Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bongers Maastricht , uit huis geplaatste kinderen (3) en emigratie Amerika (1)

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Bongers Maastricht , uit huis geplaatste kinderen (3) en emigratie Amerika (1)

Mijn vraag betreft gezin van Joannes Bongers, geboren op 11maart 1850 in Maastricht, beroep glasblazer en Joanna Maria de Kruijff, geboren op 1 maart 1854 in Maastricht en gestorven op 8 januari 1908 te Maastricht. Volgens registerinformatie heeft het gezin tot 17 feb 1899 gewoond in de Pompenstraat 2 en is men hierna verhuisd naar Raamstraat 44. Echtpaar had 10 kinderen, allen geboren in Maastricht, waaronder mijn grootvader Willem Antonius, geb 7 october 1898. Na overlijden van de moeder werden de 3 jongste kinderen uit huis geplaatst en ondergebracht bij pleeggezinnen, Mijn grootvader is in eerste instantie op 5 mei 1908 in Belfeld geplaatst, na amper 3 maanden Belfeld is hij in een kinderloos gezin in Beek Kelmond terecht gekomen. Een zus Antoinette ( geb 7 aug 1903) is op 5 mei 1908 in Bergen geplaatst. Zus Marie , geboren op 18 maart 1895 is op 8 juli 1908 s in Beek geplaatst. ik zou graag willen weten waarom de 3 jongste kinderen bij de vader weggehaald zijn, onder wiens verantwoordelijkheid (kerk, gemeente Maastricht , kinderbescherming ???) zij in deze pleeggezinnen terecht gekomen zijn, waarop de keuze voor deze pleeg gezinnen gebaseerd was en waarom mijn grootvader na 3 maanden Belfeld naar Kelmond verhuisd is ? Ik heb hem nooit gekend, hij is in 1945 gestorven.
    Mijn tweede vraag is een nog groter raadsel, betreft zoon Antoine, geboren op 9 november 1891, In de register informatie is opgenomen dat hij volgens de 9e volkstellings naar Amerika geëmigreerd is, emigratie zou ergens in 1908-1909 plaatsgevonden moeten hebben. Heel dun geschreven is in de kolom " beroep" van de registerinfo voor Antoine (het adres?) Rechtstraat 3 opgenomen, onder kerkgenootschap meen ik een datum te lezen van 13-10-08. In de Nederlandse archieven is niets meer over Antoine te vinden, ook de gangbare Amerikaanse immigratie bronnen en inzet van experts op gebied van landverhuizing geven geen resultaat, National Archives in New York heeft hem niet kunnen vinden. De spaarzame informatie die binnen de familie nog aanwezig is bevestigen wel zijn emigratie naar Amerika, ( Californie) met als beroep Glasblazer. Mogelijkheid is uiteraard dat hij onder een andere naam geëmigreerd is. Zijn er in Maastricht verdere bronnen aanwezig waarin emigratie details bijgehouden werden en is er een mogelijke verklaring waarom bij Antoine onder beroep een straatnaam staat en waarheen deze in combinatie met de datum heen verwijst ?
    gr John
    Bestanden bijvoegen

Joannes Bongers (Maastricht 11 maart 1850-1945), glasblazer
    Joanna Maria de Kruijff (Maastricht 1 maart 1854 - Maastricht 8 januari 1908 ).
    Op 17 feb 1899 verhuisde het gezin van Pompenstraat 2 naar Raamstraat 44.
    10 kinderen, allen geboren in Maastricht.

Na overlijden van de moeder (1908 ) werden de 3 jongste kinderen uit huis geplaatst en ondergebracht bij pleeggezinnen,
    Marie (*18 maart 1895) op 8 juli 1908 in Beek.
    Willem Antonius (*7 october 1898 ) op 5 mei 1908 in Belfeld, vervolgens na 3 maanden in een kinderloos gezin in Beek Kelmond.
    Antoinette (*7 aug 1903) is op 5 mei 1908 in Bergen geplaatst.

ik zou graag willen weten waarom de 3 jongste kinderen bij de vader weggehaald zijn, onder wiens verantwoordelijkheid (kerk, gemeente Maastricht, kinderbescherming?) zij in deze pleeggezinnen terecht gekomen zijn, waarop de keuze voor deze pleeggezinnen gebaseerd was en waarom mijn grootvader na 3 maanden Belfeld naar Kelmond verhuisd is?
    Welkom John op deze site. Voor het gemak heb ik de gegevens van uw eerste vraag een beetje overzichtelijker gemaakt. U spreekt van drie kinderen die 'uit huis werden geplaatst'. Uithuisplaatsing is een term die aangeeft dat de kinderen gedwongen bij de vader werden weggehaald. Was dat ook echt het geval, met andere woorden: bent u een dergelijke tekst tegengekomen, of werden ze uitbesteed? Daar is een essentieel verschil tussen. In het eerste geval kunnen verschillende partijen een rol gespeeld hebben, zoals u al aangaf. Maar stel dat ze werden uitbesteed, kan het dan niet zijn dat ze bij familie terecht kwamen? Hebt u de namen van de betreffende personen daarop gecontroleerd? En wat waren hun middelen van bestaan?

Willem Antonius was 9,5 jaar oud, Antoinette bijna vijf, maar Marie was toen zij naar Beek ging al 13 jaar oud. Ze had de lagere school achter de rug en kon met twaalf jaar haar kost gaan verdienen. Zou ze niet gewoon als dienstmeisje zijn gaan werken?

U voegde een foto bij van een pagina van het bevolkingsregister, die echter alleen leesbaar blijkt voor mensen die hebben ingelogd. Tot mijn spijt is ze ook dán nét niet leesbaar. Mischien kunt u het nog eens proberen? Het betreffende register is nog niet bereikbaar op wiewaswie.nl.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 december 2018, 00:14.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Bonki Bekijk bericht
      Mijn tweede vraag is een nog groter raadsel, betreft zoon Antoine Bongers (9 november 1891).
      Volgens de 9e volkstelling naar Amerika geëmigreerd (ca. 1908-1909). In de kolom "beroep" van de registerinfo voor Antoine is (het adres?) Rechtstraat 3 opgenomen, onder kerkgenootschap meen ik een datum te lezen van 13-10-08.
      Ik zou de betreffende pagina's moeten zien om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Op het adres Rechtstraat 5 zat in 1938 de Vereeniging Liefdewerk voor de Kinderbescherming, die op 1907 in Nederland was opgericht. Maar het is goed mogelijk dat hier geen verband bestond. De Vereeniging kan in 1908 heel ergens anders gezeten hebben.

Overigens aanvaardde deze vereniging de voogdij over pupillen in instellingen en over zogenaamde 'vrije pupillen'. (Zie het jaarverslag over 1938: https://www.delpher.nl/nl/kranten/vi...mpeg21%3Aa0063). Maar er bestond ook een Raad voor de Voogdij/Voogdijraad. U zou dergelijke gegevens kunnen vinden in een van de Adresboeken van Maastricht, of in een provinciale almanak.

Antoine was ten tijde van zijn emigratie 17-18 jaar oud. Het is mij niet bekend of iemand toen op die leeftijd nog onder de kinderbescherming of voogdij viel.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 december 2018, 00:33.

Opmerking

Hallo Ingrid,
        dank je wel voor je snelle reactie(s). Ik had geprobeerd het register document als pdf te uploaden maar dit was te groot. Hieronder de link naar dit document. Is ook te benaderern via wie is wie, zoekcriterium Willem Antonius Bongers Maastricht, wordt gepresenteerd als registerinformatieb1890.
        Vwb je vragen. Ik ben er van overtuigd dat het bij de 2 jongste kinderen om uit huis plaatsing ging. Bij Marie ben ik niet zeker, het zou kunnen zijn dat zij als dienstmeisje aan de slag is gegaan in een boerengezin in Kelmond. Alle 3 de kinderen zijn trouwens in boerengezinnen terechtgekomen die niet aan elkaar verwant waren. De meisjes zijn in de gezinnen ingetrouwd. Mijn grootvader is na zijn eerste verplaatsing vanuit Maastricht naar Belfeld na enkele maanden naar Kelmond verhuisd en bij een kinderloos gezin de familie Cobben terecht gekomen. Van Belfeld is niets bekend. Opvallend dat Marie omstreeks dezelfde datum naar dit zelfde gehucht verhuisde. Dit heeft mogelijk met elkaar te maken. De jongste zoon die hierdoor dicht in de buurt van de oudste dochter kwam te wonen. Vwb Antoine is het een raadsel wat er met hem na overlijden van de moeder gebeurd is.
        Groeten John
        http://www.archieven.nl/mi/1540/?miv...777&miview=ldt

Opmerking

Vetrekregisters RHCL (1)

Beste John,

De 9e (landelijke) volkstelling had plaats op 31 december 1909. Daarna liepen beambten nog weken door de stad om te kijken of het allemaal wel klopte, terwijl collega's de hele zaak verzamelden en uitschreven. En uiteindelijk verscheen het resultaat in de Staatscourant, zij het niet voor elke provincie tegelijk en natuurlijk per gemeente: aantallen mannen, vrouwen en kinderen, zonder details.

Inderdaad staan de gegevens voor Mathieu Bongers in het Bevolkingsregister van 1890, dat op wiewaswie werd gepubliceerd. Ik ben bang dat ik daar overheen gelezen heb. Als Mathieu vóór 31 december 1909 is geëmigreerd, zou dat toch ergens te vinden moeten zijn. Ik heb even telefonisch inlichtingen ingewonnen bij de studiezaalmedewerkers van het RHCL en ja, het archief te Maastricht beschikt over vertrekregisters vanaf 1852 tot en met 1943. (Resultaat van de nieuwe Gemeentewet van 1851). Ze zijn gemicrofilmeerd en bevinden zich in de microficheskast achter in de studiezaal. Die registers bestaan overigens ook voor de recentere jaren, maar die zijn inmiddels vanwege de privacywetgeving verwijderd). Als het een beetje meezit, vindt u daar meer gegevens, al was het maar een exacte datum van uitschrijving uit de gemeente. (Met dank aan Tim Sijbers, RHCL).

Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 december 2018, 16:55. Reden: inkorting

Opmerking

Archieven op gebied van halfwezen, uithuisplaatsing, voogdij en jeugdzorg

Oorspronkelijk geplaatst door Bonki Bekijk bericht
            Ik zou graag willen weten waarom de 3 jongste kinderen bij de vader weggehaald zijn, onder wiens verantwoordelijkheid (kerk, gemeente Maastricht , kinderbescherming ???) zij in deze pleeggezinnen terecht gekomen zijn, waarop de keuze voor deze pleeg gezinnen gebaseerd was.
            U bent niet de enige die naar dergelijke gegevens vraagt, maar het antwoord is bijna altijd buitengewoon ontmoedigend. En al hebt u er in dit specifieke geval niets aan ('uw' kinderen werden geplaatst buiten de gemeente Maastricht), de trefwoorden 'wezen', 'halfwezen' en 'gesticht(en)' op deze site leveren tal van bewijzen hiervan. Het probleem zit in de historisch korte bewaartermijn van dergelijke gegevens.

Als de kantonrechter indertijd de uithuisplaatsing van deze kinderen heeft verordonneerd, is het mogelijk dat het besluit bewaard is gebleven in het archief van de rechtbank. Dat ligt dan bij het RHCL. Maar ik geloof niet dat zij vielen onder de bevoegdheid van de Voogdijraad, dus dat is dan einde oefening. Alle andere instellingen die zich hiermee bezighielden, hadden en hebben slechts een bewaarverplichting van vijftien jaar. Ik ben echter geen autoriteit op dit gebied. Misschien dat u om zich in te lezen iets hebt aan deze website: http://www.projuventute.nl/vindbaarh...gdzorgdossiers.
            Succes.
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 december 2018, 23:24. Reden: inkorting tekst.

Opmerking

Hallo Ingrid,

opnieuw bedankt voor de ondersteuning. Ik ga in ieder geval bij RHCL aan de slag met de vertrekregisters. Mogelijk dat dit iets van informatie over emigratie van Antoine oplevert.

Vwb het tekstueel advies, helder en duidelijk. Heeft waarschijnlijk te maken met het enthousiasme aan deze kant om zo veel mogelijk informatie aan te bieden in het beschrijven van de casus.

Groeten
              John

Opmerking

Vertrekregisters RHCL (2)

Ik vergat nog te vermelden dat die vertrek-microfiches zich bevinden in de derde (3e) la van die ficheskast. Succes!

Opmerking

Bezig...
                X