Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Idee Maastricht 2025: de High Line

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    Dan moeten jullie wel een constructie bedenken over deze grote loods i.v.m. met het gewicht van een daktuin en afvoer van hemelwater. Als het ware een buitenskelet over de loods heen dus. Een architectonische uitdaging.
    En een financiele uitdaging vooral. Ik denk dat de loods dat niet waard is. Maar er zijn toch ook wel daktuinen, die minder investering vergen? Bij ons in het pand is 2 jaar geleden een deel van het dak, grenzend aan een gemeenschappelijk dakterras, heringericht als ecodak (daarvoor lag er een bitumendak met kiezel). Er zijn daar geen bijzondere voorzieningen voor getroffen, alleen een soort schuimplaten als onderlaag. Daar kunnen dan geen bomen en struiken op groeien uiteraard. Maar hier en daar wat forsere (en windbestendige) planten in grote bakken, dat moet zo'n dak toch kunnen hebben? Dat hebben wij hier ook namelijk.
    Last edited by Pier; 26 januari 2022, 17:17. Reden: Leestekens aangepast

    Opmerking


    • #47
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      En een financiële uitdaging vooral. Ik denk dat de loods dat niet waard is. Maar er zijn toch ook wel daktuinen, die minder investering vergen? Bij ons in het pand is 2 jaar geleden een deel van het dak, grenzend aan een gemeenschappelijk dakterras, heringericht als ecodak (daarvoor lag er een bitumendak met kiezel). Er zijn daar geen bijzondere voorzieningen voor getroffen, alleen een soort schuimplaten als onderlaag. Daar kunnen dan geen bomen en struiken op groeien uiteraard. Maar hier en daar wat forsere (en windbestendige) planten in grote bakken, dat moet zo'n dak toch kunnen hebben? Dat hebben wij hier ook namelijk.
      Gelet op de grootte van dit platte dak, zal toch eerst een vooronderzoek verricht moeten worden naar de constructie/draagvermogen van betreffend dak. Ik refereer aan enkele loodsen die de sneeuw van de afgelopen weken niet konden hebben en spontaan door de knieën gingen.
      Het kan dus nog alle kanten op.

      Opmerking


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Niet zoveel praktische bezwaren graag Breur, gewoon lekker er op los fantaseren is veel leuker.
        Je moet het meer beschouwen als opmerkingen en prikkels; ben nu eenmaal gewend erg praktisch te ondernemen. "We" gaan gewoon door en mijn fantasie kan nog tot verrassingen leiden, sommige raadselachtig, andere weer naief.
        Last edited by Pier; 26 januari 2022, 17:19. Reden: Leestekens aangepast

        Opmerking


        • #49
          Op excursie bij Sappi

          Het is een tijdje stil geweest rondom de High Line, maar door een slimme combinatie van een werk-gerelateerde excursie met een fun-gerelateerd MO-project, konden burgemeester en ik een kijkje nemen bij Sappi in Maastricht.

          Ik begin even met een paar belangrijke nieuwtjes:
          1. Sappi Maastricht heeft nog maar een papiermachine in productie (de PM6, zeg ik het goed, burgemeester?). Deze is al zo'n 50 jaar oud en het is een kwestie van tijd totdat die wordt stilgelegd. De kans dat er een nieuwe papiermachine op de Maastrichtse lokatie komt, is klein. Als er al een nieuwe machine komt, dan komt die in Lanaken. De papierfabriek aan het Bassin lijkt een aflopende zaak.
          2. Een tweede grote papiermachine, de PM5, is twee jaar geleden al stilgelegd en wordt op dit moment gedemonteerd (voor de sloop; niemand wilde hem hebben). Het fabrieksgedeelte ten zuiden van de Fransensingel, waar de PM5 stond, staat nu grotendeels leeg.
          3. Sappi is niet langer geinteresseerd in vervoer per spoor tussen de fabriekslokaties in Maastricht en Lanaken. Als nu ook de gemeente besluit de Tramlijn Maastricht-Hasselt niet over de spoorbrug te laten lopen, zal de opgeknapte brug er werkeloos bij blijven liggen (tenzij wíj er iets mee doen ).


          Eerst wat algemene foto's van het nog functionerende deel van de fabriek (waar nog altijd ruim 500 mensen werken).

          Papiermachine PM6. De hele machine is ruim 2x zo lang


          Het eindprodukt: de moederrollen


          Het wisselen van rollen bij de coatingmachine.
          (die lege rollen hebben een mooie naam, maar die ben ik nu even kwijt )



          Mooi licht, prachtige ruimtes...


          Kijkje in lege hal waar tot voor kort het produktieproces van de PM5 plaatsvond


          Helaas was het gedeelte van de fabriek waar de PM5 heeft gestaan, off-limits voor ons, aangezien men daar bezig was met de demontage. En laat dat nu net het historisch meest interessante deel van de fabriek aan het bassin zijn... Daar bevindt zich ook de in de jaren '80 herontdekte muur met 12 hardstenen raamomlijstingen van het voormalige klooster van de Duitse Orde. Om jullie te troosten heb ik daarom maar een foto van die muur gescand uit de tentoonstellingscatalogus Nieuwe Biesen in Alden Biesen. 5 eeuwen Duitse Orde in Maastricht uit 1989:

          Een deel van de 18e eeuwse kloostermuur in het fabriekscomplex


          Dan nu een paar foto's van de buitenboel. Dit krijg je dus oo te zien als je straks over de High Line loopt

          Links: nog in gebruik zijnde produktiehallen van PM6. Rechts: energiecentrale


          Uitzicht kantoorgebouw richting Sphinx/Timmerfabriek


          Uitzicht naar het westen over grotendeels leegstaande fabriekshallen


          Uitzicht naar het noorden. De St-Hubertuskerk in Boschpoort


          Spoorbrug en toekomstig Hilton (door een niet geheel schoon wc-raam in de directievleugel)
          Last edited by Pier; 26 januari 2022, 17:21. Reden: Leestekens aangepast

          Opmerking


          • #50
            Ha, ha, vooral de laatste opmerking!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              Sappi Maastricht heeft nog maar één papiermachine in produktie (de PM6, zeg ik het goed, burgemeester?).
              Dat zeg je heel goed, Loco!

              Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
              Het wisselen van rollen bij de coatingmachine.(die lege rollen hebben een mooie naam, maar die ben ik nu even kwijt )
              De tamboer, als ik me niet vergis.

              Binnenkort ook van mij een persoonlijk verslagje van dit 'bedrijfsbezoek'.

              (later toegevoegd: zie hier)
              Last edited by burgemeester; 26 februari 2011, 12:58.

              Opmerking


              • #52
                Geweldig interessant en mooie foto's. Kan dat allemaal met een mobieltje, of is dat toch met een echt (digitaal) fototoestel gedaan?

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                  De tamboer, als ik me niet vergis.
                  Precies! En dat suggereert meteen al een aantal toepasselijke straatnamen, voor als ze dat terrein ooit gaan herontwikkelen: de Tamboerstraat, de Kalandersteeg (de kalander is een machine die het papier glanzender maakt) en het Moederrolplein natuurlijk.
                  Last edited by El Loco; 23 februari 2011, 23:08.

                  Opmerking


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                    Geweldig interessant en mooie foto's. Kan dat allemaal met een mobieltje, of is dat toch met een echt (digitaal) fototoestel gedaan?
                    Dat is met een echt digitaal fototoestel gedaan, Clio. Te koop voor relatief weinig geld bij elke fotohandel. Helaas had die camera er halverwege de rondleiding geen zin meer in (batterij leeg), maar dat kwam doordat ik in de Schatkamer van de Sint-Servaas al ruim 100 foto's had geschoten. En da's weer een ander onderwerp.

                    Opmerking


                    • #55
                      Burgemeester heeft gelijk, zie het onderstaande stukje tekst over Sappi Nijmegen:

                      'De papierbaan wordt nu opgerold op een tamboer. De rollen worden tijdelijk opgeslagen waarna een nabewerking plaats vindt.'
                      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                      Dat suggereert meteen al een aantal toepasselijke straatnamen, voor als ze dat terrein ooit gaan herontwikkelen: de Tamboerstraat, de Kalandersteeg (de kalander is een machine die het papier glanzender maakt) en het Moederrolplein natuurlijk.
                      Dat wordt dan wel opletten geblazen, want Oud Caberg heeft ook al een reeks straten die aan de papierindustrie zijn gerelateerd.

                      Opmerking


                      • #56
                        En, niet te vergeten, de Cassélaan, naar het afvalpapier wat hergerbruikt wordt.

                        Opmerking


                        • #57
                          De alternatieve Hoeg Lijn: de Noorderbrug

                          Afgelopen vrijdag een tamelijk krankzinnig idee ten uitvoer gebracht: ik ben gaan lopen van de Geusselt over de Viaductweg en de Noorderbrug naar het Bosscherveld. Tot mijn verbazing was ik niet eens de enige wandelaar op de brug. En ik moet zeggen, het was een mooie oversteek. Geen beter zicht op industrieel Maastricht dan vanaf de Noorderbrug. Ik zag hier toch wel duidelijk de potentie van een Maastrichtse versie van de High Line. Liever over de spoorbrug natuurlijk, maar dit is de budgetvariant, deze ligt er al. Voor de liefhebbers van een wat ruwere stedelijkheid een aanrader, al zou ik het niet meteen in VVV-folders gaan promoten. En voor de fijngevoeligen: neem wel maar een stofmaskertje mee!





























                          Voor het vervolg van deze alternatieve Hoeg Lijn wandeling in Bosscherveld, klik hier.

                          Opmerking


                          • #58
                            The High Line is Nederlandser dan je op het eerste gezicht zou denken, want de beplanting is ontworpen door de Nederlander: Piet Oudolf.
                            (waarin een klein land groot kan zijn)
                            http://en.wikipedia.org/wiki/Piet_Oudolf

                            Opmerking


                            • #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door Annefine Bekijk bericht
                              The High Line is Nederlandser dan je op het eerste gezicht zou denken, want de beplanting is ontworpen door de Nederlander: Piet Oudolf.
                              (waarin een klein land groot kan zijn)
                              http://en.wikipedia.org/wiki/Piet_Oudolf
                              Onderschat niet B+B&B, het bekende Maastrichtse beplantingsdeskundigen adviesbureau. Hun plan voor de Hoeg Striep, of zo je wil Mestreech Online ligt al klaar .

                              Opmerking


                              • #60
                                Twee architecten staan met een soortgelijk idee in de krant:

                                https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020...euwe-attractie

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X