Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht 2025

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastricht 2025

    Het Maastricht van nu ziet er over zeventien jaar totaal anders uit.

    TOEKOMST

    Binnenkort vallen er beslissingen over diverse grote plannen in Maastricht.
    Met de presentatie van de drie A2-tunnelplannen is er een moment gekomen om te dromen over het Maastricht van 2025.
    Dat er heel wat verandert, staat vast.
    Het ene plan is nog niet gepresenteerd of het volgende wordt alweer aangekondigd.
    De presentatie van de drie A2-tunnelconcepten van afgelopen 16-11-2008 worden deze maand nog vervolgd met de ideeën die leven om van de vier Maastrichtse Vogelwaarwijken (Wittevrouwenveld, Wyckerpoort, Nazareth en Limmel) leefbaardere buurten te maken.




    Zaterdag 22 november 2008 wordt de eerste steen gelegd voor de veelbesproken Calatrava-campus op Randwyck.
    In december 2008 moet de gemeenteraad besluiten of ze miljoenen wil vrijmaken voor Maastrichtse deelname aan de competitie die in 2018 moet leiden tot het predikaat Europese Culturele Hoofdstad.
    De Timmerfabriek nadert zijn voltooing, terwijl aan de overzijde is gestart met het verbouwen van het voormalige Sphinxterrein tot woon-, werk- en winkelwijk.
    Joop van den Ende en André Rieu verkennen de kansen van een musicaltheater, waarvan de plek aan ‘t Bassin al is bepaald.
    De verbouwing van de Dousberg is volle gang.




    De toekomst van cementmaker ENCI staat in de sterren.
    De laatste mergel kan in 2019 worden gewonnen, maar ook morgen.
    Afhankelijk van hoe de economische wind waait.
    Voeg daarbij de voorgenomen omlegging van de hoofdas voor openbaar vervoer en de komst van trams en lichte treintjes en het moment is daar om te filosoferen over het Maastricht van 2025.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Maastricht 2025

    Als we dan toch mogen filosoferen, denken en dromen, dan volgt hier mijn mixture van de eerder drie genoemde activiteiten.
    Dit alles in combinatie met de zeer vooruitstrevende toekomstplannen die nog uitgevoerd dienen te worden, zoals de A2-ondertunneling, opwaardering van de wijken in Maastricht-Oost en de plannen rondom de OV-as.

    1.
    In de hoogste kringen van Maastricht filosofeert men over een nieuw MVV stadion; geschikt voor de WK in 2018.
    Een compleet nieuw stadion, met de Beatrixhaven als gunstige locatie.
    Bij nieuwbouw is een demontabele ring een serieuze mogelijkheid, zodat de capaciteit van het stadion variabel is.
    Het huidige stadion bij de Geusselt komt dan vrij na verloop van tijd.

    2.
    Bij het vrijkomen van het huidige Geusselt stadion, zou dat in de toekomst ingericht kunnen worden als een recreatieve schaatsbaan voor de wintermaanden.
    Te meer daar men binnen niet al te lange tijd start met de bouw van een nieuw zwembad en ander sportzalen rondom stadion de Geusselt.
    Tevens kan dan ook het huidige Winterland (nu nog op het Vrijthof) verhuizen naar die plek; met al zijn kermisachtige toestanden, zoals het reuzenrad en dergelijke.
    De Vrijthof is dan in de aanloop naar de kerstmis alleen nog maar beschikbaar voor een kleinschalige kerstmarkt.

    3.
    In Maastricht klaagt men steen en been over het niet beschikbaar zijn van een podium voor de organisatie van groot- en/of kleinschalige muziekfestivals in de buitenlucht.
    Bij het vrijkomen van het Geusselt stadion kan daarin tegemoet worden gekomen, door in de zomermaanden op die lokatie dergelijke festivals te organiseren.
    De inwoners rondom de Markt en het Vrijthof hebben op die manier geen overlast meer in welke vorm dan ook.
    Ook de opening van het carnavalsseizoen (de elfde van de elfde) dient dan te verhuizen van het Vrijthof naar het vrijgekomen stadion De Geusselt.
    Op die manier worden De Markt en het Vrijthof weer beschikbaar om er te flaneren, te genieten vanaf een terras en kleinschalige (week)markten.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Als relatieve buitenstaander hier mijn visie op Maastricht 2025. 't Is een puur persoonlijke visie vanuit mijn perspectief van bezoeker van de stad; ik heb ook niet de illusie dat mijn ideëen beter zijn dan die van iemand anders, die er ook nog 'ns moet wonen en werken

      1. Het succes van Maastricht 2025 staat en valt, volgens mij, met het te voeren anti-drugsbeleid. Anderhalf jaar geleden ben ik bij een bezoek aan de stad tweemaal op een dag lastig gevallen door drugskoeriers. Daarbij moest ik hollen om mezelf in veiligheid te brengen. Ik liep op de Maaspromenade, het was er vrij stil, en ik werd vanaf de Wilhelminabrug toegeroepen door een Marokkaan (denk ik). Hij bleef me toeroepen en toen ik op z'n Amsterdams "Wat mot je? Rot op" riep, kwam hij tamelijk verbolgen achter me aan. Dat heb ik maar niet afgewacht en ben toen min of meer Mosae Forum ingevlucht. Later op die dag werd ik voor het station opnieuw op tamelijk dwingende wijze door een groepje Noordafrikanen aangesproken. Ik ben daarna ruim een jaar niet meer in Maastricht geweest. Uiteindelijk toch weer wel, natuurlijk Maar dit is toch echt wel een probleem dat snel aangepakt moet worden. Ik weet zeker dat er mensen zijn, die om die reden niet meer in Maastricht komen.

      2. De aantrekkingskracht van Maastricht is voor mij de combinatie van een mooie, oude stad met geslaagde moderne architectuur in een aantrekkelijk landschap. Het gedeeltelijk laten afgraven van de Sint-Pietersberg vind ik dan ook de meest betreurenswaardige fout uit de 20e eeuw. Gewoon dom om één van je grootste schatten zomaar op te offeren. De herinrichting van de ENCI-groeve zal dat misschien ten dele goed kunnen maken.
      Ik vind trouwens dat het deel van de "berg" dat het dichtst bij de stad ligt en dat nog min of meer onaangetast is, ook stukken beter ingericht kan worden. Waarom zo kaal? Vooral bij het dorp Sint-Pieter en langs de randen van de groeve zouden er mijns inziens hele bossen bijgeplant kunnen worden. Het zichtbaarder maken van het fort Sint-Pieter (door de kap van bomen!) vind ik daarentegen een goeie beslissing.
      Het recent opknappen en beter toegankelijk maken van het Jekerdal vind ik ook een stap in de goeie richting.
      De plannen voor de Dousberg spreken me een stuk minder aan. Ik ben geen golfer en al helemaal geen fan van het soort Efteling-architectuur, dat daar gaat verrijzen. Maar goed, ieder het zijne.

      3. Met Belvédère neemt Maastricht afscheid van haar industriële verleden en krijgt de stad het "gegijzelde" deel van de noordelijke binnenstad terug. Als alle plannen voor het binnen-Singelgebied van Belvédère vóór 2025 worden uitgevoerd - en misschien kan tegen die tijd het terrein van Sappi daaraan worden toegevoegd - dan is het centrum van Maastricht niet alleen stukken groter, maar ook een stuk gevarieerder geworden dan het nu is.
      Het valt te hopen dat Maastricht, als centrumstad van een regio die met bevolkingskrimp te kampen heeft, in staat zal zijn om alle ambitieuze plannen, die er op dit moment liggen, te voltooien. Bij de ontwikkeling van Céramique had Maastricht de wind in de zeilen en het resultaat is indrukwekkend. Nu is dat toch wel anders. Je ziet bijvoorbeeld bij de plannen voor het Sphinx-terrein al dat het ambitieniveau lager ligt. Geen grootse openbare gebouwen (is het ook de plek niet voor), geen parken en avenues, geen sterarchitecten (voorlopig tenminste). Bij de invulling van de Timmerfabriek zie je dat er enorm op de centen gelet moet worden. Nu de plannen voor het Van den Ende-theater in de ijskast staan, denk ik dat het Landbouwbelang er ook nog wel een tijdje zal staan.
      Dan hebben we verder in die buurt nog Nutsbedrijven/Lindenkruis (ook geen kleinigheid) en de rest van Belvédère, al met al een megaproject voor een stad die economisch en demografisch wind tegen heeft. En dan hebben we het niet eens gehad over de Tapijnkazerne, het Zinkwit-terrein in Limmel, de ENCI-groeve...
      Het is te hopen dat Sappi nog een tijdje op die droomlocatie aan de Maas en het Bassin blijft zitten, want meer kan de stad op dit moment echt niet aan!

      4. Wat betreft de A2-tunnel: ik zie dat meer als een noodzakelijk kwaad (dat helaas verschrikkelijk veel geld gaat kosten). Het is belangrijk voor de mensen die in die buurten wonen en misschien ook wel voor de bereikbaarheid van de stad. Maar voor mij wordt Maastricht er niet meer of minder aantrekkelijk door. Steden zonder snelweg dwars erdoorheen zijn er wel meer in Nederland!
      Iets wat, denk ik, wel veel uitmaakt voor de belevingswaarde van de stad voor de gemiddelde bezoeker, is het plan om de aanlanding van de Noorderbrug op de linker Maasoever te verleggen. Weet niet of over dit onderdeel van het Belvédère-plan al een beslissing is genomen, maar dat zou echt een enorme verbetering zijn voor de chaotische verkeerssituatie aan de noordwestelijke rand van het centrum. Het zou ook de mogelijkheid scheppen om een deel van de fouten uit het verleden te herstellen, namelijk de restanten van de vestingwerken in dit gebied te restaureren en daar een mooi parkje van te maken.

      5. Het voorlopig stilleggen van de campus (zie hierboven) is een veeg teken; cancellen of downgraden van Calatrava's ontwerp zou ik persoonlijk rampzalig vinden. Maastricht mèt Calatrava is voor mij toch een andere stad dan Maastricht zonder Calatrava...
      Als we het dan over Calatrava en Randwyck hebben: ik zou er niet tegen zijn als hij een ontwerp zou maken voor een nieuw station(netje) Maastricht-Randwyck, gecombineerd met een nieuw viaduct over de spoorlijn en de A2 ter plekke. Zou een erg mooie entree voor de stad vanuit het zuiden opleveren, zeker als je met de trein vanuit Luik komt en daar al kennis hebt mogen maken met het nieuwe station Liège-Guillemins.
      En als Calatrava dan toch bezig is: waarom niet meteen een overdekte looproute creëren van station Randwyck naar de hoofdingang van het Academisch Ziekenhuis? Zoiets in de trant van de peristyle uit het oorspronkelijke ontwerp voor de campus:

      Leuk toch?

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        3. Met Belvédère neemt Maastricht afscheid van haar industriële verleden en krijgt de stad het "gegijzelde" deel van de noordelijke binnenstad terug...
        ... Je ziet bijvoorbeeld bij de plannen voor het Sphinx-terrein al dat het ambitieniveau lager ligt. Geen grootse openbare gebouwen (is het ook de plek niet voor), geen parken en avenues, geen sterarchitecten (voorlopig tenminste)...
        In het stedebouwkundig plan van het totale Belvédère-project komt wel een park (Frontenpark), een Boulevard (Frontensingel) en een Avenue (Boscherlaan).
        De ontwerpen voor het Binnensingel-gebied zijn al gemaakt, inderdaad zonder "starchitecten".

        Zelf had ik gehoopt op een "Franse" invulling met namen als bijvoorbeeld Christian de Portzamparc, Jean Nouvel, Dominique Perrault, Frédéric Borel of François Roche.

        En er is plaats genoeg, dus ook een Zwitsers deelgebied met Peter Zumthor, Herzog & de Meuron, Gigon & Guyer, Christian Kerez en Peter Märkli zou ik best kunnen waarderen!
        If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
          Zelf had ik gehoopt op een "Franse" invulling met namen als bijvoorbeeld Christian de Portzamparc, Jean Nouvel, Dominique Perrault, Frédéric Borel of François Roche.

          En er is plaats genoeg, dus ook een Zwitsers deelgebied met Peter Zumthor, Herzog & de Meuron, Gigon & Guyer, Christian Kerez en Peter Märkli zou ik best kunnen waarderen!
          Leuk rijtje, maar De Portzamparc vind ik tamelijk onbegrijpelijk, dat je die noemt. Ik ken alleen maar protserige schreeuwarchitectuur van die man. We zitten hier in Amsterdam opgescheept met een idiootlelijke bioscoop van hem, op een strategische plek tegenover de Munttoren, echt een schandaal. Jij en ik hadden dat beter gedaan Ik las ergens dat Brussel de herstructurering van de Europawijk aan die charlatan heeft toevertrouwd. Big mistake...!

          Anyway, prima idee om deelgebiedjes van Belvédère aan Franse en Zwitserse architecten toe te vertrouwen. In Céramique is dat eigenlijk ook al gebeurd met al die Zuideuropese architecten. Wat dat betreft heeft Maastricht héél veel te danken aan Coenen, de man die niet alleen het masterplan maakte, maar destijds ook al die grote namen wist te strikken. Helaas zijn de heren Palmboom en Van den Bout (van het masterplan Belvédère) niet zo avontuurlijk aangelegd. Waarmee ik niet wil zeggen dat het geen goeie architecten zijn en dat hun masterplan niet zou deugen. Ik denk dat de deelgebieden Sphinx en Lindenkruis ook niet zo geschikt zijn voor de capriolen van 'starchitecten'.

          Als het Sappiterrein ooit beschikbaar komt, dan hoop ik dat daar wel, tussen de industriële monumenten aan de boorden van de Maas, een paar architectonische hoogstandjes zullen worden gerealiseerd, misschien ook eens wat hoger en wat meer high-tech dan de overwegend 'monumentale' architectuur van Céramique. Een leuk projectje van Nicholas Grimshaw bijvoorbeeld, als het ook een keer een Engelsman mag zijn. Of, als ik nog een tweede architect mag kiezen: Eric Owen Moss, een Amerikaan die vooral in Los Angeles, en dan voornamelijk in industriële omgevingen, prachtige, verrassende gebouwen heeft neergezet. Zoiets zou echt een opkikker zijn voor de noordelijke binnenstad!

          Ben eigenlijk ook niet voor die tramlijn, die ze dwars door de binnenstad willen aanleggen. Wij hebben hier in Amsterdam al jaren de ellende met de Noordzuidlijn. Okee, een tram is geen metro, maar toch, mensen, begin er niet aan! Gewoon een snelle, betrouwbare regiobaan over het bestaande spoor naar Hasselt met een schoon en veilig station aan het begin van de Boscherweg en je zult zien dat dat hele gebied er door gaat opleven. Waarom moeten reizigers vanuit Hasselt op de Markt kunnen uitstappen? Als ik de trein neem vanuit Amsterdam, rijdt die ook niet naar de Markt. Wyck is een bloeiend stadsdeel, omdat daar ooit het station is gebouwd. Laat Sphinx en Sappi de stationswijken van Maastricht-West worden!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Leuk rijtje, maar De Portzamparc vind ik tamelijk onbegrijpelijk, dat je die noemt. Ik ken alleen maar protserige schreeuwarchitectuur van die man. We zitten hier in Amsterdam opgescheept met een idiootlelijke bioscoop van hem, op een strategische plek tegenover de Munttoren, echt een schandaal. Jij en ik hadden dat beter gedaan
            Die cinema kende ik niet, maar ik heb even wat gegoocheld en toen vond ik afbeeldingen van de voorgevel die ik ook niet kan waarderen.

            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Ik las ergens dat Brussel de herstructurering van de Europawijk aan die charlatan heeft toevertrouwd. Big mistake...!
            Van het plan voor de herstructurering van de Europawijk (Rue de la Loi) staan renders op de website http://www.chdeportzamparc.com, die zien er beter uit dan de huidige situatie in de Wetstraat.

            In Almere heeft Portzamparc het Winkelcentrum De Citadel (2000-2006) ontworpen, dat ziet er op de plaatjes redelijk uit maar om een goed oordeel te geven moet ik dat eerst met eigen ogen zien.

            Wel ken ik de meeste gebouwen in Parijs van Portzamparc, zoals zijn bekenste werk in het Parc de la Villette, de Cité de la Musique en het Conservatoire de Paris uit 1984-1995.

            Ook bekend in Parijs is het Palais des Congrès (1996-2000) en recenter het Kantoor van Le Monde (2001-2005)

            En buiten de Ambassade de France op de Pariser Platz in Berlin (1997-2003) en de Philharmonie in Luxembourg (1997-2005).

            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            Als het Sappiterrein ooit beschikbaar komt, dan hoop ik dat daar wel, tussen de industriële monumenten aan de boorden van de Maas, een paar architectonische hoogstandjes zullen worden gerealiseerd, misschien ook eens wat hoger en wat meer high-tech dan de overwegend 'monumentale' architectuur van Céramique. Een leuk projectje van Nicholas Grimshaw bijvoorbeeld...
            Het werk van Grimshaw ken ik wel maar helaas heb ik maar weinig in het echt gezien, alleen Waterloo Station in Londen, de Vitra-fabrieksgebouwen in Weil am Rhein en het Ludwig Erhard Haus in Berlijn.
            Maar als je graag een Engelsman wilt, dan denk ik aan ... Tony Fretton, John Pawson, David Chipperfield of David Adjaye!

            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
            ... als het ook een keer een Engelsman mag zijn. Of, als ik nog een tweede architect mag kiezen: Eric Owen Moss, een Amerikaan die vooral in Los Angeles, en dan voornamelijk in industriële omgevingen, prachtige, verrassende gebouwen heeft neergezet. Zoiets zou echt een opkikker zijn voor de noordelijke binnenstad!
            Eric Owen Moss heeft inderdaad in Culver City bij Los Angeles bewezen wat hij kan in industriële omgevingen (o.a. Samitaur Complex 1 & 2, Wedgewood Holly Complex (aka “Stealthâ€), Pittard Sullivan Building, Paramount Laundry Building).
            Ook Steven Holl zou wel wat kunnen maken van de Bassin-omgeving.

            Zelf ben ik ook erg gecharmeerd van het Japanse Minimalisme van bv. Kazuyo Sejima & Ryue Nishizawa (SANAA), maar in die omgeving zou dat denk ik niet passen.
            If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
              Eric Owen Moss heeft inderdaad in Culver City bij Los Angeles bewezen wat hij kan in industriële omgevingen (o.a. Samitaur Complex 1 & 2, Wedgewood Holly Complex (aka “Stealthâ€), Pittard Sullivan Building, Paramount Laundry Building).
              Ook Steven Holl zou wel wat kunnen maken van de Bassin-omgeving.
              Aaah, ik hou van je! Steven Holl is een absolute favoriet van mij. Woon zelf op het KNSM-eiland (van onze goede vriend Coenen) en kijk uit op een landje waar een Steven Holl zou verrijzen. Helaas is dat project door gesteggel niet doorgegaan. Kijk nu al 10 jaar op een armzalig speelveldje uit. Dood en doodzonde!

              Hier een voorbeeld van een gebouwtje van Eric Owen Moss in Culver City. Bij nader inzien zou zoiets op het Sphinx-terrein eigenlijk prima gekund hebben, toch?



              Over Grimshaw wil ik ook nog eens met je bomen, waar weet niet of dit hier de juiste plek is. Als we daarmee een Grimshaw naar Maastricht kunnen halen, wel natuurlijk

              Opmerking


              • #8
                Directeur corporatie Maastricht weg.

                Bij woningcorporatie Servatius in Maastricht stapt directeur Verzijlbergh op.
                Hij was al geschorst.
                Volgens de Raad van Toezicht waren er verschillen van mening over de koers van de corporatie.
                De directeur laat een tekort van 10 miljoen euro na.
                Twee dure projecten zijn stilgelegd.
                Het gaat om de bouw van een studentencampus in Maastricht en de renovatie van een kerk in Maastricht.

                Servatius blaast de bouw van de campus mogelijk helemaal af.
                Het door een Spaanse toparchitect ontworpen complex zou 165 miljoen euro gaan kosten.
                De woningcorporatie wil niet zeggen hoeveel geld Verzijlbergh meekrijgt.

                Bron: TT publieke omroepen.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Besluit over campusplan na de zomer

                  SERVATIUS: Bouw ligt al maanden stil

                  Woningcorporatie Servatius neemt na de zomer een besluit over de Calatravacampus in Maastricht.
                  De voorbereiding van de bouw ligt al een paar maanden stil om de financiële risico’s van het project nog eens door te rekenen.
                  Eind juli wilde Servatius een besluit nemen over doorgaan of het plan versoberen.
                  Dat gaat niet lukken, zegt woordvoerster Climmy Hanssen van Servatius.
                  "Een aantal zaken is nog niet duidelijk.
                  We koersen op doorgaan, maar willen graag duidelijkheid van partners als de gemeente, universiteit en provincie.
                  Servatius heeft ze opgeroepen zich aan het campus-project te verbinden.
                  Het moet niet van ons alleen blijven."
                  Omdat het zomerreces is begonnen, verwacht Hanssen pas in september een besluit.
                  Maastrichts wethouder Luc Winants is optimistischer.
                  Hij verwacht "in de loop van volgende week" helder te hebben wat de gemeente voor het campus-plan kan betekenen.
                  Winants: "Elke partij die een rol kan spelen bij de campus, is gevraagd na te denken over meedoen.
                  We maken allemaal onze eigen afweging, want het gaat om een complex project.
                  Maastricht wil Servatius niet aan het lijntje houden maar de knoop doorhakken.
                  Ik hoop dat we volgende week een positief signaal kunnen afgeven."
                  De zorgen over de veelbesproken campus van de wereldberoemde architect Santiago Calatrava zijn groot.
                  Er bestaat angst dat Servatius zich financieel vertilt aan de mix van studentenhuisvesting (520 woningen), kantoren en sporthal.
                  Het geschatte kostenplaatje beloopt 165 miljoen euro.
                  De risico’s liggen vooralsnog helemaal bij Servatius.
                  Paul Beyersbergen, de nieuwe projectleider van het campusplan, zei twee maanden geleden dat hij een 'laatste analyse' van de bouw wilde maken.
                  Servatius stond toen op het punt om de stalen constructies te bestellen die nodig zijn voor de koperen Calatrava-kubussen waaruit het complex wordt opgetrokken.
                  Als die order de deur uit is, is er geen weg meer terug, vatte Beyersbergen samen.
                  De ingelaste rustpauze zou Maastricht, provincie, universiteit en bedrijfsleven volgens Beyersbergen ook de tijd geven om hun betrokkenheid bij de campus concreet te maken.
                  "Het moet een project van de regio worden."

                  © De Limburger
                  25-07-2009.
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Volgens hem wordt bekeken hoe de uitvoering van de plannen versoberd kan worden.
                    Als die koperen platen al eens vervangen zouden worden, dat bespaart ook al veel geld.
                    En het is nog veiliger ook.
                    Het metaal koper is een zeer goede elektriciteitsgeleider en levert dus een gevaar op bij blikseminslag.
                    Hoe wil men zo'n massief gebouw, omhuld door koperen platen, dan beschermen tegen blikseminslagen?
                    Volgens mij zijn er best goede alternatieven, in dezelfde groenige oxidelaag die het metaal koper levert, maar die alternatieven zijn veel goedkoper en nog veiliger ook.
                    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                    Thomas More

                    Opmerking


                    • #11
                      Laten we hopen dat het uitgevoerd wordt zoals de architect bedoeld heeft. Calatrava staat erom bekend dat zijn projecten duurder uitvallen dan begroot. Maar hij bouwt wel de monumenten van de toekomst.

                      Ik denk dat er bij de bouw van de Sint-Servaas en bij andere belangrijke bouwprojecten ook gesteggeld zal zijn over financiën. Stel je voor dat ze toen besloten hadden het project maar te staken omdat het te duur werd.

                      Trouwens, vergeleken met de Amsterdamse Noord-Zuidlijn valt die 35 miljoen overschrijding nog mee. Over 10 jaar is dat alweer lang vergeten en is Verzijlbergh de held die Calatrava naar Maastricht haalde.

                      Denk ik, weten doe ik 't ook niet

                      Opmerking


                      • #12
                        Maastricht 2025

                        Fekkers verwacht dat binnen enkele dagen een nieuwe raad van toezicht van vijf mensen is samengesteld.
                        Op welke manier denkt Fekkers nu dit bovenstaande te kunnen gaan realiseren zonder eigen gezichtsverlies te gaan lijden / leiden en ook nog zonder een verlies van eigen baan, inkomsten en een verlies van status en eigen ego (met name een ego van hier tot Tokyo in het kwadraat)?

                        Maar belangrijker is de vraagstelling: welke verantwoordelijke personen hebben wel hun geld opgestreken, maar hebben zitten dutten tijdens hun zeer verantwoordelijke baan / status als lid van de Raad van Toezicht?

                        En op welke manier wordt de negatieve berichtgeving omtrent de Campus van Maastricht in het bijzonder en de negatieve spiraaljournalistiek over Maastricht in zijn algemeenheid weer rechtgebogen?

                        Draait Fekkers qua kosten daar persoonlijk voor op?
                        Of zijn dat de leden van de Raad van Toezicht?
                        Zijn het de huurders van woningstichting Sint Servatius die dan toch weer het gelag moeten gaan betalen voor deze ietwat onbezonnen en overmoedige plannen?
                        Of zijn dat weer de 'inwoners en belastingbetalers van Mestreech' in zijn algemeenheid?

                        Wiet het weet mag het zeggen; maar dan wel graag met motivatie en gebaseerd op feiten en niet op grond van "horen zeggen" en middels de overbekende "ik heb via, via dit en dat en zus en zo gehoord" weg.
                        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                        Thomas More

                        Opmerking


                        • #13
                          Maastricht 2025

                          Harde ingrepen bij Servatius.

                          CRISIS

                          Curatele dreigt voor Maaastrichtse woningcorporatie.
                          Raad van toezicht stapt op.
                          2000 huizen in verkoop.


                          Als gevolg van het dreigend miljoenendebacle bij de bouw van de studentencampus in Maastricht, wordt keihard ingegrepen bij woningcorporatie Sint Servatius.
                          Minister Eberhard van der Laan van Volkshuisvesting beslist maandag over het advies van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) om Servatius onder curatele te plaatsen.
                          De raad van toezicht van de in financieel zwaar weer verkerende corporatie wachtte dat besluit niet af en stapte gisteren op.
                          Om het hoofd boven water te houden ziet Servatius zich genoodzaakt de komende tien jaar tweeduizend woningen te verkopen.
                          Ook worden dertig projecten aan derden overgedragen.
                          De leden van de raad van toezicht hebben hun functie neergelegd, omdat zij zichzelf verantwoordelijk achten voor de problemen van Servatius.

                          In een verklaring stelt de raad van toezicht: "De abrupte conjunctuuromslag maakt duidelijk dat er te veel hooi op de vork is genomen.
                          Dat is gebeurd onder onze verantwoordelijkheid en die verantwoordelijkheid nemen wij.
                          Daarom treden wij nu terug."

                          Dit voorjaar bleek de corporatie te kampen met een schuld van tien miljoen euro.
                          Directeur Leks Verzijlbergh werd de laan uit gestuurd en de bouw van de prestigieuze studentencampus stilgelegd.
                          Deze week bleek dat de de kosten van het door architect Santiago Calatrava ontworpen complex zijn gestegen van 165 naar 200 miljoen.
                          Als er een streep gaat door het project, kan Servatius een claim van zeker zestig miljoen euro tegemoet zien.

                          © Joos Philippens
                          gazet De Limburger
                          26-09-2009


                          Wordt vervolgd!
                          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                          Thomas More

                          Opmerking


                          • #14
                            Maastricht 2025

                            Campus

                            Ingezonden brief

                            Een project dat volgens mij eigenlijk gewoon leuke huisvesting voor studenten met een aantal extra voorzieningen zou moeten worden, werd een prestigieus gebouw dat Maastricht architectonisch op de kaart zou moeten zetten…
                            Maar wat willen studenten zelf?
                            Studenten willen vooral betaalbare en veilige huisvesting met goede sport- en uitgaansmogelijkheden.
                            Een van de duurste architecten een gebouw met o.a. een koperen dak en een grote waterpartij laten ontwerpen komt volgens mij niet voor in de wensen van studenten.
                            Een aantal jonge Nederlandse talentvolle ontwerpers zou met deze opdracht Maastricht vast en zekeral lang op de kaart hebben gezet!

                            © Marion Hendriks,
                            Maastricht
                            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                            Thomas More

                            Opmerking


                            • #15
                              Per 1 januari zitten ze langs de Kennedybrug, naast het nieuwe Rabobank-kantoor. Waar oorspronkelijk NOG een vestiging open zou blijven, heeft men daar nu kennelijk vanaf gezien.
                              I am not a complete idiot. Some parts are missing

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X