Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Café Central

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Café Central

We zitten in het najaar van 1897 en een bepaalde vereniging in Maastricht komt enige tijd tweewekelijks bijeen 'bij Ohliger' aan het Vrijthof. Weet iemand waar we dat café / restaurant precies moeten zoeken?
    Last edited by Pier; 26 april 2019, 12:45.

Cafe Centra(a)l

Volgens de omschrijving bij deze foto:

lag er een Cafe Centra(a)l op de hoek Grote Staat/Helmstraat. Dit cafe echter was eigendom van Jean van de Borne en werd opgeheven in 1893.

Bron:
    http://home.kpn.nl/dreeske/GroeteStaat%2058.htm

Misschien weer iets voor het onvolprezen belastingboekje van burg? Weliswaar enkele jaren later, maar misschien staat Ohliger (waarschijnlijk Friedrich Wilhelm) er in.
    Last edited by hermanw; 21 februari 2012, 08:25.

Opmerking

Niets aangetroffen.

Over dat hoekpand zijn toch heel wat gegevens bekend...? Het staat me bij dat dat pand in elkaar is gezakt. Ook heeft er een tijd een lunchzaak in gezeten.
      Ik duik dit op uit mijn geheugen, en kan er dus naast zitten.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        je hoeft niet in je geheugen te duiken als je de bijbehorende link even aanklikt
        Nondejuu!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
          Niets aangetroffen.
          Stop the press!

Toch nog even voor de zekerheid gekeken onder 'Vrijthof'. En jawel. F. Ohliger staat dan ingeschreven op nummertje 44, met als beroep hotelhouder.

Dat is dus het pand van de ING.

Bron: www.wikipedia.nl

En nu weet ik bijna zeker dat iets over dit pand wordt gemeld in een boek over archeologische opgravingen bij het Witte Vrouwenklooster (huidig Theater a/h Vrijthof). Alleen kan ik dat boek niet vinden in mijn kast... Verhuizen, begin er niet aan.
          Last edited by burgemeester; 21 februari 2012, 09:17.

Opmerking

In 1917 was dat café hotel de la Poste:

http://www.geheugenvannederland.nl/?...Z01:1000152314

Opmerking

Die had ik net ook aangetroffen... Omdat ie zo mooi is zal ik hem toch nog even plaatsen:

Vraag is of dit nu wel het gezochte hotel is. Lijkt er wel op, maar zeker weten doen we het niet.

Opmerking

Ik kan mij wel Woolwich herinneren. Jaren 60.

Last edited by Breur; 21 februari 2012, 09:55. Reden: foto toegevoegd.
                De leefs mer eine kier .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door hermanw
                  In 1917 was dat café hotel de la Poste
                  Grappig dat het toen al De la Poste heette, terwijl op de foto van burgemeester te zien is dat het postkantoor aan de overkant nog gebouwd werd!

Opmerking

Café Central en Ohliger: een MO-'glich'

Het spijt mij dat ik jullie een beetje op het verkeerde been heb gezet. Het draadje kreeg als titel 'Café Central', omdat ik zocht naar de locatie van dit pand, waarin mijn vereniging bijeenkwam in 1893-1895. Toen ik er op internet nog wat mee speelde bleek mij, dat dit café in het telefoonboek van 1915 werd vermeld op het adres Grote Staat nr. 4: Jos. Rosier-Jetten, Café-Restaurant Central, tel. 587.

Mijn volgende vraag betrof het pand van Ohliger op het Vrijthof, waar mijn vereniging in eind 1897 naartoe verhuisde. Dus veranderde ik de titel. Probleem is - het is al vaker geconstateerd - dat MO wel verandering van de titel van een posting toestaat, maar niet die van een draadje. Ook het wissen van een zelf gestart draadje is niet mogelijk. Ongetwijfeld zijn daar vallabele argumenten voor, maar het betekent wel dat jullie vanmorgen dus een kopje zagen met 'Café Central' (in de Grote Staat) en de vraag eigenlijk ging over Ohliger (op het Vrijthof).
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 23 februari 2012, 08:05. Reden: uitbreiding met gegevens eigenaar Central

Opmerking

Ohliger

Ik had de naam van deze eigenaar/uitbater wel eens ooit gehoord, maar kende geen locatie. Hulde aan de noeste zoekers die met de panden op de hoek Vrijthof/Statenstraat op de proppen kwamen. Helemaal niet aan gedacht!

Mochten jullie nog meer vinden: ik houd mij aanbevolen.

NB. Dat geldt overigens ook voor aanvullende gegevens betreffende Café Central en de Bodega in de jaren 1890-1900.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 februari 2012, 08:32.

Opmerking

Dat wordt wat in een volgend boek: collectief bedankje aan Mestreech Online of aan een hele ris schuilnamen: olijfje, el loco, elletje, herman, pier, burgemeester en wie ik verder nog vergeet van 'mijn' vaste 'klanten'. Tegen die tijd moet ik echt gaan turven!
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 februari 2012, 08:22.

Opmerking

Nou, geen dank Ingrid, graag gedaan .
                          De leefs mer eine kier .

Opmerking

Ach Breur, vergeet ik het beste paard van stal! Die Woolwich-foto is natuurlijk te laat in de door mij gezochte tijd. Waar keken die ramen overigens op uit? De Vrijthof- en Keizer Karelplein-façaden van de Grote Sociëteit?
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 februari 2012, 09:25.

Opmerking

Hotel de la Poste (Vrijthof 44)

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
                              Grappig dat het toen al De la Poste heette, terwijl op de foto van burgemeester te zien is dat het postkantoor aan de overkant nog gebouwd werd!
                              Ik hoef El Loco natuurlijk niet te vertellen dat de naamgeving van dat hotel niet terug gaat op het postkantoor, maar op de paardenpost-, postkoets- en diligencediensten. Ik kon het voor Maastricht zo gauw niet vinden, maar uit dit krantenbericht blijkt duidelijk dat er in Gulpen allang een Hotel de la Poste was voordat men in 1901 begon te delibereren over de bouw van een post- en telegraafkantoor.
                              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 februari 2012, 09:39. Reden: uitbreiding

Opmerking

Bezig...
                              X