Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Beleven erfgoed!

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Beleven erfgoed!

Hey!

Mijn naam is Maddy Mingels, ik ben 24 jaar oud en woon in Maastricht. Ik hoop dit jaar af te studeren aan de Hogeschool Zuyd opleiding Communicatie and Multimedia Design.

Momenteel ben ik bezig met het vormgeven van mijn afstudeeropdracht en daarvoor ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om de geschiedenis van erfgoed te behouden. De reden waarom ik dit wil doen is omdat veel historische gebouwen een nieuwe functie krijgen en daarbij vaak de geschiedenis ervan de archiefkasten in gaat. Wat uiteindelijk resulteert in dat vooral jonge mensen niet weten waarvoor een erfgoed heeft gediend.

Deze opdracht wil ik gaan realiseren door gebruik te maken van de 360 graden film techniek. Dit omdat ik dan de kijker van het verhaal letterlijk in staat kan stellen het heden maar zeker het verleden te ervaren. Waarnaar ik op zoek ben is het verhaal en archiefmateriaal achter de timmerfabriek op de Boschstraat.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik zie alle reacties graag tegemoet!

Groetjes,

Maddy Mingels

Hallo Sjuulie,

Leuk dat je ons forum hebt gevonden.

Een hartstikke leuk afstudeerproject!
    Met name Toller en Breur hebben heel veel tijd gestoken in een onderzoek naar de bewoners van de omgeving van de Boschstraat.
    Daar woonden uiteraard heel veel werknemers van de Sphinx en waarschijnlijk de Timmerfabriek.
    Hun bevindingen staan (nog) niet op dit forum. Dat heeft o.a. er mee te maken dat hun onderzoek zo groot is, dat het feitelijk niet te plaatsen in op ons forum.
    Of hun onderzoek helemaal aansluit op hetgeen jij zoekt weet ik niet, maar wellicht zitten er wel raakvlakken bij.

Persoonlijk weet ik niet zoveel van de Timmerfabriek.
    Wat ik wel heb begrepen is dat de naam absoluut verkeerd gekozen schijnt te zijn. In het betreffende complex is nooit getimmerd.
    Waar de naam "Timmerfabriek" vandaan komt is voor velen een raadsel.
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Een deel van het complex "Timmerfabriek" werd gebruikt om kratten te timmeren t.b.v. de verpakking van de aardewerkproducten. In de volksmond zei men "de zwarte fabriek" tegen het geheel (kolengruis).
      Toller en Breur hebben zich beziggehouden met het zgn. Boschstraatkwartier, de huidige Havezathe, de zuidelijke woonwijk Boschstraat-Oost.
      De leefs mer eine kier .

Opmerking

De geschiedenis van wat abusievelijk de Timmerfabriek wordt genoemd, is uitgebreid onderzocht voordat de gemeente Maastricht aan de ontwikkeling van dit gebied begon. Als je googelt met de term "de kop van de Sphinx" (niet de aanhalingstekens vergeten!) kom je tal van artikelen tegen, onder andere ook op deze site Mestreech Online.

Wat voor jou waarschijnlijk echt van belang is, is de waardebepaling van het gebied, dat is een inventarisering op allerlei terreinen: historische stadsontwikkeling, industrie, vestingwerken, kunsthistorische, bouwkundige, sociale, biologische, geologische aspecten en wat er verder maar relevant is. Het rapport daarover werd opgemaakt door Res Nova en bestaat uit twee delen, die allebei onder de volgende link te vinden zijn: http://ruimtelijkeplannen.maastricht...iek-vg01_4.pdf.
        Hier en daar misschien een beetje technisch, maar daar moet je je dan maar even doorheen worstelen. Er worden ook tal van foto's getoond en er wordt verdere literatuur opgegeven.

Aangezien dit rapport te vinden is onder de ruimtelijke plannen van de gemeente, ga je er misschien van uit dat er geen auteursrechten rusten op tekeningen en foto's. Ik zou dat even nagaan, hetzij in het rapport (misschien wordt er iets over gezegd), hetzij bij de opsteller daarvan. Res Nova bestaat niet meer in de toenmalige vorm. Je moet je nu wenden tot dr. Bernadette van Hellenberg Hubar, zie link: http://vanhellenberghubar.org/index....s-nova-voorbij. Uit de website zal je blijken, dat zij buitengewoon toegankelijk is, dus aarzel niet haar te benaderen.

Wat je naast het waardebepalende rapport zeker ook moet inzien, is 'Het Sphinxterrein', deelrapport nr. 5 van de Stichting Industriële Werkgroep Maastricht [WIAM]. Aanwezig bij bijvoorbeeld de Stadsbibliotheek Maastricht (Centre Céramique). Voor tal van weetjes kun je terecht in de Historische Encyclopedie Maastricht, (Ubachs/Evers, 2005), eveneens daar in te zien of te lenen. Allerlei termen en onderwerpen komen daarin kort ter sprake, met verwijzingen naar verdere literatuur. Reuze handig als je iets wilt weten over het beleg van 1632, het afbreken van de stadspoorten, de familie Regout of de aanleg van het Bassin (om maar iets te noemen).

Veel succes gewenst met je afstudeerproject!

Last edited by Ingrid M.H. Evers; 25 maart 2017, 09:36.

Opmerking

Dankjulliewel voor deze informatie!! Hier ben ik erg mee geholpen

Opmerking

Fijn dat je geholpen bent

Veel succes met je afstudeeropdracht.
            Wellicht zien we - via een link - het eindresultaat nog op MO.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Een linkje zal ik zeker delen!

Opmerking

Hallo ik ben dolly
                ik woon net in Maastricht en ben op zoek naar wat info over onze pronkje Maastricht
                ik verdiep me elke maand in een ander historich gebouw in Maastricht en ik ben nu bezig met de onze lieve vrouwe kerk. Is er iemand die deze kerk goed kent en mij hier wat info over kan verschaffen? Bei voor baat dank! Dolly !
                Ps: favo citaat van mij is: vriendelijkheid kost geen geld

Opmerking

Legio mogelijkheden, Dolly. De Onze Lieve Vrouweparochie heeft een website waar je al veel van zou kunnen leren. En hier op Mestreech Online krijg je 47 treffers als je bij zoeken Onze Lieve Vrouwekerk intypt. Ook zijn er in de bibliotheek (Centre Céramique) boeken en boekjes te vinden over het onderwerp. Succes ermee.

Opmerking

Beste forumleden,
                    Het spijt me erg dat ik jullie weer om deze gunst vraag, maar ik kan niks vinden over de onze lieve vrouwe parochie. Dit klinkt misschien idioot, maar dat is het niet. Ik ben namelijk niet erg handig met het internet. Kunnen jullie alstublieft de bijzonderheden die jullie kennen van deze kerk hier vertellen. Het hoeft niet veel te zijn, alleen de bijzonderheid zonder uitleg is genoeg. Gewoon om mij een beetje op weg te helpen.
                    Bij voorbaat dank
                    Dolly

Opmerking

http://www.sterre-der-zee.nl/geschiedenis.

http://forum.mestreechonline.nl : type in de (aangepaste) Google-zoekbalk (onder het plaatje) Onze Lieve Vrouwekerk
                      Last edited by Ingrid M.H. Evers; 26 april 2017, 13:52.

Opmerking

Beste Ingrid M.H. Evers,
                        Bedankt voor je reactie. Ik apprecieer het zeer dat jij op mijn schreeuw uit wanhoop reageert. Maar helaas negeert medeforumlid Pier mij. Terwijl ik net dacht dat we vrienden waren... Graag ontvang ik hier nadere uitleg over van Pier. Zijn wij nog wel vrienden? Pier, leg jezelf s.v.p uit!

Opmerking

Pier is een heel druk bezet man met een 70-urige werkweek en weinig vrije tijd. Dus het beetje vrije tijd dàt hij heeft, gaat meestal op aan andere zaken dan MO. Over het algemeen is hij glashelder in zijn postings, dus ik denk niet dat u terecht wacht op een dieper gravend antwoord. Als u in Maastricht meer contact(en) wilt hebben, is het misschien beter dat u overstapt naar de Facebook-pagina's van MO, een besloten website die de laatste jaren meer en frequentere posters trekt dan deze website.

Opmerking

Bezig...
                          X