Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: de High Line

Sluiten
X
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • El Loco
    started a topic Idee Maastricht 2025: de High Line

    Idee Maastricht 2025: de High Line

    't Is bijna niet te geloven: 3 dagen geleden liep ik nog rond in New York. Op de laatste dag van mijn bezoek kwam ik bij toeval terecht op de High Line en ik was meteen in gedachten terug in Maastricht

    De High Line is het restant van een verhoogd aangelegde spoorweg uit de jaren '30 in West-Manhattan. Een aantal jaren geleden is deze voormalige goederenspoorlijn heringericht als verhoogd wandelpark door het post-industriële landschap van het New Yorkse Meatpacking District. Klik hier voor uitgebreide informatie over de High Line.

    Hier mijn foto's dd 30-12-2010:

    De High Line in de sneeuw


    Links: eerste fase High Line, open sinds 2009. Rechts: tweede fase, opening voorjaar 2011


    Wandelen langs de nog aanwezige goederenspoorlijn


    Verrijdbare ligbedden op de rails: wachten op de zon!


    De High Line gaat regelmatig dwars door gebouwen heen


    Trappen en liften zorgen voor een goede verbinding met het straatniveau


    Dwarsverbindingen en industriële skyline


    Uitzicht vanaf de High Line op het Meatpacking District


    Moderne architectuur (Frank Gehry) tussen de industriële gebouwen

    Tja, New York en Maastricht: een groter contrast is bijna niet denkbaar. Toch moest ik tijdens mijn wandeling over de High Line voortdurend denken aan het industriële landschap aan de noordrand van het Maastrichtse centrum. Ik ben ooit eens stiekem over de spoorbrug gelopen en wat je dan tegenkomt op de westelijke en oostelijke Maasoever is niet heel verschillend met het stedelijk landschap in dit deel van West-Manhattan. De skyscrapers op de achtergrond ontbreken, maar daar krijg je de torens van de Sint-Jan en Sint-Servaas voor terug...

    (wordt vervolgd)

  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
    The High Line is Nederlandser dan je op het eerste gezicht zou denken, want de beplanting is ontworpen door de Nederlander: Piet Oudolf.
    (waarin een klein land groot kan zijn)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Piet_Oudolf
    Onderschat niet B+B&B, het bekende Maastrichtse beplantingsdeskundigen adviesbureau. Hun plan voor de Hoeg Striep, of zo je wil Mestreech Online ligt al klaar .

    Leave a comment:


  • Annefine
    replied
    The High Line is Nederlandser dan je op het eerste gezicht zou denken, want de beplanting is ontworpen door de Nederlander: Piet Oudolf.
    (waarin een klein land groot kan zijn)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Piet_Oudolf

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    De alternatieve Hoeg Lijn: de Noorderbrug

    Afgelopen vrijdag een tamelijk krankzinnig idee ten uitvoer gebracht: ik ben gaan lopen van de Geusselt over de Viaductweg en de Noorderbrug naar het Bosscherveld. Tot mijn verbazing was ik niet eens de enige wandelaar op de brug. En ik moet zeggen, het was een mooie oversteek. Geen beter zicht op industrieel Maastricht dan vanaf de Noorderbrug. Ik zag hier toch wel duidelijk de potentie van een Maastrichtse versie van de High Line. Liever over de spoorbrug natuurlijk, maar dit is de budgetvariant, deze ligt er al. Voor de liefhebbers van een wat ruwere stedelijkheid een aanrader, al zou ik het niet meteen in VVV-folders gaan promoten. En voor de fijngevoeligen: neem wel maar een stofmaskertje mee!





























    Voor het vervolg van deze alternatieve Hoeg Lijn wandeling in Bosscherveld, klik hier.

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    En, niet te vergeten, de Cassélaan, naar het afvalpapier wat hergerbruikt wordt.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Burgemeester heeft gelijk, zie het onderstaande stukje tekst over Sappi Nijmegen:

    'De papierbaan wordt nu opgerold op een tamboer. De rollen worden tijdelijk opgeslagen waarna een nabewerking plaats vindt.'
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Dat suggereert meteen al een aantal toepasselijke straatnamen, voor als ze dat terrein ooit gaan herontwikkelen: de Tamboerstraat, de Kalandersteeg (de kalander is een machine die het papier glanzender maakt) en het Moederrolplein natuurlijk.
    Dat wordt dan wel opletten geblazen, want Oud Caberg heeft ook al een reeks straten die aan de papierindustrie zijn gerelateerd.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
    Geweldig interessant en mooie foto's. Kan dat allemaal met een mobieltje, of is dat toch met een echt (digitaal) fototoestel gedaan?
    Dat is met een echt digitaal fototoestel gedaan, Clio. Te koop voor relatief weinig geld bij elke fotohandel. Helaas had die camera er halverwege de rondleiding geen zin meer in (batterij leeg), maar dat kwam doordat ik in de Schatkamer van de Sint-Servaas al ruim 100 foto's had geschoten. En da's weer een ander onderwerp.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    De tamboer, als ik me niet vergis.
    Precies! En dat suggereert meteen al een aantal toepasselijke straatnamen, voor als ze dat terrein ooit gaan herontwikkelen: de Tamboerstraat, de Kalandersteeg (de kalander is een machine die het papier glanzender maakt) en het Moederrolplein natuurlijk.
    Last edited by El Loco; 23 februari 2011, 22:08.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Geweldig interessant en mooie foto's. Kan dat allemaal met een mobieltje, of is dat toch met een echt (digitaal) fototoestel gedaan?

    Leave a comment:


  • burgemeester
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Sappi Maastricht heeft nog maar één papiermachine in produktie (de PM6, zeg ik het goed, burgemeester?).
    Dat zeg je heel goed, Loco!

    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    Het wisselen van rollen bij de coatingmachine.(die lege rollen hebben een mooie naam, maar die ben ik nu even kwijt )
    De tamboer, als ik me niet vergis.

    Binnenkort ook van mij een persoonlijk verslagje van dit 'bedrijfsbezoek'.

    (later toegevoegd: zie hier)
    Last edited by burgemeester; 26 februari 2011, 11:58.

    Leave a comment:


  • elletje
    replied
    Ha, ha, vooral de laatste opmerking!

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Op excursie bij Sappi

    Het is een tijdje stil geweest rondom de High Line, maar door een slimme combinatie van een werk-gerelateerde excursie met een fun-gerelateerd MO-project, konden burgemeester en ik een kijkje nemen bij Sappi in Maastricht.

    Ik begin even met een paar belangrijke nieuwtjes:
    1. Sappi Maastricht heeft nog maar één papiermachine in produktie (de PM6, zeg ik het goed, burgemeester?). Deze is al zo'n 50 jaar oud en het is een kwestie van tijd totdat die wordt stilgelegd. De kans dat er een nieuwe papiermachine op de Maastrichtse lokatie komt, is klein. Als er al een nieuwe machine komt, dan komt die in Lanaken. De papierfabriek aan het Bassin lijkt een aflopende zaak.
    2. Een tweede grote papiermachine, de PM5, is twee jaar geleden al stilgelegd en wordt op dit moment gedemonteerd (voor de sloop; niemand wilde hem hebben). Het fabrieksgedeelte ten zuiden van de Fransensingel, waar de PM5 stond, staat nu grotendeels leeg.
    3. Sappi is niet langer geïnteresseerd in vervoer per spoor tussen de fabriekslokaties in Maastricht en Lanaken. Als nu ook de gemeente besluit de Tramlijn Maastricht-Hasselt niet over de spoorbrug te laten lopen, zal de opgeknapte brug er werkeloos bij blijven liggen (tenzij wÃ*j er iets mee doen ).


    Eerst wat algemene foto's van het nog functionerende deel van de fabriek (waar nog altijd ruim 500 mensen werken).


    Papiermachine PM6. De hele machine is ruim 2x zo lang


    Het eindprodukt: de moederrollen


    Het wisselen van rollen bij de coatingmachine.
    (die lege rollen hebben een mooie naam, maar die ben ik nu even kwijt )



    Mooi licht, prachtige ruimtes...


    Kijkje in lege hal waar tot voor kort het produktieproces van de PM5 plaatsvond

    Helaas was het gedeelte van de fabriek waar de PM5 heeft gestaan, off-limits voor ons, aangezien men daar bezig was met de demontage. En laat dat nu net het historisch meest interessante deel van de fabriek aan het bassin zijn... Daar bevindt zich ook de in de jaren '80 herontdekte muur met 12 hardstenen raamomlijstingen van het voormalige klooster van de Duitse Orde. Om jullie te troosten heb ik daarom maar een foto van die muur gescand uit de tentoonstellingscatalogus Nieuwe Biesen in Alden Biesen. 5 eeuwen Duitse Orde in Maastricht uit 1989:


    Een deel van de 18e eeuwse kloostermuur in het fabriekscomplex

    Dan nu een paar foto's van de buitenboel. Dit krijg je dus óók te zien als je straks over de High Line loopt


    Links: nog in gebruik zijnde produktiehallen van PM6. Rechts: energiecentrale


    Uitzicht kantoorgebouw richting Sphinx/Timmerfabriek


    Uitzicht naar het westen over grotendeels leegstaande fabriekshallen


    Uitzicht naar het noorden. De St-Hubertuskerk in Boschpoort


    Spoorbrug en toekomstig Hilton (door een niet geheel schoon wc-raam in de directievleugel)
    Last edited by El Loco; 23 februari 2011, 18:43. Reden: foutje

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Niet zoveel praktische bezwaren graag Breur, gewoon lekker er op los fantaseren is veel leuker.
    Je moet het meer beschouwen als opmerkingen en prikkels; ben nu eenmaal gewend erg praktisch te ondernemen. "We" gaan gewoon door en mijn fantasie kan nog tot verrassingen leiden, sommige raadselachtig, andere weer naïef.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
    En een financiële uitdaging vooral. Ik denk dat de loods dat niet waard is. Maar er zijn toch ook wel daktuinen, die minder investering vergen? Bij ons in het pand is 2 jaar geleden een deel van het dak, grenzend aan een gemeenschappelijk dakterras, heringericht als ecodak (daarvoor lag er een bitumendak met kiezel). Er zijn daar geen bijzondere voorzieningen voor getroffen, alleen een soort schuimplaten als onderlaag. Daar kunnen dan geen bomen en struiken op groeien uiteraard. Maar hier en daar wat forsere (en windbestendige) planten in grote bakken, dat moet zo'n dak toch kunnen hebben? Dat hebben wij hier ook namelijk.
    Gelet op de grootte van dit platte dak, zal toch eerst een vooronderzoek verricht moeten worden naar de constructie/draagvermogen van betreffend dak. Ik refereer aan enkele loodsen die de sneeuw van de afgelopen weken niet konden hebben en spontaan door de knieën gingen.
    Het kan dus nog alle kanten op.

    Leave a comment:


  • El Loco
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Dan moeten jullie wel een constructie bedenken over deze grote loods i.v.m. met het gewicht van een daktuin en afvoer van hemelwater. Als het ware een buitenskelet over de loods heen dus. Een architectonische uitdaging.
    En een financiële uitdaging vooral. Ik denk dat de loods dat niet waard is. Maar er zijn toch ook wel daktuinen, die minder investering vergen? Bij ons in het pand is 2 jaar geleden een deel van het dak, grenzend aan een gemeenschappelijk dakterras, heringericht als ecodak (daarvoor lag er een bitumendak met kiezel). Er zijn daar geen bijzondere voorzieningen voor getroffen, alleen een soort schuimplaten als onderlaag. Daar kunnen dan geen bomen en struiken op groeien uiteraard. Maar hier en daar wat forsere (en windbestendige) planten in grote bakken, dat moet zo'n dak toch kunnen hebben? Dat hebben wij hier ook namelijk.

    Leave a comment:

Bezig...
X