Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Onbekende straat

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Onbekende straat

Wie oh wie weet hoe deze straat heet of heette?

Bron: RHCL
    Kompleminte

Toller

Wat zegt het RHCL ervan?

Opmerking

Weet ik nog niet zag de foto vandaag langskomen
      Kompleminte

Toller

Opmerking

Is dit wel een straat het lijkt wel een gats, of een achterom?
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

Einig idee aon welleke kant vaan de maos?
          Kompleminte, Pieke

Opmerking

Ik denk aan de westkant. De breedte van de straat doet me denken aan de Christusstraat, maar dat is hem volgens mij niet.
            Kompleminte

Toller

Opmerking

Het was deze link en maakte onderdeel uit van een lesprogramma

http://www.rhcl.nl/data/files/algeme...nderarbeid.pdf

dan scrollen naar pagina 6 daar staat de link. Ik kan de links zelf niet kopiëren
              Kompleminte

Toller

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door parel
                Is dit wel een straat het lijkt wel een gats, of een achterom?
                Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe je het begrip 'straat' definieert. In de achttiende of negentiende eeuw was dat anders dan nu. Ik denk wel dat het als 'straat' of 'gang' gezien moet worden. Het is geen doodlopend slop. Zie ook hier.

Wat betreft deze foto: het betreft een vrij lange verbinding die als straat is bedoeld, met dien verstande dat enkele huizen inderdaad een deur aan de straatkant lijken te hebben. Frappant vind ik dat het achttiende-eeuwse huis rechts met de zijgevel naar de straat gekeerd staat. Dat huizen met de korte kant naar de straat gericht zijn, is in de oude binnenstad van Maastricht niet gebruikelijk. Het is dus waarschijnlijk een 'achterhuis', zoals je die nog heel veel hebt in de binnenstad. (Een mooi voorbeeld is het museumpand van het Museum aan het Vrijthof, dat achter het café-restaurant op de overkapte binnenplaats ligt. Nu horen dergelijke huizen weer gewoon bij het aan de straat liggende pand, maar in de negentiende eeuw werden het vaak woonkazernes. De bouwrichting van het pand wijst erop dat dit straatje van oude herkomst moet zijn.

Het straatje is rudimentair geplaveid, deels met grote, hardstenen stoepstenen die waarschijnlijk van elders komen, na herinrichting van een van de grote straten. Ze lagen vroeger voor individuele huizen. Op tekeningen van Jan de Beijer zijn ze goed te zien.

In het midden van dit straatje is een afvoergeultje aangebracht, zoals dat ook te zien is op andere locaties. Dat wijst op een 'officiële' verbinding, geen 'achterom'. Geschat op de figuur van de 'overstekende' man halverwege, is het straatje daar circa 1,20 meter tot 1,40 meter breed. Gezien de lengte maakt het oostelijk Boschstraatkwartier, of misschien het buurtje tussen Markt en Maas, een goede kans.

Wat betreft de lokalisering: het hangt er een beetje vanaf wanneer de foto is genomen. Je zou bijvoorbeeld ook aan de Beeld kunnen denken, een tamelijk lang straatje dat iets ten noorden van de Mathiaskerk tussen Boschstraat en Varkensmarkt liep.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 december 2013, 08:44.

Opmerking

Beel of Beeld

De Beel(d) of Beelgang telde in 1806 acht huisnummers, waaronder een openbaar privaat. In 1888 waren drie nummers vervallen en telde het straatje nog slechts de nummers 1-5. Dit zegt overigens niets over de lengte van de 'gang'.

Bron: Register van huisnummers (1806)

Opmerking

Het komt mij heel erg bekend voor waar deze politiemensen witte spatborden verven voor uzze fietsers, maar waar????

Kompleminte

Toller

Opmerking

Laat mij denken ergens in de Boschstraat?
                      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

Opmerking

'operatie spatbord': zichtbaarheidsactie voor fietsers door gemeentepolitie

We zien een locatie met verkeerslichten, waarschijnlijk een kruispunt voor vier straten. De Volkswagen rechtsonder staat voorgesorteerd om linksaf te slaan. Duidelijk is te zien dat zich daar rechts van een verkeersheuvel bevindt.

Dat wil zeggen dat de straat waarlangs de politieactie gaande is, belangrijk genoeg is om een serieuze verkeerssplitsing te hebben. Er staat rechts zelfs een dienaar van Hermandad op een console, om het verkeer in de gaten te houden. Intrigerend is de boombeplanting in de achtergrond. Het lijkt een dubbele bomenrij.

Tegen de muur links is een officieel aanplakbord van de gemeente zichtbaar. Daar zijn er niet zoveel van in Maastricht. Bekend zijn mij het 'bord' op de Tongersestraat, waar ooit het openbaar badhuis was en later een urinoir. Ook is er een in de Minckelerstraat: hoek Achter het Vleeshuis.
                        Dit zoekplaatje kan ik niet plaatsen, maar MO staat voor niets. Sjef heeft al eens een draadje 'Gemeentelijk aanplakbord' gestart. Ik geloof niet dat het zoekplaatje er tussen zit, maar wat opvalt is dat er in de Minckelersstraat twee zouden zijn. Dat geldt ook voor enkele hoeken van de Boschstraat: Uitbelderstraat, en op de oostelijke hoek er tegenover nog een tweede.

Met de algemene zoekfunctie (zoekterm 'aanplakbord') vind je in andere draadjes aanvullende gegevens. Maar ik heb nog geen antwoord gevonden op Tollers vraag.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 januari 2014, 19:58.

Opmerking

Zit ik er ver naast, als ik zeg dat dit op de St.-Pieterstraat lijkt?
                          I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Haas
                            Zit ik er ver naast, als ik zeg dat dit op de St.-Pieterstraat lijkt?
                            Waar dan, Haas?

Opmerking

Bij een van de hoeken die op het park uitkijkt. Een alternatief kan de Tongersestraat zijn.

In de binnenstad lijkt me onmogelijk, althans de Minckelersstraat.
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

Opmerking

Bezig...
                              X