Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

A2 tunnel Maastricht

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vuilstort bij A2-tunneltracé

    Bij het tracé van de A2-tunnel in Maastricht is in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw een groot vuilstort aangelegd. In een vierhonderd meter lang kanaal is jarenlang „waardeloos vuil, puin, enzovoorts” gedumpt, maar er zijn ook aanwijzingen dat industrieel afval is gestort.

    Maastricht
    Van onze verslaggeefster/DDL.nl

    Dat blijkt uit historisch onderzoek. Het vuilstort loopt parallel aan de A2, grofweg van de Scharnerweg tot voorbij de Voltastraat. Onder meer de ANWB-flat is er deels op gebouwd, evenals het inmiddels gesloopte KPN-gebouw en een deel van de wijk Maartenspoort. Volgens woordvoerder Desiree Florie van het Projectbureau A2 is het voormalige vuilstort bekend en wordt niet verwacht dat dit voor problemen zal zorgen. Het projectbureau heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de bodemgesteldheid van het gebied. Archieven zijn doorzocht, er zijn tientallen proefboringen verricht en er is seismologisch onderzoek gedaan. Ook het kanaal is hierbij in kaart gebracht. Algemene conclusie is dat in het hele werkgebied van de tunnelbouwers verontreiniging voorkomt „maar niet ernstiger dan van een grote industriestad te verwachten is”.

    Zie voor een uitgebreide themapagina over het afvalstort langs de A2 de krant van vrijdag.

    Opmerking


    • [ame]http://www.youtube.com/watch?v=Xrg83EN-StM[/ame]

      Opmerking


      • In opdracht van de gemeente Maastricht legt Avenue2 bij het Stadionplein – aan de voorkant van het Geusseltstadion – een busparkeerplaats aan. Dit gebeurt bij het grasveld tussen de bestaande openbare parkeerplaatsen. De locatie wordt zodanig ingericht dat touringcars hier voortaan reizigers kunnen oppikken en/of afzetten.

        Wat gaat gebeuren? Het huidige grasveld blijft gewoon bestaan. Eromheen wordt echter asfalt aangelegd, zodat bussen hier kunnen parkeren en rondrijden. Daarvoor moeten de bestaande groenstroken aan beide zijden naast het grasveld verdwijnen. Het weghalen van dat groen gebeurt vanaf donderdag 21 juni 2012. In de daaropvolgende weken wordt de locatie verder ingericht en afgewerkt. Denk dan aan grond- en asfaltwerk.

        Wanneer? Het inrichten van de busparkeerplaats duurt naar verwachting drie weken, tot medio juli 2012. Daarna kunnen touringcars gebruik maken van de locatie. Werktijden zijn van 07.00 tot 17.00 uur. Als dat nodig is, wordt langer doorgewerkt.

        Gevolgen De werkzaamheden gebeuren machinaal en kunnen hinder veroorzaken. Denk aan geluidsoverlast tijdens het verdichten van grond met een trilwals. Ook zal tijdelijk sprake zijn van extra transporten in de omgeving van het Stadionplein.

        De bestaande parkeerplaatsen blijven gewoon bereikbaar.a2maastricht.nl

        Opmerking


        • [ame]http://www.youtube.com/watch?v=HNr2fXwavTo&feature=player_embedded[/ame]

          Er is toch veel veranderd al. Over een aantal jaar herinneren we ons enkel nog de 'oude traverse' zoals in het filmpje.

          Opmerking


          • Chicane in de A2



            MAASTRICHT - En opeens is-ie er. Een chicane in de A2. Een mooi, nieuw stuk asfalt vlakbij het kruispunt van de A2 met de Scharnerweg. De flat staat een beetje in de weg, maar het is niet anders. De flat moest blijven staan en dus wordt de tijdelijke weg gewoon om de flat heen neergelegd. Vanaf 9 juli zal dit de nieuwe route zijn die het verkeer op de A2 in zuidelijke richting moet kiezen.

            Tot het zover is, wordt er druk gewerkt aan de ombouw van het kruispunt Scharnerweg. Dat gaat vanaf komend weekeinde gebeuren. Voortaan kan alleen maar rechtdoor gereden worden op de Scharnerweg. Afslaan richting A2 in zuidelijke of noordelijke richting is niet meer mogelijk en dat blijft zo tot 2016 als de tunnel gereed is. Tijdens de werkzaamheden worden omleidingsroutes ingesteld.maastrichtdichtbij.nl
            Last edited by Equinox; 27 juni 2012, 11:53.

            Opmerking


            • Chicanes zijn dus niet het voorrecht van een zgn. elitebuurt (Médoclaan). . Ben benieuwd welke uitwerking het niet meer kunnen afslaan naar de Scharnerweg heeft op het drugsverkeer in Maastricht.
              Last edited by Breur; 28 juni 2012, 13:09. Reden: redactie.
              De leefs mer eine kier .

              Opmerking


              • Chicane N2 Koningsplein



                N.b.: de tijdelijke voetgangersbrug is nu een valkuil!

                De leefs mer eine kier .

                Opmerking


                • Dat die brug tijdelijk weg was/is en aangepast wordt door de verlegging van de N2 was bekend en veelvuldig gecommuniceerd, zelfs op MO http://forum.mestreechonline.nl/show...&postcount=197. Men heeft nu niks te zoeken bij die brug.

                  Ander nieuws;
                  Op maandag 25 juni wordt begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe fietsbrug de Groene Loper. Deze fietsbrug is een verbindend element tussen Nazareth en het Geusseltpark omdat hij de A2 kruist. Deze fiets- en voetgangersbrug wordt in twee fases gebouwd. Eerst wordt gestart met de oostzijde (Maastricht-Eindhoven). Deze werkzaamheden duren tot medio 2013. Daarna wordt begonnen met de werkzaamheden voor de westzijde van de fietsbrug.

                  De werkzaamheden die starten, houden in dat het asfalt, achter de barrier aan de oostzijde van de A2, wordt opgebroken. Als dit is gebeurd worden in week 27 damwanden geplaatst over een lengte van 18 meter. Vervolgens worden er, volgens huidige planning, palen geboord voor de fundatie van de middenpeiler op donderdag 5 en vrijdag 6 juli. Het betonwerk voor de middenpeiler wordt in augustus gestort.a2maastricht.nl

                  Opmerking


                  • Opmerking


                    • [ame]http://www.youtube.com/watch?v=zFaSN9rmLUs[/ame]

                      Opmerking


                      • Vanaf maandag 9 juli -A2maastricht.nl- start Avenue2 met het inrichten van een werkterrein bij de Gemeenteflat. Dat betekent dat eerst het asfalt en vervolgens aanwezige kabels, leidingen en rioleringsbuizen worden verwijderd. Daarna start de inrichting van het werkterrein, dat beperkt van omvang is. Het ketenpark en de bentonietsilo’s blijven op het bestaande werkterrein achter de ANWB-flat staan. Overige machines en apparatuur, nodig voor het graven de sleuven, worden bij de Gemeenteflat geplaatst. Bentoniet - dat nodig is voor het vullen van de verticale sleuven - wordt via mantelbuizen ondergronds aangevoerd vanaf het werkterrein bij de ANWB-flat.

                        Waarom? Omdat de ruimte bij de ANWB- en Gemeenteflat erg krap is, moet de bouwkuip voor de A2-tunnel hier in twee fases worden aangelegd. Nu de bouwkuip bij de ANWB-flat gereed is, kan de tijdelijke N2 over het dak van deze bouwkuip worden gelegd. De N2 komt hierdoor verder van de Gemeenteflat te liggen. De vrijgekomen ruimte vóór de Gemeenteflat wordt vervolgens gebruikt voor de aanleg van het tweede deel van de ‘wanden-dakconstructie’

                        Een wanden-wat? De ‘wanden-dakconstructie’ is een in de grond aangelegde, betonnen bouwkuip in omgekeerde U-vorm. De constructie is te vergelijken met een tafel. De wanden zijn de ‘tafelpoten’ en het dak het ‘tafelblad’. Zo vormt de wanden-dakconstructie als het ware een brede brug over de toekomstige bouwkuip heen.


                        Werkterrein bij Gemeenteflat

                        Monitoring Voorafgaand aan de werkzaamheden brengt Avenue2 aan monitoringssyteem aan op de gevel van de Gemeenteflat. Het monitoringssysteem bestaat uit spiegeltjes en wordt aangebracht om de invloed van de bouwwerkzaamheden op de Gemeenteflat en omgeving te meten. Eventuele afwijkingen die het gevolg zijn van de werkzaamheden worden zo permanent in de gaten gehouden.

                        Wanneer? Begin juli 2012 start Avenue2 met het inrichten van het werkterrein bij de Gemeenteflat. De eerste verticale sleuven worden – naar verwachting – gegraven vanaf eind augustus 2012. Werktijden zijn van 07.00-19.00 uur. Omdat het graven van een sleuf echter niet tussentijds stopgezet kan worden, is uitloop mogelijk.

                        Gevolgen Omdat machines worden ingezet, kunt u last hebben van geluid- en of stofhinder. Als er ’s avonds doorgewerkt wordt, is hinder door bouwlampen mogelijk. Tijdens het graven van de sleuven kunt u trillingshinder ervaren. Incidenteel zal bouwverkeer via Koningsplein-Oost rijden.

                        Opmerking


                        • Ik weet ondertussen niet meer of ik last hebt van tinnitus, stoflongen of duizelingen. Ook slapen wij vaker buiten gelet op de aardtrillingen.
                          De leefs mer eine kier .

                          Opmerking


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                            Ik weet ondertussen niet meer of ik last hebt van tinnitus, stoflongen of duizelingen. Ook slapen wij vaker buiten gelet op de aardtrillingen.
                            Trillingen? Even wat massage-olie op je rug en gaan liggen; heerlijk

                            Opmerking


                            • [ame]http://www.youtube.com/watch?v=Yh7LS5bld2c[/ame]

                              Opmerking


                              • Stempelen bij Geusselt-Zuid

                                Bij Geusselt, op het werkterrein ten zuiden van de Terblijterweg is Avenue2 gestart met het uitgraven van de bouwkuip. Door het weggraven van de grond tussen de damwanden, hebben de wanden de neiging om naar binnen te klappen. Daarom worden stempels geplaatst in de bouwkuip. Dit zijn grote stalen buizen die horizontaal tussen de damwanden komen. Zo blijft de bouwkuip stabiel. Om het verkeer niet extra te hinderen, gebeuren deze werkzaamheden in de nacht van 6 op 7 juli, wanneer de A2 toch al afgesloten is voor de ombouw van kruispunt Scharnerweg. Tijdens deze nacht plaatst Avenue2 ongeveer 20 stempels. Omdat het gaat om nachtwerk met grote machines kunnen omwonenden geluidshinder ondervinden en last hebben van licht door bouwlampen.A2maastricht.nl

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X