Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A2 tunnel Maastricht

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Maastricht, 17 januari 2011

    Dit weekend vindt de ombouw van kruispunt Geusselt plaats. Tenminste, als het niet te hard regent en strenge vorst uitblijft. Onder die voorwaarden worden de N2, Terblijterweg en Viaductweg van 20 tot en met 23 januari verlegd naar hun tijdelijke locatie. Tijdens dit weekend gelden wegafsluitingen en omleidingsroutes.

    Veilige situatie De ombouw van kruispunt Geusselt stond gepland voor afgelopen weekend. Onder andere door de slechte weersomstandigheden in de voorbije weken, liepen de voorbereidende werkzaamheden vertraging op. Ook werd besloten de verkeerskundige situatie nogmaals grondig te bekijken. Nu de verkeersveiligheid voor weggebruikers is gemaximaliseerd, kan de ombouw dit weekend starten.

    Weersomstandigheden bepalen De ombouw van het kruispunt duurt van vrijdagavond 20 tot en met maandagochtend 23 januari. De weersomstandigheden bepalen of het werk kan plaatsvinden. Bij teveel aan regen, mist en/of vorst kunnen bijvoorbeeld geen wegmarkeringen worden aangebracht. Hoewel de weersverwachtingen op dit moment positief zijn, valt de eindbeslissing aanstaande donderdagochtend: dan wordt definitief duidelijk of het werk doorgaat, of dat opnieuw moet worden uitgeweken naar een ander weekend.

    Wegafsluitingen en omleidingen Om ruimte te maken voor de A2-tunnel, verschuift kruispunt Geusselt in zuidwestelijke richting. Hiervoor zijn wegafsluitingen nodig van de Terblijterweg en Viaductweg, ter hoogte van de aansluiting op de N2: - Viaductweg: afgesloten van 20 januari 20.00 uur tot en met 21 januari 7.00 uur; - Terblijterweg: afgesloten van 20 januari 20.00 uur tot en met 23 januari 6.00 uur (hele weekend).

    Rechtdoorgaand verkeer op de N2 - richting Eindhoven of Luik ? blijft altijd mogelijk. Tijdens de hierboven genoemde tijdstippen kan verkeer op de N2 niet afslaan naar de Terblijterweg of de Viaductweg. Vanaf zaterdag 21 januari 7.00 uur, is de Viaductweg weer open en kan verkeer vanuit deze weg afslaan naar de N2. Oversteken naar de Terblijterweg kan niet. Omleidingsroutes worden aangegeven met gele bebording. Meer informatie plus een kaart met omleidingsroutes vindt u op www.a2maastricht.nl.

    Let op: verkeershinder De afsluitingen van de Terblijterweg en Viaductweg en de rijstrookafzettingen op de N2 brengen hinder met zich mee. Automobilisten moeten rekening houden met extra reistijd. Verkeer wordt aangeraden de omgeving van kruispunt Geusselt te mijden.

    www.a2maastricht.nl

    Opmerking


    • #47
      Véél meer stof door kap bomen en werkzaamheden.

      Toevallig deed ik een raam open vanmiddag. 6 weken geleden helemaal gewassen, inclusief sponningen. Nog nooit zo'n troep gevonden. Allemaal fijnstof. In die kamer wordt niet gerookt of stof gemaakt, dus daar kan het niet aan liggen.
      De leefs mer eine kier .

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
        Toevallig deed ik een raam open vanmiddag. 6 weken geleden helemaal gewassen, inclusief sponningen. Nog nooit zo'n troep gevonden. Allemaal fijnstof. In die kamer wordt niet gerookt of stof gemaakt, dus daar kan het niet aan liggen.
        Nein, mèr dink ins nao, diech höbs 'n febrik in diene achtertuin debeij gekrege (loer mèr oppe sportveld vaan 't St. Maartens) nogal logies tot daan get miejjer stöp kump te ligke.
        Kompleminte, Pieke

        Opmerking


        • #49
          Wee wilt bei legke veur Breur? Kinne veer häöm e kedooke geeve.

          Opmerking


          • #50
            Jullie dwingen mij om off-topic te gaan Het af en toe huismanzijn wordt ondergewaardeerd! Geen nuttige cadeautjes s.v.p.
            De leefs mer eine kier .

            Opmerking


            • #51
              Ombouw kruispunt Geusselt gaat door dit weekend

              De geplande ombouw van kruispunt Geusselt gaat door dit weekend. Vanochtend is - op basis van de weersverwachtingen - besloten het werk door te laten gaan. Dat betekent dat de N2, Terblijterweg en Viaductweg van 20 tot en met 23 januari worden verlegd naar hun tijdelijke locatie. Tijdens dit weekend gelden wegafsluitingen en omleidingsroutes.

              Ombouw kruispunt Geusselt van 20 t/m 23 januari Om ruimte vrij te maken voor de A2-tunnel, moet kruispunt Geusselt worden aangepast. De N2 verschuift naar het westen en de Terblijterweg en Viaductweg komen een stukje naar het zuiden te liggen. De ombouw van het kruispunt duurt van vrijdagavond 20 januari tot en met maandagochtend 23 januari 2012.

              Wegafsluitingen en omleidingen Voor het verschuiven van kruispunt Geusselt in zuidwestelijke richting zijn wegafsluitingen nodig van de Terblijterweg en Viaductweg, ter hoogte van de aansluiting op de N2:

              - Viaductweg: afgesloten van 20 januari 20.00 uur tot en met 21 januari 7.00 uur; - Terblijterweg: afgesloten van 20 januari 20.00 uur tot en met 23 januari 6.00 uur (hele weekend).

              Rechtdoorgaand verkeer op de N2 - richting Eindhoven of Luik ? blijft altijd mogelijk. Tijdens de hierboven genoemde tijdstippen kan verkeer op de N2 niet afslaan naar de Terblijterweg of de Viaductweg. Vanaf zaterdag 21 januari 7.00 uur, is de Viaductweg weer open en kan verkeer vanuit deze weg afslaan naar de N2. Oversteken naar de Terblijterweg kan niet.

              Omleidingsroutes worden aangegeven met gele bebording. Meer informatie plus een kaart met omleidingsroutes vindt u op www.a2maastricht.nl.

              Let op: verkeershinder De afsluitingen van de Terblijterweg en Viaductweg en de rijstrookafzettingen op de N2 brengen hinder met zich mee. Automobilisten moeten rekening houden met extra reistijd. Verkeer wordt aangeraden de omgeving van kruispunt Geusselt te mijden.

              Opmerking


              • #52
                De uitvoering van het plan de Groene Loper van Avenue2 is in volle gang. Eind januari 2012 start de bouw van de zogenaamde Paardentunnel.

                Wat gaat er gebeuren? Vanaf 23 januari wordt het werkterrein vrijgemaakt (zie afbeelding hieronder). Omstreeks 8 februari begint Avenue2 met het graafwerk voor de Paardentunnel. De bouwplaats wordt klaargemaakt en begin maart worden de betonnen elementen voor de tunnel geplaatst.




                Wanneer? De bouw van de Paardentunnel duurt ongeveer 4 maanden. Er wordt tussen 07.00-17.00 uur gewerkt, behalve tijdens de afbouw van de tunnel. Dan moet er ook ’s nachts gewerkt worden.

                Waarom? De Paardentunnel wordt tijdens de bouw van de A2-tunnel gebruikt als weg voor bouwverkeer. De grond die Avenue2 weggraaft voor de bouw van de tunnel, wordt via de Paardentunnel weggereden. Zo heeft het normale verkeer zo min mogelijk last van het bouwverkeer. Bepaald soort vrachtverkeer - zoals dumpers - mag daarnaast niet over de gewone weg rijden.

                Hoe? Om de Paardentunnel te bouwen, wordt eerst een gat van 3 meter diep gegraven. Dat gebeurt met een grote rupskraan. Vóórdat de rupskraan kan gaan graven, moet de grondwaterstand worden verlaagd door bemaling. Hiervoor worden onder andere aggregaten en buizen binnen het bouwterrein geplaatst. De onderdelen van de Paardentunnel, die elders worden gebouwd, kunnen dan met behulp van een grote kraan op hun plek worden gehesen.

                Wat zijn de gevolgen? Omdat de werkzaamheden machinaal plaatsvinden, zullen omwonenden geluidsoverlast ervaren. Als er ’s nachts doorgewerkt wordt, kunt u ook hinder ondervinden door bouwlampen. De Paardentunnel wordt volledig buiten het verkeer gebouwd. Automobilisten hebben daardoor geen last van de bouw en zijn verkeersmaatregelen niet nodig.

                a2maastricht.nl

                Opmerking


                • #53
                  Hulp voor omwonenden A2

                  Woningcorporatie Woonpunt biedt een aantal bewoners van de Kasteel Hillenraadweg in Maastricht hulp aan bij het vinden van een nieuwe woning.

                  Maastricht
                  Van onze verslaggever

                  Volgens de corporatie, eigenaar van de flats, wordt het woongenot van de bewoners te zeer aangetast door de verlegging van de A2 in de richting van de woningen. De snelweg is door die verschuiving op enkele meters van de woningen komen te liggen. Het gaat specifiek om de bewoners van de zes hoekappartementen op de begane grond en de eerste verdieping in de eerste drie flats vanaf het kruispunt. De directie van Woonpunt Maastricht & Mergelland bracht vorige week een bezoek aan deze bewoners en constateerde dat de privacy van de bewoners daar ‘ernstig is aangetast’. Ook wethouder Albert Nuss en het Projectbureau A2 erkennen dat, zo staat te lezen in de nieuwsbrief van het projectbureau.

                  Lees meer in de krant van zaterdag. limburger.nl

                  Opmerking


                  • #54
                    Ombouw kruispunt Geusselt gestart; klus moet maandagochtend zijn geklaard

                    Werkzaamheden op koers; nauwelijks hinder voor doorgaand verkeer; bewoners flats Kasteel Hillenraadweg minder te benijden

                    Een kleine honderd man zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag volop aan de gang om de grote ombouw van kruispunt Geusselt te realiseren. Die is noodzakelijk om later dit jaar te starten met de daadwerkelijke tunnelbouw die Maastricht moet gaan verlossen van de dagelijkse verkeersstroom van de A2 bovengronds.

                    Tegen twee uur vannacht lagen de werkzaamheden volledig op koers. Tegen de ochtend worden de werkzaamheden op een lager pitje gezet. Dit om het dagverkeer zo weinig mogelijk overlast te bezorgen. Hinder is er vooral voor de bewoners in de flats aan de Kasteel Hillenraadweg. Daar zijn de uitvoerders zich ook zeer bewust van. De situatie wordt zowel met de woningbouwvereniging als met de bewoners intensief besproken. Dat zegt Kay Jans desgevraagd. Overigens niet alleen vanwege de werkzaamheden die dit weekend plaatsvinden. De komende jaren liggen de flats pal aan het verplaatste einde van de A2. De bewoners van de flats zijn niet te benijden. Zij krijgen het de komende jaren behoorlijk voor de kiezen.




                    In de nacht van zaterdag op zondag wordt de werkintensiteit weer opgevoerd. Dan zijn ongeveer 75 werklieden actief op

                    kruispunt Geusselt. De werkzaamheden bestaan vooral uit het verwijderen van de verkeerslichten, asfalteren, frezen, verwijderen en opnieuw aanleggen van kabels en het weer opnieuw van de verkeerslichtportalen.
                    Afgelopen nacht werd een aantal keren het verkeer volledig stilgelegd door de politie en medewerkers van Ballast Nedam. Dit om de bestaande verkeerslichten te kunnen verwijderen. De hinder bleef beperkt tot een afsluiting van ongeveer tien minuten per keer.

                    Maastricht Aktueel brengt in de loop van zaterdag een uitgebreide fotoreportage van de werkzaamheden van afgelopen nacht. Gecombineerd met een geschreven impressie.










                    www.maastrichtaktueel.nl

                    Opmerking


                    • #55
                      Maastricht A2 in de nacht: bezige bijen in oranje hesjes en een feestje in een flat



                      Kay Jans (l) en Didier Swelsen geven tekst en uitleg over de werkzaamheden van de ombouw van het kruispunt Geusselt.

                      Tegen een wand van een bouwkeet van Ballast Nedam hangt een grote tekening van het kruispunt Geusselt. Kay Jans en Didier Swelsen van het Projectbureau A2 geven aan de aanwezigen uitleg over de werkzaamheden die dit weekend worden uitgevoerd. Daar waar over een jaar of vier de A2 tunnel de historische bodem van Maastricht induikt is vrijdagnacht sprake van een hevige bedrijvigheid. Lijntjes, arceringen, stippels en al die andere grafische vormgeving is voor de leek vooral een grote wirwar aan niet te identificeren bouwkundige gegevens. Hiermee vergeleken is een instructietekening van een Ikea boekenkast een puzzel voor peuters. Voor de bouwers van de A2 tunnel is de schets “Het teken aan de wand”. Zo moet het gebeuren en niet anders.

                      Eenmaal aangekomen op het kruispunt ben ik de draad gelijk weer kwijt. Ik weet dat de A2 vanaf het noorden (Beek) de komende jaren vlak langs de flats van de Kasteel Hillenraadweg gaat passeren. Dat moet voor de bewoners geen sinecure zijn. Los van het lawaai en de vuiligheid die zij mogen verwachten zal tijdens de filemomenten ook de privacy behoorlijk worden geraakt. Zeker voor de bewoners die het laagst wonen. Automobilisten kijken zo het appartement in. Dat heeft gegarandeerd impact. Dat denkt ook woordvoerder Kay Jans. Zij is betrokken bij het contact met de bewoners en de woningcorporatie Woonpunt. “De woningbouwvereniging en wij proberen er alles aan te doen om de enorme overlast voor deze mensen zo goed mogelijk te bespreken en te zoeken naar oplossingen. Dat gebeurt in collectief overleg met de bewoners maar ook individueel. Iedereen heeft zo zijn eigen wensen en klachten. Daar moeten we goed mee omgaan”.



                      Terwijl een enorme stalen pen gaten in het wegdek hamert kijkt een man vanuit de eerste flat van de Kasteel Hillenraadweg naar buiten. Zijn silhouet staat in schril contrast met de 100 bezige bijen van het projectbureau. Hij dik naar middernacht in zijn appartement die waarschijnlijk de slaap nog niet kan vatten; zij de noeste arbeiders die met man en macht aan de slag zijn om alles op tijd klaar te hebben. De eerste nacht van de driedaagse werkzaamheden moet het meeste werk verzet worden en is de stress op de ‘werkvloer’ het grootst. Die druk kan ik nauwelijks waarnemen. De honderd oranje hesjes en witte helmen maken op mij een kalme indruk. Zoals altijd bij dit soort werkzaamheden heb ik het idee dat meer mensen kijken dan daadwerkelijk met iets bezig zijn. En tegen het einde staat, ligt of hangt alles op zijn plaats. Precies zoals op die tekening de bouwkeet staat aangegeven.



                      Samen met Kay Jans en Didier Swelsen en nog een aantal begeleiders lopen we naar President Rooseveltlaan. Daar wordt tegen een uur een verkeerslichtenportaal verwijderd. Halverwege de korte wandeling zie ik aan de westkant, waar nog diverse flats bewoond zijn, feestversiering door een van de flatramen. Onmiskenbaar is in de woning een feestje aan de gang. De flits van mijn fototoestel trekt de aandacht van de party tijgers. Een aantal kijkt naar buiten. Ik waag een zwaai. Vrolijk zwaaien ze terug. Bouw of geen bouw van de tunnel, het leven gaat gewoon door. Even later staat vanaf zuid het verkeer een klein kwartiertje stil. Met kalmte en overzicht worden de manshoge verkeerslichten verwijderd. Na het sein meester gegeven te hebben mogen de automobilisten hun weg vervolgen. Ze beseffen het wellicht niet maar het kruispunt Geusselt is vanaf maandag de vorm die het decennialang heeft gehad voorgoed en voor altijd kwijt.




                      www.maastrichtaktueel.nl

                      Opmerking


                      • #56
                        Onvoorspelbare bodem risico voor A2-tunnel

                        De onvoorspelbare bodem vormt een risico bij de ondertunneling van de A2 bij Maastricht. Toch verwacht projectdirecteur Louis Prompers dat de dubbeldekstunnel op 16 december 2016 klaar is. Dat meldt het vakblad Cobouw vandaag op de website.

                        “Krap, maar haalbaar,” zegt Prompers over de realisatie van de tunnel. Vijf projectleiders en een veelvoud van uitvoerders bemoeien zich met de dagelijkse gang van zaken. Overal liggen bergen zand en op drie plekken tegelijk wordt gewerkt aan bouwkuipen en werkterreinen. Het zijn spannende dagen voor de bouwers. Dit weekend wordt het kruispunt De Geusselt verlegd en in april begint de daadwerkelijke bouw van de tunnel.
                        “Alle voorbereidende werkzaamheden lopen ten einde.

                        Veel sloopwerk is al gedaan en kabels en leidingen zijn verlegd”, wijzen projectdirecteuren Louis Prompers en Hans Stuijk van respectievelijk het projectbureau en Avenue2 naar de werkzaamheden ter hoogte van het Geusseltstadion. De tunnel wordt gebouwd via cut & cover, behalve in het midden waar vanwege ruimtegebrek is gekozen voor de wanden-dakconstructie. De bouwtrein zal met 25 meter per week over een lengte van 2,3 kilometer door de stad schuiven. maastrichtdichtbij.nl

                        Zie het filmpje over de aanleg van de tunnel

                        [ame]http://www.youtube.com/watch?v=LWBmw3wcyJY&feature=player_embedded[/ame]

                        Opmerking


                        • #57







                          Beelden werk Geusselt-kruising vanuit de lucht


                          De werkzaamheden aan het drukke Geusselt-kruispunt in de A2 bij Maastricht leiden niet tot problemen voor het verkeer.

                          Het kruispunt wordt dit weekend verlegd. Dat gebeurt in verband met de werkzaamheden voor de aanleg van de A2-tunnel. In de nacht van vrijdag op zaterdag werd begonnen met het werk. Tot en met zondagavond gaan de werkzaamheden door. De weeromstandigheden zijn niet optimaal, maar het gaat net, zegt projectleider Arno Miltenberg.
                          Luchtopnamen
                          Cameraman Fer Traugott maakte voor L1 opnamen vanuit de lucht van het werk aan de kruising. Hij monteerde zijn camera aan een zogeheten hexakopter, een kleine helikopter die op afstand wordt bestuurd. Kijk links naar de beelden van bovenaf.
                          http://www.l1.nl/nieuws/beelden-werk...g-vanuit-lucht

                          Opmerking


                          • #58
                            Veel meldingen van chaos op A2, maar echte problemen blijven uit



                            Planning en overleg, ja. Maar chaos? Foto Jean-Pierre Geusens

                            Hoezo rampzalige drukte die niet te overzien is?Hoezo chaos?De sociale media zijn een prachtige uitvinding, maar de snelle boodschappen die via Twitter en Facebook de wereld worden ingeslingerd, blijken lang niet altijd even waar te zijn.

                            Wie zich vanmiddag liet leiden door de talloze mensen die via internet beweerden dat ze, na uren wachten in de auto, eindelijk in het centrum van Maastricht waren aangekomen, moest er wel vanuit gaan dat het een onafzienbare bende was op en rond de Geusseltkruising, die dit weekend wordt verlegd. De schijn werd immers gewekt dat degenen die de zaak in goede banen moesten leiden de zaak niet onder controle hadden.
                            Niet was minder waar, zo ontdekte onze fotograaf die de alarmerende berichten ook opgevangen had en snel in de auto sprong om een kijkje te gaan nemen. Want stel je voor dat hij een historisch beeld zou missen. Ter plekke aangekomen viel alles reuze mee, constateerde hij. Van chaos, zoals van verschillende kanten gemeld, was geen sprake. Er was nauwelijks bedrijvigheid van serieuze aard, wel van planning en overleg. Het verkeer werd zoals aangekondigd omgeleid.

                            Een woordvoerder ter plekke gaf aan dat het allemaal goed te overzien was. De piek aan alarmerende twitterberichten heeft wellicht te maken met een moment waarop het net even iets drukker was.
                            Rond de klok van 3 uur was het op de Geusseltkruising niet veel drukker dan op een normale zaterdag.

                            Wethouder Albert Nuss (PvdA, Verkeer) die vanavond persoonlijk aanwezig was, twitterde rond tien uur dat de werkzaamheden verlopen volgens schema. Er zijn vanavond en vannacht zo'n 80 werkwerkers actief.

                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=sFul7Yld1x8&feature=player_embedded[/ame]
                            maastrichtdichtbij.nl

                            Opmerking


                            • #59
                              OK vind ik leuk om te doen Olijfje.

                              Kruispunt Geusselt op z'n nieuwe plek

                              De werkzaamheden voor de ombouw van kruispunt Geusselt liggen op schema. Hoewel de laatste aanpassingen vanavond en vannacht plaatsvinden en ook het verkeer nog moet worden omgezet, ligt het kruispunt nu zo?n 20 meter verderop. De N2 is verschoven in westelijke richting, en de Terblijterweg en Viaductweg liggen meer naar het zuiden. Allemaal om ruimte vrij te maken voor de bouw van de A2-tunnel.

                              De werkzaamheden voor de ombouw van kruispunt Geusselt begonnen afgelopen vrijdagavond en duren nog tot maandagochtend 06.00 uur. Tijdens het hele weekend gelden wegafsluitingen en omleidingen.

                              Vlotte start
                              In de nacht van vrijdag op zaterdag was er volop bedrijvigheid. Ruim honderd werkmannen waren druk in de weer, onder andere met het verwijderen van verkeerlichten. Hiervoor moest het verkeer op de N2 tussentijds - voor zo?n tien minuten - worden stopgezet. Ook werd gewerkt aan het opbreken en aanbrengen van asfalt, weghalen en aanleggen van kabels en leidingen, verplaatsen van bewegwijzering en lichtmasten en aanbrengen van wegmarkering. Alles verhuist mee!

                              Op koers
                              Zaterdagochtend werd, met de Viaductweg weer open, opnieuw aan de slag gegaan. Nu ging het vooral om kabelklussen voor de verkeerslichten en grondwerk, zoals het aanbrengen van middengeleiders en de bouwinrit bij de Terblijterweg. Optimaal werkweer was het niet. Door de regen moest de belijning wachten tot ?s avonds. Toen kregen ook de ANWB-masten een nieuwe plek. Rond middernacht zijn de portalen met verkeerslichten op de A2 en N2 geplaatst. Net als de barriers langs verschillende wegen.

                              Puntjes op de (VR)I
                              Zondag is vooral gewerkt aan de verkeersregelinstallatie (VRI), die de stoplichten rondom Geusselt aanstuurt. In de avond gebeuren de laatste aanpassingen voor de wegmarkering. De verwachting is dat het verkeer in de loop van de nacht wordt omgezet. Volgens Ralf Blom, projectleider bij Avenue2, is de ombouw van kruispunt Geusselt - één van de grotere ?verkeersoperaties? binnen het project A2 Maastricht - vooralsnog voorspoedig verlopen. ?Hoewel het werk nog niet klaar is, kunnen we er wel vanuit gaan dat maandagochtend het verkeer weer als vanouds rijdt, maar toch net even anders. Precies volgens de tekening. ?

                              Bouwen van tunnelmonden
                              Na de eerste wegverleggingen bij kruispunt Geusselt, start Avenue2 met de bouw van de toerit Noord. Oftewel: de tunnelmonden bij Geusselt. Op deze plek rijden automobilisten eind 2016 de A2-tunnel in. Daarvoor wordt vanaf begin februari 2012 een bouwkuip gemaakt van zogenaamde damwanden en cement-bentonietwanden. a2maastricht.nl










                              Opmerking


                              • #60
                                ik zag Jean Pierre al weer om half 2 door de Wijcker Brugstraat lopen mét camera!
                                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X