Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Derde Orde Maastricht

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Derde Orde Maastricht

We zijn hier inmiddels wel bekend met de dichterlijke vrijheid die Philippe Van Gulpen neemt bij het maken van zijn tekeningen -niets ten nadele van de maestro. Op de tekening die bijgevoegd was in het krantenartikel over de comedie (zie http://forum.mestreechonline.nl/show...comedie&page=3) zien we echter een voorgevel van een kerk die ik niet kan plaatsen en die naar mijn smaak niet als een verzinsel van Van Gulpen afgedaan kan worden.

De vraag is simpel: wat zien we in het rode vierkant? Is dat dan die derde minderbroederskerk, afgebroken in 1971? En waarom hebben we (ik) van die kerk geen foto`s?

Wacht effe!!! Dom, dom, dom.... Ik had natuurlijk eerst de HEM (Ubachs & Evers) moeten pakken (ik lijk wel een journalist van De Limburger). Daarin lees ik dat de kerk ingezegend is in 1859. De kans lijkt me klein dat dit op een tekening van Van Gulpen staat (gestorven in 1862); zeker omdat er sprake is van een neogotische kerk. Tenslotte komt de ligging niet mooi overeen. Neemt niet weg dat ik hier ook weleens een foto van zou willen zien.

Dat levert dus twee vragen:

1. Wat zien we op de tekening van Van Gulpen?
    2. Hoe zag die derde minderbroederskerk eruit?
    Bestanden bijvoegen
    Last edited by burgemeester; 8 september 2010, 09:34. Reden: toevoeging

Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester
    De vraag is simpel: wat zien we in het rode vierkant?
    Volgens mij zitten we weer bij die verr... Zusters onder de Bogen! Die beschikten sinds 1846 over een kerk(je), ongeveer op deze plek. Dat zou ook wel kloppen met de stijl, neoclassicistisch, alhoewel die topgevel wel een beetje barok aandoet. Rond 1900 werd de eerste kerk van de Zusters van de H. Carolus Borromeus vervangen door de huidige neogotische kerk van Kayser.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco
      Rond 1900 werd de eerste kerk van de Zusters van de H. Carolus Borromeus vervangen door de huidige neogotische kerk van Kayser.
      Die verr.... Van Gulpen heeft dan wel het perspectief totaal fout. Vergelijk met Bing. Of heeft die kerk van 1846 niet op dezelfde plaats gestaan als de latere van Kayser?

Opmerking

Het omkaderde gebouw (zie bericht #1) ligt dus rechts (=zuidelijk) van het Kruisherencomplex (klooster en kerk), en rechts (=zuidelijk) van de Calavariestraat c.q. Kommel.
        Dan moet het betreffende gebouw de (oude) kloosterkerk van Calvariënberg zijn geweest.

Last edited by SJEF †; 19 september 2010, 11:39. Reden: aanpassing tekst
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

Opmerking

Op de webpagina van Pieter Simons vond ik nog onderstaande kaart c.q. plattegrond; kloosters in Maastricht omstreeks 1795 als bijlage bij Publications 1894.
          Gemaakt op basis van kaarten in Rijksarchief Den Haag.
          Het gaat hier waarschijnlijk om een Franse kaart die vervaardigd is in 1814.
          Plattegronden kloosters Maastricht 1795.
          In de Franse tijd zijn sommige kloosters afgebroken, andere hebben een nieuwe bestemming gekregen.
          Hier de toestand van deze kloosters nog voor de opheffing.
          Eveneens afkomstig Publications 1894.

Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

Opmerking

Dat lijkt me duidelijk... Goed werk, SJEF!

Dan nog die foto`s van de derde minderbroederskerk.... Die moeten toch bestaan?!

Opmerking

Dan nog die foto`s van de derde minderbroederskerk.... Die moeten toch bestaan?!
              Oude Minderbroederskerk (1e Franciscanerkerk), St. Pieterstraat 5.
              Mergelstenen kloosterkerk uit ca. 1300 op een fundament en onderbouw van kolenzandsteen.
              De zuilen zijn van Naamse steen.
              In het koor en op de gewelven zijn restanten van schilderingen bewaard gebleven.
              De orde der Franciscanen (Minderbroeders) vestigde zich in 1234 in Maastricht en beleefde een woelige geschiedenis.
              De orde werd meerdere keren uit de stad verdreven en verloor daarbij twee maal haar kerk en kloostergebouwen.
              Na de komst van de Fransen in 1795 is de kerk enige tijd in gebruik geweest als kazerne.
              Sinds 1884 zijn kerk en klooster ingericht als Rijksarchief in Limburg.
              In 1995 werd een ingrijpende restauratie naar ontwerp van architect M. van Roosmalen afgerond.

De Tweede Franciscanerkerk bestaat nog (hoofdgebouw Universiteit van Maastricht aan de Minderbroedersberg).

De Derde Franciscanerkerk is afgebroken.

In 1853 keerden de franciscanen nog een keer terug en stichtten een klooster aan de Tongersestraat - Patersbaan.
              Vele Maastrichtenaren kennen die plek door het Derde-Ordegebouw met bibliotheek en toneelzaal.
              De poort aan het begin van de Patersbaan is alles wat daarvan over is.
              Last edited by SJEF †; 8 september 2010, 09:31.
              Thomas More

Opmerking

En de kerk van de calvarienberg in het roodomkaderde deel op de maquette van ca. 1750. Met dank aan de website van P.P. Simons (http://www.ppsimons.nl/stamboom/).
                Bestanden bijvoegen
                Last edited by burgemeester; 14 september 2010, 09:53.

Opmerking

En de kerk op de maquette van ca. 1750.

Ik mag aannemen dat het rood omkaderde, de kloosterkerk van het klooster Calvariënberg is.
                  Last edited by SJEF †; 19 september 2010, 11:40.
                  Thomas More

Opmerking

Tijdens mijn speurtocht op Geheugen van Nederland trof ik deze foto`s aan. Ze dragen de titel: Derde Orde van de Franciscanen en zijn vervaardigd in Maastricht. Zijn dit de eerste foto`s van de gezochte derde Minderbroederskerk?

Terzijde: bij de derde foto wordt niet expliciet Maastricht vermeld.

Bron: www.geheugenvannederland.nl.
                    Bestanden bijvoegen

Opmerking

We dwalen wel erg af, burgemeester.

DE DERDE ORDE TE MAASTRICHT

Overal waar Franciscanen zijn gekomen hebben zij de aanzet gegeven tot de Derde Orde, bestemd voor leken in hun werk of in de huiselijke gezinnen.
                      Franciscus besefte dat niet iedereen voor de kloosterlijke staat voorbestemd was.
                      Anderzijds zouden ook in het gewone leven van iedereen veel van zijn gedachten gerealiseerd kunnen worden.
                      De Derde Orde werd gezien als een verlengstuk van de Eerste Orde, die van de paters.
                      Een andere naam werd tertiarissen.
                      In Maastricht ontstond aldus te midden van de lakenwevers in 1268 de kloostergemeente Begaarden, een mannengemeenschap in de Witmakerstraat.
                      Aan de Maagdendries was een vrouwengemeenschap van Begijnen.
                      Ook in de Nieuwenhof ontstond omstreeks 1500 een Begijnengemeenschap, levend volgens Franciscaanse regels en vallend onder de rechtsmacht van de minderbroeders.
                      De zusters van het klooster Sint Annadal in de Kapoenstraat sloten zich in 1441 aan bij de regel van Franciscus en werden zusters Franciscanessen.
                      Ook de Faliezusters in de huidige Begijnenstraat en de kloosterlingen van de Beyart, het Dal van Josaphat aan de Brusselsestraat leefden volgens de regels van Franciscus.
                      De Stichting van Calvarienberg in 1628 door Elisabeth Strouven ontsproot eveneens aan Franciscaanse ideeën.
                      Voor het voortbestaan van de Franciscaanse geest in Maastricht was het bestaan van de Derde Orde zeer belangrijk.
                      Na de opheffing van de kloosters konden de Franciscaanse gedachten toch nog beleefd worden, zo nodig in het geheim.
                      Bekend is dat pater Petrus Nidoncelle als vicarius nog tot 1801 tertiarissen in het Derde Orderegister inschreef.
                      Na 1820 werd opname in dat register voortgezet.
                      Na de derde vestiging van de minderbroeders in Maastricht zou de Derde Orde opnieuw tot bloei geraken.

Klooster Minderbroeders Tongersestraat Maastricht, gebouwd in 1856.
                      Klik op de afbeelding voor een groter exemplaar in een nieuw venster.

Kloosterkerk H. Bonaventura (paters franciscanen) Tongersestraat Maastricht.
                      Klik op de afbeelding voor een groter exemplaar in een nieuw venster.

Bronnen:
                      750 jaar minderbroeders in Maastricht
                      1234 - 1984
                      Utrecht - K.750,
                      1984,
                      69 blz.
                      Binnenpandreeks 8
                      http://www.franciscaansebeweging.nl/ .

Privécollectie ansichtkaarten SJEF.
                      Last edited by SJEF †; 19 september 2010, 09:32. Reden: toevoeging tekst
                      Thomas More

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door SJEF
                        We dwalen wel erg af, burgemeester.
                        Hoezo dat? In bericht #1 van deze zoektocht heb ik het al over de derde minderbroederskerk. Wel is de titel van deze thread inderdaad misleidend.

In ieder geval: dank! Dat zijn de foto` s waar ik naar zocht.

Opmerking

Wel is de titel van deze thread inderdaad misleidend.
                          De titel is inmiddels gewijzigd.

Morgen vraag ik per e-mail aan de Franciscaanse beweging, of er nog meer foto's bestaan van de kerk en het klooster, dat gelegen was aan de Tongersestraat en de Patersbaan.

http://www.franciscaansebeweging.nl/ .
                          Thomas More

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                            Ben ik weer de enige die 'n paar van Sjefs afbeeldingen ( #4 en #9 ) niet kan zien ?
                            Schijnbaar wel, olijfje.
                            Via de browser Google Chrome, zijn de afbeeldingen perfect te zien.
                            Inmiddels ben ik achter de oorzaak van het probleem, en zal het herstellen, zoadat het via alle browsers zichtbaar zal zijn.
                            Thomas More

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              maar blijkbaar niet
                              Functietoets F5; ververs de pagina van je browser!
                              Thomas More

Opmerking

Bezig...
                              X