Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A2 tunnel Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Equinox
    Gast antwoordde
    Onvoorspelbare bodem risico voor A2-tunnel

    De onvoorspelbare bodem vormt een risico bij de ondertunneling van de A2 bij Maastricht. Toch verwacht projectdirecteur Louis Prompers dat de dubbeldekstunnel op 16 december 2016 klaar is. Dat meldt het vakblad Cobouw vandaag op de website.

    “Krap, maar haalbaar,” zegt Prompers over de realisatie van de tunnel. Vijf projectleiders en een veelvoud van uitvoerders bemoeien zich met de dagelijkse gang van zaken. Overal liggen bergen zand en op drie plekken tegelijk wordt gewerkt aan bouwkuipen en werkterreinen. Het zijn spannende dagen voor de bouwers. Dit weekend wordt het kruispunt De Geusselt verlegd en in april begint de daadwerkelijke bouw van de tunnel.
    “Alle voorbereidende werkzaamheden lopen ten einde.

    Veel sloopwerk is al gedaan en kabels en leidingen zijn verlegd”, wijzen projectdirecteuren Louis Prompers en Hans Stuijk van respectievelijk het projectbureau en Avenue2 naar de werkzaamheden ter hoogte van het Geusseltstadion. De tunnel wordt gebouwd via cut & cover, behalve in het midden waar vanwege ruimtegebrek is gekozen voor de wanden-dakconstructie. De bouwtrein zal met 25 meter per week over een lengte van 2,3 kilometer door de stad schuiven. maastrichtdichtbij.nl

    Zie het filmpje over de aanleg van de tunnel

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=LWBmw3wcyJY&feature=player_embedded[/ame]

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Maastricht A2 in de nacht: bezige bijen in oranje hesjes en een feestje in een flat



    Kay Jans (l) en Didier Swelsen geven tekst en uitleg over de werkzaamheden van de ombouw van het kruispunt Geusselt.

    Tegen een wand van een bouwkeet van Ballast Nedam hangt een grote tekening van het kruispunt Geusselt. Kay Jans en Didier Swelsen van het Projectbureau A2 geven aan de aanwezigen uitleg over de werkzaamheden die dit weekend worden uitgevoerd. Daar waar over een jaar of vier de A2 tunnel de historische bodem van Maastricht induikt is vrijdagnacht sprake van een hevige bedrijvigheid. Lijntjes, arceringen, stippels en al die andere grafische vormgeving is voor de leek vooral een grote wirwar aan niet te identificeren bouwkundige gegevens. Hiermee vergeleken is een instructietekening van een Ikea boekenkast een puzzel voor peuters. Voor de bouwers van de A2 tunnel is de schets “Het teken aan de wand”. Zo moet het gebeuren en niet anders.

    Eenmaal aangekomen op het kruispunt ben ik de draad gelijk weer kwijt. Ik weet dat de A2 vanaf het noorden (Beek) de komende jaren vlak langs de flats van de Kasteel Hillenraadweg gaat passeren. Dat moet voor de bewoners geen sinecure zijn. Los van het lawaai en de vuiligheid die zij mogen verwachten zal tijdens de filemomenten ook de privacy behoorlijk worden geraakt. Zeker voor de bewoners die het laagst wonen. Automobilisten kijken zo het appartement in. Dat heeft gegarandeerd impact. Dat denkt ook woordvoerder Kay Jans. Zij is betrokken bij het contact met de bewoners en de woningcorporatie Woonpunt. “De woningbouwvereniging en wij proberen er alles aan te doen om de enorme overlast voor deze mensen zo goed mogelijk te bespreken en te zoeken naar oplossingen. Dat gebeurt in collectief overleg met de bewoners maar ook individueel. Iedereen heeft zo zijn eigen wensen en klachten. Daar moeten we goed mee omgaan”.



    Terwijl een enorme stalen pen gaten in het wegdek hamert kijkt een man vanuit de eerste flat van de Kasteel Hillenraadweg naar buiten. Zijn silhouet staat in schril contrast met de 100 bezige bijen van het projectbureau. Hij dik naar middernacht in zijn appartement die waarschijnlijk de slaap nog niet kan vatten; zij de noeste arbeiders die met man en macht aan de slag zijn om alles op tijd klaar te hebben. De eerste nacht van de driedaagse werkzaamheden moet het meeste werk verzet worden en is de stress op de ‘werkvloer’ het grootst. Die druk kan ik nauwelijks waarnemen. De honderd oranje hesjes en witte helmen maken op mij een kalme indruk. Zoals altijd bij dit soort werkzaamheden heb ik het idee dat meer mensen kijken dan daadwerkelijk met iets bezig zijn. En tegen het einde staat, ligt of hangt alles op zijn plaats. Precies zoals op die tekening de bouwkeet staat aangegeven.



    Samen met Kay Jans en Didier Swelsen en nog een aantal begeleiders lopen we naar President Rooseveltlaan. Daar wordt tegen een uur een verkeerslichtenportaal verwijderd. Halverwege de korte wandeling zie ik aan de westkant, waar nog diverse flats bewoond zijn, feestversiering door een van de flatramen. Onmiskenbaar is in de woning een feestje aan de gang. De flits van mijn fototoestel trekt de aandacht van de party tijgers. Een aantal kijkt naar buiten. Ik waag een zwaai. Vrolijk zwaaien ze terug. Bouw of geen bouw van de tunnel, het leven gaat gewoon door. Even later staat vanaf zuid het verkeer een klein kwartiertje stil. Met kalmte en overzicht worden de manshoge verkeerslichten verwijderd. Na het sein meester gegeven te hebben mogen de automobilisten hun weg vervolgen. Ze beseffen het wellicht niet maar het kruispunt Geusselt is vanaf maandag de vorm die het decennialang heeft gehad voorgoed en voor altijd kwijt.




    www.maastrichtaktueel.nl

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Ombouw kruispunt Geusselt gestart; klus moet maandagochtend zijn geklaard

    Werkzaamheden op koers; nauwelijks hinder voor doorgaand verkeer; bewoners flats Kasteel Hillenraadweg minder te benijden

    Een kleine honderd man zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag volop aan de gang om de grote ombouw van kruispunt Geusselt te realiseren. Die is noodzakelijk om later dit jaar te starten met de daadwerkelijke tunnelbouw die Maastricht moet gaan verlossen van de dagelijkse verkeersstroom van de A2 bovengronds.

    Tegen twee uur vannacht lagen de werkzaamheden volledig op koers. Tegen de ochtend worden de werkzaamheden op een lager pitje gezet. Dit om het dagverkeer zo weinig mogelijk overlast te bezorgen. Hinder is er vooral voor de bewoners in de flats aan de Kasteel Hillenraadweg. Daar zijn de uitvoerders zich ook zeer bewust van. De situatie wordt zowel met de woningbouwvereniging als met de bewoners intensief besproken. Dat zegt Kay Jans desgevraagd. Overigens niet alleen vanwege de werkzaamheden die dit weekend plaatsvinden. De komende jaren liggen de flats pal aan het verplaatste einde van de A2. De bewoners van de flats zijn niet te benijden. Zij krijgen het de komende jaren behoorlijk voor de kiezen.




    In de nacht van zaterdag op zondag wordt de werkintensiteit weer opgevoerd. Dan zijn ongeveer 75 werklieden actief op

    kruispunt Geusselt. De werkzaamheden bestaan vooral uit het verwijderen van de verkeerslichten, asfalteren, frezen, verwijderen en opnieuw aanleggen van kabels en het weer opnieuw van de verkeerslichtportalen.
    Afgelopen nacht werd een aantal keren het verkeer volledig stilgelegd door de politie en medewerkers van Ballast Nedam. Dit om de bestaande verkeerslichten te kunnen verwijderen. De hinder bleef beperkt tot een afsluiting van ongeveer tien minuten per keer.

    Maastricht Aktueel brengt in de loop van zaterdag een uitgebreide fotoreportage van de werkzaamheden van afgelopen nacht. Gecombineerd met een geschreven impressie.










    www.maastrichtaktueel.nl

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Hulp voor omwonenden A2

    Woningcorporatie Woonpunt biedt een aantal bewoners van de Kasteel Hillenraadweg in Maastricht hulp aan bij het vinden van een nieuwe woning.

    Maastricht
    Van onze verslaggever

    Volgens de corporatie, eigenaar van de flats, wordt het woongenot van de bewoners te zeer aangetast door de verlegging van de A2 in de richting van de woningen. De snelweg is door die verschuiving op enkele meters van de woningen komen te liggen. Het gaat specifiek om de bewoners van de zes hoekappartementen op de begane grond en de eerste verdieping in de eerste drie flats vanaf het kruispunt. De directie van Woonpunt Maastricht & Mergelland bracht vorige week een bezoek aan deze bewoners en constateerde dat de privacy van de bewoners daar ‘ernstig is aangetast’. Ook wethouder Albert Nuss en het Projectbureau A2 erkennen dat, zo staat te lezen in de nieuwsbrief van het projectbureau.

    Lees meer in de krant van zaterdag. limburger.nl

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    De uitvoering van het plan de Groene Loper van Avenue2 is in volle gang. Eind januari 2012 start de bouw van de zogenaamde Paardentunnel.

    Wat gaat er gebeuren? Vanaf 23 januari wordt het werkterrein vrijgemaakt (zie afbeelding hieronder). Omstreeks 8 februari begint Avenue2 met het graafwerk voor de Paardentunnel. De bouwplaats wordt klaargemaakt en begin maart worden de betonnen elementen voor de tunnel geplaatst.




    Wanneer? De bouw van de Paardentunnel duurt ongeveer 4 maanden. Er wordt tussen 07.00-17.00 uur gewerkt, behalve tijdens de afbouw van de tunnel. Dan moet er ook ’s nachts gewerkt worden.

    Waarom? De Paardentunnel wordt tijdens de bouw van de A2-tunnel gebruikt als weg voor bouwverkeer. De grond die Avenue2 weggraaft voor de bouw van de tunnel, wordt via de Paardentunnel weggereden. Zo heeft het normale verkeer zo min mogelijk last van het bouwverkeer. Bepaald soort vrachtverkeer - zoals dumpers - mag daarnaast niet over de gewone weg rijden.

    Hoe? Om de Paardentunnel te bouwen, wordt eerst een gat van 3 meter diep gegraven. Dat gebeurt met een grote rupskraan. Vóórdat de rupskraan kan gaan graven, moet de grondwaterstand worden verlaagd door bemaling. Hiervoor worden onder andere aggregaten en buizen binnen het bouwterrein geplaatst. De onderdelen van de Paardentunnel, die elders worden gebouwd, kunnen dan met behulp van een grote kraan op hun plek worden gehesen.

    Wat zijn de gevolgen? Omdat de werkzaamheden machinaal plaatsvinden, zullen omwonenden geluidsoverlast ervaren. Als er ’s nachts doorgewerkt wordt, kunt u ook hinder ondervinden door bouwlampen. De Paardentunnel wordt volledig buiten het verkeer gebouwd. Automobilisten hebben daardoor geen last van de bouw en zijn verkeersmaatregelen niet nodig.

    a2maastricht.nl

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Ombouw kruispunt Geusselt gaat door dit weekend

    De geplande ombouw van kruispunt Geusselt gaat door dit weekend. Vanochtend is - op basis van de weersverwachtingen - besloten het werk door te laten gaan. Dat betekent dat de N2, Terblijterweg en Viaductweg van 20 tot en met 23 januari worden verlegd naar hun tijdelijke locatie. Tijdens dit weekend gelden wegafsluitingen en omleidingsroutes.

    Ombouw kruispunt Geusselt van 20 t/m 23 januari Om ruimte vrij te maken voor de A2-tunnel, moet kruispunt Geusselt worden aangepast. De N2 verschuift naar het westen en de Terblijterweg en Viaductweg komen een stukje naar het zuiden te liggen. De ombouw van het kruispunt duurt van vrijdagavond 20 januari tot en met maandagochtend 23 januari 2012.

    Wegafsluitingen en omleidingen Voor het verschuiven van kruispunt Geusselt in zuidwestelijke richting zijn wegafsluitingen nodig van de Terblijterweg en Viaductweg, ter hoogte van de aansluiting op de N2:

    - Viaductweg: afgesloten van 20 januari 20.00 uur tot en met 21 januari 7.00 uur; - Terblijterweg: afgesloten van 20 januari 20.00 uur tot en met 23 januari 6.00 uur (hele weekend).

    Rechtdoorgaand verkeer op de N2 - richting Eindhoven of Luik ? blijft altijd mogelijk. Tijdens de hierboven genoemde tijdstippen kan verkeer op de N2 niet afslaan naar de Terblijterweg of de Viaductweg. Vanaf zaterdag 21 januari 7.00 uur, is de Viaductweg weer open en kan verkeer vanuit deze weg afslaan naar de N2. Oversteken naar de Terblijterweg kan niet.

    Omleidingsroutes worden aangegeven met gele bebording. Meer informatie plus een kaart met omleidingsroutes vindt u op www.a2maastricht.nl.

    Let op: verkeershinder De afsluitingen van de Terblijterweg en Viaductweg en de rijstrookafzettingen op de N2 brengen hinder met zich mee. Automobilisten moeten rekening houden met extra reistijd. Verkeer wordt aangeraden de omgeving van kruispunt Geusselt te mijden.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Jullie dwingen mij om off-topic te gaan Het af en toe huismanzijn wordt ondergewaardeerd! Geen nuttige cadeautjes s.v.p.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Wee wilt bei legke veur Breur? Kinne veer häöm e kedooke geeve.

    Leave a comment:


  • Pieke Potloed
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Toevallig deed ik een raam open vanmiddag. 6 weken geleden helemaal gewassen, inclusief sponningen. Nog nooit zo'n troep gevonden. Allemaal fijnstof. In die kamer wordt niet gerookt of stof gemaakt, dus daar kan het niet aan liggen.
    Nein, mèr dink ins nao, diech höbs 'n febrik in diene achtertuin debeij gekrege (loer mèr oppe sportveld vaan 't St. Maartens) nogal logies tot daan get miejjer stöp kump te ligke.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Véél meer stof door kap bomen en werkzaamheden.

    Toevallig deed ik een raam open vanmiddag. 6 weken geleden helemaal gewassen, inclusief sponningen. Nog nooit zo'n troep gevonden. Allemaal fijnstof. In die kamer wordt niet gerookt of stof gemaakt, dus daar kan het niet aan liggen.

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Maastricht, 17 januari 2011

    Dit weekend vindt de ombouw van kruispunt Geusselt plaats. Tenminste, als het niet te hard regent en strenge vorst uitblijft. Onder die voorwaarden worden de N2, Terblijterweg en Viaductweg van 20 tot en met 23 januari verlegd naar hun tijdelijke locatie. Tijdens dit weekend gelden wegafsluitingen en omleidingsroutes.

    Veilige situatie De ombouw van kruispunt Geusselt stond gepland voor afgelopen weekend. Onder andere door de slechte weersomstandigheden in de voorbije weken, liepen de voorbereidende werkzaamheden vertraging op. Ook werd besloten de verkeerskundige situatie nogmaals grondig te bekijken. Nu de verkeersveiligheid voor weggebruikers is gemaximaliseerd, kan de ombouw dit weekend starten.

    Weersomstandigheden bepalen De ombouw van het kruispunt duurt van vrijdagavond 20 tot en met maandagochtend 23 januari. De weersomstandigheden bepalen of het werk kan plaatsvinden. Bij teveel aan regen, mist en/of vorst kunnen bijvoorbeeld geen wegmarkeringen worden aangebracht. Hoewel de weersverwachtingen op dit moment positief zijn, valt de eindbeslissing aanstaande donderdagochtend: dan wordt definitief duidelijk of het werk doorgaat, of dat opnieuw moet worden uitgeweken naar een ander weekend.

    Wegafsluitingen en omleidingen Om ruimte te maken voor de A2-tunnel, verschuift kruispunt Geusselt in zuidwestelijke richting. Hiervoor zijn wegafsluitingen nodig van de Terblijterweg en Viaductweg, ter hoogte van de aansluiting op de N2: - Viaductweg: afgesloten van 20 januari 20.00 uur tot en met 21 januari 7.00 uur; - Terblijterweg: afgesloten van 20 januari 20.00 uur tot en met 23 januari 6.00 uur (hele weekend).

    Rechtdoorgaand verkeer op de N2 - richting Eindhoven of Luik ? blijft altijd mogelijk. Tijdens de hierboven genoemde tijdstippen kan verkeer op de N2 niet afslaan naar de Terblijterweg of de Viaductweg. Vanaf zaterdag 21 januari 7.00 uur, is de Viaductweg weer open en kan verkeer vanuit deze weg afslaan naar de N2. Oversteken naar de Terblijterweg kan niet. Omleidingsroutes worden aangegeven met gele bebording. Meer informatie plus een kaart met omleidingsroutes vindt u op www.a2maastricht.nl.

    Let op: verkeershinder De afsluitingen van de Terblijterweg en Viaductweg en de rijstrookafzettingen op de N2 brengen hinder met zich mee. Automobilisten moeten rekening houden met extra reistijd. Verkeer wordt aangeraden de omgeving van kruispunt Geusselt te mijden.

    www.a2maastricht.nl

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Filterintentie.

    De intentie is uitgesproken dat wellicht, indien in de toekomst, zou blijken, dat, etc. etc. etc.

    Kijk, dat noemen ze nu besturen. :(. Dit spoort uitspraken vervliegen als boldoot op een papieren zakdoekje. Desondanks Sterre welkom!

    Leave a comment:


  • Equinox
    Gast antwoordde
    Plaats toch die filters, kleine moeite!

    Leave a comment:


  • wim54
    replied
    21:23



    Liotard pleit voor filters A2-tunnel


    Europarlementarier Kartika Liotard pleit donderdag opnieuw voor filters aan de uitgangen van de A2 tunnel die in Maastricht wordt aangelegd.

    Volgens haar voldoet de tunnel op dit moment nog aan Europese eisen, maar over een paar jaar niet meer. De politica gaat daarover in gesprek met wethouder Albert Nuss.
    In november besliste de Raad van State nog dat filters niet nodig waren. In het gesprek met Nuss wil de europarlementariër uitleg waarom de gemeente die uitspraak volgt.
    http://www.l1.nl/nieuws/liotard-plei...ters-a2-tunnel

    Hopelijk word wethouder Nuss en zijn "troepen" nu op tijd wakker
    en luisteren ze nu eens goed.

    Leave a comment:


  • Pieke Potloed
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
    Diech bis tog neet vaan de 'verkierde kant' he?
    Iech kom vaan de gooje kant vraog mèr aon vrund Manus (dee kin trowwens mien vrow ouch) en Mental

    Leave a comment:

Bezig...
X