Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A2 tunnel Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Beukenlaan

    Vanaf vrijdag 23 maart wordt de Beukenlaan afgesloten vanaf de kruising Hoekerweg-Beukenlaan tot aan de Beukenlaan-Sleperweg. De afsluiting duurt volgens huidige planning tot 21 december 2012. Fietsers en voetgangers worden omgeleid via de Sleperweg en de Schoenerweg. In week 13 worden er eerst mantelbuizen om de kabels geplaatst die in de grond liggen. Tegelijkertijd wordt er grondverbetering aangebracht. Dit houdt in dat er extra zand wordt aangebracht voor de fundatie van de nieuwe tunnel Beukenlaan. Deze tunnel is alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers. En net zoals het spoorviaduct en het viaduct Mariënwaard onderdeel van de toekomstige verbindingsweg Beatrixhaven.a2maastricht.nl

    Opmerking


    • Paardentunnel komt in zicht

      Historisch moment in het A2-project: de Paardentunnel komt in zicht



      De Paardentunnel in Maastricht moet eind mei klaar zijn. Foto Jean-Pierre Geusens

      Kwam elke tunnel in Maastricht maar zo makkelijk tot stand, moeten ze vandaag bij het projectbureau A2 gedacht hebben. Avenue2, het consortium van bedrijven dat werkt aan de ondertunneling van een gedeelte van de A2 door Maastricht, is vanmiddag ter hoogte van Oude Terblijterweg en in het verlengde van de Burgemeester Bauduinstraat begonnen met de bouw van de zogeheten Paardentunnel, de tunnel die wordt gebruikt als weg voor het werkverkeer. Als eerste stap werden vanmiddag met een zware kraan de tunnelelementen geplaatst.
      De tunnelelementen zijn losse, betonnen elementen van 11 meter breed en 3 meter hoog. Het ‘inhijsen’ van deze elementen neemt enkele dagen in beslag. Hierna worden de elementen aan elkaar gekoppeld, zodat één tunnel ontstaat. Tot eind mei vindt de afwerking van de Paardentunnel plaats.

      Als de A2-tunnel in 2017 klaar is, wordt wat binnenkort de Paardentunnel is onderdeel van de zogeheten Groene Loper, die de stadsdelen aan weerszijden van de dan inmiddels ondertunnelde snelweg met elkaar verbindt en tevens een weg vormt voor fietsers en voetgangers.
      De naam Paardentunnel is een werktitel. Hij wordt zo genoemd omdat tijdens de consultatiefase een afbeelding van de tunnel te zien was waarop paard en kar doorheen reden. De definitieve naam wordt toegekend door de straatnamencommissie van de gemeente Maastricht. maastrichtdichtbij.nl

      Opmerking


      • Denkend aan Limburg
        hoor ik oneindig lang verkeerslawaai.

        Opmerking


        • Oorspronkelijk geplaatst door Roserije Bekijk bericht
          Denkend aan Limburg
          hoor ik oneindig lang verkeerslawaai.
          Dan ga maar eens naar de Randstad.

          Nu misschien hier nog (extra)lawaai door aanleg tunnel, daarna vele malen minder.

          Opmerking


          • Het baart mij wel zorgen. Ik woon namelijk in Limburg en niet in de Randstad. Dus van de Randstad heb ik niet zoveel last, hooguit dat het geen leuke regio is om te bezoeken. Maar er zijn meer windrichtingen...

            Dit krijg je bij mij, als ik dingen lees als 'deze mooie foto compenseert het verlies van een stukje landgoederenzone'.

            Dan denk ik aan de kaart van 1800, zonder kanalen, spoorwegen, snelwegen of provinciale wegen, zelfs nog zonder paardentram op Vaals.

            Maar wie zo vrij durft te denken wordt op vele fronten de grond in geboord.

            Vraag me ook af, als binnenkort de olie te duur wordt, en die tijd komt eraan, waar we dan alle elektriciteit voor die elektrische auto's vandaan gaan halen. Kernenergie? Hoeveel Fukushima's gaan er nog volgen? Amay!

            Opmerking


            • Tja, vind het een beetje jammer als sommigen alleen maar denken; vroeger was/is alles beter.

              Het feit dat je je nu kunt uiten op een internet/forum was vroeger ook niet. Alle andere zaken die je thuis hebt staan die je het leven makkelijker maken (waar sommigen niet eens bij stil staan) zoals een TV, ijskast, zelfs je telefoon/GSM en noem ze allemaal maar op. Ja, alles was vroeger beter

              Ben het met je eens dat er in Maastricht kapitale fouten zijn gemaakt mbt de oude binnenstad - afbraak poorten/verstingwerken en dergelijke - maar ook die besluiten zijn destijds gebaseerd op inzichten van toendertijd, net zoals de ondertunneling A2 nu. Had men vroeger maar besloten de A2 op een andere plek te leggen (zie topic geschiedenis stadstraverse)... tja had men maar... makkelijk praten achteraf.

              Het is gewoon een kwestie van geven en nemen, ook mbt de Landgoederenzone. Kijk over 10 jaar nog eens naar de huidige kaart van Maastricht met die vieze A2 bovengronds en dan op dat moment naar de dan nieuwe kaart met de Groene Loper. Dan pas kun je een oordeel vellen of het een terecht offer was dat kleine stukje. Net zoals wij nu oordelen over de poorten, dempen van kanaal Luik-Maastricht etc. Een stad ontwikkelt zich, een niet te remmen ontwikkeling.

              Olie wordt inderdaad duur, daarom zijn er ontwikkelingen nodig mbt zonneenergie/windenergie etc.

              Maar ik zou het fijn vinden als we weer back on topic gaan in dit draadje en dat is hier de A2 Tunnel. Randzaken kunnen elders worden besproken.
              Last edited by ; 22 maart 2012, 11:01.

              Opmerking


              • Informatiecentrum A2 Groene Loper

                Ik heb gisteren anderhalf uur uitleg gekregen over de A2 Groene Loper, in het informatiecentrum aan de Stadionplein. De in het kader van het project overigens zeer logische locatie is natuurlijk niet een plek waar je van week tot week even binnenloopt. Maar eigenlijk zou je dat wel moeten doen. Bij gebrek aan beter is er een zeer informatieve website. Links beneden op de home-pagina staat een menuutje: 'Snel naar...'. Daar wordt het laatste nieuws bijgehouden, evenals de te verwachten overlast in de toekomende dagen.

                De entree tot het centrum is beroerd: toegang over een met hekken afgesloten parkeer- en stallingsruimte, dan een gangetje door en de lift nemen naar de derde verdieping. Daar is alles geweldig goed verzorgd met een kleine gehoor- en filmzaal, twee grote maquettes en veel informatieop wandpanelen en informatiebladen. Ook staat er een standaard vol prentbriefkaarten van hoe het was en hoe het wordt, natuurleven incluis. Het personeel is graag bereid die gratis voor je te versturen, evenals biedt je graag een kopje koffie of thee aan.

                Ik heb dit draadje niet meer gevolgd sinds het open-tunnelbakgedoe en bleek geweldig achter te lopen. Het hele traject ligt nu onder de grond en is op de maquette duidelijk te volgen. Het diepst liggen twee tunnelbuizen voor het doorgaande verkeer. Daarboven twee voor het naar Maastricht afslaande verkeer. De laatste komen wat eerder weer aan het daglicht dan de onderste, om tegemoet te komen aan de milieunormen. Op beide niveuas bevindt zich tussen de buizen een werk- / vluchttunnel van 1,40 m. breed, waarvan beide niveaus ook onderling bereikbaar zijn.

                De tunnelbuizen gaan in 2016 open. De Parklaan, waar naast een parkachtige wandelboulevard nog twee verkeersbanen voor de aanwoners worden gerealiseerd, is in 2020 klaar. Men had gedacht dat daar nog 12.000 auto's per dag zouden passeren, maar verwacht nu dat het er nog maar 8.000 zullen zijn.

                Momenteel werkt men bij de Geusselt aan de 'Paardentunnel', waarlangs alle afgegraven grond moet worden weggevoerd als men over twee (?) maanden begint met het uitgraven van het eerste segment van 26 meter. Ook op het Europaplein is men zo goed als klaar om te beginnen. Vanwege de erg inconsistente conditie van de ondergrond en het relatief korte traject van 2 km. gebeurt alles in dagbouw. Een tunnelgraafmachine is pas rendabel vanaf 6 km.

                Als alles goed gaat is het hele gebied met alle nieuwbouw etc. af in 2026. Ik kijk er naar uit. Met een beetje geluk maak ik het nog mee.

                PS. De naam 'Paardentunnel' is ontstaan tijdens de voorbereidingen van dit project. Op de vraag van de ingenieurs wat de afmetingen van de tunnel moesten zijn, antwoordde iemand in sappig Maastrichts dat er een paard doorheen moest kunnen. Sindsdien heet het project 'de Paardentunnel'.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 maart 2012, 12:10.

                Opmerking


                • Inderdaad Ingrid, het is een mooi project waarvan ik de meeste updates boven in dit draadje al heb bijgehouden voor MO , even teruglezen

                  De naam Paardentunnel komt evenwel niet vanwege het feit dat er een paard doorheen moest maar dat er op de tekening van deze tunnel een paardenkar was getekend om aan te geven dat daar de grond wordt afgevoerd "met paard en wagen". De uiteindelijke naam zal door de straatnamencie. worden gegeven na de bouw als deze tunnel voor fietsers/voetgangers wordt opengesteld.

                  Opmerking


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                    Inderdaad Ingrid, het is een mooi project waarvan ik de meeste updates boven in dit draadje al heb bijgehouden voor MO , even teruglezen
                    Sorry hoor, maar voor zover terug lezen ontbreekt mij de tijd. Misschien is een samenvattende update toch wel handig hier? Het ging mij vooral om het informatiecentrum, dat ik graag (nog eens) onder de aandacht wilde brengen. De updates van het karwei laat ik graag aan jou over. En natuurlijk ging het me er ook om dit draadje op jouw verzoek weer 'op topic' te krijgen...

                    Opmerking


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Sorry hoor, maar voor zover terug lezen ontbreekt mij de tijd. Misschien is een samenvattende update toch wel handig hier? Het ging mij vooral om het informatiecentrum, dat ik graag (nog eens) onder de aandacht wilde brengen. De updates van het karwei laat ik graag aan jou over. En natuurlijk ging het me ook om dit draadje op jouw verzoek weer 'op topic' te krijgen...
                      Merci Ingrid!

                      Opmerking


                      • Ja, alles was vroeger beter
                        Misschien niet, maar dat het nu beter is als vroeger is in mijn optiek onmogelijk te objectiveren. En heel eenvoudig, het is bekend dat in de economisch meest welvarende gebieden de mensen niet gelukkiger zijn als in de gebieden die meer rond de middenmoot zitten. De vooruitgang schiet zijn doel dus al een tijd voorbij. Die A2-tunnel is alleen maar een logisch lijkend bouwsteentje in een groter geheel, meer niet. En wat nu crisis, niemand is er armer op geworden, we hebben allemaal meer (aan de natuur onttrokken) dan we ooit hadden. Ja, ook schulden.

                        Maar de liftersplaats zijn we nu wel kwijt.

                        Opmerking


                        • [ame]http://www.youtube.com/watch?v=EF7-E85o0O4&feature=player_embedded[/ame]

                          Opmerking


                          • Timelap A2 toekomstige tunnelmond

                            Hier zien we het dagelijks verkeer langs rijden bij wat de uitgang gaat worden van de nieuwe tunnel.

                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=mT8pqy6MD5Y[/ame]

                            Sloop Bauduinstraat

                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=VrpBVdrIZEo[/ame]
                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=MTS1S5bRvys[/ame]
                            Last edited by ; 23 maart 2012, 10:16.

                            Opmerking


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Verschil moet er zijn. Maar ... als deze grotere auto grond naar de ENCI groeve brengt, dan moeten ze wel even aan de snelheid denken. Met ruim 70 km per uur richting groeve. Dat mag pas op het laatste stukje Lage Kanaaldijk. Niet eerder.



                              Sinds enkele dagen staat bij de Maasboulevard, langs de Lage Kanaaldijk, een zogenaamde snelheidskar. Deze meet de snelheid van langsrijdend verkeer. De actuele snelheid wordt getoond op het bijbehorende bord. Automobilisten kunnen zo zelf zien of zij zich aan de snelheidslimieten houden.

                              De snelheidskar is op de huidige locatie geplaatst in opdracht van Avenue2. Sinds enkele weken wordt via deze route grond – afkomstig van de bouwkuip bij het Europaplein –afgevoerd naar een gronddepot op het ENCI-terrein. Door het plaatsen van de snelheidskar wil Avenue2 ook de eigen vrachtwagenchauffeurs attenderen op hun snelheid. De metingen worden dus niet gebruikt om automobilisten boetes op te leggen. Naar verwachting blijft de snelheidskar enkele weken op de huidige locatie staan. Daarna kan de kar op een nieuwe locatie worden ingezet.a2maastricht.nl

                              Opmerking


                              • Inhijsen brugdekken

                                Inhijsen van de brugdekken (liggers)
                                De brugdekken die tussen maandag 26 maart en donderdag 29 maart 2012 worden geplaatst, zijn respectievelijk 45 en 48 meter lang. De brugdekken worden in delen ingehesen vanaf de N2 bij Europaplein.
                                Als eerste worden de brugdelen en tussenelementen voor het 45 meter lange brugdek ingehesen. Deze werkzaamheden beginnen maandag 26 maart omstreeks middernacht. Tijdens de tweede nacht – dinsdag 27 maart - worden de brugdelen en tussenelementen voor het tweede brugdek ingehesen. Ook deze nacht begint het daadwerkelijke inhijsen omstreeks middernacht.
                                In de nachten van woensdag 28 en donderdag 29 maart worden de brugdelen verder afgebouwd.

                                De voorbereidende werkzaamheden voor het plaatsen van de brugdekken worden zoveel mogelijk overdag uitgevoerd. Om hinder voor verkeer te beperken, gebeurt het inhijsen van de brugdekken ‘s nachts. Ter hoogte van Europaplein zijn tijdens de werkzaamheden de volgende verkeersmaatregelen van kracht:

                                Rijrichting Luik-Eindhoven:

                                • Maandag 26 en dinsdag 27 maart, van 00.00-05.30 uur: Er gelden verkeersstops;
                                • Woensdag 28 en donderdag 28 maart 2012:Er gelden rijstrookafzettingen van 19.00-07.00 uur

                                Rijrichting Eindhoven-Luik:

                                • Maandag 26 en dinsdag 27 maart, van 00.00-05.30 uur:Verkeer richting Luik wordt omgeleid via de af- en toerit Kennedysingel naar toerit zuid (zie kaartje hieronder);
                                • Woensdag 28 en donderdag 29 maart 2012:Er gelden rijstrookafzettingen van 19.00-07.00 uur.

                                omleidingsroute richting Luik, 26 en 27 maart 2012

                                Vooruitblik
                                De verlegging van de Kennedysingel is na het plaatsen van de brugdekken nog niet meteen een feit: de afrondende werkzaamheden - zoals uitvullen en asfalteren, aanpassen van de Verkeers Regel Installatie (die de verkeerslichten in de omgeving aanstuurt) en het aanbrengen van markeringen - nemen daarna nog zeker twee weken in beslag. Naar verwachting kan de verlegde Kennedysingel vanaf medio april 2012 in gebruik worden genomen.

                                De huidige verkeerssituatie op de Kennedysingel wijzigt door de verlegging niet. Alle verkeersbewegingen blijven mogelijk. Ook de toerit naar de A2 richting Luik blijft open. Deze toerit is bereikbaar vanaf de Kennedysingel en de Gerardusweg.

                                Fietsverkeer
                                Fietsverkeer kan de huidige fietsroute voorlopig blijven gebruiken. In de loop van 2012 wordt een fietsbrug over de bouwkuip gelegd en gaan ook (brom)fietsers gebruik maken van de tijdelijke viaducten. Ook in de nieuwe situatie zal er sprake zijn van een fietspad voor tweerichtingsverkeer.a2maastricht.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X