Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Tapijn Kazerne: zo?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #61
    Dank u voor uw uitleg. Mag ik deze dan alsnog overnemen, met bronvermelding en uw naam er onder? Er staat veel nuttige informatie in namelijk!

    Opmerking


    • #62
      Dank u! En voor wie u nog niet kent, zal ik er bij vermelden dat er in de bibliotheek heel wat werken aanwezig zijn waar u aan heeft meegewerkt!


      http://www.worldcat.org/identities/lccn-nr2001023183/

      Als het gepubliceerd is, toon ik u het resultaat.

      Hartelijke groeten!

      Opmerking


      • #63
        Ik ben direct "belanghebbende" bij de "eventuele doorbraak" ter hoogte van de Heksenstraat. Door alle "commotie" die nu over een "eventuele doorbraak van de walmuur" ontstaat dreigt de discussie over de ontwikkeling van het Tapijn terrein echter volledig gedomineerd te worden door dit enkele onderdeel. Het is mijn persoonlijke overtuiging; "die doorbraak komt er echt niet". Het is een "wensgedachte" van de stedenbouwkundigen voor de verbetering van de verbinding tussen de Tapijn Kazerne en de onderwijsinstellingen in het Jekerkwartier. Als onderdeel van het creatieve planvormingsproces gooi je de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok en kijkt wat er aan ideeën en oplossingen naar boven komt. De keerzijde is echter dat hiermee de aandacht voor de andere aspecten van de ontwikkeling van het Tapijn terrein onderbelicht kunnen blijven.
        De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

        Max Dendermonde

        Opmerking


        • #64
          Beste Karel de Kale, dan is het toch zinvol als ook u uw bezwaren met betrekking tot de plannen voor Tapijn kenbaar maakt en daar ondersteuning voor zoekt en vindt, het zij onder burgers of in politieke kringen? Er zijn ook mensen die vraagtekens hebben bij de fietspaden in het park en dit absoluut niet willen. De ene discussie sluit namelijk de andere niet uit, integendeel.

          De pagina Blief Vaan De Moer Aof en ook Life In Maastricht willen buiten dit forum hier zeker een podium bieden aan alles dat relevant kan zijn!

          Dat kan ook per mail: lifeinmaastricht@gmail.com

          Last edited by LifeInMaastricht; 18 februari 2016, 14:20.

          Opmerking


          • #65
            Geachte mevrouw Evers, bij deze: https://www.facebook.com/notes/blief...13646665330656

            Opmerking


            • #66
              Ik heb geen facebookaccount. Kan men daar correcties op aanbrengen? Kijk dan nog eens naar posting # 58. Ik heb daar nog wat relevante correcties en aanvullingen in aangebracht. Misschien komen ze uw website ten goede.

              Opmerking


              • #67
                Geachte mevrouw Evers, de correcties en aanvullingen zijn verwerkt, waarvoor dank.


                Opmerking


                • #68
                  Gemeente Maastricht zegt ook tegen een doorbraak te zijn!

                  In het najaar van 2014 gaf de gemeente Maastricht een reactie op een bijdrage van de Stichting Vestingstad Maastricht.
                  Deze bijdrage is te vinden als "reactie 6" (lees: bijlage 6) op het Raadsvoorstel d.d 16 sept. 2014 .

                  In de bijdrage van de Stichting Vestingstad Maastricht schrijft deze stichting:
                  "(...)
                  D: Wij maken ons over een aantal zaken zorgen:
                  (….) Doorbreken van de stadsmuur wordt niet gezien als een bijdrage aan / waardering van het Maastrichts verleden.
                  "

                  De reactie van de gemeente Maastricht is daarop:
                  "Reactie gemeente Maastricht:
                  (…)Over het doorbreken van de stadsmuur zijn wij het met u eens. De zoekverbinding die in de visie is weergegeven betreft in eerste instantie een optimalisatie van de bestaande doorgang, niet het aanleggen van een nieuwe doorgang.(…)"


                  Als de gemeente Maastricht bij deze reactie blijft is het probleem opgelost, toch?

                  In zoverre ben ik het eens met Karel de Kale

                  Oorspronkelijk geplaatst door Karel de Kale
                  (..) Als onderdeel van het creatieve planvormingsproces gooi je de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok en kijkt wat er aan ideeën en oplossingen naar boven komt. De keerzijde is echter dat hiermee de aandacht voor de andere aspecten van de ontwikkeling van het Tapijn terrein onderbelicht kunnen blijven.
                  Anderzijds ben ik het ook wel eens met sommigen die (terecht?) opmerken dat wanneer je nu niet aan de bel trekt en er komt toch een concreet plan voor een doorbraak, dat je dan te laat bent!



                  Last edited by Pier; 18 februari 2016, 17:15.
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #69
                    Het vuurtje is inmiddels zo hoog opgestookt dat ik niet denk dat er nog iemand serieus aan een doorbraak van de walmuur denkt. Ik zag zojuist in de Heksenstraat een "post" van Kiity Nuyts c.s.
                    De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                    Max Dendermonde

                    Opmerking


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      [B][SIZE=14px]De reactie van de gemeente Maastricht is daarop:
                      "Reactie gemeente Maastricht:
                      (…)Over het doorbreken van de stadsmuur zijn wij het met u eens. De zoekverbinding die in de visie is weergegeven betreft in eerste instantie een optimalisatie van de bestaande doorgang, niet het aanleggen van een nieuwe doorgang.(…)"
                      Helemaal goed, Pier, dank voor het naar boven halen van dit gemeentelijk uitgangspunt.

                      Opmerking


                      • #71
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Helemaal goed, Pier, dank voor het naar boven halen van dit gemeentelijk uitgangspunt.

                        Ook hier kan een "addertje onder de walmuur" in zitten, Ingrid. De gemeente schrijft namelijk:

                        "Reactie gemeente Maastricht:
                        (…)Over het doorbreken van de stadsmuur zijn wij het met u eens. De zoekverbinding die in de visie is weergegeven betreft in eerste instantie een optimalisatie van de bestaande doorgang, niet het aanleggen van een nieuwe doorgang.(…)"


                        Ze bedoelen toch niet dat ze poterne ter hoogte van de sluizen gaan verbreden en verhogen? Dit is wel de snelste route naar het voormalige Jezuietenklooster!!
                        Kompleminte

                        Toller

                        Opmerking


                        • #72
                          Tja, het is maar hoe je het leest en zoals Toller het hierboven nog eens herhaalt, ben ik eigenlijk niet zo gelukkig met die gemeentelijke uitspraak. Die poterne (uitvalspoortje) is zeker niet geschikt en het probleem blijft hetzelfde, alleen loopt de route dan over het huidige terrein van de universiteit aan de Tongersestraat. Maar wat moet je dan na sluitingstijd als de toegangspoort aan de Tongersestraat gesloten is? En de vraag blijft hetzelfde: waarom niet honderd meter omrijden door het park?

                          Opmerking


                          • #73
                            Het is overigens niet de eerste keer in de recente geschiedenis dat er gedachten zijn over een nieuwe opening in de walmuur. Eind jaren tachtig, begin negentig lag er een concreet bouwplan om bij de collegezaal in het park van de Jezuïten een lang venster te maken in de walmuur. Voor dit plan van de hand van Jo Coenen was al bouwvergunning aangevraagd en lag ter goedkeuring voor bij de provincie. Naar mijn beste weten is het plan daar pas gesneuveld omdat Gedeputeerde Staten voor dat onderdeel geen "verklaring van geen bezwaar" wilde afgeven.
                            De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                            Max Dendermonde

                            Opmerking


                            • #74
                              Ik denk dat we de focus m.b.t. de doorbraak van de walmuur ruimer moeten gaan stellen. Hieronder de visie van de gemeente, op- en aanmerkingen van het buurtplatform en in rood een arrogante reactie van de vierde macht.

                              Visie Transformatie Tapijnkazerne 2014-2023 “Tapijn als open leerlandschap”

                              "Ook voor fietsers geldt dat een verbinding met de Tongersestraat een belangrijke wens is. De verbinding door de walmuur is hiervoor niet geschikt, dus hiervoor zal een alternatief gezocht moeten worden. Uitgangspunt is dat deze verbinding een aantrekkelijk alternatief vormt op het fietsen over de wandelpaden in het Aldenhofpark,wat niet is toegestaan. Bekeken moet worden of een deel van de wandelpaden opengesteld kunnen worden voor fietsers. Uitgangspunt hierbij is dat er geen conflicten ontstaan met de wandelaars rondom het dierenpark." (pagina 34)

                              "De aparte fietsverbinding door het gebied refereert aan de oude Jekerarm en zou via de Hubertuslaan en van Heylerhofflaan de route zijn naar de Hoeg Brögk. Eerder wezen we op het eigenzinnige gedrag van de fietsers en de door u voorgestelde route zal nimmer gebruikt worden. De route voor en door fietsers: dwars door de parken, over wandelpaden en grasvelden zal de kortste route blijven. Verdere suggesties over voorbeeldig gedrag door fietsers, wandelpaden bestemmen voor fietsers, conflictoplossend en een kwalitatief goed samenvallend gebruik van het gebied door studenten en parkbezoekers is luchtfietserij. De fietser fietst overal waar het maar mogelijk is en houdt geen rekening met borden en aanwijzingen." (pagina 35)

                              Reactie van het Buurtplatform Villapark, Sint Pieter en Jekerdal

                              "Blz. 34. Er wordt gestreefd naar een verbinding over de sluis in de walmuur tussen park en universiteitsterrein. Met een beetje gezond verstand moet men tot de conclusie komen dat dit een zeer fantasierijke veronderstelling is die niet is uit te voeren zonder zeer ingrijpende maatregelen in historische structuren. Menig historicus zal daar niet blij van worden."

                              Reactie gemeente Maastricht: De hierboven beschreven opmerkingen op blz. 33 t/m 35 nemen wij voor kennisgeving aan, maar vragen ons inziens niet om een verduidelijking of aanpassing van de visie. (juni 2014)

                              Wat kun je hieruit concluderen dat het lijdende voorwerp de poterne wordt, gelegen westelijk van de sluis De Reek . De bestaande poterne zal daarom dienen te worden te verbreed en verhoogd. Om de zuidelijke ingang (veldzijde) te bereiken hoeft er geen brug over de rivier Jeker te worden gebouwd. Aan de stadszijde bevindt zich de in- uitgang op het terrein van de Universiteit Maastricht, dus van deze zijde zijn geen problemen te verwachten. De poterne is met een beetje mazzel 1.80 meter hoog en 1 meter breed. De bestaande doorgang wordt ingrijpend aangepast, waardoor de vestingfunctie van de historische poterne en het vestingzicht voor eeuwig verdwijnt.




                              Links is de poterne zichtbaar, dus ook de schutsluizen dienen te verdwijnen.




                              Ingang poterne aan de stadszijde.



                              Doorblik door de poterne van noord naar zuid.
                              Last edited by Toller; 20 februari 2016, 10:48.
                              Kompleminte

                              Toller

                              Opmerking


                              • #75
                                Op de valreep.
                                Mevrouw Evers, uw stuk is bijzonder goed ontvangen, u heeft veel mensen blij gemaakt. Het is volgens de teller 600 keer gelezen, maar het heeft 11.334 mensen bereikt.
                                Dus nogmaals dank! Wanneer ik tijd heb vertaal ik het naar het Engels voor de internationale stadsgenoten.

                                Beste Toller, prachtige foto's! En wordt met "vierde stand" de ambtenarij bedoeld, oftewel de vierde macht?

                                Afgezien van een intacte stadsmuur, is het streven ook een fietsvrij park. Of in ieder geval, geen aangelegde fietspaden dat het fietsverkeer legitimeert.
                                Vanmorgen werd ik door een luid bellende fietser aan de kant gedirigeerd terwijl ik van een afstandje naar de muur en gewraakte locatie keek.
                                Dat vond ik niet echt een probleem, als ik eerlijk ben. Het is toch niet zo dat er drommen fietsers voorbijrazen in het park?
                                Met echte fietspaden daar wordt het een ander verhaal.

                                Liever niet, dus.

                                De rust, de enclave van het park, dat heeft de mens nodig.

                                Voor mij hoeft ook die zogezegde transparantie en open overgangen met Tapijn niet. Er mag best een scheiding worden aangebracht tussen de diverse functies in die openbare ruimte.
                                Natuurlijke scheidingen, walnotenbomen fruitbomen hazelnootstruiken.
                                Met een bankje aan de overkant en gesloten ogen is de kans aanwezig dat je van kibbelende stadsmussen en spreeuwen kunt genieten, dan.

                                En het hoeft toch allemaal niet zo enorm veel geld te kosten!

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X