en Recreatie, Monumenten, Archeologie, Projecten Grensmaas en Vestingvisie.
              • Jacques Costongs (PvdA): Kunst en Cultuur (trekker culturele hoofdstad), Wonen (stedelijke programmering), Regionale woonvisie, Woonwagenzaken, project Karosseer, Buurtontwikkelingsplannen (BOP), uitvoering BOP Malberg.
                Trekker (Eu)regionale samenwerking.
                Stadsdeelwethouder Maastricht-Noordwest.



                Albert Nuss
              • Albert Nuss (PvdA): Verkeer, Bereikbaarheid, Mobiliteit, Parkeren, Verkeersmanagement A2-project, Albert-knoop, Tram Vlaanderen-Maastricht, Fly-over station, Milieu, Water, Duurzaamheid.
                Trekker mobiele en duurzame stad.
                Trekker gebiedsontwikkeling ENCI.
                Trekker programma Life en Science campus Randwyck.
                Stadsdeelwethouder Maastricht-Noordoost.
              • André Willems (SPM): Arbeidsmarktbeleid (trekker regionaal arbeidsmarktbeleid), Sociale zekerheid en Reïntegratie, Uitvoering ouderenbeleid, Stadsbeheer, Dierenwelzijn, Vergunnen en (Bouw)toezicht, IBOR, Afvalbeleid, Markten.
                Trekker stedelijke belastbaarheid.
                Stadsdeelwethouder Maastricht-Zuidwest.
              • Mieke Damsma (D66): Wmo, Volksgezondheid, Onderwijs, Welzijn, Accommodatiebeleid, Integraal ouderenbeleid / jeugdbeleid, Armoedebeleid, Opvoedingsondersteuning, Inburgering, Buurtgericht werken, Burgerparticipatie.
                Trekker demografische perspectief.
                Stadsdeelwethouder Maastricht-Zuidoost.

              De toelating van de nieuwe raadsleden en de officiële benoeming van de wethouders gebeurt tijdens de raadsvergadering van dinsdag 6 april om 17.00 uur.

              Bron: Gemeente Maastricht.
              Last edited by Pier; 15 december 2014, 18:42. Reden: Verwijderen foto ivm ontbreken auteursrecht
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Een beschouwing: Het burger-niet-raadslid

                Zowel in deze thread als elders in dit politiek café is de burger-niet-raadslid aan de orde geweest.

                In het huidige coalitieakkoord is o.a. bepaald dat (kleine) partijen geen burger-niet-raadsleden meer mogen inzetten.

                Dit heeft o.a. geleid tot opmerkingen van 'Trots' en de CVP.

                Nog voor de eerste raadsvergadering op 20 april voelt de nieuwe fractie van Trots Maastricht (voorheen TON genoemd) zich ‘vleugellam’ gemaakt door een afspraak van de nieuwe coalitie.
                CDA, PvdA, SPM en D66 willen voorlopig geen nieuwe burger-niet-raadsleden toelaten, hulpkrachten die gemeenteraadsfracties ondersteunen bij hun vergaderwerk.
                Eerst moet een evaluatie plaatsvinden van de politieke ‘vergaderstructuren’,
                vindt de coalitie. Die moeten doelmatiger worden.
                Trots - en ook de CVP - hekelen die afspraak omdat de ‘oude’ politieke
                garde wél hulpkrachten mag blijven inzetten en nieuwe partijen voorlopig niet."
                De Limburger, 29 maart 2010
                Nu is het hele 'burger-niet-raadslid'-gedoe voor mij een beetje onduidelijk. Derhalve heb ik o.a. Lodewijk Brüll, burger-niet-raadslid van de LPM (Kitty Nuyts) en Esmiralda Thieme (TON), beiden ook (actief) lid van M.O., om opheldering gevraagd.
                Helaas heeft Lodewijk (nog) niet gereageerd....

                Esmiralda schreef mij:
                "Verleden week ontvingen wij het concept coalitieakkoord met hierin de volgende passage: wij geven in overweging de huidige structuur te handhaven (en vooralsnog geen nieuwe burger-niet-raadsleden te benoemen) totdat een en ander duidelijk is".

                Laat ik voorop stellen dat wij van Trots op Nederland van mening zijn dat er inderdaad gekeken moet worden naar de vergaderstructuur, vergoeding fractieondersteuning, bureaucratie, spreektijd ed maar had dit op een transparante manier naar buiten toe gebracht.
                Praktijkvoorbeeld: kleine partijen (1-2 zetels) moeten de zeven commissievergaderingen (incl presidium) nu onder één tot twee personen gaan verdelen. Daar waar het voorheen mogelijk was om de commissies te verdelen onder de raadsleden en 2-3 burger-niet-raadsleden. De commissievergaderingen zijn één keer per maand en vinden plaats van maandag tot en met woensdag van 17:00 uur tot 22:00 uur. Dit is voor een tot twee personen praktisch onmogelijk (voorbereiding + bijwonen). Voor de grote partijen met vier en/of meer zetels zijn de commissies onderling makkelijk te verdelen.

                De zienswijze van het CDA is dat partijen die zich afsplitsen geen gebruik meer mogen maken van voornoemde middelen. Echter partijen die op een democratische wijze gekozen worden is een ander verhaal. Zo zijn Jan Hoen en Kitty Nuijts uit hun partij gestapt en krijgen hiervoor ook voldoende financiele middelen. Hier wil het CDA in de nabije toekomst een stokje voor steken. Hier kan ik mij overigens in vinden MAAR had deze keuze al gaande weg de route gemaakt. En niet nu op stel en sprong. Wij als nieuwe partij - die democratisch gekozen is - worden hier nu namelijk ook de dupe van."


                Ik kan mij voorstellen dat kleine partijen door dit besluit behoorlijk in de verdrukking (kunnen) komen.
                Wel heb ik begrip dat wanneer partijen zich (tussentijds) afscheiden ze dan geen recht hebben op een eigen burg-niet-raadslid. Daarmee ben ik het met het CDA eens.

                De vraag die 'wij' ons nu moet stellen is of wij de democratisch gekozen kleine partijen, hoe lastig het ook moge zijn om met 11 fracties te vergaderen, serieus willen nemen.
                Is het antwoord hierop 'Ja', dan zouden zij ook recht moeten hebben op burger-niet-raadsleden.
                Is het antwoord 'Neen', zou de volgende vraag moeten zijn of er geen kiesdrempel moet komen.

                Geef je kleine partijen geen recht op een burger-niet-raadslid, is het volgens mij niet mogelijk deze partijen op vele punten serieus te nemen.
                Of dit dan in de geest is van wat het demos (volk) wil is maar zeer de vraag.
                Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                Opmerking


                • #9
                  Stadsbestuur 2010 - 2014

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                  Is het antwoord 'Neen', zou de volgende vraag moeten zijn of er geen kiesdrempel moet komen.
                  Kiesdrempel: Ja.
                  En wel voor die partijen die de horde van de kiesdeler niet hebben gehaald.
                  Voorbeeld verkiezingen gemeenteraad 2010 Maastricht.
                  De kiesdeler is: 1.238,26.
                  De CVP (Christelijke Volks Partij) krijgt 1.188 stemmen.
                  En krijgt daardoor een raadszetel in de persoon van Jan Hoen, die welgeteld 411 stemmen kreeg als lijsttrekker en de resterende 777 stemmen zijn verdeeld over de overige 23 kandidaten van de lijst CVP.
                  Wat mij betreft dus geen zetel voor de CVP, omdat ze de drempel van de kiesdeler niet gehaald hebben.

                  Dat het aantal Burger-Niet-Raadsleden sterk gereduceerd mag worden, daar ben ik het mee eens.
                  Maar kijk dan ook naar de huidige bevoegdheden van dergelijke lieden en hun gedragingen.
                  Veel Burger-Niet-Raadsleden gedroegen zich tijdens vergaderingen als een gekozen raadslid, terwijl ze die bevoegdheid helemaal niet hebben.
                  Het zijn gewone burgers, zoals u en ik, die wat vrije tijd willen steken in het ondersteunende politieke werk in Maastricht voor diverse politieke partijen.
                  Niet meer en niet minder.
                  Maar dan moeten die Burger-Niet-Raadsleden zich niet gaan mengen in de inhoudelijke discussies; dat recht hebben alleen de gekozen raadsleden.
                  En dat moet zo blijven.

                  Om het democratisch proces te oliën als een soepele machine werd ooit bedacht om een- en tweemansfracties te laten bijstaan door steunfractieleden of burgerleden.
                  Voor één man of vrouw is het ondoenlijk om alle vergaderingen af te lopen en zich de grote dossiers grondig eigen te maken.
                  Ze leunden dankbaar op de hulptroepen, die zich bovendien konden bekwamen in het politieke handwerk.
                  Op die manier werd het stelsel van burgerleden een kweekvijver voor politiek talent.
                  Dat zagen ook de grote fracties, die jongeren met politieke bevlogenheid konden laten rijpen in commissievergaderingen.
                  Een analyse wijst uit dat een van oorsprong sympathieke gedachte dusdanig uit de hand is gelopen, dat ingrijpen noodzakelijk is.
                  Bovendien ontaardden de commissievergaderingen steeds vaker in politieke discussies tussen gekozenen (raadsleden) en burgerleden (benoemd zonder enige democratische legitimatie).
                  Waar burgerleden in principe lid werden van een commissie om namens de gekozen fractieleider te informeren naar de stand van het beleid, gingen ze zich steeds meer gedragen als volksvertegenwoordigers zonder mandaat.
                  Een gelijkwaardigheid ontstond die op niks was gebaseerd.
                  Er waren de afgelopen jaren zelfs voorbeelden van burgerleden die een wethouder tijdens een hoorzitting ter verantwoording riepen over zijn doen en laten.
                  De irritatie daarover groeide snel.
                  Bron:
                  Moe van het vergaderen.
                  De Limburger
                  Dinsdag 30 maart 2010.

                  Volledige artikel is te lezen c.q. te downloaden als PDF bestand.

                  http://docs.google.com/fileview?id=0...ZmU4ODVj&hl=nl .
                  Last edited by SJEF †; 3 april 2010, 17:49. Reden: toevoeging informatie
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Kiesdrempel en reactie van VVD betreffende Burger-niet-raadsleden

                    Sjef,

                    Wat je voorbeeld betreft van de CVP kan ik begrijpen dat je een 'kiesdrempel' wilt invoeren.
                    Echter bij het begrip 'kiesdrempel' moet je m.i. meer denken aan hetgeen in Duitsland gebruikelijk is, namelijk dat men als partij minimaal 5% van de stemmen moet halen.
                    Haalt men minder dan 5%, krijgt men gewoon geen enkele zetel. Dit voorkomt dat er zgn. 'splinterpartijen' ontstaan.

                    Inmiddels heb ik afgelopen zaterdag ook een reactie mogen ontvangen van dhr. John Aarts van de VVD fractie in de gemeenteraad betreffende de burger-niet-raadsleden

                    "Wat uw vraag betreft over de al dan niet benoeming van burger niet raadsleden, moet de discussie nog plaatsvinden. De VVD heeft begrip dat door het steeds grotere aantal fracties 11 of 12 er een overmaat aan burgerleden kan ontstaan. Als elke fractie minimaal 3 burgerleden mag benoemen dan zijn er al bijna evenveel burgerleden als raadsleden. Enige beperking lijkt dan ook wel op zijn plaats. Anderzijds is het bijna onmogelijk voor eenmansfracties of kleine fracties alle commissies zelf bij te wonen. Zeker als er vele commissies zijn, soms op overlappende tijdstippen, dan kan er sprake zijn van onmogelijkheden. Daaraan kan deels aan worden tegemoet gekomen door slechts enkele commissies te maken. Het nadeel daarvan is weer dat die te veel onderwerpen omvatten, te veel verschillende raadsleden voor enkel hun onderwerp daarbij aanwezig moeten zijn, en zo'n grote commissies veel te lang gaan duren. De VVD gaat open deze discussie in, eerst intern en daarna extern, waarbij voorop staat dat ook kleine fracties op een fatsoenlijke manier hun werk moeten kunnen doen"

                    Als ik dit zo lees is er dus nog hoop voor de kleine fracties.
                    Anderzijds wordt er terecht naar gestreefd dat er geen wildgroei gaat ontstaan betreffende de burger-niet-raadsleden.
                    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      ...Echter bij het begrip 'kiesdrempel' moet je m.i. meer denken aan hetgeen in Duitsland gebruikelijk is, namelijk dat men als partij minimaal 5% van de stemmen moet halen.
                      Haalt men minder dan 5%, krijgt men gewoon geen enkele zetel.
                      Dit voorkomt dat er zgn. 'splinterpartijen' ontstaan....

                      Voormalig burgemeester van Maastricht Gerd Leers
                      zingt tijdens zijn afscheid op de Markt in Maastricht het Maastrichtse volkslied.


                      MAASTRICHT
                      Nederland moet bij verkiezingen zo snel mogelijk een kiesdrempel invoeren om verdere versnippering van de politiek tegen te gaan.
                      Dat pleidooi doet Gerd Leers, CDA-kopstuk en oud-burgemeester van Maastricht, vandaag in de Volkskrant.
                      Voor de bestuurbaarheid zou het een zegen zijn als veel kleine partijen verdwijnen en er vier of vijf grote stromingen overblijven, stelt Leers.
                      "We moeten van die versnippering af. Dat kan het makkelijkste via een kiesdrempel.
                      Heel eenvoudig: je komt er pas in als je minimaal 5 procent van de bevolking vertegenwoordigt.
                      Dan zijn er ook weer logische coalities te vormen."

                      Leers vindt dat de fragmentatie van het politieke landschap uit de hand loopt en uiteindelijk het gezag van de politiek ondermijnt.
                      Hij noemt zijn eigen stad als voorbeeld.
                      "Hier in Maastricht hebben we nu elf fracties in de raad.
                      Elf!
                      (De nieuwe Raad van Elf )
                      Ze moeten zich allemaal profileren.
                      Daarom vergroten ze de verschillen uit en meestal niet in positieve zin.
                      Zo versterken ze het beeld bij de burger dat de bestuurders alles fout doen."

                      Bron: De Volkskrant 6 april 2010.

                      ==================================
                      Gerelateerde onderwerpen:
                      Kiesdrempel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kiesdrempel .
                      Methode-D'Hondt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Methode-D'Hondt .
                      Methode-Imperiali: http://nl.wikipedia.org/wiki/Imperiali .
                      Opkomstplicht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Opkomstplicht .
                      Kiessysteem: http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Kiessysteem .
                      Databank verkiezingsuitslagen: http://www.verkiezingsuitslagen.nl/ .
                      Last edited by Pier; 15 december 2014, 18:42. Reden: Verwijderen foto ivm ontbreken auteursrecht
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #12
                        Nieuwe website TON-Maastricht

                        Hedenmorgen bleek mij dat 'Pier' voorkomt op de maillist van "Trots" Maastricht.

                        Overigens is dit niet verwonderlijk, aangezien 'Pier' Esmiralda Thieme herhaaldelijk een vraag heeft gesteld en daarop steeds keurig netjes antwoord kreeg.

                        Pier wil jullie onderstaand mailtje niet onthouden, te meer daar men op die site kennelijk de mogelijkheid heeft om rechtstreeks vragen te stellen aan de Maastrichtse fractie.

                        "Met TROTS lanceren wij onze nieuwe website www.maastricht.trotsopnederland.com

                        "De website is gebruikersvriendelijker en geeft u de mogelijkheid om (inhoudelijk) te reageren op politieke zaken. Daarnaast hebben wij een eigen systeem ontwikkeld voor burgervragen. Inwoners van Maastricht kunnen zo gericht vragen stellen, problemen aankaarten of hulp inroepen.

                        Met deze werkwijze krijgt de fractie van Trots op Nederland een beter inzicht wat er allemaal leeft onder de inwoners van Maastricht.

                        De burger kan daarnaast de status van zijn verzoek volgen en zo de vinger aan de pols houden. Wij van Trots Op Nederland nemen U serieus !!

                        Met hartelijke groet,

                        Esmiralda Thieme
                        Fractievoorzitter"
                        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                        Opmerking


                        • #13
                          2 onbekende wethouders

                          Vandaag, 8 mei 2010, stonden in Dagblad De Limburger een tweetal interviews met respectievelijk André Willems (Seniorenpartij) en Albert Nuss (PvdA).

                          Bijgaand de bewuste interviews
                          http://docs.google.com/fileview?id=0...NDg2OWU4&hl=nl
                          en
                          http://docs.google.com/fileview?id=0...OWJjN2Uw&hl=nl

                          (Mocht je problemen hebben met de PDF documenten, bijvoorbeeld dat ze slechts gedeltelijk leesbaar zijn zonder te scrollen, druk dan op F11)
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #14
                            Luc Winants

                            Vorige week woensdag las ik in De Limburger, nota bene op de voorpagina, onderstaand bericht.

                            'Laat Depla eens komen kijken op Preuvenemint’

                            MAASTRICHT – Wethouder Luc Winants van Maastricht nodigt burgemeester Paul Depla van Heerlen
                            uit ‘eens een uurtje te komen kijken op het Preuvenemint’. „Dan zal hij zien dat het allemaal wel
                            meevalt.”
                            Winants reageert hiermee op het ontbreken van het Heerlense gemeentebestuur op het eet- en drinkfestijn in Maastricht. Heerlen zegde een uitnodiging van parkeerbedrijf Q-Park af omdat de stad daarmee een zakelijke relatie heeft.
                            Winants vindt dat ‘teleurstellend’. „Heerlen slaat door in angst. Dat is bij dit festijn niet nodig. Het is een gezellig samenzijn van bestuurders en ondernemers. Die contacten zijn gewoon belangrijk.”

                            Als ik eerlijk ben vond ik eigenlijk dat Winants een punt had en dat het mogelijk zo was dat Depla 'doorslaat in angst'.
                            Maar, gelukkig hebben we nog journalisten die je aan het denken zetten.
                            Dus wat las ik afgelopen zaterdag in de rubriek 'Allebonneur'

                            'Gratis eten'

                            Met netwerken op kosten van Q-Park is niks mis, stelt ons stadsbestuur. De Heerlense collega’s,
                            onder aanvoering van hun strenge burgemeester Stef Depla, zouden niet zo moeilijk moeten doen. En de uitnodiging van Q-Park gewoon moeten aanvaarden, zegt wethouder LucWinants.

                            Alleen een beetje opletten, zou voldoende zijn.
                            Interessant! Want hoe zat dat ook al weer met onze bloedeigen straatvegers? Mannen die
                            tijdens carnaval door ’t Pothuiske waren uitgenodigd voor een welverdiend ontbijt met spek
                            en ei?

                            Mocht niet van ons stadsbestuur.
                            Want stél je eens voor dat ze voor de uitspanning van Bert Didderen beter zouden vegen dan in andere straatjes.
                            Zijn bestuurders soms ‘meer gelijk’ dan andere overheidsdienaren?
                            (SV, Siebrand VOS).


                            Wat SV hier betoogd, helaas een beetje weggedrukt in 'Allebonneur', is absoluut waar !!

                            Kennelijk kan Luc Winants wel 'doorslaan in angst' als het straatvegers betreft, maar zo gauw hijzelf in het geding komt heeft hij alles onder controle en is de angst van Paul Depla ongegrond.

                            Mijn persoonlijke mening is dat stadsbestuurders geacht moeten worden wel te kunnen netwerken op het Preuvenemint. Zelfs als daar een uitnodiging van bijv. Q-Park aan ten grondslag ligt.
                            Reken er nu ook maar op dat Luc Winants, als hij al bij Q-Park op het Preuvenemint staat, van alle kanten bekeken wordt.
                            En het zou mij niet verbazen als de een of andere fotograaf daar eens een kiekje van maakt.
                            Ik hoop alleen dat Luc Winants en alle andere bestuurders uiteindelijk kunnen aantonen dat ze zelf betaald hebben.
                            Want je hoeft niet op andermans kosten te netwerken, niet waar?

                            En gun de straatvegers ook hun plezier. Deze mensen weten heus wel dat ze niet alleen voor 't Pothuiske moeten vegen.

                            Luc Winants heeft naar alle waarschijnlijkheid de laatste jaren nooit voor zijn eigen deur geveegd vrees ik.
                            Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                            Opmerking


                            • #15
                              Kan Winants Depla en consorten niet uitnodigen op kosten van het gemeentebestuur? Geen slinkse verbinding met Q-Park en goede relaties aankweken met de buren is nooit verkeerd, zeker niet als men gezamelijke ambities heeft voor 2018 (Culturele hoofdstad).

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X