Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A2 tunnel Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Situatie 12 juli 2013. Luchtfoto.

    Berry Ramaekers twitterde onderstaande luchtfoto:

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Op dit moment is de N2-oversteek Professor Cobbenhagenstraat - Voltastraat afgesloten voor alle verkeer, vanwege de voorbereidingen voor de verlegging van de N2 bij de President Rooseveltlaan. Dit weekend gaat de oversteek weer open.

    Aansluitend, vanaf aanstaande maandag 24 juni, gaat de fiets- en voetgangersoversteek Professor Quixstraat - Schepen Roosenstraat dicht. De N2-oversteek zit in de weg voor het tunnelwerk en verdwijnt dan ook voor de periode tijdens de ruwbouw van de A2-tunnel.

    Tijdelijke brug
    Om ervoor te zorgen dat voetgangers en fietsers toch kunnen blijven oversteken, maken we een tijdelijke brug met trappen en een fietsgoot zoals we die al kennen bij onder andere de Heerderweg. De brug komt zo’n 75 meter ten noorden van de huidige oversteek en is te bereiken via de President Roosevelaan-West en Schepen Roosenstraat.

    3 weken geen oversteek
    Volgens huidige planning is de brug toegankelijk rond half juli. Dat betekent dat er - op deze locatie - zo’n 3 weken geen oversteekmogelijkheid is. De N2 oversteken met de fiets of te voet? Dat kan bij de Voltastraat - Professor Cobbenhagenstraat of noordelijk van Geusselt bij het tunneltje Severenstraat. a2maastricht.nl

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde




































    Fotografie: Reen van Beek en Huub Giesbertz

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Vandaag - op woensdag 19 juni - is de eerste asfaltlaag aangebracht. Dat gaat ook de komende dagen nog door. Tegelijkertijd werken we aan een grondwal als geluidsvoorziening. Immers, de autoweg komt dichter bij de woningen in Wyckerpoort-Noord te liggen. Op de grondwal plaatsen we volgende week containers.

    Avond- en nachtwerk
    Volgens planning zetten we het verkeer in de nacht van woensdag 26 op donderdag 27 juni om van de bestaande N2 naar de verlegde, tijdelijke N2. Daarvoor is ook volgende week - van 24 tot en met 28 juni - nog avond- en nachtwerk nodig. Ter hoogte van de Professor Quixstraat en Professor Cobbenhagenstraat voeren we dan verschillende aanpassingen uit. Denk aan het frezen van oud en aanbrengen van nieuw asfalt, het verwijderen van een blokkenwand en plaatsen van afwatering. Omwonenden moeten weer rekening houden met geluids- en trillingshinder en transporten door de wijk.

    Wegafsluitingen
    Het avond- en nachtwerk moet in de late uren gebeuren omdat wegafsluitingen van de N2 nodig zijn. Zo is van maandag 24 tot en met vrijdag 28 juni elke avond en nacht (21.00 - 06.00 uur) de rijbaan richting Eindhoven tussen Europaplein en Geusselt afgesloten. Verkeer wordt omgeleid via de Akersteenweg, Vijverdalseweg, Terblijterweg naar de A2. Volg de gele borden. a2maastricht.nl

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Op het terrein van de gesloopte flats aan de President Rooseveltlaan-West wordt hard doorgewerkt, om in de loop van volgende week ook op deze locatie de N2 te kunnen verleggen.

    De voorbereidingen hiervoor liepen achter op schema, zo lieten we vorige week weten. Daarom besloten we om - met ingang van afgelopen woensdag - zowel overdag als 's avonds en 's nachts te werken. Deze 24-uurs diensten lopen ook vandaag en morgen (maandag 17 en dinsdag 18 juni) nog door. In de loop van deze week wordt de eerste asfaltlaag aangebracht.

    En inmiddels is ook de aanleg van de grondwal als geluidsvoorziening begonnen. Erbovenop komen containers te staan. Volgens planning zetten we het verkeer in de nacht van woensdag 26 op donderdag 27 juni om van de bestaande N2 naar de verlegde, tijdelijke N2. Daarvoor is ook volgende week nog avond- en nachtwerk nodig. Dat stond al gepland. a2maastricht.nl

    =

    Het in- en uittrillen van de damwandplanken bij Geusselt is in volle gang.

    Zoals u misschien al in de Ster van afgelopen vrijdag heeft gelezen, kunnen we niet alle damwandplanken voor de tunnelbouwkuip overdag vanaf het bouwterrein intrillen. Een beperkt gedeelte moet vanaf de N2 worden aangebracht. Dit betekent dat vannacht tussen 22:00 en 05:00 uur rekening gehouden moet worden met overlast door geluid en trillingen.

    Afhankelijk van de voortgang, geldt als reservenacht dinsdag 18 juni op woensdag 19 juni. Aan het eind van die week zijn naar verwachting alle damwandplanken aangebracht en beginnen we met het ontgraven van de bouwkuip. a2maastricht.nl

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=AAlj__Lh_B4[/ame]

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=rznVpCDz4XA[/ame]

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=uebmJJjJuwI[/ame]

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Bouwen in een stad betekent passen en meten. Dat geldt niet alleen voor planningen, maar ook voor het materieel dat een bouwer inzet. Zo is er niet overal langs de tunnelbouwkuip voldoende ruimte beschikbaar voor hijskranen. Daarom plaatsen we zaterdag 15 juni, ter hoogte van Oranjeplein, een zogenaamde ‘traverse’ bovenop de bouwkuipwanden.


    Wat is een traverse?
    Een traverse is een verrijdbaar (hulp)platform tussen de bouwkuipwanden. Bovenop het platform plaatsen we een hijskraan. Zo kan bouwer Avenue2 een hijskraan inzetten, ook op die plaatsen waar ruimte langs de bouwkuip ontbreekt.

    Rijden over rails
    De traverse blijft niet op één plek staan. Aan de onderzijde bevinden zich daarom wielen, vergelijkbaar met de wielen van een treinstel. Dat betekent dat de traverse over rails kan rijden. Op diverse plekken langs de bouwkuip zijn deze rails inmiddels zichtbaar, bijvoorbeeld bij de bouwkuipwanden langs de Gemeenteflat. En, net als een trein of tram, wordt de traverse aangedreven door elektriciteit. Zo kan de traverse, met hijskraan, op en neer rijden en ingezet worden waar hijswerk nodig is.


    Waarom?
    De ruimte voor de bouw van de A2-tunnel is beperkt, onder andere tussen de Nassaulaan en de Gemeenteflat. Hier bevindt zich niet alleen de tijdelijke N2/A2, maar ook de tunnelbouwkuip. Naast de bouwkuip, aan de oostzijde, richten we een ruim 3 meter brede bouwweg in. Dat is voldoende voor vrachtverkeer, maar niet voor het opstellen van een hijskraan. Dat ruimtegebrek lossen we op door het plaatsen van het hulpplatform, de traverse.

    Hijswerk
    Hijskranen zijn onmisbaar bij een bouwproject, met name bij de bouw van een ondergrondse tunnel. Met een hijskraan kunnen we stempels (stalen buizen die horizontaal in de bouwkuip worden geplaatst) en stalen staven voor het betonvlechtwerk in de bouwkuip hijsen. De hijskraan die we bovenop de traverse plaatsen is een oude bekende: deze zetten we nu al in bij Europaplein (zie foto hiernaast).


    Hoe ziet een traverse eruit?
    De traverse is een plat, stalen platform, dat ruim dertig meter breed is en zo de bouwkuip overspant. Bovenop de traverse plaatsen we een grote hijskraan. Dat betekent dat de traverse een imposant beeld vormt: niet alleen rust deze op bouwkuipwanden die zo’n twee meter boven de grond uitsteken, maar op de traverse staat ook nog een hijskraan. Vanaf straatniveau bereikt de traverse mét hijskraan dan ook een hoogte van ruim 50 meter. De traverse en hijskraan zijn niet alleen hoog, maar ook zwaar: het gezamenlijke gewicht bedraagt circa 280 ton (280.000 kilo).





    Waar?
    Tussen de Nassaulaan (moot 35) en de Gemeenteflat (moot 52) ontbreekt langs de bouwkuip de ruimte voor het opstellen van een hijskraan. Daar start het hijswerk voor de A2-tunnel op korte termijn. De traverse staat niet stil, maar wordt ingezet waar hijswerk nodig is.
    In een later stadium, als het tunnelwerk verder is gevorderd, zetten we hier een tweede traverse in.


    Let op: overstekende traverse
    De traverse zetten we in tussen de Nassaulaan en Gemeenteflat. Dat betekent dat de traverse af en toe moet oversteken óver de verkeersbrug bij kruispunt Scharnerweg. Daar is al rekening mee gehouden: zo kunnen we de leuningen van de brug verwijderen. Ook het straatmeubilair – zoals verlichting en verkeersborden - kunnen we zonder veel moeite tijdelijk wegnemen. Daarmee komt er ruimte vrij om de rails voor de traverse ook op de verkeersbrug te leggen zodat één doorlopende ‘spoorweg’ ontstaat.
    Om verkeer zo min mogelijk te hinderen, zal de traverse alleen ’s avonds of ’s nachts oversteken. Dat is overigens minder tijdrovend dan het lijkt: binnen een half uur rijdt de traverse van noord naar zuid of omgekeerd.a2maastricht.nl




    Afgelopen zaterdagochtend plaatste bouwer Avenue2 een zogenaamde traverse – een verrijdbaar platform – bovenop de bouwkuipwanden bij Oranjeplein-Oost. En daar bleef het niet bij: in de middaguren werd een 700-tons Mammoetkraan ingezet om een 170 ton zware hijskraan bóvenop de traverse te plaatsen.


    Vroege start
    Na opbouw van de Mammoet- en hijskraan begon het inhijsen van de eerste traverse-onderdelen, omstreeks 07.30 uur. Het opbouwen van de traverse duurde tot in de vroege middaguren. Daarna konden we alles in gereedheid brengen voor het grote werk: het hijsen van de 170-tons hijskraan. Na uitgebreide voorbereidingen en zorgvuldig balanceren van de hijskraan was het om 14.39 uur zover en stond de hijskraan bovenop de traverse.


    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=4P_XQDxBavE




    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Dag van de Bouw

    Nog 2 weken en dan is het zover. Op zaterdag 1 juni opent Avenue2 de bouwhekken bij Europaplein. Via de Adelbert van Scharnlaan, bij het Leeuwenborgh College, kunt u het bouwterrein op.

    Parkeren
    Let op, er zijn weinig parkeerplaatsen in de omgeving van de Adelbert van Scharnlaan. Daarom kunt u gratis bij het MECC parkeren in de daarvoor bestemde parkeergarages. Als u via de A2 komt, neemt u afrit 55 richting Randwyck/MECC. Volg de borden naar het MECC. Bij het MECC staat aangegeven waar u kunt parkeren.

    Fietsen en bromfietsen
    Fietsen kunnen bij Leeuwenborgh College gestald worden. Volg de bordjes richting stallingsplek.

    Openbaar vervoer
    Komt u met openbaar vervoer? Vanaf station Maastricht kunt u onder andere buslijn 2 richting Nazareth nemen, uitstappen bij halte Oranjeplein Zuid.
    a2maastricht.nl
    Last edited by ; 17 mei 2013, 01:25.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Nassaulaan

    Nu de wegverlegging van de N2/A2 over het A2-tunneldak bij Europaplein bijna gereed is, komt er ruimte vrij voor de aanleg van de bouwkuip bij de Nassaulaan-Oost.

    Tweede sleufgrijper
    Bewoners van de Nassaulaan zien de aanleg van de bouwkuip al geruime tijd van dichtbij. Niet alleen ligt de – inmiddels bijna afgeronde – bouwkuip bij Europaplein heel dichtbij, maar ook het graafwerk van de firma Züblin bij Oranjeplein is niet ver weg. Dinsdag 21 mei komt daar een tweede sleufgrijper bij, ter hoogte van de Nassaulaan. Vanaf maandag 27 mei begint ook deze sleufgrijper met het graven van sleuven voor de bouwkuipwanden. Zo graaft Züblin bij de Nassaulaan richting noorden en ter hoogte van Oranjeplein richting zuiden. De sleufgrijpers werken dus naar elkaar toe totdat de bouwkuipwanden tussen kruispunt Scharnerweg en de Nassaulaan gereed zijn.


    Tunnelbouwtrein
    Bewoners van Oranjeplein en de Nassaulaan zien de bouw van de tunnel de komende tijd als een trein langskomen. De sleufgrijpers zijn er als eerste. Als de damwandplanken in de sleuven zijn afgehangen, installeert bouwer Avenue2 bemaling en start met ontgraven van de bouwkuip. En met elke ontgravingsslag van drie à vier meter komen er stempels bij. Eenmaal op diepte start het betonwerk. Laag voor laag bouwt Avenue2 de tunnel op, totdat uiteindelijk het dak van de bovenste tunnelbuis gereed is. Bovenop het dak en tussen tunnel- en bouwkuipwanden komt een dikke laag grond, waarna we de damwandplanken weer uittrillen. a2maastricht.nl

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=py8XyUvcAhY[/ame]

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=Bx7Do0oK-tk[/ame]

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    We zitten er doorheen...
    Ruim vijf weken geleden, op maandag 8 april, begonnen we ermee: graven onder de wanden-dakconstructie tussen de ANWB- en Gemeenteflat. Al die tijd reed het verkeer bovengronds verder, terwijl ondergronds de grond over een lengte van 170 meter tot zes meter diep werd weggegraven. Vanochtend vroeg was de ondergrondse bouwkuip nog een besloten ruimte, met alleen een ingang ter hoogte van de President Rooseveltlaan. Maar om 9.45 uur was het zover en kwamen de graafmachines aan kant van kruispunt Scharnerweg tevoorschijn. De wanden-dakconstructie is nu een ?open? bouwkuip mét een dak erbovenop.a2maastricht.nl

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Verleggen Geusselt kruising
    Op dit moment is de bouw van de A2-tunnel in volle gang. Eerder, in januari 2012, schoof daarvoor het hele kruispunt Geusselt naar het zuidwesten. Begin juni passen we kruispunt Geusselt opnieuw aan. Dan verschuiven de Terblijterweg en de Viaductweg naar het noorden.

    Wanneer?

    De wegverleggingen gebeuren tijdens een weekend, naar verwachting vrijdagavond 7 juni tot en met maandagochtend 10 juni. Of het werk dan kan doorgaan, is afhankelijk van het weer. Als reserveweekend geldt daarom het weekend van vrijdagavond 14 juni tot en met maandagochtend 17 juni. In beide gevallen starten de werkzaamheden op vrijdag om 16.00 uur en gaan door tot maandagochtend 06.00 uur. In de tussenliggende tijd wordt continu - dag én nacht - gewerkt.

    Let op: wegafsluitingen
    Tijdens het hele weekend gelden (gedeeltelijke) wegafsluitingen van de Terblijterweg en Viaductweg. Omleidingsroutes worden aangegeven met gele bebording. Meer weten? Kijk op http://www.a2maastricht.nl/. Voor actuele verkeersinformatie en afsluitingstijden verwijzen wij u naar http://www.maastrichtbereikbaar.nl/.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Brug kruising Scharnerweg

    Vanochtend vroeg begon de klus: het inhijsen van de zeven brugdekken die de verkeersbrug bij de Scharnerweg vormen. Met een grote Mammoetkraan werden de 34 meter lange brugdekken één voor één op hun plaats gelegd. Medewerkers van de firma Janson Bridging koppelden de brugdekken ter plekke aan elkaar vast. a2maastricht.nl

    http://vimeo.com/64127310

    Verkeersbrug Scharnerweg 1 week eerder open
    Plannen is passen en meten. Zo hebben we de afgelopen zes weken hard gewerkt om de geplande openstellingdatum van kruispunt Scharnerweg ? zaterdag 11 mei ? te halen. En ondanks vaak barre, winterse weersomstandigheden lopen we zelfs op de planning vooruit. Dat is met name gelukt omdat de aangetroffen verontreiniging onder kruispunt Scharnerweg mee bleek te vallen en alleen wat asbestbuizen zijn aangetroffen. Ook het graven van de sleuven voor de bouwkuipwanden verliep sneller dan gepland omdat er minder harde lagen in de ondergrond waren. Maar vooral het harde werk van de medewerkers van Avenue2 heeft resultaat geboekt. Daarom gaat kruispunt Scharnerweg al op zaterdag 4 mei, uiterlijk vanaf 09.00 uur ?s ochtends, opnieuw open voor alle oost-westverkeer.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Geluk bij een ongeluk?

    Wellicht een geluk bij een ongeluk dat er momenteel geen budget aanwezig is voor het plaatsen van bedoelde zonnepanelen. Het is wellicht beter te wachten tot het moment dat deze zonnepalen meer effectiever zijn en in technisch betere toestand blijven op langere termijn. Een wand van groenblijvende struiken en bomen is even effectief wat betreft duurzaamheid en kan zeker dienst doen als geluid- en stofabsorbeerder. Flora en fauna zullen er wel bij varen. Bovendien is het langs een spiegelend oppervlakte rijden niet aangenaam en dus minder verkeersveilig.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Geen Zonnepanelen langs de A2...... (voorlopig?)

    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
    Tijdens de commissievergadering Stadsbeheer, Milieu en Mobiliteit van 8 oktober 2012 heeft Niels Peeters van de Partij Veilig Maastricht (PVM) voorgesteld om te onderzoeken of er zonnepanelen geïntegreerd kunnen worden in het A2-tunnel project. Wethouder Albert

    Nuss (PvdA) heeft aangegeven dit voorstel kenbaar te maken bij Rijkswaterstaat aangezien zij hier over gaan.
    Partij Veilig Maastricht wil dat er onderzocht wordt of bij het nog te bouwen geluidscherm, bij de wijk Amby, zonnepanelen kunnen worden geïntegreerd. Dit voorstel moet echter zowel bouwtechnisch als financieel wel haalbaar zijn.

    De bedoeling is dat er een bijdrage geleverd wordt aan de doelstelling om in 2030 een klimaat neutrale stad te zijn.

    De PVM wil met zo zonnepanelen rond het A2-tunnelproject de stad Maastricht niet alleen verduurzamen, maar tevens geluidshinder voor de wijk Amby reduceren.

    Het Burger-niet-raadslid Niels Peeters van Partij Veilig Maastricht (PVM) kwam, zoals uit bovenstaande quote blijkt, in 2012 met een voorstel om de mogelijkheid te onderzoeken of zonnepanelen geïntegreerd zouden kunnen worden in de geluidsschermen van de A2.

    In het voorstel zou de integratie dienen plaats te vinden in de nieuwe geluidsschermen ter hoogte van Amby en/of de A2tunnelmonding. Het voorstel diende als bijdrage aan het gemeentelijk streven naar een klimaat neutraal Maastricht in 2030 en het beperken van geluidshinder voor de wijk Amby.
    Uit een recente brief van wethouder Nuss (PvdA) blijkt dat er reeds gesprekken zijn gevoerd met de betrokken partijen o.a. Rijkswaterstaat.

    De geluidsschermen vallen namelijk onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. Geconcludeerd is dat contractueel is vastgelegd dat de 'vragende' partij de onderzoekskosten en de financiering voor haar rekening dient te nemen. Dit betekent dat indien de gemeente Maastricht de vragende partij is er voldoende financiële middelen vrijgemaakt moeten worden omdat voor dergelijke projecten geen budget is gereserveerd in de gemeentelijke begroting. “Ondanks het sympathieke idee zie ik vooralsnog geen mogelijkheid om voldoende financiële middelen vrij te maken”, aldus wethouder Nuss van duurzaamheid.

    De PVM betreurt de conclusies.
    De PVM erkent echter, bij monde van fractievoorzitster Esmiralde Thieme, dat men ook reëel moet zijn en erkennen dat voldoende financiële middelen vrijmaken in een tijd van bezuinigingen erg moeilijk is.

    De PVM blijft uitkijken naar eventuele alternatieven middelen die uit subsidies of bedrijfsleven zijn te verkrijgen.

    Leave a comment:

Bezig...
X