Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gratis wifi vooralsnog alleen op het Vrijthof

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Gratis wifi vooralsnog alleen op het Vrijthof



    MAASTRICHT - De gemeente Maastricht gaat in samenwerking met het academisch ziekenhuis Maastricht (azM) en telecomaanbieder Vodafone gratis wifi aanbieden op het Vrijthof. Het gaat vooralsnog om een proef van een jaar. De drie partijen hopen dat met het openbare wifi-netwerk, gecombineerd met zogeheten ‘small cells’ (kleine krachtige antennes die op glasvezel worden aangesloten en zo meer en sneller internet kunnen verwrken) de bewoners en bezoekers van de stad een groot plezier te doen.

    bron: http://www.dichtbij.nl/maastricht/re...-vrijthof.aspx
    Last edited by Rubke; 29 maart 2013, 13:43.
    Fallor ergo sum

  • #2
    Weet iemand waarom wifi op een plein duurder moet zijn dan in alle panden eromheen samen? Ik hoorde iets van 100.000 euro.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
      Weet iemand waarom wifi op een plein duurder moet zijn dan in alle panden eromheen samen? Ik hoorde iets van 100.000 euro.
      Zou het graag ook weten cq beantwoorden maar wat zijn jouw bronnen?

      Opmerking


      • #4
        Kosten WiFi

        Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
        Zou het graag ook weten cq beantwoorden maar wat zijn jouw bronnen?
        Die kosten komen misschien uit het nieuwsbericht van Maastricht Aktueel (http://www.maastrichtaktueel.nl/vrij...te-maastricht/), wat de cijfers van het stadsbestuur heeft gekregen. Hieruit blijkt dat de kosten zo'n €100.000,- bedragen, waarvan de gemeente de ene helft ophoest en Vodafone en MUMC+ de andere helft betalen.

        Het is mij eigenlijk ook nog een raadsel waarom de gemeente hier geld in zou steken. Zo'n beetje iedereen die met een telefoon zit te pielen op een terras heeft toch al een mobiel data-abonnement, of maakt gebruik van een draadloze verbinding die door de exploitant is aangeboden. Maar als simpele burger snap ik wel meer niet in deze stad...

        Opmerking


        • #5
          Prachtige historische thread

          Ik zou de moderatoren serieus willen verzoeken om deze thread, die nu nog staat onder het hoofdstuk "Mestreech kort & klein" onmiddellijk te verplaatsen naar ons hoofdstuk "Geschiedenis".

          Als deze thread over pakweg 15 jaar nog eens wordt herlezen, rollen we lachend, gierend, brullend de kamer uit!!

          Ik voorspel namelijk dat we over 10 jaar overal, wellicht nog midden in een bosgebied, WiFi, of hoe het dan ook moge heette, hebben.

          Hier wordt een prachtig stukje geschiedenis bloot gelegd voor onze toekomstige generatie.
          Hoe bekrompen gingen ze in 2013 om met het verkrijgen van gratis draadloos internet!

          Overigens wil ik hier niet voorbij gaan aan de vraag van Greune.
          "Het is mij eigenlijk ook nog een raadsel waarom de gemeente hier geld in zou steken."
          Op zich een terechte vraag, maar het antwoord is heel simpel.
          De overheid "verplicht" ons om steeds meer online te zijn en te regelen.
          Dat betekent dat de overheid ook voor de infrastructuur moet zorgen.
          Zeg maar de geasfalteerde wegen anno de 21ste eeuw.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Gratis wifi in de stad klinkt handig, maar kan dit niet een nieuwe manier zijn om de bevolking in de gaten te houden en te volgen?

            'Big brother is watching you'
            Last edited by Yannick; 30 maart 2013, 12:08.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Yannick Bekijk bericht
              Gratis wifi in de stad klinkt handig, maar kan dit niet een nieuwe manier zijn om de bevolking in de gaten te houden en te volgen?
              Dat klopt, zou kunnen. Ook webcams en bewakingscamera's kunnen gehackt worden.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                Ik zou de moderatoren serieus willen verzoeken om deze thread, die nu nog staat onder het hoofdstuk "Mestreech kort & klein" onmiddellijk te verplaatsen naar ons hoofdstuk "Geschiedenis".
                Als deze thread over pakweg 15 jaar nog eens wordt herlezen ...
                Zijn er onderwerpen waarvoor dat níet geldt?

                Opmerking


                • #9
                  Wel geen historische thread?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                  Zijn er onderwerpen waarvoor dat níet geldt?
                  Daar heb je op zich een punt
                  Evenwel is dit een dusdanig typisch tijdsverschijnsel dat ik het gerechtvaardigd zou vinden om deze thread alvast onder de historie te plaatsen.
                  Maar kennelijk zijn ook de moderatoren het niet met mij eens......

                  Oorspronkelijk geplaatst door Yannick
                  Gratis wifi in de stad klinkt handig, maar kan dit niet een nieuwe manier zijn om de bevolking in de gaten te houden en te volgen?

                  'Big brother is watching you'
                  Heb je geen GSM?
                  Nu al kan je dag en nacht gevolgd worden via je GSM, je OV-chipkaart, je pinpas en noem maar op.
                  Bovendien geef je zelf de meeste informatie prijs als je op Facebook, twitter, hyves en zelfs op MestreechOnline actief bent.
                  Welkom in de 21ste eeuw!

                  Het enige waar je je (nog) geen zorgen voor hoeft te maken zijn de bewakingsbeelden en webcams. Hiervoor ontbreekt gewoon de mankracht om die uit te kijken. Dat komt later pas als gezichtsherkenning een algemeen hebbeding is geworden.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                    Zijn er onderwerpen waarvoor dat níet geldt?
                    Moderator "Brother" had eigenlijk dezelfde reactie willen plaatsen. Maar moderatoren hoeven zich niet te verantwoorden binnen MO.
                    Last edited by Breur; 30 maart 2013, 13:09. Reden: te toegevoegd

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Greune Bekijk bericht
                      Het is mij eigenlijk ook nog een raadsel waarom de gemeente hier geld in zou steken. Zo'n beetje iedereen die met een telefoon zit te pielen op een terras heeft toch al een mobiel data-abonnement, of maakt gebruik van een draadloze verbinding die door de exploitant is aangeboden. Maar als simpele burger snap ik wel meer niet in deze stad...
                      Het gaat Vodafone erom hun netwerk op die plekken te ontlasten bij grote drukte. Hoe vaak komt het niet voor bij evenementen dat je niet kunt surfen/bellen doordat de telefoon masten het verkeer niet kunnen verwerken (denk aan preuvenemint, elfde van de elfde, rieu's optredens)
                      Vooral voor hulpdiensten is dit lastig. Met een wifi kan het data verkeer veel beter/sneller afgehandeld worden en is het mobiele netwerk weer bereikbaar voor z'n hoofdtaak, bellen.
                      Fallor ergo sum

                      Opmerking


                      • #12
                        Een andere methode is om de 3G functie om te zetten naar 2G. Je kan dan niet internetten maar wel telefoneren als het erg druk in het centrum is.
                        Kompleminte

                        Toller

                        Opmerking


                        • #13
                          En wat doen we dan met 4G?
                          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                          Opmerking


                          • #14
                            Niet te betalen
                            Kompleminte

                            Toller

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Rubke Bekijk bericht
                              Het gaat Vodafone erom hun netwerk op die plekken te ontlasten bij grote drukte. Hoe vaak komt het niet voor bij evenementen dat je niet kunt surfen/bellen doordat de telefoon masten het verkeer niet kunnen verwerken (denk aan preuvenemint, elfde van de elfde, rieu's optredens)
                              Vooral voor hulpdiensten is dit lastig. Met een wifi kan het data verkeer veel beter/sneller afgehandeld worden en is het mobiele netwerk weer bereikbaar voor z'n hoofdtaak, bellen.
                              Allez, daar zit wat in. Maar de flinke bijdrage die gemeente voorstelt vind ik persoonlijk nog steeds ongepast: wel €50.000 bijdragen aan gemeentewifi maar geen €3000 aan schoolzwemmen, om maar iets te noemen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X