Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastricht 2025

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • SJEF †
    replied
    Inmiddels heeft Maastricht Noord-Oost een eigen webpagina, boordevol informatie.

    http://www.maastrichtnoordoost.nl/ .

    Daar zijn ook de wijkinformatiekranten als PDF te bekijken c.q. te downloaden.

    http://www.maastrichtnoordoost.nl/page.aspx?id=65 .

    Leave a comment:


  • Pieke Potloed
    replied
    Gisteraovend is in 't sponsorhome vaan MVV 'ne veurliechtingsaovend gewees veur de klaanbordgroepe oet Mestreech noordoos. Daor woort door de Gemeinte Mestreech, Woonpunt en Servatius bekint gemaak wie 't W.O.P (Wiek Oontwiikelings Plan) kump oet te zien. Iech kin uuch vertèlle tot Mestreech vaanaof de noordkant gans aanders kump oet te zien, neet allein umtot de otobaon oonder de groond geit, mèr ouch umtot de rès d'rumheen aongepak geit weurde

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Jammer, jammer, jammer.

    Enige lichtpuntje is dat dit bouwwerk op een relatief 'afgelegen' plaats zou komen te liggen. Guillemins is natuurlijk de entree tot de stad, het station is daar beeldbepalend.

    Wat dat betreft is het van groter belang wat er gaat gebeuren rond het Sphinx terrein en het nieuwe Hilton... laten we hopen dat er geen domino effect tot stand wordt gebracht.

    Tot slot over Guillemins... Naar mijn smaak een prachtig gebouw, maar het detoneert in de omgeving. En om even door te zeuren: de akoestiek is verschrikkelijk, waardoor de luidsprekers je het gevoel geven dat je in een communistisch station in de jaren 50 zit.

    ik heb me overigens staan te vergapen aan het station van Antwerpen! De attractie van de stad, wat mij betreft. Maar nu raak ik wel heel off topic.

    Op aanraden van mevr. Evers (thank you!) nog het volgende filmpje.

    http://www.youtube.com/watch?v=0UE3CNu_rtY
    Last edited by burgemeester; 12 november 2009, 07:36. Reden: toeviging link naar filmpje

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Wat ik dus niet begrijp: hoe kunnen de kosten in 10 jaar tijd stijgen van 100 miljoen €uro naar 235 miljoen €uro.
    Dat is een stijging van liefst 135 %.
    Meer, maar dan ook vele malen meer dan de gebruikelijke inflatie.
    Ergens ben ik wel blij dat het project in deze vorm niet doorgaat.
    Alleen al voor die zeer milieu-onvriendelijke koperen platen die gebruikt zouden gaan worden.
    Waarom niet een nieuw of aangepast ontwerp gemaakt.
    Bekijk desnoods de ontwerpen van de andere architecten die toen hebben meegedaan aan de ontwerpwedstrijd.
    En houd de lijst met aannemers en leveranciers aan en probeer op die manier de schadeclaims te beperken.

    ====================

    Inflatiecijfers in Nederland
    In procenten.
    1996: 2
    1997: 2,2
    1998: 2,1
    1999: 2,3
    2000: 2,8
    2001: 4,2
    2002: 3,3
    2003: 2,1
    2004: 1,2
    2005: 1,7
    2006: 1,1
    2007: 1,9
    2008: 2,5

    Bron: CBS.
    Last edited by SJEF †; 11 november 2009, 09:07. Reden: toevoeging informatie

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Campus gaat niet door

    Jammer, want nu hebben we die 48 volwassen kastanjebomen die door een misverstand illegaal werden gekapt, werkelijk voor niets verloren.
    Ach, zegt u, wat betekent dat nu vergeleken met zestig miljoen weggegooide euro's? Tja, ieder zijn prioriteit...

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Campus - Servatius stopt

    Stekker gaat uit campusproject.

    De raad van toezicht van woningcorporatie Servatius besluit vanochtend (woensdag 11 november 2009) om de stekker definitief uit het Maastrichtse campusplan te trekken.
    De kosten zouden verder zijn opgelopen naar 235 miljoen euro.
    Een ultiem overleg gistermiddag bracht geen oplossing.
    De campusbouw ligt al een half jaar stil, omdat Servatius zich financieel dreigde te vertillen aan het ontwerp van de wereldberoemde architect Santiago Calatrava.
    Een grondige bestudering van bestekken en budgetten bracht begin oktober aan het licht dat de kosten van het project al naar 200 miljoen waren gestegen, bijna het dubbele van waar bij de start bijna tien jaar geleden op was gerekend.
    Omdat zowel de gemeente Maastricht, Universiteit Maastricht als provincie grote waarde hechtten aan de campus als belangrijk onderdeel voor de onderwijsmotor van de regio, hoopte Servatius op een helpende hand uit die hoek.
    Vergeefs.
    De onzekerheden en financiële risico’s zijn te groot, is in gemeente- en provinciekringen te horen.
    Gistermiddag volgde een laatste verkenning van de bereidheid bij potentiële samenwerkingspartners, waarbij onder meer twee gedeputeerden aanschoven.
    Het overleg leidde tot niets.
    De raad van toezicht staat nu voor het zware besluit een streep te zetten door het campusplan, dat Servatius hoe dan ook 60 miljoen euro gaat kosten aan voorbereiding en te verwachten claims van gedupeerde aannemers en leveranciers.
    Vanmiddag (11-11-2009) geeft Servatius een persconferentie over de campus.
    De corporatie kreeg anderhalve maand geleden opdracht van minister Eberhard van der Laan (Wonen) om uiterlijk 1 december een besluit te nemen over het campusplan.
    Hij stelde Servatius toen onder toezicht om zo snel mogelijk financieel orde op zaken te krijgen.
    De corporatie regelde leningen voor de campus door huurwoningen als onderpand aan te bieden.

    © Dagblad de Limburger
    11-11-2009

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Het vreemde is, dat er op de webpagina's van Belvédère-Maastricht en van de gemeente Maastricht niets vermeld staat over de halvering van het aantal woningen.

    http://www.belvedere-maastricht.nl/ .

    Ook vind ik geen enkel bericht in dagblad De Limburger (online versie voor abonnees).

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Mij was het bericht nog niet bekend (kom zelden toe aan de plaatselijke 'leugeneer'). Ik sluit mij graag aan bij El Loco, die lang zo gek niet is als zijn zelf gekozen schuilnaam suggereert.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Woningbouw Belvédère

    Maastricht: halvering aantal woningen Belvédère
    Nieuwbouwproject Belvédère in Maastricht moet het aantal geplande woningen ongeveer halveren.
    Dat zei wethouder Luc Winants (CDA, stadsontwikkeling) van Maastricht 25 september in Cobouw. Voor het project staan nu 4.500 woningen gepland. Winants stelt voor dit terug te brengen naar 2.000 tot 3.000 woningen. Eerder liet 3W, een van de ontwikkelaars van Belvédère, zich in dezelfde bewoordingen uit.
    De wethouder: ‘We willen geen leegstand veroorzaken. De afgelopen jaren zijn we doorgeslagen in het bouwen. We hebben ons vooral geconcentreerd op kwantiteit in plaats van kwaliteit, daarin moet nu een omslag gemaakt worden.' De beleidswijziging heeft geen gevolgen voor het project A2 Maastricht, waarbij 1.100 nieuwbouwwoningen zijn gepland. Ongeveer de helft daarvan gaat om vervanging van sloopwoningen.
    (bron: http://www.vastgoedmarkt.nl/nieuws/2...ved--232-.html)

    Weet niet of bovenstaand bericht al bekend was? Toch weer een teken dat de bomen niet meer tot de hemel groeien. De economische terugval en met name bevolkingsprognoses maken bijstelling van allerlei ambitieuze plannen noodzakelijk.
    Maar goed, elk nadeel hep z'n voordeel, dus als ze nou dat zgn. Frontenkwartier uit het Belvédèreplan schrappen (de geplande strook woningen tussen de Frontensingel en de Lage Fronten), zal ik de laatste zijn die daarom treurt. Lijkt mij een mooie kans om daar, vlakbij het dicht te bebouwen Sphinxkwartier, een mooi recreatiepark aan te leggen.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Over het project Klevarie:

    http://www.maastricht.nl/web/Project...p/Klevarie.htm .


    Informatie over alle projecten die nog lopen in Maastricht:

    http://www.maastricht.nl/web/Project...en-archief.htm .

    Informatie over 'Bericht uit Maastricht':

    http://www.maastricht.nl/berichtuitmaastricht/ .

    Aan de rechter kant de drie 'rode knoppen' om te kiezen uit de drie verschillende archieven.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Zeer recent stond er geloof ik iets in De Ster (die nu de gemeentelijke informatie geeft i.p.v. De Maaspost) over brainstormen deze maand. Ben de finesses kwijt.
    Dat zoek ik dan op in mijn privé archiefje; ik download de STER elke week als PDF en bewaar het exemplaar dan op de HD van mijn PC.

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Zeer recent stond er geloof ik iets in De Ster (die nu de gemeentelijke informatie geeft i.p.v. De Maaspost) over brainstormen deze maand. Ben de finesses kwijt.

    Leave a comment:


  • Haas
    replied
    Per 1 januari zitten ze langs de Kennedybrug, naast het nieuwe Rabobank-kantoor. Waar oorspronkelijk NOG een vestiging open zou blijven, heeft men daar nu kennelijk vanaf gezien.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Maastricht 2025

    Campus

    Ingezonden brief

    Een project dat volgens mij eigenlijk gewoon leuke huisvesting voor studenten met een aantal extra voorzieningen zou moeten worden, werd een prestigieus gebouw dat Maastricht architectonisch op de kaart zou moeten zetten…
    Maar wat willen studenten zelf?
    Studenten willen vooral betaalbare en veilige huisvesting met goede sport- en uitgaansmogelijkheden.
    Een van de duurste architecten een gebouw met o.a. een koperen dak en een grote waterpartij laten ontwerpen komt volgens mij niet voor in de wensen van studenten.
    Een aantal jonge Nederlandse talentvolle ontwerpers zou met deze opdracht Maastricht vast en zekeral lang op de kaart hebben gezet!

    © Marion Hendriks,
    Maastricht

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Maastricht 2025

    Harde ingrepen bij Servatius.

    CRISIS

    Curatele dreigt voor Maaastrichtse woningcorporatie.
    Raad van toezicht stapt op.
    2000 huizen in verkoop.


    Als gevolg van het dreigend miljoenendebacle bij de bouw van de studentencampus in Maastricht, wordt keihard ingegrepen bij woningcorporatie Sint Servatius.
    Minister Eberhard van der Laan van Volkshuisvesting beslist maandag over het advies van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV) om Servatius onder curatele te plaatsen.
    De raad van toezicht van de in financieel zwaar weer verkerende corporatie wachtte dat besluit niet af en stapte gisteren op.
    Om het hoofd boven water te houden ziet Servatius zich genoodzaakt de komende tien jaar tweeduizend woningen te verkopen.
    Ook worden dertig projecten aan derden overgedragen.
    De leden van de raad van toezicht hebben hun functie neergelegd, omdat zij zichzelf verantwoordelijk achten voor de problemen van Servatius.

    In een verklaring stelt de raad van toezicht: "De abrupte conjunctuuromslag maakt duidelijk dat er te veel hooi op de vork is genomen.
    Dat is gebeurd onder onze verantwoordelijkheid en die verantwoordelijkheid nemen wij.
    Daarom treden wij nu terug."

    Dit voorjaar bleek de corporatie te kampen met een schuld van tien miljoen euro.
    Directeur Leks Verzijlbergh werd de laan uit gestuurd en de bouw van de prestigieuze studentencampus stilgelegd.
    Deze week bleek dat de de kosten van het door architect Santiago Calatrava ontworpen complex zijn gestegen van 165 naar 200 miljoen.
    Als er een streep gaat door het project, kan Servatius een claim van zeker zestig miljoen euro tegemoet zien.

    © Joos Philippens
    gazet De Limburger
    26-09-2009


    Wordt vervolgd!

    Leave a comment:

Bezig...
X