Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

gratin anders dan dauphinois

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • gratin anders dan dauphinois

    de basis voor een gratin
    Ingrediënten voor 4 personen:

    • 1 kilo = 1000gram vastkokende grote aardappels geschild
    • 100ml slagroom *
    • 150 ml melk *
    • 30gr boter
    • 75gr (of meer) Hollandse kaas *
    • Zout en peper
    • Boter of olie voor het invetten van de ovenschaal




    maar we passen dat basis recept aan dus let op:

    we vervangen uit het basis recept de volgende ingrediënten:

    100ml slagroom
    150 ml melk
    75gr (of meer) Hollandse kaas

    door:

    Hüttenkäse >standaard verpakking< 250 gram / 500 gram (reeds op kamertemperatuur)
    en
    een 35 gram Parmesan geschaafd en in de Hüttenkäse ondermengen

    afwijking van die Basis qua werkwijze:

    we koken vooraf in een apart keteltje de 200 ã 300 gram geschilde aardappel gaar ,
    en gieten de gare aardappels af
    en mengen dat met de Hüttenkäse 300 gram
    middels een pureerstamper / of mixerstaaf tot een grove vloeibare puree

    mocht het iets te droog worden, een klein >scheutje< kokend water erbij
    (kokend water hebben we altijd in de betere keuken bereid staan)

    die puree gebruiken we als saus voor de tussen laagjes (met spatel dun en gelijk verdelen)

    Zo nu de gratin opbouw (denk aan lasagne en gratin dauphinois) :

    U weet Aardappel Gratin zijn dunne aardappel schijfjes van om en nabij 3 a 5 mm dik.
    - Die worden direct uit de groente schaaf en deels overlappend op elkaar gelegd in onze ruime ovenschotel. (rauw met zout of zoutvervanger van Dr Vogel / mini snufjes tussen de vingers besprenkeld op de aardappel)
    - we maken telkens een laag van schijfjes overlappend
    - daar dan een dun laagje Hüttenkäse Aardappel Puree over met spatel verdelen

    liefst altijd even dun per laag opbouw en voorkeur 5 lagen ≃ 5 cm hoog
    (warm water op de aanrecht om je spatel nat te maken tussendoor - dat strijkt beter uit)

    * We strooien nog wat overgebleven geraspte kaas erover als toplaag enkel ter decoratie
    * We kunnen nog wat verse rozemarijn blaadjes erop verdelen enkel als decoratie en parfum.
    * We gieten het resterende van de gesmolten 30 gram boter als toplaag er over.

    Nu in de op 150 graden voorverwarmde oven en 10 minuten laten garen
    dan oven temperatuur terug op 120 graden en nogmaals 10 minuten laten garen

    geen geweld - geen grill - langzaam aan

    {ovenschotel grootte zie beneden:
    één geschikte ovenschotel is zo groot als u zelf het best in porties kunt snijden / steken <> met mes of spatel verdelen in 2 delen of 4 delen of 6 delen met porties van ongeveer 6x10cm.
    En zo een geschikte ovenschotel is bijvoorbeeld een 4prs tefal anti aanbak schotel /braadslee - zie in beeld bijlage of de keramische lasagne schotels}

    1 kilo aardappels moet u relateren aan 4 personen
    maar uw kant en klare Gratin kunt u ook heel goed in de diepvries bewaren en enkel per portie opwarmen 150 graden 15 ~20 minuten oven
    porties in bakpapier inwikkelen en met aluminium folie afsluiten

    eet smakelijk

    Bron vermelding, IK zelf na testen van gratinś van anderen mijn eigen variatie na wat eigen kooktests
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by Antonius; 12 oktober 2014, 11:00. Reden: Bron vermelding duidelijker aangegeven, IK zelf
    ik ben verguisd

  • #2
    Potverdrie, Antonius, goed dat je het oorspronkelijke recept wat hebt aangepast. Al die cholesterolfactoren! Is het een oud familierecept? Ik heb een reeks recepten van mijn moeder en moet bekennen dat ik die tegenwoordig ook aanpas. Er is vijftig jaar na dato zoveel veranderd in onze keuken...

    Opmerking


    • #3
      Lijkt me een lekkere variant Antonius
      Alleen even oppassen om puree te maken met een staafmixer, want dan krijg je al vlug "kauwgum" terwijl de puree luchtig moet blijven.
      Dus liever met de hand stampen.
      't Sjoenste wat Slivvenier aon 'ne mins kin geve
      is es Mestreechteneer te mage leve ...

      Opmerking


      • #4
        De lekkerste puree ooit is die van een vriendin: klopt de puree op met de hand, met een vork. (géén garde) Ja, een klommelekarwei! Duurt een kwartier of langer. Maar je likt wel je vingers er bij af...

        Opmerking


        • #5
          aanvullend

          Echte Puree moet het niet zijn, met de hüttenkäse vermengd wordt het een luchtig papje / saus, die makkelijk smeerbaar is als tussenlaag.

          Om het niet te intensief qua werk te maken gebruik ik de stamper OF staafmixer, maar het gaat ook met een passevit (mooi korrelige consistentie van de aardappel).

          Aanpassingen zijn altijd verrassend om te proberen, ik was eigenlijk op zoek naar het evenaren van de gratin die we met Kerst hadden van bij Fin Bec en na 4 weekenden proberen is dat hiermee gelukt.
          Qua fijne smaak van aardappel met kaas en die luchtigheid.
          Van de klassieke gratin krijg ik meestal de helft opgegeten.

          mvg.
          ik ben verguisd

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Koeleköpke Bekijk bericht
            Lijkt me een lekkere variant Antonius
            Alleen even oppassen om puree te maken met een staafmixer, want dan krijg je al vlug "kauwgum" terwijl de puree luchtig moet blijven.
            Dus liever met de hand stampen.
            Beste,
            proefpersonen

            neen puree maakte ik in het gegeven recept enkel als verbindende saus! { zoals men bechamel in Lasagne gebruikt }
            de Gratin van Aardappel was het doel.

            En wederom dit jaar een succes { misschien voor U als suggestie op Uw nieuwjaar diner }

            Wat blijkt echter, mijn 2014 variatie van Aardappel gratin is in de Supermarkt inmiddels ook te koop en handig voorbereid als soort worst verpakt.
            Makkelijk te snijden in kleine porties/schijfjes en garen in de Oven op een bakpapier geplaatst.

            Ik heb ook die kant en klare versie eens gekocht ruim voor Kerst en geprobeerd als testkonijn.

            Laat ik echter nu dit jaar een andere basisgroente voor de Messtreechteneer gebruikt hebben en op mijn arme familie en mijzelf te hebben getest = > knolselderij
            Parsnip { uk } of pastinaak { nl } genaamd is iets lastiger verkrijgbaar maar wel bekend zeker uit de Engelse Keuken.
            Echt veel goedkoper kan het echter niet en ten opzichte van smaak is de knolselderij zelfs veel beter om niet te zeggen perfect.

            En dus op dezelfde manier verwerkt doch in dit geval een vleugje kerrie poeder in plaats van zwarte peper in het origineel recept verwerken heeft U een heel aparte gratin.

            Dit als groente basis gerecht is wonderbaarlijk bij alle Vlees gerechten, Gevogelte gerechten en ja met kerrie ook bij alle Visgerechten.

            Gewoon uitproberen...
            de Knolselderij is 99 eurocent
            ik ben verguisd

            Opmerking

            Bezig...
            X