Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maaskruisend verkeer/Omlegging Noorderbrugtracee

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maaskruisend verkeer/Omlegging Noorderbrugtracee

    Het project Maaskruisend Verkeer, een van de twee pijlers van grootschalige Ruimtelijke Mobiliteitspakket Maastricht-Noord (RMP), is vanavond met een nagenoeg absolute meerderheid door de gemeenteraad goedgekeurd. Hierdoor is voor wethouder Albert Nuss de weg vrij gemaakt om aanstaande donderdag een intentieverklaring te tekenen samen met de Provincie Limburg. Door deze stap krijgt Maastricht van Den Haag een subsidie van zestig miljoen euro toegeschoven en staat de provincie garant voor een bijdrage van 35 miljoen. De stad zelf moet voor dit tweede grote infrastructuur project 35 miljoen vrij zien te maken.
    (...)
    Door deze instemming staat Maastricht naast het megaproject A2 tunnel nog een grote ‘verkeersklus’ te wachten. Albert Nuss liet weten trots te zijn op hetgeen staat te gebeuren. “Dit is een uniek besluit. In 15 maanden tijd zorgen we samen voor een tweede grote klus die voor de toekomst van de stad van zeer groot belang is.”

    Bron: Maastricht Aktueel, 22 Februari 2011
    Voor wie het de afgelopen jaren niet helemaal gevolgd heeft: het is de bedoeling de aanlanding van de Noorderbrug op de westelijke Maasoever te verleggen en te laten aansluiten op een nieuwe weg dwars door Bosscherveld heen, die dan weer aansluiting geeft op de Fort Willemweg/Nobellaan en een nieuw aan te leggen weg richting België (N77/N78 ). De Noorderbrug zelf wordt ook aangepakt (fietsstroken worden versmald ten gunste van extra rijbaan), evenals de diverse op- en afritten.

    Het project is onderdeel van het Ruimtelijk Mobiliteitspakket Maastricht-Noord. Behalve het Noorderbrugtracee, hoort daar ook de Tramlijn Maastricht-Hasselt bij en de totale gebiedsontwikkeling van zowel Belvédère als Limmel a/d Maas.


    Prognoses verkeersbelasting Noorderbrugtracee (aantal motorvoertuigen per etmaal)


    Ligging deelgebieden Ruimtelijk Mobiliteitspakket Maastricht-Noord


    Het toekomstbeeld. Geel: Noorderbrugtracee en Bosscherlaan (N77). Roze: bestaande woningbouw. Rood: geplande woningbouw. Oranje: andere functies. Groen: (nieuwe) parken.
    (bron afbeeldingen: website gemeente Maastricht)


    De planning:
    • 2011 Definitieve besluitvorming over inzet middelen regio -> Go-moment; voorbereidingskrediet. Besluit over Samenwerkingsvorm(en) en oriëntatie aanbestedingsvorm. Nader verfijning voorkeurstracé en optimalisatie ten opzicht van vastgoedontwikkeling. Start voorbereiding bestemmingsplan en uitwerkingsMER. Start minnelijke verwervingen. Voorbereiding concurrentiegerichte dialoog dan wel selectie externe bureau’s
    • 2012 Bestemmingsplan en uitwerkingsMER in procedure. Uitwerking verkeersontwerp
    • 2013 Definitief verkeersontwerp. Onteigeningsprocedure
    • 2014 Bestek
    • 2015 Start uitvoering infra (afhankelijk van grondverwervingen).
    • 2016/17 Vervolg uitvoering, inclusief extra rijbaan Noorderbrug
    • 2018 Koppeling nieuwe infrastructuur aan Noorderbrug


    Meer informatie over dit grote project: http://www.maastricht.nl/web/Bestuur...-Noord-RMP.htm. Daar is ook te lezen wat de voornaamste redenen zijn om het Noorderbrugtracee te verleggen:
    Indien het Noorderbrugtracé wordt verbeterd en een nieuwe verbinding wordt gerealiseerd door het huidige industriegebied Bosscherveld (de Bosscherlaan) wordt, in combinatie met het A2-project, de bereikbaarheid van Maastricht-West, de binnenstad en de relatie met het Belgische achterland voor de komende decennia gegarandeerd.

    De verminderde verkeersdruk op de Frontensingel zal de ontwikkelingen op het Sphinx-terrein ten goede komen. Door de omlegging van het Noorderbrugtracé komt het Noorderpark naderbij en is een belangrijke voorwaarde vervuld voor de realisatie van de schakel van binnenstad, grootschalige detailhandel (Eiffel) en perifere detailhandel. Door de aanzet van de Bosscherlaan door het huidige industriegebied Bosscherveld wordt de verkeersdruk op de Bosscherweg en Brusselseweg fors verminderd.
    Bron: website gemeente Maastricht
    Last edited by El Loco; 23 februari 2011, 12:05. Reden: typfoutjes

  • #2
    Geweldige bijdrage, maar het duizelt mij en flimmert voor de ogen. Niettemin veul daank voor de informatie.

    À propos: Begrijp ik dat El Loco het zeer gewaardeerde actualiteitsaspect op MO heeft overgenomen van Rikth, of zijn zijn laatste bijdragen toevalstreffers?

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
      Geweldige bijdrage, maar het duizelt mij en flimmert voor de ogen. Niettemin veul daank voor de informatie.

      À propos: Begrijp ik dat El Loco het zeer gewaardeerde actualiteitsaspect op MO heeft overgenomen van Rikth, of zijn zijn laatste bijdragen toevalstreffers?
      Dank je, Clio, maar ik was niet van plan krantenartikelen te gaan scannen. Weet ook niet of dat zo maar mag, als het op structurele schaal gebeurt. Ik doe sowieso alleen onderwerpen die me interesseren

      Opmerking


      • #4
        Nog even over de voordelen van bovenstaande plannen voor de water- en groenstructuur in Maastricht-Noordwest:


        Links: huidige knelpunten water-/groenstructuur. Rechts: voormalige gordel van vestingwerken wordt groene gordel (bron illustraties: website gemeente Maastricht, RMP Beslisdocument)


        De aanzet voor het toekomstige Noorderpark ligt er al!

        Als het allemaal klaar is, verhuis ik naar Maastricht

        Opmerking


        • #5
          Ha, leuk dat dat nog even duurt. Over een maandje zit ik een week in A'dam en kan daar dus nog gesightseed worden!

          Opmerking


          • #6
            De aanzet voor het toekomstige Noorderpark ligt er al! schreef El Loco volgens mij met enige reserve.

            Die aanzet ligt er al eeuwen! Sedert de bouw van de Noorderbrug is het woord Noorderpark weer zo'n visioenwoord. "De groene loper" nog zo'n woord. Ben ik te pessimistisch? Ik hoop van wel.

            Een Noorderpark zou natuurlijk schitterend zijn voor de stad. Waar vrees ik voor: veel vervuilde grond in dit gebied. De sanering zal veel geld kosten. Vestingvisie: ik heb nog nergens iets gelezen waarbij ik mij een concrete voorstelling kan maken. Blijft bla, bla en wollig. Het Noorderpark blijft de sluitpost van Maastricht -Noordwest.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
              Sedert de bouw van de Noorderbrug is het woord Noorderpark weer zo'n visioenwoord.
              Als de Noorderbrug meteen op de goeie plek was aangeland (en niet midden in de vestingwerken) was dat park er misschien al eerder geweest. Deze peperdure operatie moet die fout van toen goedmaken. Dat is weliswaar niet de belangrijkste reden, maar wel een bijkomend prettig effect

              Weet ook niet of dit eerder al mogelijk was. De industriële activiteit in deze hoek van Maastricht had tot voor kort de prioriteit. Pas na het vertrek van Sphinx kon er serieus aan andere plannen voor dit gebied gedacht worden.

              Wat betreft die vestingvisie: ja, veel woorden, maar inderdaad nog weinig daden...

              Opmerking


              • #8
                Ik reageer maar even hier op Pier's commentaar op het recente raadsbesluit RMP Noorderbrug (in Politiek Café, hier dus)
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                maar niemand weet wat de exacte gevolgen zullen zijn voor bijvoorbeeld de Nobellaan.
                Ik denk dat de Nobellaan en de daarop aansluitende ring zeker drukker zullen worden. Met name voor bewoners van Belfort en Daalhof, die nu nog komend vanaf de Noorderbrug via de Singels en de Sint-Annalaan rijden, wordt het in de toekomst aantrekkelijk om via het nieuwe tracee de Fort Willemweg/Nobellaan te nemen. Bewoners van Malpertuis en Pottenberg doen dat waarschijnlijk nu al (Frontensingel - Cabergerweg - Fort Willemweg - Nobellaan en verder).

                Ik vraag me trouwens af in hoeverre die nieuwe Bosscherlaan richting België nodig is. Op onderstaand kaartje (gele pijl dwars door Bosscherveld) maakt-ie nogal een rare slinger. Vanwege ecologisch waardevolle gebieden? Het doel zal zijn om de Cabergerweg te ontlasten, maar of dat nou zo'n prioriteit moet hebben?

                Opmerking


                • #9
                  Het doel zal zijn om de Cabergerweg te ontlasten, maar of dat nou zo'n prioriteit moet hebben?
                  De Cabergweg richting Statensingel = de mensen uit /Caberg/Malberg/Belfort/Daalhof/Wolder
                  en kruising Ruttensingel/Tongerseweg = de mensen uit /Caberg/Malberg/Belfort/Daalhof/Wolder e.a. is momenteel een RAMP.

                  Mede veroorzaakt door de door velen zo gehate doseerlichten. Het centrum van Maastricht is gewoon te klein. Het lijkt in Maastricht wel een dartbord. Iedereen probeert de roos te raken maar de pijltjes komen niet aan; ze vallen op de grond voordat ze zijn waar ze willen zijn.

                  Het niet bestemmingsverkeer moet uit Maastricht. Bruggen in het uiterste noorden en zuiden van Maastricht. Rondweg ten oosten van Maastricht voor het verkeer dat nu wezensvreemd door Maastricht wordt gejaagd. (kan de tunnel mij gestolen worden). Wie begint te collecteren?

                  P.s.: de vrijkomende veldjes wil ik wel aanplanten of "herbeleven"

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Iedereen probeert de roos te raken maar de pijltjes komen niet aan
                    En al die argeloze omstanders die maar ternauwernood aan de regen van pijltjes kunnen ontsnappen!
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Het niet bestemmingsverkeer moet uit Maastricht. Bruggen in het uiterste noorden en zuiden van Maastricht. Rondweg ten oosten van Maastricht voor het verkeer dat nu wezensvreemd door Maastricht wordt gejaagd. (kan de tunnel mij gestolen worden).
                    Die rondweg ten oosten van Maastricht: helemaal mee eens. Zelfs een verdiept aangelegde rondweg was goedkoper geweest dan de nu te bouwen tunnel (en nog korter ook - kijk maar op de kaart). Maar goed, dat is een gepasseerd station, dus: hup, zand erover. Nieuwe bruggen zijn te duur (zie de studie 'Maaskruisend Verkeer' op de website van de gemeente). Vandaar dat ze nu komen met capaciteitsuitbreiding van de Noorderbrug.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    P.s.: de vrijkomende veldjes wil ik wel aanplanten of "herbeleven"
                    Meer groen, ik doe mee

                    Opmerking


                    • #11
                      Ruimtelijk Mobiliteits Pakket (RMP)

                      Op 27 september 2011 werd het Ruimtelijk Mobiliteits Pakket (RMP) bekend gemaakt, officieel genaamd het "Ruimtelijk Trechteringsdocument RMP".

                      Klik HIER om dit 40 pagina's tellende document te bekijken.
                      Laat je niet door die 40 pagina's afschrikken overigens.
                      Het is echt de moeite waard om aan de hand van foto's en schetsen te zien hoe men voornemens is de Noorderburg te verleggen en wat de gevolgen voor de omgeving van de (natte) Vestingwerken zullen zijn.

                      Dit sluit overigens goed aan op de vandaag de Breur reeds geopende thread Dibbets en nu wijlen Excellentie?.

                      Voor degene die nog eens wil nalezen hoe de politieke besluitvorming (tot nu toe!) rond die nieuwe aanlanding van de Noorderbrug is verlopen, verwijs ik naar dit bericht d.d. 25 febr. 2011.

                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        Het vrijspelen van de hoge en lage vestingwerken is lovenswaardig. Vul alsjeblief de vrijgespeelde vlekken nu eens concreet in.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Ik vraag me trouwens af in hoeverre die nieuwe Bosscherlaan richting België nodig is. Op onderstaand kaartje (gele pijl dwars door Bosscherveld) maakt-ie nogal een rare slinger. Vanwege ecologisch waardevolle gebieden? Het doel zal zijn om de Cabergerweg te ontlasten, maar of dat nou zo'n prioriteit moet hebben?
                          Weet wel dat er daar in de toekomst zo een kleine 16000 vrachtauto ritten extra bij komen per jaar i.v.m af en aanvoer voor biogascentrale die in de buurt bosserveld komt of dat er mee te maken geeft?

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                            Weet wel dat er daar in de toekomst zo een kleine 16000 vrachtauto ritten extra bij komen per jaar i.v.m af en aanvoer voor biogascentrale die in de buurt bosserveld komt of dat er mee te maken geeft?
                            Goed voor het milieu zeggen ze dan

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door wim54 Bekijk bericht
                              Weet wel dat er daar in de toekomst zo een kleine 16000 vrachtauto ritten extra bij komen per jaar i.v.m af en aanvoer voor biogascentrale die in de buurt bosserveld komt of dat er mee te maken geeft?
                              Biogascentrale in Bosscherveld?
                              Het zou zo maar kunnen, maar dat heb ik dan wel gemist.
                              Waar kan ik info vinden?
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X