Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wyck; entree van Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wyck; entree van Maastricht

    Over Wyck is nog zoveel niet geschreven.

    Schrijver en verzamelaar Wil Lem verwerkte honderden foto’s uit unieke collectie.

    Het boek ‘Wyck, Entree van Maastricht’ prikkelt de verbeelding.
    Dat was ook de bedoeling van schrijver Wil Lem.
    "Over Wyck valt nog zoveel te ontdekken."
    Wyck is als stadsdeel minstens even oud als het ‘Maastricht’ van de westelijke Maasoever.
    Misschien nog wel iets ouder zelfs - de Romeinen staken immers vanuit Wyck over.
    Toch valt het aantal publicaties over Wyck in het niet bij de bibliotheken die er zijn volgeschreven over de binnenstad.
    Wil Lem, auteur en samensteller van het op 28-11-2008 gepresenteerde boek 'Wyck, Entree van Maastricht', begrijpt dat wel.
    „De wereldlijke en geestelijke overheid zetelden aan de overzijde.
    Maar dat neemt niet weg dat er over Wyck nog heel veel valt te schrijven.
    Ik kwam zelf van het ene op het andere idee.
    Dit boek is natuurlijk vooral een mogelijkheid om iets meer te doen met mijn foto-collectie, om er een blijvend geheel van te maken.
    Maar ik hoop dat heemkundigen, historici en anderen de handschoen oppakken.
    Dat het mensen prikkelt zich verder in Wyck te verdiepen.â€
    Société Hiere vaan Wyck geeft alvast een schot voor de boeg.
    De Hiere hebben de hele oplage van 2500 exemplaren opgekocht en zich opgeworpen als mede-uitgever.
    Al bladerend wordt duidelijk waarom.
    Het boek prikkelt niet alleen de verbeelding van heemkundigen, maar als modale lezer droom je even gemakkelijk weg.


    In Maastricht reed voor de oorlog al een tram.
    © collectie Wil Lem.


    Alleen al door het schitterende foto-materiaal.
    Wil Lem bezit een van de grootste collecties historische foto’s van Maastricht.
    En dan vooral de oorlogsfoto’s.
    Op een foto liggen Wiekenere ontspannen in het gras langs de Maas de binnentrekkende Duitsers te beloeren.
    We zien verder niet alleen stadsgezichten van vroeger en nu, maar ook bierreclames en bidprentjes uit het rijke Wyckse verleden.
    Lem, die daar de lagere school bezocht, weet oneindig veel meer dan hij kon opschrijven door de nadruk op dat foto-materiaal.
    Wisten we dat eigenaar Bosch van Brouwerij De Keyzer een hotel liet bouwen?
    Juist: L’Empereur.
    „Het lijkt alsof ik steeds van heden naar verleden, van uiterste naar uiterste schakel.
    Maar als je goed leest, zie je dat er wel degelijk systeem in zit.â€
    Tot de sloop van de vestingwerken liep er een Maasarm over de huidige Wilhelminasingel.
    Wyck bestond tot dan uit twee wegen die al door de Romeinen werden bewandeld: Rechtstraat en Hoogbrugstraat.
    Wyck is verder vrij jong.
    Zeg maar negentiende-eeuws.
    „Er werd groots uitgebreid, zoals in Parijs en Brussel.
    Statige en weelderige architectuur, brede straten en lanen.
    Rechtstraat en Hoogbrugstraat zijn daarbij vergeleken goed geconserveerde stukjes Altstadt.â€

    © Siebrand Vos; gazet De Limburger; 291108.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    De entree van Maastricht bij het station is aan verandering onderhevig. Recht tegenover het station ontstaat een nieuw hotel met ca. 80 kamers en 200 bedden. Het hotel wil niet budgethotel genoemd worden, omdat de voorzieningen op niveau zijn. Niettemin is de prijs budget vanaf € 10 p.p. per nacht op een meerpersoonskamer. Het sluit aan bij een behoefte van gezinnen of groepen en zal zeker concurreren met Stayokay aan de Maasboulevard. Het wordt een 'zusje' van Townhouse met een kleine lobby. geen ontbijt, lunch of diner. Wel op de begane grond 5 inwonende zaken, waarvan de huidige Douwe Egberts er één is. Daarnaast een horecafunctie, waar je desgewenst ook ontbijt kunt krijgen. Het mooie is dat de bouwmassa bij de ingang van de
    Stationsstraat nu weer in evenwicht komt met de L' Empereur aan de andere kant ( maar dan in een moderne snit in een gelige steen ). ( by the way : waarom kan Hotel de L'Empereur niet wat beter aangestraald worden in het donker buiten die paar armoedige lampjes bij de kroon ?
    ). Het is een soort 'revival' van het oude hotel Rosier uit de jaren dertig op deze plek. Opmerkelijk is de nu nog zichtbare overwegende houtconstructie boven de Douwe Egberts. Waarschijnlijk moet het gewicht op de bestaande bouw binnen bepaalde grenzen blijven. Ook het handhaven van de voorgevel van het oude reisbureau Schoonbrood is bijzonder. Alles daarachter is gesloopt. Een mooie ontwikkeling, wat mij betreft.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door brour00 Bekijk bericht
      Een mooie ontwikkeling, wat mij betreft.
      Ben ik met je eens. alleen de VVV-nepster en de geplande fietsgarage daar: om te huilen wat mij betreft.

      Opmerking


      • #4
        Ik zie het nog niet... zo duidelijk die nieuwe entree
        de afbeelding is te klein en warrig (dat ligt niet aan U brour00)

        maar het is wel reclame voor die uitbater

        ik ben verguisd

        Opmerking


        • #5
          Het Budgethotel Maastricht Centraal

          Opmerking


          • #6
            Inmiddels 3 augustus 2015:

            Opmerking

            Bezig...
            X