Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Grachtenstraat-Brugstraat

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
    Inderdaad, heel romantisch, maar slecht voor het muurwerk! Ik denk dat die kapelmuur in de smidse zelf zit, Ã*ls-ie nog bestaat. We wachten 't gewoon af.
    Inderdaad! Inbreken, Caesar!

Opmerking

De oude heer Starmans was inderdaad drogist op de Wycker Brugstraat, het huisnummer is mij onbekend.

Ga dit verder even onderzoeken, cq navragen.
      Ik kwam en zag en ben nu weer weg

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Ik geloof dat Starmans was waar nu Simon Levelt zit, WyckerBrugstraat 21a
        Min of meer de rechte hoek die de tuin en jouw terras no.3 maakt met het pand dat links daarvan ligt.
        @Olijfje, nr 21 klopt

@El Loco, volgens mij is de tuin van Starmans inderdaad de locatie van de Kapel !

Wat betreft de muur ten zuiden van de Kapel, is dat mij ook nog een raadsel, op de maquette van 1750 kan ik deze muur niet vinden ?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
          Toch interessant om op Bing nog even in de tuin van de familie Starmans te gluren:

Te zien is dat achter in de tuin, ter hoogte van het koor van de kapel, een prieeltje/tuinhuis in twee lagen is gebouwd. 1 is het niveau van de tuin, vroeger het schip van de kerk, 2 is het dakterras op het lage deel van het tuinhuis en 3 is het achterste deel, dat nog een bouwlaag hoger is.

Het zal wel een afwijking van mij zijn, maar dan wil ik toch weten of die verschillende niveaus iets te maken hebben met deze mededeling van SJEF:
          De moeite waard om dit verder te onderzoeken, ik ga mij best doen !

Als de niveau verschillen te zien zijn hebben wij volgens mij onze Kapel / Kerk gevonden
          Last edited by Caesar; 17 juni 2010, 21:54.

Opmerking

Grachtstraat-Brugstraat

In 2009-10 is archeologisch onderzoek gedaan op het terrein.
            Van het kerkgedeelte bestaan in ieder geval nog de muren van het koorgedeelte en van het verdere kloostercomplex een muur ten zuiden ervan.
            In de muren zijn nog vele details te herkennen als lagen mergelblokken, hardsteen, dichtgemetselde deuren en steunberen (kerk).
            De muren zijn vermoedelijk tot volledige hoogte bewaard gebleven (dakrand zichtbaar).
            Het terrein wordt echter herontwikkeld (muren worden, zoals het er nu uitziet, niet behouden).

Bron: http://www.theobakker.net/ .

Lees ook de bijdrage over het klooster te Wyck:

http://www.mestreechonline.nl/forum/...ead.php?t=1427 .
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Caesar
              De moeite waard om dit verder te onderzoeken, ik ga mij best doen !

Als de niveau verschillen te zien zijn hebben wij volgens mij onze Kapel / Kerk gevonden
              Helaas kan ik, op dit moment, geen niveauverschillen waarnemen omdat een aantal bomen mij het zicht ontnemen.

Misschien zal ik eens met de familie Starmans moeten gaan praten, of wachten tot de bomen in de herfst kaal zijn.

Ik heb wel gezien dat men gisteren op de Wycker Grachtstraat, bij de poort naar de smidse van Bogman en vanochtend in de tuin van Starmans “peilbuizen” aan het plaatsen was.

Dit ter voorbereiding van het Palaceprojekt ?

Opmerking

grachtstraat brugstraat

enig deze discussie
                het huisnummer van starmans was 21
                ik zelf woonde op 19 als jonge jongen en had op mijn achterkamer
                uitzicht op genoemde tuin
                die was indertijd van dexter een bakker in de grachtstraat
                ik had altijd veel vliegen te meppen wabt die hield varkens in'die tuin.
                volgens mij had starmans geen tuin of hij verpachte die.
                ze hadden een plat dakje dat grensde aan die tuin
                bij ons achter (het wonder ) stond een stuk kloostermuur
                en in de kelder was sprake van een gedempte waterput van het klooster.
                ik woonde er van 1948 tot 1969
                wellicht weet ik nog wel dingen ,of heb nog ergens foto s

epie

Opmerking

Welkom Epie op MO en merci voor jouw eerste bijdrage.
                  Altijd leuk om oude herinneringen en omschreven oude situaties te lezen.
                  Wij kijken uit naar jouw verdere bijdragen en ...... naar de foto's !
                  Mestreechter Geis mage beleve
                  en dat door te kinne geve.
                  God, wat is dat sjiek ! © Wigo

Opmerking

Bezig...
                  X