Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kop van de Sphinx

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kop van de Sphinx

    Met heel veel interesse de waardebepaling van het gebied van de Kop van de Sphinx gelezen. Er waren zoals altijd enkele eye-openers bij. De onderzoekers verwachten namelijk nog het een en ander aan te treffen in de grond en de ontwikkelde plannen zijn mooi.

    Welke relicten kunnen we nog vinden rond het gebied de Kop van de Sphinx:

    1. Onder de bestrating van de noordelijke kade kunnen restanten worden aangetroffen van de eerste spoorlijn en glazenbuizen bestemd voor gasverlichting.
    2. Ter plaatse van het verdwenen 17e eeuwse ravelijn Zöbel (onder de oprit van de Noorderbrug) zijn hoge verwachtingen dat er een verbindingsgang behouden is gebleven.
    3. Een gedeelte van de fundering, van het Boschpoortravelijn is onder het maaiveld nog terug te vinden en vermoedelijk gaaf gebleven.
    4. In de funderingen van het magazijn van de Kop van de Sphinx ligt de lay out van de vroegere Boschpoortkazerne ter plaatse van de toonzaal, kistenmakerij en elektriciteitscentrale. De oude kazerne is namelijk in 1906 gesloopt voor de bouw van de toonzalen, kantoren en magazijn. De funderingen zijn grotendeels hergebruikt bij de nieuwbouw alsmede de kelders aan de zuidelijke gevel. De centrale kelder van het gebouw waar de tunnel onder de Boschstraat en de tunnel onder de toonzaalvleugels samenkomen, heeft exact dezelfde breedte als de voormalige kazerne.
    5. De cenotaaf van generaal Dibbets is nauwkeurig bepaald en bestaat nog.


    Bron: De Kop van de Sphinx Maastricht, waardestellend onderzoek uit 2006 in opdracht van de gemeente Maastricht. Auteurs: drs. D. Rockman en Ir. Karl Pesch Konopka
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Ik ben benieuwd wat ze nog meer vinden en ermee gaan doen dan. Grootheest's uitspraken herinnerende, zal er veel niet ingepast worden.
    Trust me, I know what I am doing

    Opmerking


    • #3
      ik zelf ben voor grafisch en ruimtelijke informatie beter uitgerust dan voor tekst...
      m.a.w. heeft u niet ook een plattegrond / stadsplan van het bedoelde gebied "de kop van de Sphinx"

      je hebt tekst georienteerde
      je hebt ruimtelijk georienteerde
      je hebt authisten
      ik ben verguisd

      Opmerking

      Bezig...
      X